
De occasionverkopen zijn gegroeid in 2015, autobedrijven verkochten zelfs 4,7% meer occasions!
Dat blijkt uit de cijfers van VWE Trendweb. De autobedrijven verkochten 1.079.982 gebruikte personenauto’s aan consumenten (B2C); dat is 4,7% meer dan de 1.031.960 verkochte occasions in 2014. De verkopen tussen consumenten onderling (C2C) daalden echter iets, van 680.045 naar 667.104 occasions (-1,9%). Dit betekent dat er in totaal 2% meer occasions zijn gekocht door consumenten dan in 2014. En dat zij occasions steeds vaker bij autobedrijven kopen in plaats van bij particulieren, een verschuiving die al enkele jaren gaande is. In dit artikel worden verder uitsluitend B2C cijfers/verkopen besproken.
Skoda sterkste stijger, Ford het minst
In 2015 zijn er van de twintig grootste merken meer occasions verkocht dan in 2014. Skoda is de winnaar en liet met +19,5% de sterkste stijging zien. Ook werden er veel meer occasions verkocht van de merken Toyota (+9,6%), Kia (+13,3%), Seat (+9,0%) en MINI (+18,1%). Ook de Franse merken groeiden allen bovengemiddeld. Merken die het minst groeiden zijn Ford (+1,4%) en Mercedes-Benz (+1,2%). Met deze cijfers zetten trends van een jaar eerder zich voort en is Ford voor het tweede achtereenvolgende jaar relatief het slechtst presterende volumemerk op de occasionmarkt.
Positie 2015 | Merk | Aantal 2014 | Aantal 2015 | Groei 2015 |
---|---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 108.396 | 114.468 | 5,6% |
2 | Opel | 94.084 | 97.774 | 3,9% |
3 | Peugeot | 88.841 | 93.661 | 5,4% |
4 | Renault | 86.019 | 91.185 | 6,0% |
5 | Ford | 84.709 | 85.921 | 1,4% |
6 | Fiat | 52.147 | 53.267 | 2,1% |
7 | Citroën | 48.654 | 51.407 | 5,7% |
8 | Toyota | 44.991 | 49.304 | 9,6% |
9 | BMW | 40.618 | 42.756 | 5,3% |
10 | Volvo | 39.499 | 40.937 | 3,6% |
Golf wint weer
De Volkswagen Golf was wederom de meest verkochte occasion, ondanks dat ene schandaal. Detail: het aantal verkochte Golfjes (zoals die van Natasja) groeide minder dan de totale markt. Sterke groei was er vooral bij veel kleine modellen: de Volkswagen Polo (+11,1%), Renault Clio (+19,5%), Toyota Yaris (+23,9%) en Kia Picanto (+23,7%).
Positie 2015 | Model | Aantal 2014 | Aantal 2015 | Groei 2015 |
---|---|---|---|---|
1 | Volkswagen Golf | 40.441 | 40.953 | 1,3% |
2 | Volkswagen Polo | 32.211 | 35.801 | 11,1% |
3 | Opel Corsa | 30.591 | 32.487 | 6,2% |
4 | Opel Astra | 26.655 | 26.940 | 1,1% |
5 | Ford Focus | 24.439 | 25.072 | 2,6% |
6 | Peugeot 206 | 21.349 | 22.314 | 4,5% |
7 | Ford Fiesta | 20.318 | 20.648 | 1,6% |
8 | Renault Clio | 17.244 | 20.610 | 19,5% |
9 | BMW 3-serie | 19.377 | 19.361 | -0,1% |
10 | Ford Ka | 17.987 | 18.690 | 3,9% |
De 206 ook nog steeds aanwezig? Toch een succesnummer!
@rufctr01: Zijn er dik 8 miljoen van verkocht van de 206 dus tja die blijft nog wel even in dit lijstje
@rufctr01: als eindgetal bij de lotto
Na alle eervolle vermeldingen van de Alfa 159 in aankoop adviezen valt het mij toch een beetje tegen dat hij niet in het lijstje staat.
@mclarenf1lm: Ik vermoed dat er niet voldoende nieuw verkocht zijn om in totale aantallen te kunnen concurreren met de eenheidsworsten in de top 10.
@mclarenf1lm: Ik kijk zelf al een tijdje met een schuin oog naar een 159 maar het aanbod is niet heel groot. Mensen zijn er waarschijnlijk zo blij mee dat ze hem niet willen verkopen. Dat in tegenstelling tot de VW Golf..
@Vreddy_B: Ben heel benieuwd hoeveel 159’s er in totaal in Nederland verkocht zijn en hoeveel op dit moment nog rond rijden.
@phaeton: ’t Is als vloeken in de kerk, maar…. bij de buren van autoweek kun je verkoopaantallen per merk/model opzoeken.
@potver7: Klopt, dat was even op de mobiel. Inmiddels gezocht bij o.a. de buren:
8.741 stuks oorspronkelijk in Nederland verkocht. Op 1 januari 2015 rijden er incl. import/export nog 5.628 van rond.
@Vreddy_B:
Niet alleen dat, maar noem mij een waardig opvolger, ik ben niet van die Duitse drie, Frankrijk heeft nauwelijks een alternatief, Lancia is deaud dus kan ik slechts of naar Honda of naar Subaru toe.
En die interieurs kunnen niet tippen aan dat van de 159.
@desjonnies: Je hebt ook helemaal gelijk. En Lexus is als alternatief gewoon niet goed vertegenwoordigd in de dieselmotoren om goed concurrentie te kunnen bieden.
Ik zit nu met een BMW 525D E61 in mijn maag. (slechtste auto die ik ooit heb gehad). En als opvolger kijk ik dus naar een 159. Nou heeft een vriend van mij sinds kort een 2.2jts en die heeft best wat problemen met de auto.
Ik weet niet of dit hetzelfde is voor de diesels maar dat ga ik binnenkort maar eens op het internet bespeuren. Op autoblog is iedereen vol lof.
@Vreddy_B:
Koop een 2 liter JTDm, de laatste motor.
Ik heb zelf de 1.9 JTDm zestienklepper maar die nieuwe 2 liter schijnt nog prettiger te zijn.
Mijne is net van het jaar dat er ellende met stuurhuizen was – en dat heb ik mogen ervaren-, maar voor de rest een hele, hele prettige rustig lopende lange afstands vreter.
Mijne is net door de twee ton kilometers heen, maar ik peins er niet over hem weg te doen, ik spendeer het geld liever aan poetsbeurten door een professional en olie verversen met 20000 ipv 30000 kilometers.
Een wagen waar ik na 6 jaar eigendom nog vaak een gevoel van gelukszaligheid bij heb.
Echt waar !
Hoe die 2.4 liter 5 cilinder Diesel is, dat weet ik niet, geen ervaring mee.
@desjonnies: Bedankt voor de tips! Ik wil eigenlijk een automaat en die wordt niet aangeboden met de 2.0.
De 2.4 wordt het sowieso niet omdat ik juist iets zuiniger wil gaan rijden en wat goedkoper uit wil zijn in de maandelijkse belasting.
Opzich geen verrassende lijst.
Zoo nog steeds de 206 in de lijst. Toch altijd wel een fijne auto gevonden!
@smoothoperator: Zo gek is dat niet. Het is Peugeots bestverkochte model aller tijden en daarnaast is de wagen ook nog relatief lang nieuw geleverd. Als ik mij niet vergis zijn in 2009 zijn de laatste gewone 206’jes geleverd en in 2012 de laatste 206+’jes (je weet wel, die met dat 207 front wat eigenlijk véél te groot oogt voor de 206)
Zo zie je maar, ook occasion kopers zijn maar saaie en brave burgers.
@sketcher: Dat kun je de occasionkopers niet echt verwijten. De meeste mensen zijn geen petrolhead. Die kijken naar zaken als kofferbakruimte, verbruik en onderhoudskosten en hebben verder geen gevoel bij een auto. Dat soort mensen is dus ook al snel tevreden met hetgeen er op de occasionmarkt te vinden is. Worden er veel nieuwe Golfjes en Polo’s verkocht, dan worden er tweedehands Golfjes verkocht. Zouden er dit jaar ineens bizar nieuwe veel Ford Mustangs verkocht worden, dan kun je de klok erop gelijkzetten dat een aantal jaar later de tweedehandsmarkt ook eenzelfde impuls van Mustangs krijgt.
De petrolhead die iets speciaals rijdt, of überhaupt iets speciaals begeert is helaas niet de meerderheid van de bevolking en dat zie je overal terugkomen.
@Edge: ik ben wel een patrolhead en toch opzoek naar een Golf 1.6 tdi Bluemotion. Ik ben student en iets minder “safe” kan ik mij gewoon niet veroorloven haha.
@sbelali:
koop een Fiat Punto dieseltje.
Dan koop je iets dat zal zijn, wat jij van een Volkswagen verwacht !
Geloof een oude man !
ik heb er al jaren eentje op de zaak en het is een heerlijk zuinig en vooral probleemloos all-roundertje.
en niet te duur in aanschaf !
@desjonnies: Dat is niet eens zo’n gekke tip. Ik heb er zelf ook naar gekeken maar ik rijd te weinig kilometers om met de lagere dieselprijs de hogere wegenbelasting terug te verdienen. Maar het is wel echt een fijne wagen, die voor niet al te veel geld ook nog met allerlei opties (cruise control, multifunctioneel stuurwiel) te vinden is. Als ik genoeg kilometers zou rijden, zou ik het wel weten!
@sbelali: Ik weet hoe dat is, ik ben zelf ook student en moet daardoor keuzes met het hoofd maken in plaats van et het hart. Maar zou jij als je een aantal jaar verder bent, afgestudeerd bent en wel wat meer te besteden hebt nog steeds voor een Golf TDI gaan? Ik ben op dit moment aan het kijken naar een Aygo, C1 of 107, ook enkel vanwege de lage kosten. Maar dat neemt niet weg dat wanneer ik straks afgestudeerd ben en een baan heb ik liever een Alfa 159 onder mijn kont zou hebben. Vandaar dat ik ook specifiek erbij zette dat het gros van de autokopers niks anders erbij voelt.
Niet zo’n heel verassend lijstje – VW verkoopt (met ruime marge) de meeste nieuwe auto’s, dus dat die ook het meest tweedehands verkocht worden lijkt logisch.
Having said that: Van de totaalverkopen (nieuw) over de laatste 10 jaar staat Opel op de vijfde plaats, en dus is het opvallend dat Opel tweede scoort bij de occasions. Net alsof die mensen hun auto’s eerder zat zijn ofzo…
De Clio heeft zich tussen Fiesta en 3-serie genesteld en heeft daarmee grote broer Sceníc uit de top gestoten. Voor zover alle veranderingen in 2015, zelfs de rangorde is niet anders geworden dan in 2014. De enorme stijging van skoda is (deels?) te verklaren door het grote aantal auto’s dat deze zomer uit de lease liep. Het zou me ook niets verbazen als de Clio om diezelfde reden een vergelijkbare stijging heeft laten zien.
Altijd weer die sjonny golfjes en polo’s… iets met kuddedieren? Want zó goed en betrouwbaar zijn ze niet.
Waarom worden er eigelijk zoveel golfjes verkocht. Ze zijn niet mooi. Ze standaard erg kaal en met opties worden ze al snel erg duur. Het zijn geen bijzonder goede auto’s. Ze zijn grijs of donker grijs of zwart. Volgens mij is het gewoon laten zien aan de buurman ik kan een golf rijden.
@gerjan:
En waarom koopt iedereen massaal zijn hamburgers bij de Mac Donalds?
En waarom koopt iedereen massaal zijn meubeltjes bij de IKEA?
En waarom koopt iedereen massaal zijn bier bij Heineken?
En waarom koopt iedereen massaal zijn bakje koffie bij de Starbucks?
En waarom koopt iedereen massaal zijn bij de ?
@Rob:
sommige dingen ontgroei je.
en hoef je niet meer.
daar zitten mc Donalds en Ikea niet bij, maar de rest wel
zelfs nog nooit ergens ter wereld Starbucks nodig gehad voor een kop koffie !
@desjonnies: Geloof me, als je zin hebt in een bak koffie in de VS waar je niet bekend bent Is een Starbucks een godsgeschenk, en dan heb ik het niet over hun frappé karamel desserts maar hun normale koffie en cappuccino. Vergeleken met de gemiddelde koffie in Amerika waan je je in Italië.
@mclarenf1lm: amen to that!
@desjonnies: Wacht maar tot je op het vliegveld in Indonesië staat, wachtende op je aansluitende vlucht na reeds 15,5 uur in een kist te hebben gezeten. Dan smaakt Starbucks opeens erg lekker!
Dat de Golf en Polo het zo goed doen op de occasionmarkt is natuurlijk niet zo heel verrassend, Het zijn al jaren twee van de meest verkochte auto’s op, dus het aantal Golfjes en Polo’s dat op de occasionmarkt belandt is ook relatief hoog.
Toch niet echt een verrassende lijst. Ookal blijkt er wel uit dat oudere auto’s vaker van eigenaar wisselen.
Golfjes en Polo’s: niks mis mee, geen verrassing. Maar ik ga toch liever voor een knappe Alfa 159 SW 1750 TBi met TI-pakket. En anders een Giulietta met 170pk motor, knappe 18 inch jetsers en een setje Eibachs. Veel voor relatief weinig, daar kan geen Golfje tegenop…
@spiderman: Klopt, maar vergeet niet dat in dit lijstje bijvoorbeeld ook alle Golf MkIII’s en MkIV’s meegenomen zijn. Die staan vak al voor een paar honderd euro al op Marktplaats. Voor dat geld koop je nog niet eens de wielen van een 159 of Giulietta.
Bv een Mazda 2 (voorlaatste) of een Toyota Yaris is kwalitatief gezien superieur aan een Polo, maar ze betalen liever reparaties geloof ik.
Ongeveer alles is superieur aan een polo.