We kijken nog even naar de bestverkochte (lees: minst slecht verkochte) sportwagens van het afgelopen jaar.
We hebben al naar de bestverkochte merken en modellen gekeken en naar de grootste verliezers van 2024, maar we kijken ook nog even naar de bestverkochte sportwagens van het afgelopen jaar. Niet omdat het zo relevant, maar gewoon, omdat het leuk is.
Het aantal sportwagens waarvan er meer dan 10 verkocht zijn is sowieso maar heel beperkt, dus we achtten een top 5 meer dan voldoende.
5. Aston Martin DB12: 29
Op nummer vijf de nieuwe Aston Martin DB12, wat een doorontwikkeling is van de DB11. Daarbij is de V12 komen te vervallen. De DB12 moet het vooral hebben van een nieuwe neus en een compleet nieuw interieur. Dat valt in de smaak, want er zijn meteen 29 exemplaren op kenteken gezet. Niet verkeerd voor een auto met een vanafprijs van ruim 3 ton. Dit is ook beter dan de DB11 het ooit gedaan heeft. Daar werden er in het eerste jaar 24 van verkocht en in 2023 maar 4.
4. Ferrari 296: 31
Ferrari heeft een absoluut recordjaar achter de rug in Nederland. Er werden maar liefst 93 gloednieuwe Ferrari’s afgeleverd in 2024. De bestseller was de 296 GTB/GTS, waar er 31 van verkocht werden. Er zijn jaren geweest dat Ferrari überhaupt niet zoveel auto’s afleverde in Nederland. Voor iets meer dan 3 ton krijg je maar liefst 830 pk, dankzij de hybride aandrijflijn. Zeg nou zelf: dat is ook gewoon een goede deal.
3. Porsche 718 Cayman: 35
Met een vanafprijs van €121.847 (!) is de Cayman gewoon een dure sportwagen geworden, maar Porsche wist toch nog 35 exemplaren aan de man te brengen in Nederland. De Cayman was beduidend populairder dan zijn open broertje, want de Boxster bleef steken op 18 exemplaren.
2. BMW Z4: 100
Audi en Mercedes hebben dit segment de rug toegekeerd, maar de Z4 bewijst dat er toch wel wat te halen valt. Terwijl het model al 5 jaar op de markt is, wist BMW nog 100 exemplaren te verkopen. Dit staat in schril contrast met de Supra, waar er maar 3 van verkocht zijn vorig jaar. In totaal heeft BMW Nederland al 1.166 exemplaren verkocht van deze generatie Z4.
1. Porsche 911: 332
De nummer 1 kon natuurlijk maar één auto zijn: de 911 blijft heer en meester. De 911 is nog steeds ongekend populair voor een auto die in zijn goedkoopste vorm al bijna twee ton kost en vaak nog veel duurder is. In 2024 werden er 332 van verkocht in Nederland. Dat is wel minder dan in 2023, toen er maar liefst 497 verkocht werden. Maar dat was dan ook een recordaantal.
Headerfoto: Ferrari 296 GTS, gespot door @dadamphotography
Cijfers: Bovag
kennone zegt
De nummer 5 oogt echt stukken beter dan zijn voorganger (en die was ook al mooi!)
mark_mulder zegt
Wat is in dit geval de definitie van een “sportwagen”? Want met die Z4 in het lijstje kan je hier qua sportiviteit en prijs dan ook Audi S3/RS3, Golf R of een CLA AMG 35/45/s tussen zetten. En ik neem toch aan dat die in hogere aantallen over de toonbank gaan.
Of gaat het hier specifiek om tweezitters?
machielvdd zegt
Hoeft niet per se een tweezitter te zijn, maar wel een sportieve coupé of cabrio. Geen hatchback dus. Bovag geeft ook alleen cijfers van op zichzelf staande modellen, niet van sportieve varianten.
PunicaOase zegt
Volgens mij is daar niet echt een zuivere definitie van, maar persoonlijk vind ik hatchbacks niet onder de noemer sportauto vallen ook al zijn ze soms bloedsnel.. Ik zou iig zeggen: tweedeurs, snel en goede wegligging, RWD of AWD.. maar dan had bijv. de 8-serie en de MX-5 ook in het lijstje moeten staan..
brammetjedeb zegt
Zijn er daar meer van verkocht dan de top 5?
mashell zegt
De definitie is simpel: kan je er een zelfbouw pakket van Ikea in meenemen? Ja, dan is het geen sportwagen.
ericc zegt
Ben blij voor AM dat hun design terug kopers aantrekt. Jammer dat YouTubers er weinig filmpjes van maken. Die spelen op zeker en blijven Lamborghini gebruiken.
vbarchetta zegt
Wat is zo’n Cayman belachelijk duur zeg. Met een beetje opties kost die dus 140-150k. Dat zie je er niet vanaf is mijn mening. Voor dat geld zou ik voor een jong gebruikte 911 gaan als het perse een Porsche zou moeten zijn….
petroldrinker zegt
Voor 150K, kan je met goed zoeken al een 991.1 GT3RS kopen, een Normale GT3 moet zeker lukken, zou idd ook mijn keuze zijn dan ipv een instap cayman…
b088y zegt
Heb je linkje van de 991.1 GT3RS
kniesoor zegt
Wellicht eentje ex BPM met een hoge kilometrage en/of ‘reparierte Unfallschade’.
petroldrinker zegt
Doe mij de 296 maar uit het lijstje, DB12 vind ik meer een echte GT dan ras sportauto, maar dat zou mijn 2e keuze zijn uit deze lijst.
kniesoor zegt
Qua ‘echte GT’ : dat zou me niks verbazen. Zelfs een DBS Superleggera heeft niet de scherpte van een echte sportwagen zoals een Ferrari 458/Pista, Porsche 991/2 GT3 (RS) o.i.d.