Wie zijn feitjes een beetje op een rijtje heeft, weet dat de Thrust SSC te boek staat als de auto die als eerste de geluidsbarrière doorbrak, in 1997 om precies te zijn. Toch ligt de waarheid iets genuanceerder, als we de makers van bovenstaande raketwagen mogen geloven tenminste.
Op 15 oktober 1997 verbreekt de Thrust SSC het officiële wereldsnelheidsrecord met een gemiddelde snelheid van 1227,985 km/u. Een behoorlijk verschil met een kleine 100 jaar eerder, wanneer voor het eerst de 100 km/u-barrière geslecht wordt. Dat woordje ‘gemiddeld’ voor snelheid is cruciaal, want de FIA keurt een recordpoging alleen goed wanneer er een gemiddelde voorhanden is van twee ritten. Deze moeten binnen het uur verreden worden, op hetzelfde traject en in beide richtingen één maal. De Thrust SSC is dus weliswaar de eerste auto die het wereldsnelheidsrecord tot boven mach 1 heeft weten te leggen, het hoeft niet noodzakelijk de eerste auto te zijn die de geluidsbarrière doorbrak.
Budweiser Rocket
En volgens Bill Fredric en zijn team is dat dan ook niet het geval. Zij claimen dat hun Budweiser Rocket dat kunstje al in 1979 flikte. Achter het stuur zat Stan Barrett en die wist met de auto met raketvoortstuwing een snelheid van 1190.377 km/u te behalen, bij die hoogte en temperatuur mach 1.01.
Niet echt een ruime marge dus, en daar komt nog bij dat er geen onafhankelijke instantie aanwezig was om de snelheid te meten. De bereikte topsnelheid is berekend uit gegevens van de radarinstalatie van een nabije legerbasis en de onboard instrumenten van de Budweiser Rocket. Dat geen van de omstanders een supersonische schokgolf heeft gehoord, draagt ook al niet echt bij aan de geloofwaardigheid van de poging.
Dat laatste kan overigens veroorzaakt zijn door de aandrijving door twee raketten. Deze veroorzaken een continue supersonische schokgolf en de interferentie tussen beide raketten zou het geluid van de schokgolf hebben geminimaliseerd. Bij de Thrust SSC was de knal in de wijde omtrekt te horen en ook was de schokgolf duidelijk zichtbaar (FILMPJE!). Deze ‘auto’ werd overigens aangedreven door twee straalmotoren en niet door raketten.
Huidige recordhouders en aspiranten
Ook nog nog wordt er gewerkt aan auto’s die snelheidsrecords moeten breken. Het bekendst is de Bloodhound SSC, die dankzij een Rolls-Royce-straalmotor het nog altijd staande record van de Thrust SSC moet verbreken. De La Jamais Contente waarmee Jenatzy in 1899 voor het eerst harder ging dan 100 km/u was overigens een elektrische auto en ook voor stekkerauto’s is er een klassement. Venturi wil haar eigen record van ca. 495 km/u verbreken en uitkomen rond de 600 km/u. Anders dan bij de Thrust SSC en de Bloodhoud SSC, wordt deze Venturi Buckeye Bullet 3.0 aangedreven op de wielen. De snelste dieselauto is de JCB Dieselmax, die het tot 525 km/u weet te schoppen.
eddie72 zegt
Volgens mij hebben ze gesjoemeld bij die JCB Dieselmax
Dutchdriftking zegt
@eddie72: haha, extra olie er bij zeker?
jochempie zegt
@eddie72: klopt, ze claimen bij die snelheid 2l/100 km te verbruiken.
fmgarcia zegt
Vergeet de auto van Kim jong il niet. Die ging 2345 km/u.
Dutchdriftking zegt
@fmgarcia: ja, en dat was half gas en hij rookte onderweg een sigaar.
frisoperik zegt
Hah BIER!
ThomasBol zegt
Ik zit op het toilet, after dinner dipje. Leuk stukje leesvoer!
Dizono zegt
@ThomasBol: Ik schrijf dit soort stukken ook altijd op het toilet.
stephanotis zegt
@dizono: Aha, daarom “schreibt ihr immer solche Scheisse”… “Ihr seid ja Arschlocher” (Gertjan Verbeek gisteren tegen een Bild verslaggever)
ThomasBol zegt
@dizono: droombaan
monk zegt
Ook al zou de budweiser rocket bewezen die snelheid hebben gehaald, zou die nog niet de snelste auto zijn, daarvoor geld namelijk dat het voertuig 4 wielen moet hebben ipv 3 die de rocket heeft.
E34M5Touring zegt
@monk: Ik dacht dat je toendertijd ook alleen een record kreeg als de wielen werden aangedreven. Volgens mij is daar, mede door deze raketauto, toen een speciale klasse voor opgezet.
Arnoud zegt
@monk:
Craig Breedlove heeft ook meerdere snelheidsrecords op zijn naam staan met verschillende Spirits of America waarvan een ook een driewieler was.
Dizono zegt
@Original_Arnoud: hij probeerde zelfs nog even of hij ook kon drijven, maar dat bleek niet zo te zijn ;)
clarkson zegt
Je moet wel een paar stierenkloten hebben om in zo’n ding te stappen!
Dizono zegt
@clarkson: Valt wel mee, met dezelfde auto zette de dove(!) Kitty O’Neil het record voor snelste vrouw. Zij had ook de persoon kunnen zijn die deze recordpoging had kunnen doen, ware het niet dat de kort daarvoor aangetrokken manelijke coureur contractueel had laten opnemen de eerste poging te mogen doen harder te gaan dan het geluid. En hij durfde niet.
clarkson zegt
@dizono: Ik begrijp hem wel. Als zo’n ding gaat rollen blijft er helemaal niks meer van je over.
poeperman zegt
Ik had meer druppelvorm verwacht
tvr1974 zegt
Snelste diesel.. Kerosine is toch een vorm van diesel? Dus die trust zou dan de snelste diesel zijn.. Sowieso niet die budweiser want die gebruikt raketbrandstof wat een mix is van brandstoffen maar geen diesel…
pomoek zegt
@tvr1974: Dacht ik ook meteen. Snelste auto met interne verbrandingsmotor aangedreven door Diesel klinkt alleen niet zo…
mrB zegt
Whaha, wat een bullshit over interferentie met de raketten waardoor je de Sonic boom niet hoort. Bij mach 1+ is altijd het eerste wat je hoort afkomstig van de voorkant omdat signalen na de shock niet voorbij de shock kunnen komen.
Verder leuk artikel! En respect voor elke idioot die met zo’n snelheid over een zoutvlakte durft.
philipf zegt
Dat is geen auto! Dat is een wegraket!