Een beknopte historie van luxe, praktische, vaak redelijk ingetogen, maar toch bloedsnelle sedans. Dit waren de snelste sedans ter wereld.
Een supersedan is bloedsnel, heeft niet de praktische nadelen van een sportwagen en niet het onsportieve uiterlijk van een stationwagon. Dat klinkt als een perfect recept. De jaren ’90 markeerden de opkomst van de performance sedan en in de laatste twee decennia is de populariteit van dit type auto exponentieel gestegen. Tegelijkertijd ontstond er een heuse pk-wedloop.
Volgens aloude logica kan er maar één de snelste zijn. We zochten uit welke auto’s dat precies waren door de jaren heen, te beginnen bij 1990. Voordat we erin duiken, even kort de spelregels: tuners (plus Alpina) doen niet mee en een vierdeurs coupé rekenen we gewoon als sedan. Dat is het namelijk ook.
Alvast een kleine spoiler: Duitse auto’s voeren de boventoon. Dat betekent dat de topsnelheid in veel gevallen begrensd is op 250 km/u. Daarom kijken we voor dit lijstje niet zozeer naar de topsnelheid, maar vooral naar de acceleratie van 0 tot 100 km/u.
Nog één laatste kanttekening, om eventuele verwarring te voorkomen: met de jaartallen bedoelen we niet de bouwjaren, maar de jaren dat deze auto zich de snelste sedan ter wereld mocht noemen. Dan is nu als het goed is alles duidelijk, dus we kunnen beginnen aan een beknopte historie van de snelste sedans ter wereld.
1990-1992: Opel Lotus Omega
We nemen 1990 als startpunt. In dat jaar werd de Lotus Omega gepresenteerd, een rasechte supersedan op basis van de Opel Omega. Deze auto behoeft eigenlijk geen introductie. De auto was voor die tijd werkelijk bloedsnel met een acceleratie van 0-100 km/u in 5,2 seconden en de top lag op 280 km/u. Dat was sneller dan een Ferrari 348. En dat in een Opel!
1993-1994: BMW M5 (E34)
In 1993 nam de BMW M5 E34 het stokje over als de snelste sedan ter wereld. Niet omdat deze sneller was, maar simpelweg omdat de Lotus Omega uit productie was gegaan. Het gaat hier om de facelift versie van de M5, die 340 pk had in plaats van 315. Genoeg voor een sprint van 0 tot 100 in 5,9 seconden.
1995-1997: BMW M3 (E36)
In 1995 kreeg de M3 een upgrade, waarbij het vermogen van de zes-in-lijn werd opgekrikt naar 321 pk. Daarmee duurde de sprint naar de 100 km/u slechts 5,5 seconde, genoeg om de M5 af te troeven. Van 1995 tot en met 1997 was het kleine broertje zodoende de snelste.
1998-2000: BMW M5 (E39)
In de jaren ’90 was BMW vooral met zichzelf aan het concurreren als het ging om de snelste sedan, hoewel de eerste Audi S8 aardig in de buurt kwam. In 1998 kwam de compleet nieuwe M5 die de toppositie weer overnam van de M3. Daarmee was de rangorde weer hersteld. Met 394 pk wist de E39 vanuit stilstand in 5,3 seconden naar de 100 te knallen. Even voor de goede orde: dat was nog altijd minder snel dan de Lotus Omega uit 1990. Als je de begrenzer eraf sloopte was wél een hogere topsnelheid mogelijk. De E39 M5 was een van de eerste sedans – zo niet de eerste – die de magische 300 km/u-grens wist te doorbreken.
2001: Mercedes C 32 AMG (W203)
In 2001 moet BMW eindelijk de wisselbeker uit handen geven. Opmerkelijk genoeg niet aan een E-klasse AMG, maar aan een C-klasse. Mercedes komt namelijk met de C 32 AMG. Deze perste 356 pk uit de V6, genoeg om in 5,2 seconden 100 km/u op de teller te krijgen. Nipt sneller dan de M5 dus.
2002-2005: Mercedes E 55 AMG (W211)
In 2002 verscheen de grotere broer van de C 32 AMG ten tonele: de E 55 AMG W211. En hoe. Dankzij een 5,4 liter V8 die 476 pk en 700 Nm aan koppel produceerde reed deze E-klasse alle andere sedans zoek. Met een sprint van 0-100 km/u in 4,7 seconden werd er nu eindelijk een serieuze sprong voorwaarts gemaakt. De acceleratie van de Lotus Omega was eindelijk overtroffen. Ook de topsnelheid van de E 55 AMG is indrukwekkend: onbegrensd ligt die ergens in de buurt van de 320 km/u.
2006-2013: Mercedes S 65 AMG (W221)
Tot nu toe bestaat dit lijstje uit E- en D-segment auto’s, maar ook een lompe topklasse limousine kan de snelste sedan ter wereld zijn. Dat is een kwestie van de auto genoeg vermogen geven. Wat Mercedes dus deed in 2006. De S 65 AMG had een beul van een V12 aan boord die maar liefst 612 pk en 1.000 Nm aan koppel produceerde. Met een acceleratie van 0-100 km/u in 4,4 seconden wist de S-klasse zes jaar lang alle M5’s en E 63 AMG’s van zich af te houden. Alleen de Panamera Turbo was vanaf 2009 sneller, maar dat is – hoe flauw ook – toch echt een hatchback.
2013-2014: Mercedes E 63 S AMG 4Matic (W212)
In 2013 kreeg de E-klasse een facelift en daarmee werd de E 63 een klap sneller. Er was nu namelijk een vierwielaangedreven E 63 S met 585 pk, die in 3,6 seconden van 0-100 km/u knalt. Daarmee duikt er voor het eerst een sedan onder de 4 seconden. Waar in de jaren ’90 BMW de overhand had, was het na de millenniumwisseling dus telkens Mercedes die aan het langste eind trok. Hoewel BMW altijd heel dicht in de buurt zit, dat moeten we erbij zeggen. Audi speelt geen rol van betekenis, want die hield het na de RS6 C6 voor gezien in de niche van de supersedans.
2015-2021: Tesla Model S
Dit lijstje kon natuurlijk maar op één manier eindigen: met een Tesla. De Model S doet al sinds 2012 mee, maar in 2015 mag deze EV zich de snelste sedan ter wereld noemen. Dan wordt namelijk de Model S P90D geïntroduceerd die een luttele 3,3 seconden nodig heeft om de 100 km/u aan te tikken. Later volgt de Model S Performance die de inzittenden in 2,6 seconden naar de 100 km/u lanceert. Daar kunnen de Duitse powersedans weinig tegen beginnen.
Het plaatje verandert als de naar de topsnelheid gaan kijken. De Model S blijft steken op 250 km/u, maar een M5 met M Driver’s Package blijft gaan tot er 305 km/u op de teller staat. Ook op dit punt is Tesla echter een flinke inhaalslag aan het maken. De Model S Plaid zou namelijk een top van 322 km/u moeten halen. Maar laten we eerlijk zijn: dat maakt een M5 of een E 63 niet minder aantrekkelijk.
cheatah zegt
Wat dacht je van de E60 M5? Mist in deze rij met zijn legendarische V10
tinnemans zegt
Die zal niet de beste 0-100 tijd hebben gehad, zoals in de kop van het artikel werd uitgelegd. De Volvo 850T-5R was in z’n tijd ook erg snel, maar niet het snelst.
kennone zegt
@tinnemans: maar wel de beste😜, heb een stage 1 getunede 850R met 4 traps automaat gehad. 0 naar 100 zeker niet bijzonder maar met een (hele lange) aanloop liep dat ding 265 op de GPS! Serieus snel voor zo’n baksteen.
petert zegt
Als ik Wikipedia moet geloven deed de E60 het ook in 4.7 seconden volgens specificaties, al word daar gezegd dat ook tijden van 4.1 gehaald werd. Ga maar eens op YouTube kijken, die E60 M5 was inderdaad serieus snel en ik vermoed ook sneller dan de Mercedes in 2004.
Richmond zegt
Gaat om officiële cijfers en niet praktijk cijfers en als de 0-100 4,7 was dan was hij even snel als de E55 in 2005, maar niet sneller. Dus hoort hij er niet bij. Vanaf 2006 is de S sneller.
Charles Taycan 4S zegt
Mooi lijstje met bijzondere auto’s @machielvdd ! Merci!👍
stbb zegt
Is een Tesla geen hatchback dan?
dubcars zegt
@stbb: technisch gezien is de Model S een hatchback, of liftback zoals dit bij een meer aflopende daklijn heet, inderdaad. Bij een traditionele sedan gaat de achterruit niet mee open.
loggy zegt
@stbb: terecht! Als een panemera dat is, is een model-s dat zeker. Die kan je zelfs als 7-zitter krijgen.
https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2013/09/Tesla-Model-S-3rd-Row-Seats-e1379317106445-1280×720.jpg
Lijkt me niet comfortabel, maar met de kofferbak van een sedan op hoofd, wordt het wel erg mafia stijl.
loggy zegt
@loggy: @machielvdd bedenk me net, dat geeft wel de kans voor een ander leuk rijtje. De snelste auto’s met 3 zit rijen
vbarchetta zegt
@stbb: Model S is een hartchakra, net als de Panamera. Maar als we de Tesla Model 3 pakken (is wel een sedan). Dan is de 0-100 tijd 3,3 seconden voor de performance versie. Im dit artikel had dus beter de Model 3 kunnen staan dan de S
tinnemans zegt
Vergeleken met dit lijstje is m’n E65 740i wel heel erg langzaam (6.8s), Nouja, het voordeel is dat ik wel veel langer van het accelereren kan genieten. Elk nadeel heb duidelijk z’n voordeel. ;)
volvo480gtt zegt
Als de Panamera een hatchback is, is de model S dat dan niet ook? Achterruit gaat mee omhoog toch?
alloallo zegt
Waarom alpina uitsluiten? Alpina is toch een fabrikant. En ik mis de Cadillac cts-v
Robert zegt
@alloallo: het belangrijkste selectiecriterium was: snelste acceleratietijd van 0-100. Voldoet een auto daar op een gegeven moment aan, dan mag deze op de lijst.
Ik ben het er overigens wel eens met meerdere anderen hier, dat de Tesla Model S hier niet op thuis hoort, om dezelfde reden als waarom de Porsche Panamera ook afviel.
alloallo zegt
Cadillac CTS-V deed in 2009: 0-100 in 2,9 seconden
Richmond zegt
Volgens autoweek 3,7 sec. Niet sneller dan de E63 dus
vbarchetta zegt
@alloallo: Model 3 had er beter in kunnen staan. Dat is wel een sedan, de Performance doet 0-100 in 3,3 seconden
azuli zegt
Het verhaal van dit lijstje is mij duidelijk maar toch mis ik de BMW M5 CS in dit lijstje.
mpgc zegt
@azuli: De Tesla houd m uit het lijstje.
CL65 zegt
Ik had dus gewoon een pseudo recordhouder met mijn 190 klanten amg uit ’88, die haalde 307 km/u op gps.
blackeye zegt
Mitsubishi Lancer Evo VI was in 1999-2001 toch sneller. 0-100 in 4,7 sec. En de Evo V ging 1998 van 0-100 in 5,3 sec.
potver7 zegt
Leuk lijstje, maar dit betekent dus eigenlijk alleen maar dat een bepaald Duits merk nogal geobsedeerd is door die 0-100-tijd. Genoeg merken die daar bewust iets laten liggen, ten gunste van andere capaciteiten en rijbeleving. Leuk dat je in 3 tellen op de landelijke limiet zit, maar daarna moet je nog een paar uur…
En om het Duitse feestje even te verstoren, hier onder een rijtje niet-Duitse auto’s die ook allemaal onder de 5 seconden zitten qua 0-100-sprinttijd. Allemaal meer dan snel zat dus, en er zitten heel wat auto’s tussen waar ik veel liever in zit dan in zo’n schreeuwerige AMG…
Alfa Giulia Quadrifoglio
Aston Martin Rapide
Bentley Flying Spur
Bently Mulsanne
Cadillac CTS-V
Cadillac STS-V
Chrysler 300C Hemi V8 SRT8
Jaguar XFR-S
Jaguar XJR 575
Lexus GS F
Lexus IS F
Lexus LS 500 F
Maserati Ghibli 3.8 Trofeo
Maserati Quattroporte 3.8 Trofeo
MG ZS
Rolls Royce Ghost
Volvo S60 T8 Polestar Engineered
Volvo S90 T8 Twin Engine AWD Momentum+
erwinlagcher1977 zegt
@potver7: met name de gs f
Bino zegt
Vanaf 2015 het lijstje maar even over doen. Panamera nog expliciet vermelden dat het een hatchback is en de Tesla er doodleuk tussen zetten.
De E60 M5 hoort er inderdaad niet in thuis. Deze kwam in 2005 op de markt en was toen even snel als de E 55AMG. Alleen in 2005 kwam ook de Cadillac CTS-V op de markt en die troefden beiden met 0,1 sec af en sprintte in 4,6 sec naar de 100. Daarmee nam hij in 2005 het stokje van de E 55AMG over om deze in 2006 weer te verliezen aan de S65 AMG. De eerste Cadillac CTS-V had dus in dit lijstje moeten staan.
Dan de Bentley Continental Flying Spur Speed. Deze was er pas vanaf 2008 en deed het sprintje 0,1 sec langzamer dan de S klasse. Deze staat er dus terecht niet tussen.
Ben wel benieuwd als het lijstje vanaf 2015 met sedans wordt gevuld hoe het lijstje er dan uit zal zien. Zal zo’n knotsgekke Charger Hellcat er dan tussen komen te staan?
Overigens, van dit lijstje; Doe mij de E39 M5 maar. Gewoon lekker een handbak, NA V8, erg goede bouwkwaliteit, fraaie lijnen, mooi interieur, hoge kwaliteitsbeleving en heerlijk ‘analoog’ rijden. De Lotus een goede 2e. En de E55 AMG zet ik dan op 3.
mpgc zegt
Op zich een heel leuk idee dit lijstje. Maar het was leuker geweest om juist wel de topsnelheid als uitgangspunt te nemen. Had je wat meer variatie gehad.
isleofman zegt
Toch mooi dat die Opel zo lang domineerde. Zou toch zeggen dat er wat alpina’s missen. Die ene b7 had volgens mij ook een vlotte sprint tijd en weinig begrenzing op de top.
jmeverts zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
dondeboer zegt
Voor mij de Lotus Omega. Geen twijfel mogelijk. Wat een bruut ding.
MarcoM zegt
@dondeboer: mee eens
Teerdz zegt
Niemand gedacht aan de Bentley Flying Spur (Speed) met een topsnelheid van dik boven de 300 en een acceleratie van ergens in de lage 4 seconden? Die uit 2009 alleen al was in ieder geval sowieso sneller dan de S-klasse.
Teerdz zegt
@teerdz: Ahh, had @potver7 even over het hoofd gezien. Maar zoals hij al laat zien, is dit lijstje vrij arbitrair opgezet en zijn er vele andere auto’s die beter in het lijstje hadden gepast.
omarrs6 zegt
Ik mis hier een speciaaltje: de RS6 C6 sedan
Charles Taycan 4S zegt
Is de Tesla Model S een hatchback of sedan? Indien een hatchback dan weet ik nog een snelle sedan: Taycan Turbo S, 2,8 sec./100 kmu. Begrensde top van 260 kmu . Die is er al sinds 2019 , de Tesla model S plaid komt ergens in 2022…
lars zegt
Voor de duidelijkheid, de Model S Plaid is al geleverd in de V.S.
pa045 zegt
Jezus wat een gehuil hier. De Tesla is geen sedan. Ik mis de M5 e60. Ik mis de m5 cs. Poeh. Toto Wolf in da house?
monsieurleloure zegt
Wat de lul is voor de hoer is de Opel voor de boer
En toch zou ik nog wel eens een Senator B 3.0 liter willen hebben
MarcoM zegt
@monsieurleloure: er staat zo af en toe nog zoiets wel te koop op Marktplaats of Ebay kleinanzeigen.
pa045 zegt
@monsieurleloure: is dit echt een wijsheid of verzonnen? Dat Opel kan toch in alles veranderd worden. BMW, Porsche, Maserati enz.
karhengst zegt
Deutz of John Deere zou passender zijn, het gaat immers om zakelijke ritjes.
MarcoM zegt
Lotus Omega, ben wel eens meegereden met Andre B uit G, wat een echt bruut geweld was die auto, blijft gewoon gaan ook bij 200 en dan het gas intrappen en dan overschakelen naar de 6e versnelling. Oja, en ook strak op de weg, geen dweilorkest zoals men dat wel eens zegt van Opel, gewoon bij bijna 300 km/h het gevoel hebben of je nog iets van 150 rijdt. Super was deze ervaring.
cossiekiller zegt
De Impreza’s en Evo’s van rond de eeuwwisseling waren sedan’s en echt wel sneller naar de 100 dan die M3, M5 of AMG’s!