We laten een paar auto’s van Ken Block de revue passeren.
Vanochtend bereikte ons het trieste nieuws dat legende en toffe peer Ken Block is overleden bij een sneeuwscooter-ongeluk. Daarmee is de autowereld een kleurrijk figuur armer geworden. Block maakte furore met zijn Gymkhana-filmpjes op YouTube. We hebben het hier over de vroege dagen van het medium, er was nog niet zoveel te zien als tegenwoordig.
Sterker nog, mede dankzij Ken Block werd het online medium iets populairder, want nu was er ook wat te zien voor de petrolhead.
Subaru Impreza WRX STI
2008
De eerste auto waarmee we kennis konden maken met het fenomeen Ken Block, de Subaru Impreza uit Gymkhana Practice.
Subaru Impreza WRX STI
2009
Een jaar later verschijnt ‘The Informercial’, wederom met een Subaru Impreza WRX STI, maar nu het hatchback-model. Ook vervalt de blauwe kleur.
Ford Fiesta
2010
Ford haakt slim in op de populariteit van Ken Block en werkt samen met de coureur. In eerste instantie met de Ford Fiesta. Deze lijkt per upload iets te wijzigen en dikke en sneller te worden.
Ford Fiesta WRC
2010
Ken Block is de eerste Amerikaanse coureur die meedeed aan het WRC. Het was eventjes aftasten. Zijn video’s toonden namelijk aan dat hij epische wagencontrole had, maar hoe is dat in vergelijking met een stel Fransen en Finnen? Het viel niet tegen. Uiteraard won hij geen rally’s van de jonge garde, maar Block scoorde wel geregeld punten. Hij reed diverse rally’s van 2010 tot en met 2014.
Ford Mustang
2014
Bijzonder is deze klassieke Ford Mustang. Dat is op de Crown Victoria na misschien wel de laatste auto die je zou verwachten. In tegenstelling tot de vorige auto’s is er geen link met de rallywereld. Ken Block zijn ster is inmiddels zo ver gerezen dat hij vanuit het niets een eigen auto kan (laten) opbouwen.
Ford RS200
2021
Een stiekeme favoriet van ondergetekende. Ford RS200 is een legandarisch monster dat speciaal voor de Group B-ralklyklasse is ontwikkeld. Helaas kwam de RS200 net op het moment dat de klasse zwaar onder vuur lag. Er zijn enkele straatauto’s van gebouwd, zo’n 200. Maar dit is een Evo met een 2,1 motor (in dit geval goed voor 700 pk).
Audi e-tron GT
2022
In de herfst van 2021 maakte Ken Block bekend samen te zullen gaan werken met Audi. Het merk met de vier ringen heeft natuurlijk een rallyhistorie. Daarbij kan het doorgaans best brave Audi wel wat sjeu gebruiken die Ken Block zijn team aan de auto’s weet toe te voegen. Het begint met zijn nieuwe daily, een witte Audi e-tron GT met witte wielen en een dakkoffer:
Audi quattro S1 e-tron Hoonigan
2022
De nieuwe Audi Sport quattro e-tron Hoonitron is de eerste en vooralsnog enige auto uit deze samenwerking. Dit model werd in december vorig jaar (drie weken geleden dus) gelanceerd.
Uiteraard is dit slechts een kleine greep van de vele auto’s van Ken Block. Topvermeldingen, favorieten en andere niet genoemde auto’s kun je vermelden in de comments.
Bijgaand nog eventjes wat beelden, opdat wij niet vergeten. Het ga je goed, ouwe reus.
Meer lezen? Dit zijn 10 moderne rallyauto’s die we graag willen zien!
steephh zegt
Mits je de S1 Hoonitron kan waarderen, is onderstaand een van de uitgebreidere laatste filmpjes waarin Ken Block bij Audi HQ in Ingolstadt op bezoek gaat de moeite waard om te bekijken.
“Just built for Ken” geeft er nu wel een andere lading aan.. :(
https://youtu.be/zsa-SxpiCU0
205GTI16 zegt
Naast al dit autogeweld…..
Ken Block was ook betrokken bij de ontwikkeling van de Ford Focus RS Mk3, de bekendste feature van deze auto “drift modus” hebben we mede dankzij zijn inmenging op deze wagen zitten……
HZW zegt
De “Audi S1 e-tron quattro Hoonitron” zo als de auto officieel heet, zou een extreme Design voorbode zijn van een uiteindelijk te komen e-tron straat versie, die volgens geruchten zowel de Audi TT als A5 Coupe zou moeten opvolgen.
Robert zegt
@hzw: wie weet dat Audi deze legende een passend eerbetoon zal geven door er t.z.t. een speciale ‘Ken Block’ editie van uit te brengen. Een beetje zoals vroeger de ‘Shelby’ Mustang van Ford ook net dat beetje extra had t.o.v. het reguliere model.
kennone zegt
Vergeten jullie nou gewoon de Escort Cosworth??
Robert zegt
@kennone: zoals in het artikel zelf al werd vermeld: “Uiteraard is dit slechts een kleine greep van de vele auto’s van Ken Block.“
thearchitect zegt
Normaalgesproken ‘over de doden niets dan goeds’, maar dat Ken regelmatig punten scoorde in het WRC is erg overtrokken.
Wat zijn resultaten volgens mij vooral duidelijk maakten is dat hij redelijk wat snelheid tekort kwam om zich te kunnen meten met de ‘Champions League’ van de rallywereld.
Robert zegt
@thearchitect: een pleintjes- of straatvoetballer met een schier oneindig arsenaal aan bal trucs is op het veld ook niet direct een wereldspits.
thearchitect zegt
Dat is helemaal waar, maar dat beweer ik toch ook niet?
banderas zegt
Die Fiesta blijft een heerlijke auto om (zo) te zien.
mustang750supersnake zegt
het zijn ook altijd de goeien die wegvallen…..😔
als t ooit stukjes rubber regent….weten we dattie daarboven ook weer bezig is😏
rest in peace dude……
Loek zegt
Ik had geen speciale gevoelens bij Ken Block (behalve dat ik hem als rijder en stuntpiloot in die Gymkhana-video’s natuurlijk erg kon waarderen) en toch voelde het niks behalve surreëel toen ik vanmorgen hoorde dat ‘ie het leven had gelaten. Echt iemand die het alles uit het leven haalde wat er te halen viel. Een bijna nog nooit zo terechte RIP.
sleepyj zegt
Hij had toch ook een oude Subaru station? Die vind ik erg gaaf
remco86 zegt
Dat is Travis Pastrana: https://www.autoblog.nl/nieuws/hoonigan-subaru-is-de-heftigste-stationwagon-volgend-weekend-3359309 Ook een toffe auto overigens.
In bovenstaand artikel mis ik eigenlijk: https://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-hoonipigasus-is-nieuw-speeltje-ken-block-3347762
sleepyj zegt
Thanks! Ik kwam er zojuist achter en wilde mezelf corrigeren maar gelukkig was het al gedaan.