Veel te vrezen heeft Red Bull het niet van Ferrari. Of toch wel?
Dit seizoen was magistraal. Voor hen die het gemist hebben: Drive to Survive gaat episch worden. De strijd tussen Mercedes en Red Bull was van een andere planeet. Niet alleen qua snelheid, maar ook qua intensiteit. Nu hangt er boven die strijd een zwaard van Damocles. Want de teams hebben enorm hun best moeten doen om hun auto’s te verbeteren gedurende het seizoen.
Met name Mercedes heeft op het laatst nog een slag weten te slaan. In Mexico was duidelijk dat Verstappen niet meer de enorme dominantie had die hij voorheen wel daar had. Op Interlagos werd pijnlijk duidelijk dat Mercedes flink sneller was dan Red Bull, een beeld dat de resterende race zou volgen. Maar hebben de teams hiermee niet hun kruit verschoten met 2022 in het verschiet?
Red Bull bang voor Ferrari in 2022?
Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner valt dat allemaal heel erg mee:
Als Ferrari er ineens staat met de snelste auto en ons direct zoek rijdt, dan kunnen we zeggen dat de 2021-strijd ons in gevaar heeft gebracht voor 2022. Maar ik dat we allemaal weten dat er grote veranderingen komen in de regelgeving voor 2022. We hebben onze middelen dienovereenkomstig daarop aangepast.
Christian Horner, is geen Hyves-vriend meer van Toto Wolff.
Ik weet zeker dat elk team heeft gedaan waarvan ze denken dat het goed is. het zet natuurlijk ook druk op de organisatie. Ik denk echter wel dat dit het punt is waar ons team het geweldig heeft gedaan. Enerzijds heeft het ons enorm veel inspanning gekost om de auto voor 2022 te ontwikkelen. Anderzijds moesten we ook nog de focus hebben op de auto van 2021. De inzet van het hele team was fenomenaal.
Reglementswijzigingen
Dat zijn duidelijke woorden. Tenzij het fout gaat, verwachten ze dat het goed zal aflopen. Nu zijn dit soort reglementswijzigingen altijd erg goed voor de sport. Het zal niet de eerste keer zijn dat sommige teams hun huiswerk moeten doen en anderen juist een vliegende start hebben.
De verwachting dat het tussen Mercedes en Red Bull close zal blijven, is niet heel erg vreemd. Ze hebben geweldige medewerkers in het team en een groot budget (ondanks diverse caps. Dat niet alleen, aanvankelijk was het het plan om de nieuwe auto in te zetten in 2021. Dus het is niet zo dat de teams te laat zijn met ontwerpen van de nieuwe bolide.
Via: Autosport.
Dan is het woord nu aan u, waarde lezer? Wie gaat volgens jou in 2022 verrassen? En weet Red Bull competitief te blijven? Of krijgen we weer vijf magere jaren en juichende Hamiltons? Laat het weten, in de comments!
Johanneke zegt
Ik verwacht echt erg veel van Ferrari. Ze hebben een uitstekend rijdersduo, en de aero zat goed voor mekaar het hele seizoen. Eerst hadden ze moeite met mclaren, maar sinds die motorupdate is mclaren helemaal zoek gereden. Ze hebben meer tijd en geld dan RB en Mercedes aan volgend seizoen kunnen uitgeven, en krijgen meer tijd dan die 2 teams in de windtunnel. Die gaan minimaal een paar races winnen komend jaar, en ik juich dat alleen maar toe. Ik hoop aan het eind van volgend seizoen dat meer dan 2 teams de overwinningen pakken. Afgelopen seizoen hebben enkel alpine en mclaren een enkele overwinning kunnen pakken op RB en Mercedes na.
petroldrinker zegt
Ik denk zonder grappen dat Haas gaat verrassen, laatste in de standings, hele jaar geen updates gehad, druk met de 2022 auto, en omdat ze laatste zijn geworden 2021, meeste tunnel tijd van alle teams… zou wel leuk zijn als mazepin en schumi junior in de top 10 kunnen meestrijden
flyerbunch zegt
Ferrari is de enigste die duidelijk had aangegeven vanaf 2020 zich voornamelijk te gaan focussen op 2022. McLaren heeft dit enkel achter de schermen gezegd. Hoe lager de ranking in het constructeurskampioenschap hoe meer windtunnel tijd. We zullen zien of RB zich effectief in de nesten heeft gewerkt afgelopen seizoen met hun inspanningen. Ps: is Hyves niet al 10j dood ofzo?
str8six zegt
Zou het mooi vinden als de Rode Brigade weer vooraan mee kan strijden en dan voornamelijk met Carlos. Ik denk dat we bij MB een catfight zullen krijgen.
Het is allemaal gissen natuurlijk, wie weet pakt Alonso wel z’n derde titel op z’n 43e omdat Alpine z’n zaakjes het beste voor elkaar blijkt te hebben. Dat zou pas gaaf zijn.
supertjeduc zegt
De downforce moet nu vooral komen van de vloer
Heb je daar minder vermogen voor nodig dan als je het krijgt door vleugels ?
Lijkt me trouwens niet dat er erg grote verschuivingen zullen zijn
Diverse delen zoals de inlaat van de vloer zijn bij iedereen het zelfde
Maar grote teams hebben meestal de knapste koppen
Richmond zegt
@supertjeduc: toch had Brawn opeens her ei van Columbus met zijn diffusor. er hoeft maar 1 team te zijn die zoiets bedenkt en iedereen schiet in de stress
HZW zegt
Ik verwacht wel grote verschuivingen, Ferrari en alle Mercedes aangedreven teams kunnen een grote sprong naar voren doen.
Ik denk dat het nieuwe F1 design in het voordeel is, voor de teams met de sterkste motoren.
Dus , Mercedes, McLaren, Ferrari ?? en Red Bull/Alpha Tauri, kunnen well een erg aan elkaar gewaagt zijn.
Van Renault Alpine weet ik niet wat we verwachten kunnen.
Qua aerodynamica begint iedereen bij nul, verder is het nog de vraag of de hoeveelheid “Rake” wat uitmaakt bij dit nieuwe design.
Design_Driven zegt
@HZW: RB heeft al aangegeven dat het zijn hoge rake concept laat varen en ook naar een lage rake gaat. Kan ook bijna niet ander met de standaard vloer. Daarmee zou je kunnen zeggen dat MB een klein voordeel heeft want die heeft al eet ervaring met de aero met lage rake.
MaartenD zegt
Iets met een glazen bol…
harrie zegt
Ben benieuwd, die dominantie van Mercedes de laatste races was vooral het gevolg van dat ze ongeveer om de drie races een blok bij het schroot gooide (en nog iets met een flexwing).
Aangezien het legaal is maar volkomen tegen het idee van de regels ingaat, verwacht ik dat de FIA daar wel wat regelwijzigingen gaat doorvoeren om dat trucje een stuk minder interessant te maken.
Motorisch zal het aardig gelijk liggen verwacht ik, dus kijken wie er een gat in de aero reglementen heeft gevonden.
HZW zegt
Blijf het vreemd vinden dat de eerste nieuwe motor buiten de motoren pool je achter aan moet starten en dat bij alle volgende motor het maar 5 grid straffen zijn.
Het zou juist op moeten lopen, de eerste buiten de pool, 5 plaatsen, de 2de 10, en de 3de 15, en alle motoren daarna achteraan als laatste starten.
ryser zegt
@HZW: klinkt logisch maar als je drie motor updates doet in t jaar en dan bij de laatste 7 races twee keer een grote crash maakt en je motor moet vervangen? Dan is je seizoen wel klaar 2x DNF en 2x achter aansluiten.