Het uiterlijk is niet langer een gecamoufleerde auto. Dit is de Rolls-Royce Wraith als Shooting Brake.
Nu moeten we de woorden Rolls-Royce Wraith en Shooting Brake eigenlijk niet gebruiken. Simpelweg omdat dit geen creatie is van de Britse autofabrikant. Het is namelijk een coachbuild van het Belgische bedrijf Carat Duchatelet. Er zit een Nederlands tintje aan deze auto. Niels van Roij, bekend van de Tesla Model S Shooting Brake, heeft deze Wraith getekend.
De officiële naam is Carat Duchatelet Silver Spectre Shooting Brake. Een hele mond vol. Normaal gesproken is de Wraith een totaal niet praktische tweedeurs cruiser. Nu kun je bij wijze van ook kasten bij de IKEA achterin smijten. De coachbuilder heeft het elegante van een Rolls-Royce proberen te bewaren met deze Shooting Brake. Onder andere door een chique kleurstelling van rood met zilveren en chrome accenten. Een verademing na al dat Black Badge spul van tegenwoordig.
De Shooting Brake is op verzoek gemaakt door de eigenaar van een Rolls-Royce Wraith. En geef hem eens ongelijk. Een Ferrari GTC4Lusso is te schreeuwerig en een Mercedes ‘Shooting Brake’ doet natuurlijk niet mee in deze klasse. De eigenaar was genoodzaakt het heft in eigen handen te nemen.
Carat Duchatelet vond het blijkbaar zo’n goed idee dat het niet bij deze ene Silver Spectre Shooting Brake blijft. In totaal worden er zeven exemplaren gemaakt. Het prijskaartje is niet bekendgemaakt.
rd1991 zegt
Leuk, maar niet leuk genoeg. Viel me bij de Tesla station al op, maar bij deze nog meer; die gigántische C-stijl! Aardige poging gedaan om te maskeren, maar wat ontzettend lelijk!
pomoek zegt
is denk ik ook het probleem met dit soort coach builds, volgens mij is het onbetaalbaar om in een kleine serie het glas op maat te laten maken met precies de rondingen en welvingen die je moet hebben om de carrosserie te volgen, dan is het alternatief om die C-stijl “op te blazen” een stuk aantrekkelijker. Maar het eindresultaat wordt er niet fraaier op.
Afgezien daarvan: 2 stoelen, 2 deuren, estate achterbak: het is een echte shooting brake!
Ram-G-maN zegt
Het heeft eerder te maken met de C-stijl constructie. Er loopt een denkbeeldige lijn tusen het dak en de achterste wielophanging-montagepunten. Deze wil je niet modificeren omwille van structurele integriteit. Vormen van glas valt mee qua complexiteit. Gelamineerd glas is iets ingewikkelder maar niet enorm kostbaar.
bischero zegt
@pomoek: glas is hierin niet de beperkende (kosten-)factor, trust me.
ghini zegt
@rd1991: eens, aardig gedaan door het zwart achter de raamstijl, zilver en dan carrosserie maar het is idd enorm en als je 2x kijkt te lelijk en groot om er zoveel geld voor te betalen.
unavailable zegt
Gewoon NEE!
unavailable zegt
Dus zet maar op mijn oprit.
cabriohater zegt
Vreemde rouwauto, er past niet eens een kist in…
kminne zegt
Kijk Volkswagen: DIT is een Shooting Brake. Niet die halfbakken 4-deurs Arteon stationcar van jullie.
krikke240z zegt
@kminne: Noem dan ook ineens Mercedes en er zijn ongetwijfeld nog andere merken die shooting brake gebruiken. Altijd VW afzeiken…pfffff
PunicaOase zegt
@kminne: die ‘halfbakken’ Arteon vind ik anders een van de meest geslaagde designs van de afgelopen tijd..
tenaci zegt
@punicaoase: maar nog steeds geen shooting brake
vacano zegt
nee, niet op mijn oprit
Loek zegt
Die Niels van Roij kan aardig tekenen. Ik vind dit niet geweldig maar een hele verbetering ten opzichte van de ‘poepende hond’ daklijn van de Wraith. Over lelijk gesproken.
geecee zegt
Lelijk of niet lelijk lijkt me vrij persoonlijk, ik vind het wel iets hebben. Het is in ieder geval een Shooting Brake zoals een Shooting Brake bedoelt is, namelijk met 2 deuren…
potver7 zegt
Fraai ding, alleen die opliggende achterklep vind ik minder. Nu zit er een rare kromme sluitnaad in de zijkant die botst met alle andere lijnen van de koets.
Robert zegt
Ik vind hem wel tof!
tenaci zegt
Zie hier lieve kijkbuiskindje, dít hier is nu echt een shooting brake!
En niet die marketingprietpraat van al die priemiejoem merken die hun sportiefgelijnde stationwagons zo noemen!
PunicaOase zegt
Ik vind hem gaaf.
gezondverstand zegt
Wat een gedrocht. Maar dat geldt imo ook voor de ongewijzigde Wraith.
mashell zegt
Met camouflage was deze mooier… Er is gewoon teveel chroom gebruikt.
Poulusma zegt
Hadden ze hem niet beter gewoon gecamoufleerd kunnen laten? Wat een hondslelijk apparaat is het geworden….
kle500 zegt
Je kunt van alles vind3n van het design, maar maak je een ‘stationwagon’ van je Rolls, bouw je de halve kofferbak vol zodat er nog niets in kan…
MarcoM zegt
Wat een hok, past totaal niet.
ikwileenm3 zegt
Ik vind de achterkant en dan vooral ruit en heupen veel meer op een Bentley lijken.
En dat is geen goede reden om een paar ton meer uit te geven.
Abdelaziz zegt
Kan de miljonair op grijs kenteken rijden hier hoeven ze niks meer aan te passen een Ikea kast van Pax gaat er echt niet in passen hooguit 3/4 kratten bier op een rij
caprio zegt
Een derde ruitje had ook gekund in plaats van 1 meter staal. Dat ruitje had in het midden van de C-stijl kunnen zitten of optisch bij het zijraam of bij achterruit kunnen horen, zoveel mogelijkheden die een shootingbrake waardig kunnen zijn. Dit is een oplossing die net te ver gaat, daar waar de Tesla nog net helemaal goed ging.
saxoke zegt
Carat Duchatelet, zoals in Carat Duchatelet, de Mercedes tuning uit de jaren 80 en 90?
9000cse zegt
@saxoke Ja! Die in Luik.
saxoke zegt
@9000cse: die bedoel ik
saxoke zegt
Deze staat trouwens ook te koop (zoals zoveel leuke/rare/speciale creaties) bij Classic youngtimer Consultancy, stond vandaag in hun Facebook verhaal