We hebben de autoverkopen van januari 2021 voor je!
De tijd vliegt voorbij. We zijn nog nauwelijks bijgekomen van het oud-nieuw feest een tijdje geleden. Op dit moment kunnen we alweer de eerste balans opmaken als het gaat om autoverkopen.
Nog niet zo heel erg lang geleden was januari traditioneel een recordmaand. Iedereen wachtte even met registreren, zodat de auto een een jaartje jonger is. Op papier althans. Dat is al lang niet meer het geval. Sinds de bijtellingsregels bijna altijd per 1 januari worden ingevoerd, worden de records in december gevestigd.
Autoverkopen januari 2021
Enfin, genoeg gekletst. Hoe ging het qua autoverkopen in januari 2021? Het ging eerlijk gezegd niet al te best. Sterker nog, het afgelopen maand was een absoluut dieptepunt qua verkopen. Nog nooit werden er zo weinig auto’s geregistreerd in de eerste maand van een nieuw jaar. Slechts 35.193 stuks werden voorzien van een setje verse gele platen.
Nu moeten we er wel bij aantekenen dat december 2020 een record was. Nog nooit werden er zoveel auto’s nog op kenteken gezet (42.829 stuks). Daarbij zijn er veel auto’s in december geregistreerd, maar in januari afgeleverd. Dus de dealers hebben niet stilgezeten.
Autoverkopen januari 2021 (merken)
- Volkswagen (3.642 exemplaren)
- BMW (3.203 exemplaren)
- Skoda (2.514 exemplaren)
- Kia (2.433 exemplaren)
- Peugeot (2.280 exemplaren)
Autoverkopen januari 2021 (modellen):
- Volvo XC40 (1.036 exemplaren)
- Kia Picanto (1.000 exemplaren)
- Skoda Octavia (929 exemplaren)
- Volkswagen Polo (865 exemplaren)
- Ford Focus (842 exemplaren)
Wat valt er op? Dat het nu de auto’s zijn die men graag ‘wil’ kopen in plaats van de fiscaal verantwoorde auto’s die tot vorige maand bovenaan stonden. Er werden 14 nieuwe Tesla Model 3’s op kenteken gezet. Daarmee is de Model 3 nog altijd populairder dan de Alfa Romeo Giulia. Daarvan werden er namelijk 10 verkocht.
Geen conclusies
Het is dan ook niet mogelijk om conclusies te gaan verbinden aan de verkoopcijfers van december 2020 en januari 2021. De verschillen zijn enorm door de fiscale regelgeving. Houd er rekening mee dat er veel in december geregistreerde auto’s in feite ‘verkocht zijn aan de dealer’. Om te zorgen dat de auto’s interessant zijn voor de zakelijke rijder, zet de importeur of dealer ze alvast op kenteken. Het kan zijn dat de eerste consument pas later dit jaar daadwerkelijk erin gaat rijden.
Johanneke zegt
Maar 1 crossover in de top 5, had er meer verwacht.
Joost zegt
De top 5 modellen: wat een droevigheid…
snowgasm zegt
@ijoost: kweenie, ik doe mee met mijn droevige focus…… ST met inmiddels 346 pk….. wat voor spannende Batavus rij je zelf?
Joost zegt
De Focus is dan de enige die in een leuke uitvoering wël leuk is of kan zijn. Zeker met de 5 cylinder in het vooronder en in een leuk kleurtje.
Zelf jarenlang met 5 cilinders gereden en mijn huidige Batavus is ook bekend als BMW 5 serie, met 6-in-lijn.
Alexter zegt
@ijoost: idd, :(
Dutchdriftking zegt
De Skoda Octavia is de meest sexy van het rijtje. Dat zegt toch wel wat over de rest…..
zoomzoom zegt
Meest sexy? Minst saai? Dan zou ik toch voor de XC40 kiezen…
rogerzz zegt
Een hoge bejaarden-SUV wat niet uitblinkt in sportiviteit, niet uitblinkt in utiliteit en niet uitblinkt als vervoersmiddel intrinsiek willen verkiezen boven een station, doet mij toch geloven dat Marketing werkt. Doe mij maar een Octavia dan als het moet. Minder rijgeluid/wind, lager zwaartepunt, meer ruimte, een station is stiekem toch best fijn. Niet dat ik daar een poster van boven mijn bed zal hangen, maar praktisch is het wel.
Maareh, 35.000 auto’s verkocht. Zal wel niet representatief zijn voor heel 2021, anders zouden we op 420.000 auto’s uitkomen per jaar. Op bijna 9 miljoen auto’s in Nederland zou dat 21 jaar per stuk betekenen aan doorloopsnelheid..
mashell zegt
Zo’n station ziet er vaak langgerekt en saai uit (hoeft niet, Audi en BMW en soms Volvo maken aardig uitziende stations maar meestal is het ontwerp nogal meh). Zo’n SUV is inderdaad niet sportief, een station natuurlijk ook niet, maar aan sportiviteit heb je niks op de openbare weg. Aan comfort wel en dat is dat een SUV door de langere veerwegen en hogere zitpositie biedt. En het oogt vaak wat stoerder, meer in balans dan een station.
21 jaar aan doorloopsnelheid lijkt weinig (je ziet nog regelmatig wagens van voor 2000) maar er is natuurlijk ook veel export van wagens (denk aan diesels).
Richmond zegt
@dutchdriftking: dan vind ik de focus toch mooier en rijdt beter.
frank2b zegt
“Wat valt er op? Dat het nu de auto’s zijn die men graag ‘wil’ kopen in plaats van de fiscaal verantwoorde auto’s die tot vorige maand bovenaan stonden. ”
Ik kijk nog eens naar het lijstje. En nog eens …….
Nee. Dit zijn auto’s die helemaal niemand WIL kopen maar auto’s die je MOET kopen omdat het nou even niet anders kan.
Richmond zegt
@frank2b: niks moet. Je hebt altijd meerdere keuzes. Maar wat verwacht je dan in de top 5 te zien? BMW, Mercedes, Audi?
s2000vtec zegt
Dit zijn niet bepaald de auto’s die ik graag zou kopen…….
Maar ik heb dan ook niet een Noord-West Europese smaak.
azuli zegt
Vind het helemaal geen vreemde lijst. In hun segment zijn het rationeel gezien voor een gezin of een boodschappen auto wilt de beste keuzes. Zeker als de man/vrouw des huizes mag leasen van hun werkgever. Saai? Een Porsche is toch ook de meest saaie keuze in zijn segment;)
s2000vtec zegt
Bij rationeel de juiste keuze hoort ook het niet accepteren van onnodige reparaties !
Variomatic zegt
De Kia Picanto op nummer 2, wat een treurnis, door de auto plat te belasten kiest het gros dus nu voor dit soort kleine, onveilige schraperige hobbelpaardjes.. zucht
s2000vtec zegt
Wat lul jij nou weer uit je nek zeg !
Variomatic zegt
@s2000vtec: vertel, wat vind jij zo opwindend aan een Kia Picanto..?
flutterby zegt
“Wat valt er op? Dat het nu de auto’s zijn die men graag ‘wil’ kopen in plaats van de fiscaal verantwoorde auto’s die tot vorige maand bovenaan stonden.”
Snappen jullie het nou nog steeds niet? Je koopt een auto liever een maand eerder als dat duizenden euro’s scheelt. Dat zegt niets over de motieven voor het kopen van de auto. Hetzelfde product wordt simpelweg duurder. Enkel een idioot koopt hem dan een maand later. Daarom verscheept Tesla in de eerste maand van het kwartaal ook niet naar Europa.