Uiteraard heeft de Nederlander een duidelijke mening.
Max Verstappen komt met een concrete uitspraak over de nieuwe cockpitbescherming. De 19-jarige coureur is kritisch over de keuze van de F1 om de cockpitbeschermer te gaan gebruiken, bekend onder de naam HALO. In een interview met Telesport zegt Verstappen de cockpitbescherming helemaal niks te vinden.
De Nederlander is van mening dat de toevoeging van de virtuele safety car het risico op ongelukken heeft verminderd. Bovendien is de HALO alles behalve een perfecte uitkomst. Volgens Verstappen is het zicht niet ideaal. Een kritiekpuntje dat we ook van andere coureurs hebben gehoord. Daarnaast beschermt de HALO niet tegen losvliegende onderdelen. Bijvoorbeeld als een auto voor je neus op een ander klapt.
Fan of niet: de HALO zal vanaf 2018 worden ingevoerd. Teams zullen met coureurs moeten kijken hoe de cockpitbeschermer zo kan worden geïnstalleerd, dat rijders er zo min mogelijk last van hebben. Het ding moet immers de veiligheid vergroten. Deze 6 HALO-designs kunnen alvast fungeren als inspiratiebron.
Met dank aan Dennis voor de tip!
Gulli zegt
Niet lullig bedoeld, maar de ongeluk van Bianchi lag aan de baancommissarissen, niet aan de onveiligheid van de auto. En losvliegende onderdelen zijn freak accidents waar je niets tegen kunt doen.
#nohalo
rob5nismo zegt
@gulli: en misschien dat hij niet genoeg vaart had geminderd.
Maar dat terzijde dat was echt een freak accident
bassx zegt
@gulli: Lag niet aan baancommissie. Bianchi wilde even profiteren van dubbel geel, in plaats van het gas ging hij te hard. Rijders die gele vlaggen niet serieus genoeg nemen moeten veel harder gestraft worden. Kwalificatie van vorig seizoen op hongaroring had Rosberg ook geen gediskwalificeerd moeten worden. De baancommissie op de schuld geven is veel te makkelijk, hoe zuur het ook is het is alleen Bianchi zelf kwalijk te nemen.
Gulli zegt
@bassx: voor zover ik begreep werd er in die bocht al met groen gezwaaid terwijl de auto nog niet weg was getakeld
bassx zegt
@gulli: Nee, het was onder dubbel geel. Het hele rapport is hier wel te lezen op de website van de FIA http://www.fia.com/news/accident-panel
snorrewietskie zegt
@gulli: Erg lullig van je!
jordip zegt
Ik vraag me af hoe men op dit besluit is gekomen. Men doet er langer over om bijvoorbeeld uit een brandende auto te komen. Wanneer een auto op zijn kop ligt kunnen ze geen kant uit, losvliegende onderdelen zoals max zei kunnen alsnog te helm bereiken. Voordeel is natuurlijk wel dat er meer ruimte is voor sponsors verder kan ik me niet echt iets voorstellen eigenlijk
Edge zegt
@jordip: Dat is dus ook het hypocriete van de zaak. De FIA implementeert de Halo om de veiligheid van de coureurs te vergroten, maar doet wel water bij de wijn wat betreft de brandveiligheid. Waar de evacuatietest voorheen een limiet van 5 seconden had, wordt deze voor 2018 verhoogd naar 8 tot 10 seconden. Want ja, nu die Halo erop zit heeft de FIA natuurlijk met het vuur afgesproken dat het minder warm wordt.
stradale888 zegt
@jordip: Kennelijk is er in 2016 al een besluit genomen dat er meer zou worden gedaan aan bescherming van het hoofd van coureurs. In de tussentijd is er feitelijk weinig anders uitgeprobeerd dan de halo en is de FIA op het punt gekomen dat ze nu simpelweg niet anders kunnen dan de halo invoeren. Doen ze dat niet, dan kan de FIA bij het eerstvolgende ongeval een negligence claim tegemoet zien, omdat er al was vastgelegd dat er actie ondernomen zou worden. Daarom is de halo er nu maar doorgedrukt.
desjonnies zegt
Perfect, er zal ooit wel een klasse komen die echt spectaculair is, de rek bij F1, DTM en Le Mans is eruit, beetje EU verhaal, regels om de regels, verzonnen door charlatans en baantjesjagers die totaal niet gehinderd worden door enige kennis van zaken.
Wil je iets goed naar de kleauten helpen, huur een politicus !
snorrewietskie zegt
@desjonnies: We need the Donald!
desjonnies zegt
@snorrewietskie:
Nee, Merkel.
snorrewietskie zegt
@desjonnies: Nee, the Donald
pomoek zegt
@desjonnies: briljant. Alles zonder te motiveren linken aan de EU. Nu ja. Als je op die manier de dag door komt.
woudloper zegt
@desjonnies: isle of man TT race
spykerboy zegt
@woudloper: brexit ?
Edge zegt
De FIA heeft al aangekondigd dat het ontwerp van de Halo nog wordt aangepast, en dat de teams toestemming krijgen om er aerodynamische elementen aan toe te voegen. Daardoor zouden ze volgens de FIA mooier moeten worden dan de Halo die we tot nu toe gezien hebben. *mompelt iets met aap en gouden ring*
viezefreddyw zegt
Ben het niet altijd met de beste jongen eens maar in dit geval 110%.
Edge zegt
Kevin Magnussen vindt het ook niks en gebruikt duidelijke taal om dat kenbaar te maken: https://streamable.com/j8arw
trustmeiamanengineer zegt
@edge: Hebben ze toch mooi uit de persconferentie die op Youtube staat geknipt…
Edge zegt
@trustmeiamanengineer: Inderdaad ja, al het negatieve over de Halo lijkt eruit geknipt
berlinetta zegt
Hoe groot is de kans dat iemand door een rondvliegend brokstuk wordt geraakt? Massa was gewoon een enorme pechvogel, maar verder komt het vrijwel nooit voor.
KUYL zegt
@berlinetta: Dat ten eerste en ten tweede, gezien de locatie waar hij geraakt is door de veer, had de halo in dat geval ook helemaal niks uitgemaakt. Kijk naar de plek van inslag op Massa`s helm:
https://schuberth.com.ua/www.schuberth.com/fileadmin/Bilder/Formel1/Massa/07.jpg
En vergelijk dit eens met het vooraanzicht van de halo:
https://cdn-2.motorsport.com/images/mgl/6DVLK1V2/s9/f1-british-gp-2016-sebastian-vettel-ferrari-sf16-h-running-the-halo-cockpit-cove.jpg
https://cdn-1.motorsport.com/static/img/amp/900000/930000/933000/933400/933471/s6_4914579/f1-italian-gp-2016-max-verstappen-red-bull-racing-rb12-with-the-halo-cockpit-cover.jpg
Edge zegt
@kuyl: Het moet wel opgemerkt worden dat sinds het ongeval van Massa, de coureurs allemaal een kevlar strip aan de bovenkant van het vizier hebben zitten. Daarmee sluit je zo’n ongeval weliswaar nooit helemaal uit, maar de exacte plek van impact van Massa is nu wel beschermd.
KUYL zegt
@Edge:
kennone zegt
Nog even en er zitten airbags, city safety, dodehoek verklikker, adaptieve cruisecontrol etc. in. Word een saaie bedoeling zo
pomoek zegt
Ach coureurs roepen altijd dat het een sport is voor mannen met grote bronzen ballen. Ik vraag me af of ze het werkelijk zo’n probleem vinden. Alle veiligheids maatregelen werden in het verleden als stom! ontvangen maar zijn inmiddels gewoon aanvaard door de coureurs. Een helm beperkt tenslotte het zicht ook. En ooit vond men het beter zonder gordels rond te rijden. Je overlevingskansen waren groter als je uit een auto werd geslingerd bij een ongeluk dan dat je in het brandende wrak gevangen zat.
woudloper zegt
Mochten alle rijders nu zeggen dat het te gevaarlijk is, dan ware het niet aan ons om dit maar niks te vinden. Ze vinden het echter zelf grotendeels maar niks!
Persoonlijk vind ik cockpit protection eerder een gepaste naam voor een porno film.
Niet per se dus nodig in F1 ;)
woudloper zegt
En in de isle of man TT mogen elk jaar gerust doden vallen. Geen slechte publiciteit immers.
Raar dit
snorrewietskie zegt
@woudloper: Jij bedoelt de islam of man TT.
MercMeister zegt
Froger zong het al; ‘Just say Halo ‘