Hoog tijd om eens te polsen wat Seb eigenlijk van die voorruit op z’n Ferrari vond.
Onderzocht wordt of dit windscherm een adequaat middel is om de hoofden van coureurs te beschermen tegen rondvliegende dingen, daar komt het kort gezegd op neer. Aan Sebastian “zand in de poes” Vettel de eer om als eerste met het shield te testen.
De viervoudig kampioen zaniken op de 100 meter Formule 1 testte vandaag tijdens de eerste vrije training in Silverstone met het scherm en hij werd er naar eigen zeggen een beetje duizelig van. De Ferrari was slechts één rondje uitgerust met het scherm en toch was dat voldoende om Vettel lichtjes te laten tollen op z’n benen.
Het zicht naar voren zou door de ronde vorm van het ding namelijk niet optimaal zijn en dus had Seb na één kalm installatierondje al genoeg van de ruit. Ook werd de helm van Vettel door de luchtstroom naar voren geduwd op de rechte stukken. Daarbij komt dat het voor coureurs natuurlijk niet gemakkelijker wordt om in of uit de auto te klauteren als het scherm op z’n plaats zit.
De rijdersorganisatie GPDA heeft volgens voorzitter Romain Grosjean trouwens besloten om zich niet meer met de shield-discussie te bemoeien. De coureurs kunnen het onderling niet eens worden over de vraag of het scherm gewenst is of niet en dus is het nu aan de FIA om knopen door te hakken.
cossiekiller zegt
Dit wordt dan de kettel van Vettel.
trustmeiamanengineer zegt
Lijkt me ook niet prettig, zo’n vissenkom voor je gezicht. Op de motor is het ook waardeloos als je door je vizier ook nog door een ruitje moet kijken.
rolov zegt
@trustmeiamanengineer: had ik totaal geen probleem mee.
Heerlijk achter het scherm als je volgas gaat. En bmw en Harley rijders ook niet .
oxymoron zegt
@rolov: Dit is een sterk gekromd scherm, in twee richtingen. Dat vertekent veel meer dan een betrekkelijk vlak scherm op een motor, of een voorruit. Alsof je door en fles kijkt. De vergelijking met de kap op een straaljager (of zelfs een zweefvliegtuig) gaat niet helemaal op. Daar is ten eerste de kromming veel minder en bovendien moet wie vliegt veel verder vooruit kijken en dan spelen vertekeningen minder mee. Daarnast hebben vliegers geen last van straatvuil; ik vraag me af hoe vuil een ruitje als op deze Ferrari wordt en hoe snel het bekrast raakt. Brildragers kennen het verschijnsel: een vuile bril valt nauwelijks op want zit dicht voor je oog. Een vuil raam is al veel lastiger om scherp doorheen te kijken. Maar er zal vast lang over nagedacht zijn.
lincoln zegt
Dakkie erop .. airbags erin .. radio cassetterecorder ..
Gewoon doen joh ..
cpp1 zegt
@lincoln: ..
bmwfreak038 zegt
@cpp1: ja of wou je zeggen dat het niet zo is
cpp1 zegt
@bmwfreak038: ..
..
jobberns zegt
@lincoln: binnenkort ook in straatauto’s te verkrijgen, of niet?
ruben83 zegt
@lincoln: En een dik geluidssysteem voor meer rijbeleving en dan 1.6je uit en de batterij op volvermogen. Wat een spectakel hebben we als kijker dan ook
niekie1999 zegt
@lincoln: het mooiste zou zijn als zo’n miljoenen kostende auto gewoon een klassieke cassetterecorder had. En voor de radio zo’n heerlijke inschuifbare antenne!
mauking zegt
Wat een PEPERMUNTBALLEN ding!
pindakoning zegt
De volgende stap zijn twee deuren om makkelijk in te stappen en een stoel om iemand (een stilgevallen RB coureur bijvoorbeeld) mee te nemen.
janmetdelangeachternaam zegt
“Die schermpje is dikke poepoe” -vettel
moondustfocus zegt
Ben dan toch benieuwd hoe men dergelijke problemen bij een straaljager heeft opgelost
Edge zegt
Ik vind het hele gebeuren rondom de Halo, Aeroscreen en Shield een lastige discussie. Als zo’n apparaat ook maar één geval van ernstig letsel kan voorkomen, zou je het eigenlijk al moeten invoeren. Ik ben echter nog lang niet overtuigd welke oplossing nou de beste is. Vooralsnog lijkt het onmogelijk om coureurs te beschermen tegen grote objecten zoals bij Henry Surtees en Justin Wilson het geval was, ze te beschermen tegen kleine voorwerpen zoals bij het ongeval van Massa, en te waarborgen dat ze snel uit de auto kunnen stappen/worden gehaald bij een ongeval. Eén van die drie lijkt tot nu toe in het geding te komen.
chrism zegt
@Edge: ik geef je gelijk, maar als er door vuil, krassen en/of slecht zicht nieuwe ongelukken gebeuren, dan heeft het geen zin. Vraag is wat het meeste risico geeft op een ongeval.
kevin82 zegt
Beter niet racen dat is het meest veilige! Man man man
olivierc zegt
De kampioen in zanikken. Raap me op, het is weer van het hoogste niveau hier op autoblog. Wordt deze site onderhouden door kinderen?
pscarphotography zegt
Aangezien Seb er niet mee om kaan gaan zou ik zeggen direct invoeren dat lelijke stuk plastic!
faalhaas zegt
Dit is precies de reden waarom ik mn voorruit eruit heb gehaald. Net een vissenkom zo.