En dat niet alleen, Hyundai is ook beter dan Tesla. En Mercedes. En Porsche. En nog veel meer merken
Hyundai is lekker bezig. Zeker met de Ionic 5, althans in de ogen van ondergetekende. Het is een fraaie elektrische auto, ruim, kan snel laden en je komt er ook nog een eind mee. Als je een beetje normaal doet tenminste, maar dat geldt voor alles.
Maar wat nog veel fijner is, is dat Hyundai in de Ioniq 5 ook heeft vastgehouden aan fysieke knoppen. Tuurlijk, er zit wel een scherm in, maar je kunt de belangrijkste zaken nog gewoon met een knop bedienen en niet alleen via een touchscreen.
Hyundai is beter dan BMW
Maar dat wisten we toch al, hoor ik jullie denken? Klopt, dat wisten we al. Maar de designbaas van Hyundai heeft gezegd dat ze aan de fysieke knoppen blijven vasthouden, ook in de toekomstige modellen.
Om te beginnen heeft de Ioniq 6 óók wat fysieke knoppen onder het scherm, dus de trend is inderdaad doorgezet. Maar da’s nog niet alles, de Hyundai-honcho heeft gezegd dat álle modellen in de toekomst knoppen houden. Zelfs in de luxe Genesis-modellen. Is een kwestie van veiligheid, vinden ze daar.
Als je voor het aanzetten van je stoelverwarming eerst door 3 menu’s moet heen scrollen, kijk je even niet op de weg en ja, dat is gewoon onveiliger. En daarmee maakt Hyundai zich dus beter dan BMW. Want die halen alle knoppen juist weg!
Evenals vele andere merken, met Tesla natuurlijk eenzaam en alleen bovenaan.
Dus, automerken, doe als Hyundai en laat de fysieke knoppen blijven. Niet alleen is dat veiliger, je maakt ons er ook nog eens gewoon blij mee!
CYBRTRK zegt
EDIT: Nee, beter hè… ;-)
ytzenv zegt
Helemaal eens, doodzonde dat de i-drive draaiknop nu al in de vnl. voorwiel aangedreven BMW versies ontbreekt. Spraakherkenning , hoe goed ook, kan dit nooit volledig vervangen. Het is gek dat BMW hiermee experimenteert op de oudere doelgroep, immers de X1 en X2 worden vooral gekocht door de boomers, die meestal wat minder scherm-minded zijn.
560pk zegt
Ik heb vorige maand een nieuwe 5 serie gekocht, gelukkig nog met I-drive (kan ik dromen, rij er al 17 jaar mee), maar had hoge verwachtingen van de “bijna perfecte” spraak sturing, die in mijn andere BMW’s goed, maar niet perfect, werkte. Ik kan nu na 6 weken vertellen dat ik de spraaksturing volledig ruk vind. Dubbele straatnamen worden standaard niet herkend. (Vergeet de Koningin Wilhelminahaven, de De Savornin Lohmanstraat en het Koning Willem Éën Plein maar). Vroeger was alles beter voor deze boomer? Reken maar!
porker zegt
Tesla model3. Werkt perfect die spraak sturing. Ja ook de ingewikkelde straatjes. En dat voor een domme Amerikaan. Knap hè.
rwdftw zegt
Een voorwielaangedreven BMW is dan ook geen echte BMW…..
Maar terecht, fysieke knoppen zijn beter voor de verkeersveiligheid. Period. Je kan ze bedienen zonder je ogen van de weg te halen. Vooral oudere mensen moeten zo ongeveer van bril wisselen omdat ze anders de lettertjes niet kunnen lezen dus het idee is gewoon niet goed.
moveyourmind zegt
Geef mij maar de Volkswagens van vroeger!
Niets zo overzichtelijk als een dashboard vol loze knopjes.
Johanneke zegt
Rondom de versnellingspook altijd. Overal blank switches. Om je altijd te herinneren aan het feit dat je opties mist.
kniesoor zegt
‘Naar de knoppen gaan’ had nog nooit zó’n positieve connotatie 🙂
560pk zegt
Oh, en nog wat observaties mbt de ergonomie: de richtingaanwijzer hendel die niet meer terugkomt in z’n neutraal standpunt: constant ruzie mee. Achterruitenwisser schakelaar: voorheen met handel aan het stuur met de pink/ringvinger zetje naar achteren en gaan. Moet nu gedraaid worden, dus 1 hand los laten van het stuur. Ver-/ontgrendelen van de deuren van binnenuit; voorheen knop midden op dashboard; met dezelfde knop zet je nu alle rij veiligheidssystemen mee uit. Welke idioot verzint dit?
V8Vantage zegt
Die knop voor de vergrendeling zit links en rechts bij de portierhendel. Je hebt er nu vier 😉( Dat is althans bij die van mij…)
560pk zegt
Hè ja, zo’n dumbo ben ik nou ook weer niet dat ik dat niet weet. Het gaat mij erom dat ze op de plek waar 20 jaar lang in (bijna) alle BMW’s een knop zat die je af en toe blindelings gebruikte (dat doe je met fysieke knoppen: schakelen zonder er naar te kijken, i.t.t. beeldschermicoontjes), opeens een zeer veiligheidsrelevante knop zit, waarmee je alle rijhulpsystemen uit zet. Mij is het in ieder geval al 2 keer gebeurt terwijl ik alleen maar de vergrendeling van de achterklep wilde uitzetten. Overkoepelend blijft dat de ergonomie bij BMW achteruit gaat (en dan heb ik het nog geeneens gehad over het instrumentenkluster: waar is m’n olietemperatuurmeter gebleven? zit nu 3 stappen weg in een sub-sub menu)
V8Vantage zegt
Nooit gedacht dat ik dit zou schrijven. Maar ik denk dat mijn volgende nieuwe auto een Hyundai wordt. Intussen blijf ik nog wel 2e hands kopen zolang daar maar knoppen in zitten.
pier zegt
Kia heeft het ook, die kan je aanpassen aan ventilatiesettings en infotainmentsettings.
205GTI16 zegt
Helemaal mee eens…
Voor het werk een keer een Santa Fe meegekregen als huurauto (7800 km meegereden in 3 weken)en was razend enthousiast.
Mijn duitse collega was nog enthousiaster, die heeft toen we terugwaren van de job gelijk zijn X5 verkocht en een Santa Fe aangeschaft…. en niet alleen vanwege de knopjes..
erwh zegt
De grens tussen het bedienen van een telefoon tijdens het rijden en van een aanraakscherm
Marf zegt
Knopjes hebben een veel hogere leercurve dan schermen, als je in een auto stapt waarin je nog nooit hebt gereden en nog nooit eerder hebt gezien .
Achter een knop zitten meestal meerdere functionaliteiten en daarbij ontbreekt vaak duidelijke omschrijving omdat je op een knop simpelweg 1 woord kwijt kunt.
Een scherm is veel flexibeler, je kunt er meer tekst op kwijt. Je kunt de meest gebruikte functie 1 of 2 Klik ergens in de interface stoppen.
In de autos die ik gereden heb met knoppen heb ik gemerkt dat ik 80% van die knoppen nooit heb gebruikt of gewoonweg vergeet wat de functie ook al weer was. Tja zonder context moet je de handleiding erbij pakken.
kniesoor zegt
‘achter een knop zitten meestal meerdere functionaliteiten’. Dan ben ik benieuwd over welke knop(pen) in welke oto(‘s) je het hebt, ben dat tot nog toe nog in geen van mijn oto’s tegengekomen. En ik heb een flink aantal oto’s (gehad).
eunosroadster zegt
Bij mijn auto word het touchscreen tijdens het rijden geblokkeerd en kun je alleen d.m.v. de auberwetse knoppen bedienen. (Mazda)… die “iDrive” knop van Mazda werkt perfect en betrap me er op zal ik zelfs bij stilstand het scherm nooit aanraak. Scheelt ook weer vette vingers op t scherm.
Jurgen Tas zegt
Totaal oneens,
De ‘knoppen’ op het scherm moeten wel goed zitten, zoals bij Tesla. Zo zit b.v. die stoelverwarming altijd in het zicht onderin het snelmenu.
Was ook nooit zo van spraakbediening, maar voor telefoneren en navigatie gebruik ik het nu veel (in Tesla).
Heb geen hekel aan knoppen, maar een goed scherm bevalt me beter.