Tijd voor een lijstje -uiteraard met foto’s- van veelvuldig door jullie genoemde logo’s!
Vorige week vroeg ik jullie naar de mooiste autologo’s en op die oproep werd massaal gereageerd. Nu kun je natuurlijk zelf door alle comments scrollen en er op Google de betreffende foto’s bij zoeken, maar hoe fijn zou het zijn als iemand anders dat al voor je gedaan had? Welnu, bof jij even, want doordat je dit artikel hebt aangeklikt kun je je die moeite besparen en hoef je nog slechts te scrollen.
Allereerst heel even naar boven, want daar staat weliswaar niet het meest genoemde logo, maar wel een van de fraaiste. Liefst vier (@foutlander, @peugeotgti @thearchitect en @garp) van jullie kwamen met dit hood ornament van het relatief onbekende Hispano-Suiza op de proppen. Het versiersel stelt overigens een ooievaar voor, mocht je het je afvragen.
Jaguar, Maserati en Alfa Romeo zijn de drie merken die het vaakst werden genoemd, dus we trappen af met deze drie klassiekers. Bij Jaguar werden echter zowel het ronde logo op de neus als de springende roofkat genoemd, dus dan doen we daar gewoon een extra plaatje bij!
Een merk dat maar één keer in de comments wordt genoemd is Chevrolet. Waarom hij dit lijstje dan haalt? Omdat @mrskyline wat mij betreft de leukste comment van het artikel had:
Ik vind het chevrolet logo een grote plus
Hoewel sommigen liever een ster in de voorruit hebben dan op de motorkap, werd het Mercedes-logo wel erg vaak genoemd. Hoewel Mercedes een van de laatste merken is dat vasthoudt aan een staand embleem op de motorkap, is het overvloed van de modellen tegenwoordig uitgerust met een grote ster in de grille. Jammer, want volgens @lekbak is dat oude logo juist heel handig.
mercedes ja. Maar dan wel het motorkap embleem. Dat is niet alleen mooi maar ook een handig vizier als je op smalle wegen rijdt.
Van steigerende hengsten zijn jullie ook niet vies, zowel Porsche als Ferrari kwamen bovengemiddeld vaak voorbij.
@niekie1999 komt nog met een leuke en vermoedelijk onbekende suggestie, namelijk de Britse Gordon Keeble. Een sportwagen met een schildpad als logo. Dat kan natuurlijk niet goed gaan en dat klopt, het merk bouwde slechtst één (weliswaar schitterend) model.
Nog zo’n bij het grote publiek onbekend merk is het Belgische Minerva, genoemd door @leaper035t en voor de oorlog een fabrikant van zeer luxe personenauto’s, na de oorlog bouwden ze met name Land Rover’s in licentie. Die laatste hadden niet zo’n uitbundig hood ornament, maar de vooroorlogse modellen maakte goede sier met de kop van jawel… Minerva!
Ik sluit af met een bere-goeie suggestie van @sketcher, die precies weet hoe hij mij moet paaien.
Ik vind het logo van LADA wel mooi met het viking schip er op.
goodfellar1 zegt
Jammer van dat Mercedes-Benz logo..
gerjan zegt
@goodfellar1: waarom? Oké tegenwoordig zijn Mercedessen lang zo mooi niet meer en hebben ze niet de uitstraling van vroeger. Maar juist de oude Mercedessen vind ik mooi met de ster er boven op.
goodfellar1 zegt
@gerjan: Ik heb het nooit een interessant logo gevonden. Ik weet waar het voor staat, land, zee en lucht en dat dit ontwerp een droom was vam een man die zei dat het ooit het merk zou worden van groot autobedrijf. Hadden dus ook 3 vierkantjes of 3 rondjes kunnen zijn. Voor mij als graficus vind ik dat niet zo boeiend, dan vind ik bijvoorbeeld het logo van Toyota een stuk knapper en veel beter over na gedacht.
wildbeest zegt
@goodfellar1: hoe zit dat met toyota dan
ardonjr zegt
@wildbeest: Ja daar ben ik dan ook wel benieuwd naar..
thefmanl zegt
@wildbeest: in het logo zitten alle letters verwerkt volgens mij, en anders kan je het altijd zelf opzoeken
goodfellar1 zegt
@thefmanl: Wat thefmanl zegt, hun hebben voor elk rondje ook een betekenis maat dat Is niet zo boeiend. Het Is een knap om dit voor elkaar te krijgen.
lincoln zegt
Hoodornaments is toch echt heeeeel iets anders dan een logo ..
gekketurbo zegt
@lincoln: Eens, maar ze zijn vaak wel een symbool van een merk. Net als een logo…
Lijkt me trouwens leuk om het verhaal achter de vele ornamenten te lezen (Tip @autoblog ;))
Voor vermaak en vertier vanavond een paar links:
http://www.darkroastedblend.com/2011/07/awesome-car-hood-ornaments.html
http://justacarguy.blogspot.nl/2010/08/hood-ornament-identifiaction-guide.html
Lincoln staat er ook tussen :)
lincoln zegt
@gekketurbo:
Lijkt me een mooie taak voor mij ..
Heb eng veel documentatie over dit soort meuk ..
Michiel1 zegt
@lincoln: maak je eens nuttig..
verras ons met een artikel..
nee serieus lijkt me dat zeer interessant!!
super zegt
@michiel1:
Wordt dan een artikel met heel veel puntjes..
Dutchdriftking zegt
Raar eigenlijk, ieder Italiaans merk heeft een schitterend logo, en dan komt Fiat met 4 van die genepte Adidas strepen…. het nieuwe logo is niet veel beter…..
roppp zegt
@dutchdriftking: het waren er 5 en als je het logo van daarvoor kent, snap je ineens hoe ze erbij gekomen zijn. Niet dat ie daar mooier door wordt ;-)
LaLancia zegt
@dutchdriftking:
Ik vind dat juist een mooi logo. Lekker herkenbaar. Zeker toen ze zo groot waren, zoals in de jaren ’80.
VeniVidiVici zegt
Mercedes ster een handig vizier op smalle wegen? Nou… het is veel handiger als je ermee in Zaandam rijd!
scarpegrosso zegt
@venividivici: rijdt*
VeniVidiVici zegt
@scarpegrosso: http://i.stack.imgur.com/Y5PIa.jpg
desjonnies zegt
Ok ook eentje die niemand kent, kannone, wat een mooi logo !
http://www.jt63.com/UploadFiles/2013/2/20130313044613692.gif
Rob zegt
@desjonnies:
Hotchkiss, ja, leuk merk. Heeft het niet heel lang volgehouden. Na de oorlog hebben ze nog wel een vrij moderne auto gebouwd. Met voorwielaandrijving en veel aluminium gebruik. De Hotchkiss Grégoire. Vernoemd naar zijn geestelijk vader: Jean-Albert Grégoire.
Een ingenieur die mede voor gezorgd heeft dat voorwielaandrijving een succes is geworden. In de jaren 20 maakte hij al op de 24h van Le Mans furore met een voorwielaangedreven Tracta racewagen. Daaropvolgend bouwde hij onder Tracta diverse personenwagens (Type D, E en F.) . Dat zijn de eerste serieuze voorwielaangedreven personenauto’s. Citroen heeft later de techniek overgenomen en écht succesvol gemaakt met de Traction Avant.
Peter Mullin, wie anders, heeft een prachtige Type D in zijn museum staan:
http://www.mullinautomotivemuseum.com/#!/discovery/car/76/photos
desjonnies zegt
De auto’s waren overigens niet onaardig en voor de gegoede burgerij bestemd :
http://www.ic-tm.nl/images/klassiekernieuws/07_HOTCHKISS.jpg
super zegt
@desjonnies:
vind deze asterix op de rover p3 toch een stuk mooier:
http://www.simoncars.co.uk/rover/slides/aa_Rover%2075%20(P3)%20ornament.jpg
super zegt
@super:
ok, omdat het kennelijk geen hoedornament mag zijn van ome lincoln is hier de logo versie (voor leaserijders denk ik):
http://c7.alamy.com/comp/EN1GTB/rover-80-badge-detail-at-a-classic-car-show-EN1GTB.jpg
klotskuukske zegt
Rolls Royce Spirit of Extasy?
atrak zegt
@klotskuukske: Dat is dus geen logo.
klotskuukske zegt
@atrak: je hebt gelijk, mijn oprechte excuses
goodfellar1 zegt
@klotskuukske: toch een prachtig icoon met een leuk verhaal!
desjonnies zegt
Helaas, Hotchkiss fameuze wapen fabrikant is niet meer, hier hun laatste civiele product :
http://www.oudedaf.nl/fotomap%20paginas/andere%20merken/Hotchkiss/2009-06-21%20%20hotchkissDH60plat.rid.jpg
sezz zegt
@desjonnies: Of deze van Packard,
https://w-dog.net/wallpaper/packard-goddess-of-speed-packard-hood-ornament-hood-icon-monochrome-close-up/id/203534/
lincoln zegt
@desjonnies:
Nash .. Word je helemaal rustig van ..
vonklausenburg zegt
Ik blijf erbij dat Dacia de beste heeft omdat vorm van bieropener.
sezz zegt
Hood ornament ≠ Logo.
Hispano Suiza relatief onbekend bij AB-ers…dacht het niet.
Tonnie zegt
@sezz: stelde het een ooievaar voor? Ik dacht eerder de legendarische pokemon ho-oh..
sezz zegt
@thijsj: Ooievaar ja maar ik vind dat het meer lijkt op een kraanvogel aan ho oh had ik niet gedacht maar nu je het zegt, zit wel wat in : )
alaindjamal zegt
Maserati is wel nice
E34M5Touring zegt
Ik had deze aangedragen. Van Oldsmobile.
http://images.fineartamerica.com/images-medium-large-5/1950-oldsmobile-rocket-88-steering-wheel-3-jill-reger.jpg
http://images.fineartamerica.com/images/artworkimages/mediumlarge/1/1950-oldsmobile-rocket-88-convertible-emblem-jill-reger.jpg
Vind ik echt prachtig gedaan!
lincoln zegt
@e34m5touring:
De rocket periode ..
Voor de rest is het niet veel soeps bij de op 5 na oudste autofabrikant ter wereld ..
Hoodornaments van Pontiac zijn dan weer het toppunt van superdupergaafies ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Klopt, later werden ze erg simpel. In Sarasota naar een automuseum geweest, die hadden zo’n Rocket Super 88 cabriolet staan. Continental kit voor het reservewiel, the works! Die had deze logo’s en die globe in het stuur. Vind ik echt prachtig gedaan. Maar de Chiefs van Pontiac zijn inderdaad ook prachtig.
Rob zegt
Zo’n “hoodornament” is natuurlijk wat anders als een logo. Zo heeft bijvoorbeeld het Amerikaanse duPont allerlei ornamenten op haar bolides geschroefd. Paard, adelaar, aap, haan, dames (met of zonder vleugels), een kanon,; van alles komt voorbij. Was vooral een kwestie van wat de koper wilde (of had). Niet perse merkgebonden dus.
En er is handel in. Serieuze handel….
http://www.rmsothebys.com/am12/amelia-island/lots/the-lalique-mascot-collection-of-ele-chesney/1049586
lincoln zegt
@rob:
Lalique .. Is die niet van de dragonfly ??
Grote glazen libelle ..
Rob zegt
@lincoln:
Jup. Van glas, daar durf je toch niet meer mee te rijden?!
http://media.gettyimages.com/photos/lalique-dragonfly-hood-ornament-bought-by-dancer-tilly-losch-for-her-picture-id513855276
kapiteinaudi zegt
Het hoodornament van Pierce-Arrow, dat is mooi.
Homer55 zegt
Bij mijn 190 is de ster niet alleen mooi als die blinkt na het wassen maar ook zeer handig.
Als de belijning van de weg de ster doorkruist, rijd ik met mijn wielen op de streep. Zo weet ik hoeveel ruimte er nog rechts naast me is :D
lincoln zegt
@homer55:
En je weet je radiateurdop makkelijk te vinden ..
Rob zegt
De letters “VOISIN” icm hun ornament is ook geweldig:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/89/ef/a9/89efa9941cba935436f45f8971baaba2.jpg
Potverdikke, wat waren de Fransen toch ontiegelijke helden voor de tweede wereld oorlog! Superieur aan alles en iedereen? Ik ben geneigd te zeggen van wel….
desjonnies zegt
@rob:
Tsja, net de belle epoque achter de rug, de tijd waarin de Fransen het potentieel van de auto omarmden en het automobiel eigenlijk op de kaart hebben gezet en dit Voisin ornament, ja art deco !
kimhung zegt
Heet valt mij op dat Audi bmw of vw niet boven het gemiddelde haalde. Mercedes daarentegen weer wel
MrSkyline zegt
Haha bedankt voor de eervolle vermelding :p
PeugeotGTI zegt
Hah, awesome dat mijn suggestie boven het artikel staat B-)
Ook meteen de mooiste!
PeugeotGTI zegt
@peugeotgti: Btw ik bedoelde eigenlijk het logo ;)
Teerdz zegt
Ik mis de gekko van Wiesmann..
Graafke zegt
@teerdz: daar dacht ik net ook aan!
pinut187 zegt
@Dizono van de Gordon Keeble zijn er in totaal ongeveer 100 gemaakt en vind het meer een coupe dan een echte sportwagen..
niekie1999 zegt
@pinut187: de prestaties van de gordon keeble maakte het een echte sportwagen…
pinut187 zegt
@niekie1999: ga dan nog maar eens de geschiedenis van deze auto bestuderen.. Een Grand Tourer is het..
ko4n zegt
Ik vind dat een mercedes benz inderdaad het logo staand op de motorkap moet hebben. Ik zou denk ik zelfs als ik een nieuwe E63 oid zou kopen de grille vervangen en een logo op de kap zet. Maar mijn favoriete logo blijft die van Audi
Design_Driven zegt
Graag gedaan, zelf ook liefhebber. Schoon vader heeft er nog altijd een, bij mij komt ooit een Niva
fmgarcia zegt
Ik vind Ferrari gewoon de mooiste.
kilicaviation zegt
Waar is die van Rolls Royce
mout zegt
Kortom, we vinden logo’s ongeveer even mooi als de merken duur zijn.
Zeker een logo als dat van Alfa Romeo is eigenlijk gewoon een rommeltje. Toen ze begonnen wilden ze iets doen in de stijl van de Italiaanse oude adel, en hebben – zoals zoveel families die daar zin in hadden – gewoon een handvol elementen uit de heraldiek bij elkaar gemikt.
Hetzelfde verhaal als van Cadillac. En da’s dan ook net als AR een veel te druk logo, dat in de loop der jaren telkens door een stylist versimpeld wordt, in de hoop dat het ooit zal smoelen.