2020 was een beetje mager qua extreem dure auto’s, maar in 2021 durfden Nederlanders weer grof geld stuk te slaan op auto’s.
Werd er het afgelopen jaar nog een beetje geld uitgegeven aan auto’s uit de bovenste prijsregionen? Jazeker, in 2021 zijn er weer een aantal peperdure auto’s van Nederlands kenteken voorzien. Sterker nog: de duurste auto’s van 2021 zijn een stuk duurder dan de duurste auto’s van 2020.
Jullie zijn natuurlijk heel benieuwd welke auto’s dit zijn, dus daarom gaan we de tien duurste auto’s stuk voor stuk langs. Om het een beetje spannend te maken beginnen we met de nummer 10. Aftellen kan óók op nieuwjaarsdag.
Nog even een kleine kanttekening: we kijken alleen naar nieuwe auto’s die op kenteken zijn gezet. Dat is de reden dat auto’s als de ex-Alonso LaFerrari en de Aston Martin Vanquish Zagato niet in dit lijstje staan.
10. Lamborghini Aventador SVJ Roadster
€685.073
We trappen de top 10 duurste auto’s van 2021 af met een Aventador SVJ. In 2020 was de nummer één een Aventador SVJ Roadster, dus dat is een goed teken. Van de 28 Aventador’s die in 2021 op kenteken zijn gezet (nieuw plus tweedehands) was dit matgrijze exemplaar een van de duurste. De eigenaar telde er €685.073 voor neer.
9. Lamborghini Aventador SVJ Roadster
€687.277
We zeggen hierboven “een van de duurste”, want er was een SVJ Roadster die nog een fractie duurder was. Waarschijnlijk heeft de eigenaar een net iets exclusiever tintje gekozen voor zijn stiksels. Het betreft een exemplaar in een fraaie lichtblauwe kleur. Deze Aventador is nog twee mille duurder dan de matgrijze SVJ. Op een totaal van bijna zeven ton is dat natuurlijk wisselgeld.
8. Ford GT
€785.604
Wordt dit een lijstje met alleen maar Aventador’s? Zeker niet. Er is bijvoorbeeld ook een nieuwe Ford GT op kenteken gezet. Dit is momenteel de enige nieuwe Ford GT met gele platen, aangezien het witte exemplaar van Jeroen van den Berg al lang en breed geëxporteerd is. Helaas hebben we nergens beeld van deze auto kunnen vinden. We weten alleen dat deze Ford GT blauw is. En €785.604 heeft gekost. Mocht je een foto hebben van deze auto: laat het ons vooral even weten.
7. Lamborghini Aventador SVJ 63 Roadster
€822.906
Oké, nog één Aventador dan. Dit is écht de duurste Aventador van 2021. Dit exemplaar is maar liefst €135.629 (!) duurder dan de op één na duurste Aventador. Terwijl het allebei SVJ Roadster’s zijn. Waarom is dit exemplaar zo krankzinnig duur? Het is een special edition, de SVJ 63. Daarvan worden er maar 63 gemaakt. Het enige wat deze auto echt bijzonder maakt is de kleurstelling en de 63 logo’s.
6. Mercedes-AMG GT R Bussink Speedlegend
€895.000
De duurste Mercedes van 2021 was deze Mercedes-AMG GT R Bussink Speedlegend. Deze auto kwam gisteren ook al voorbij in het lijstje met de meest bijzondere spots van 2021. Het is de eerste van vijf Bussink Speedlegend’s die er gebouwd gaan worden. Het is in feite gewoon een AMG GT R die van zijn dak en voorruit is ontdaan. Dit resulteert in een bijzonder fors prijskaartje van bijna negen ton. Dat is ruim drieënhalf keer zoveel als de prijs van een reguliere AMG GT R.
5. Aston Martin V12 Speedster
€1.074.427
We hadden niet direct een Aston Martin verwacht in dit lijstje met duurste auto’s van 2021. De Valkyrie wordt namelijk nog niet geleverd, als er überhaupt één op Nederlands kenteken komt. Er is het afgelopen jaar echter toch een Aston Martin op kenteken gezet die dik een miljoen heeft gekost. Er is namelijk een Nederlander die een V12 Speedster in ontvangst heeft genomen. En die is dus extreem duur. Deze hommage aan de DBR1 is gelimiteerd tot 88 exemplaren en beschikt over een 700 pk sterke V12. Opmerkelijk genoeg is de V12 Speedster daarmee minder krachtig dan de DBS.
4. Ferrari Monza SP1
€1.297.202
Aston Martin is niet de enige sportwagenfabrikant die een speedster uitbracht, Ferrari en McLaren deden hetzelfde. Een McLaren Elva op Nederlands kenteken is er nog niet, maar een Ferrari Monza SP1 wel. Naast een dak en een voorruit ontbreekt in deze auto ook een passagiersstoel. Onpraktischer wordt het niet, maar het is wel een extreem gave auto. Zeker in deze blauw-witte kleurstelling. In wat voor oplage de 810 pk sterke Monza precies gebouwd wordt is niet bekend, maar de auto is hoogstwaarschijnlijk minder exclusief dan de V12 Speedster. Desondanks is deze Monza wel duurder, met een prijskaartje van net geen €1,3 miljoen.
3. Lamborghini Sián
€2.659.138
Dan zijn we nu aanbeland bij de nummer drie, of eigenlijk: de gedeelde nummer twee. Er zijn namelijk twee Lamborghini’s Sián’s op kenteken gezet, die op de euro precies even duur waren. Twee Nederlanders waren bereid €2.659.138 neer te tellen voor deze extreme hybride met 819 pk. De eerste was dit blauwe exemplaar met goudkleurige velgen. Gerard van der Horst voegde deze auto toe aan zijn uitgebreide collectie, die verder onder meer uit een Lamborghini Essenza SCV12, een McLaren P1, een McLaren Senna, een Ferrari SF90 en een Ferrari F12tdf bestaat.
2. Lamborghini Sián
€2.659.138
Van de 63 Lamborghini Sián’s die gebouwd worden heeft nóg een exemplaar zijn weg gevonden naar Nederland. De eigenaar heeft niet gekozen voor een hele exclusieve kleurstelling, maar voor de populairste autokleur ter wereld: wit. Daarmee is deze Lamborghini Sián overigens niet minder opvallend.
1. Bugatti Chiron Sport
€3.760.203
In 2020 werd er geen nieuwe Bugatti op Nederlands kenteken gezet, maar dit jaar is er weer eentje toegevoegd aan het Nederlands wagenpark. Het gaat om Chiron nummer zes. Het mag geen verrassing heten dat we deze auto bovenaan het lijstje met duurste auto’s van 2021 aantreffen. De eigenaar betaalde de lieve som van €3.760.203 voor deze auto. Daarmee is het niet alleen de duurste auto die in 2021 op Nederlands kenteken werd gezet, maar ook de duurste nieuwe auto die ooit op Nederlands kenteken is gezet.
Als we alle bedragen bij elkaar optellen is de top 10 samen goed voor €15.325.968. Dat is een stuk meer dan in 2020, toen de top 10 maar €6.135.189 waard was. De overheid kan ook tevreden zijn, want deze tien auto’s brachten samen €1.157.912 aan bpm in het laatje.
autogeak zegt
De helft van dit lijstje zijn lambo’s, doen ze goed goed daar in Sant’Agata
lekkerlinksrijden zegt
Misschien raar, maar geen van deze auto’s vind ik mooi.
papa zegt
@lekkerlinksrijden: in mijn optiek alleen de Monza, al zou ik een sp2 prefereren
sonnybonds zegt
Hoe duurder hoe lelijker de auto lijkt het wel ja. De Ferrari vind ik wel mooi maar jammer van de kleuren
str8six zegt
Prachtig uitgevoerd die Fezza
mashell zegt
Het zijn allemaal “kijk mij eens” auto’s om langzaam over de boulevard te rijden. Prachtig toch dat de fabrikanten dat narcisme meedogenloos uitbuiten.
elemento zegt
@mashell: ja en iedereen zou toch gaan doen…… iedereen heeft dat narcisme in zich
rolov zegt
@elemento: eh née . Ik heb daar echt een schurft aan . En al helemaal aan die kinderen die achter je auto aan rennen.
mashell zegt
De meeste multi-mulionairs die ik ken rijden juist niet al te opzichtig rond. Ze hebben heus wel een fijne auto maar niet zoiets opzichtigs.
Mijn opmerking was ook meer bedoeld in de richting dat de duurste auto’s ook allemaal heel opzichtig zijn, die auto’s hoeven eigenlijk helemaal niet zo duur te zijn maar de fabrikanten maken ze zo duur omdat de narcisten het er toch wel voor over hebben.
Svenska II zegt
Grappig om die Chiron in Finnik op te zoeken. Bijtelling 34.000,- per maand. Gemiddelde leeftijd eigenaar 67 jaar. Aantal auto’s in Nederland die sneller zijn: 2! Hahaha
jaapiyo zegt
Ik zou voor de SP2 gaan die er niet bijstaat. De SP1 is toch een beetje sneu, vooral omdat de SP2 ook bestaat. Alsof je van te voren weet/wil dat er letterlijk nooit iemand met je mee reist.
Waar ik wel bang voor zou zijn met dit soort auto’s is echter het Helmut Marko effect, dat je een steentje in je oog krijgt (of een bij met 200+). Dan moet je dus een helm dragen en dan is alle swaaaaaaag in één klap weg.
potver7 zegt
Precies dat dus, zonder helm op in zo’n ding rijden is eigenlijk gewoon levensgevaarlijk.
Ik ben één van de ‘gelukkigen’ die ooit in dienst moest, als chauffeur van een Leopard I tank. Daarmee moest je af en toe op de openbare weg rijden, met je hoofd uit het luik en dan zat je dus ook zo lekker onbeschermd. Niet zo erg als ’t droog was, maar in de regen had je de keuze tussen óf een stofbril die steeds besloeg en waarbij je vingers als ruitenwisser moesten werken, óf zonder bescherming rijden. Nou kon zo’n ding niet harder dan 70 km/u, maar bij die snelheid voelt een regendruppel op je wang of voorhoofd al als een speldenprik, en als er een druppel in je oog komt dan doet dat serieus pijn. Harder rijden zonder bescherming is volstrekt onverantwoord.
Opspattende steentjes terugkoppen in je Monza SP1 lijkt me nou niet bepaald bevorderlijk voor het lijfsbehoud…
woudloper zegt
@potver7: ik reed eens met mijn Ariel Atom op de autostrade en de vrachtwagen naast me kreeg een klapband. Daarbij vloog een stuk rubber zo groot als mijn hand tegen mijn helm. Precies of ik een vuistslag kreeg.
Sindsdien altijd helm aangedaan ook bij lage snelheden.
Had ik dat rubber tegen mijn adamsappel gekregen, weet niet wat dat zou geven.
Anderzijds reed ik eens op een zwoele zomeravond met open vizier rond, toen er plots een hoornaar (!) Door mijn vizier naar binnen geblazen werd, die vervolgens begon te zoemen naast mijn oog. Fucking scary.
Maar wel goede verhalen.
vaakbenjetebang zegt
@jaapiyo: precies waarom ik de SP1 zou nemen. Waarom zou je in hemelsnaam een bijrijder willen?
mashell zegt
Deze auto’s zijn bedoeld om met 15 km/h langs de terassen op de boulevard te rijden en gezien te worden. Het vliegjes probleem bestaat dus niet en de SP1 is beter omdat je daarin de spotlight niet hoeft te delen.
job zegt
er zijn ook nog een Jaguar xj220 en Ferrari Enzo op n kenteken bijgekomen,
potver7 zegt
Lees de inleiding er nog eens op na, zou ik zeggen.
job zegt
u heeft gelijk,die zijn minder waard,niet aan gedacht
900T16S zegt
En het gaat over nieuwe auto’s
job zegt
klopt ook,nog niet uitgeslapen haha
job zegt
ja klopt die zullen wel minder waard zijn ,niet aan gedacht
mp014 zegt
Huh?? Gemiddeld dus 7,5% naar de staatskas?? Lijkt me niet te kloppen. En hebben we het hier over btw of bpm?
potver7 zegt
Dat staat er toch bij? Betreft BPM, en dat is geen percentage van de aanschafprijs meer dus bij deze jongens is het een relatief laag bedrag.
mikespek zegt
@potver7: Voor een personenauto wordt de BPM afhankelijk van het bouwjaar berekend over de CO2-uitstoot in gram/km en de netto catalogusprijs. Dus in andere woorden catalogus prijs heeft wel degelijk invloed aan de hoogte van de BPM, opties die je aanvinkt veranderd het bedrag al
900T16S zegt
En de Sian is een hybride dus daarop is de BPM een stuk lager.
lithiumion zegt
6 Lamborghini’s… ze zijn nou niet bepaald voor mooiigheid gegaan, degenen die het kunnen besteden…
sntial zegt
Dus eigenlijk : hoe minder dak, hoe duurder.
renskuhh zegt
@sntial: meer geld voor minder auto
treser zegt
Lijstje stond enige tijd ook ergens anders daar was sprake van een nog duurdere auto, iemand enig idee?
“Is de Franse auto daarmee ook de duurste auto die in Nederland verkocht werd? Nee, zover betekent ging er in ieder geval één auto overheen. Welke dat is, mag vooralsnog niet bekend worden gemaakt. De prijs ligt rond de 4,8 miljoen euro!”
supertjeduc zegt
@treser: waarschijnlijk eentje zonder deuren en motorkap , want less is more ( geld )
sabrerator zegt
Heeft die Ford GT niet gewoon met een artikel op deze site gestaan?
https://www.autoblog.nl/nieuws/90-jarige-nederlandse-held-neemt-unieke-ford-gt-in-ontvangst-905475
shizzle zegt
Er is ook nog een Stella Vita op naam gezet met een nieuwprijs van € 4.235.000. (N-784-BX).