Is het pure jaloezie, of broederlijke oplettendheid van de lachende Ozzy?
Net voordat de eerste vrije training in de Verenigde Staten kon beginnen, werd bekend gemaakt dat Verstappen zijn contract bij de Rode Stieren tot en met 2020 heeft verlengd. In het persbericht rapporteert een dolblije Christian Horner dat Max nu de mogelijkheid, en vooral de tijd, heeft om een winnend team om zich heen te bouwen. De tijd zal ons leren of het hem ook daadwerkelijk de kans zal geven om een Schumacher’tje te plegen.
Ricciardo, die zelf nog maar een contract heeft tot het eind van volgend jaar, lijkt het te verbazen. De Australiër, die de hitte van de jonkies inmiddels onder zijn Puma’s begint te voelen, laat in een reactie op het nieuws weten dat voor hem de timing niet helemaal logisch is. Dat is niet zo gek, als je bedenkt dat Max dit seizoen slechts 9 van de 16 keer tot de finish kwam en maar drie keer naar het podium mocht. In dit geval zou Alonso’s tactiek, die dit weekend eveneens bijtekende voor volgend jaar, veel meer voor de hand liggen. Je wilt immers toch enige garantie van je team dat ze hun beloftes zullen waarmaken!
Maar zelfs in het geval dat Max besluit om van team te willen wisselen, wandelt hij tegen een gesloten deur. Want hoewel de verschillende topteams in de rij staan om ons Max aan zich te binden, zijn de stoeltjes voorlopig nog bezet. Daarnaast hebben zowel Mercedes als Ferrari een aantal veelbelovende rijders, denk aan Leclerc en Ocon, in de pijpleiding. Je zou dus kunnen zeggen dat er voor Max de komende jaren eigenlijk geen plek is bij de ‘grote twee’. Maar ja, in de wereld van Formule 1 is niets zeker. Vraag maar aan Kvyat.
eferrari zegt
Een contract in de formule 1…Hoeveel is dat nou echt waard?
roberto zegt
@eferrari: meer dan mijne..
eferrari zegt
@roberto: het contract is niets waard, de voorwaarde daarin opgenomen echter wel
Robert zegt
@eferrari: Guido van der Garde heeft daar een heel duidelijk antwoord op. Eentje die ook nog eens door een rechtbank is bekrachtigd.
coffeecup zegt
@RRRobert: en Jos die bij Arrows met een getekend contract toch werd vervangen voor aanvang van het seizoen.
viezefreddyw zegt
Contracten in de Formule 1 zeggen helemaal niets. Voorbeelden te over.
En de grote 2 zeggen ook helemaal niets. Voor we het weten is het weer een Renault of een McLaren die de dienst weer uitmaken. En stiekem hoop ik ook dat een Renault dat weer gaat doen.
spykerboy zegt
@viezefreddyw: ik vind het wel weer tijd worden voor een aantal Ferrari jaren (denk aan 1999/2000/2001/2002/2003/2004).
lekkerlinksrijden zegt
@spykerboy: ik hoop op 3 sterke teams of nog meer, iedere race anders en altijd spannend.
En toen werd ik wakker
Orichy zegt
@spykerboy: Ferrari-jaren kunnen mij gestolen worden. Ik hoop meer dat Williams, McLaren, Haas en Force India mee gaan doen, zodat eigenlijk geen van alle een riante voorsprong krijgt.
Maar heerlijk onvoorstelbare strijd tussen alle teams en dat daar de toppers uit boven komen drijven, jaar na jaar opnieuw. Dus geen teams, maar rijders die het kampioenschap bepalen, zoals in de afgelopen wedstrijden al te zien was. Lekker ieder voor zich en God voor ons alle.
Daarom wordt het ook hoogtijd dat er andere regelgeving komt.
Misschien wel teams bestaand uit één coureur. Dus minder kosten en meer specialisme.
Testmogelijkheden alleen op testdagen, die vaker openbaar gehouden worden, overal te wereld.
Meer tryouts op nieuwe mogelijke circuits, of éénmalige races in een seizoen.
Zeker qua powerunits, met de vrije mogelijkheid weer terug naar de v8’s, naar v10’s en de v12’s, met, of zonder turbo’s en elektrische systemen, maximaal 1000pk en 2000Nm en zo weinig mogelijk olie-verbranding, bij een wagengewicht van 650kg.
Geen halo’s, maar wel extra eisen aan de individuele rijders kwaliteiten, aan de hand van een soort van examen, bij aanvang van ieder seizoen opnieuw. Wordt het lekker spannend, of je de test haalt en zo je licentie behaald, of behoud, welke wel onafhankelijk beoordeeld wordt, door een meerkoppige jury, van bekwame en onafhankelijke personen.
Vooraf een onafhankelijke testproces om toegelaten te worden tot de F1, niet op leeftijd, maar puur op kwaliteiten, om zo je superlicentie te verdienen, gelijk aan het behouden van de licentie.
woudloper zegt
@Orichy: dan eindig je toch meteen met de rijkste teams die alles scoren? Zoals in de piekjaren van de scuderia
bassx zegt
@viezefreddyw: contracten gaan ook voornamelijk over de privileges van een rijder binnen het team en het team over een rijder. Het “multi 21” incident is daarvan een goed voorbeeld.
spykerboy zegt
Tja ik ben er ook niet van overtuigd, ik had zeker niet bijgetekend om diverse redenene. Maar het gaat er uiteindelijk om wat max wilt en waar hij zich het beste bij voelt, en dat is natuurlijk ook heel wat waard.
Erik zegt
Ik wil ook wel een F1 contract van enkele miljoenen om daarna aan de kant gezet te worden. De bankrekening wordt er niet slechter van.
harrie zegt
Zolang we niet weten wat er in staat is het moeilijk te bepalen of het slim is of niet.
Misschien zit er wel een escape in als RB volgend jaar geen WK waardige auto levert oid.
HZW zegt
@harrie: Max zat muurvast bij Red Bull, door je contract te verlengen kan je de voorwaarden aanpassen, met allerlei ontsnapping clausules er in, en ik denk dat er wel een paar in opgenomen zijn.
Vergeet niet dat het volgend jaar het laatste jaar is met de Renault motor en dan Honda.
In 2020/2021 zal er weer het nodige gaan veranderen en worden de kaarten opnieuw geschud.
Ik denk dat Max nu eind 2018 kan vertrekken als bepaalde doelen niet gehaald worden.
fmgarcia zegt
@HZW: En zo zit het helemaal. Ze willen allebei iets van elkaar. Maar rbr meer van Max, namelijk constant het uiterste uit de kan halen. Die garantie hebben ze tot op heden gehad. Max beloofd die lijn door te zetten mits het materiaal in orde is. Dit stond overigens ook al in zijn huidige contract. Dat het een race winnende auto moest zijn oid. Daar kan hij gelukkig ook niet meer op terugkomen, dus voor nu is dit de perfecte combinatie voor zowel team als coureur.
fmgarcia zegt
@fmgarcia: Onderste*
jochempie zegt
Het moet maar eens afgelopen zijn met het ophemelen van “de grote twee”.. Red Bull bewijst al een decennium dat ze daar ook bijhoren.
juniorclk zegt
@jochempie: zodra ze hun auto compleet zelf maken vind ik ze pas bij de grote 2 horen
toniominestrone zegt
@juniorclk: helemaal mee eens, de tijden dat Red Bull met Vettel 4 keer kampioen is geworden keren niet meer terug zolang RB afhankelijk is van een klantenmotor, of het moet een motorenbouwer zijn welke geen eigen team runt ala Honda.
berlinetta zegt
@jochempie: Het blijft toch een klantenteam. De autofabrikanten die alles zelf ontwikkelen, vind ik toch iets interessanter.
Loek zegt
-edit: klik dan niet-
Loek zegt
@720s: oh balls, censuur wordt toegepast.
HZW zegt
Ach één ding is 100% duidelijk, Max is geen tweede viool speler, en dat is wat hij zou worden als hij naar Ferrari of Mercedes zou verhuizen, want daar zijn Vettel en Hamilton toch echt gewoon eerste rijder.
Als alles goed gaat strijden er 3 coureurs serieus om de titel in 2018, Max, Seb en Lewis.
clarkson zegt
Aan Max zijn reactie te zien hadden ze geen keuze bij RB. Volgens mij was het of Max kwijt of dit.
vierkoloms zegt
Mooie strategische zet, momenteel maken 3 teams de top uit. Hij is nog erg jong. Na RB kan hij naar Mercedes of Ferrari, maar dan is hij 26/27 jaar. Wat zijn daarna zijn opties dan? Te jong om te stoppen of in de middenmoot rijden als pensioenopbouw? Als hij bij ieder team een jaar of 4 zit om zijn doelen te behalen heeft ie zijn pad goed uitgestippeld.