Kunnen de nieuwe BMW M3 en M4 ondanks het controversiële uiterlijk de stijgende lijn qua verkopen doorzetten?
Het M-label wordt steeds minder exclusief. Dat konden we concluderen op basis van de jaarcijfers van BMW M. De afdeling verkocht vorig jaar namelijk meer auto’s dan ooit. Dat heeft er natuurlijk voor een groot deel mee te maken dat er veel meer modellen het M-label opgeplakt krijgen dan voorheen. Daar zitten ook SUV’s bij, die nu eenmaal verkopen als een malle.
Los van alle nieuwe M-modellen: het oorspronkelijke M-model – de M3 – is ook minder exclusief geworden door de jaren heen. Met slechts 18.000 gebouwde exemplaren is de E30 verreweg de zeldzaamste M3. Van de E36 wist BMW er flink meer aan de man te brengen: 71.000 stuks. De M3 F80 en de M4 F82/F83 uit 2014 wisten het gezamenlijk zelfs tot voorbij de 111.000 stuks te schoppen.
De trend is dus duidelijk, hoewel er een uitzondering was in de vorm van de M3 E90. De M3 met V8 kwam namelijk niet verder dan 66.000 verkochte exemplaren, de coupé en cabrio meegerekend. Deze generatie was dus niet alleen een trendbreuk qua aantal cilinders, maar ook qua verkoopaantallen.
E30 | 1986-1991 | 18.000 |
E36 | 1992-1999 | 71.000 |
E46 | 2000-2006 | 86.000 |
E90/E92/E93 | 2007-2013 | 66.000 |
F80/F82/F83 | 2014-2020 | >111.000 |
G80/G81/G82 | 2021-2027 (?) | ??? |
Als we de E90 even negeren en er van uitgaan dat de stijging door zal zetten, kunnen we dus verwachten dat er flink meer dan 111.000 stuks van de M3 G80 en M4 G82 verkocht zullen worden. BMW zal er ongetwijfeld alles aan doen om dat voor elkaar te boksen. Daarbij hebben ze nog een bijzondere troef achter de hand: de allereerste M3 Touring. Daar wachten de Duitsers nog wel even mee, want die variant staat pas voor 2023 op het programma.
Wat BMW verwacht qua verkoopcijfers, verklappen ze nog niet. Wel doen ze uit de doeken waar ze de meeste M3’s en M4’s verwachten te verkopen. Om de vorige generatie te overtreffen qua verkopen rekent BMW vooral op de Amerikaanse markt. Van de M3 verwacht BMW maar liefst 41% in de VS te verkopen. Bij de M4 liggen de VS en de belangrijkste Europese markten ietsje dichter bij elkaar.
BMW M3 (G80) | BMW M4 (G82) | |
VS | 41% | 30% |
Verenigd Koninkrijk | 14% | 18% |
Duitsland | 7% | 12% |
China | 6% | 11% |
Australië | 6% | 3% |
Japan | 4% | 5% |
Canada | 4% | 4% |
De M3 en M4 komen er in standaard-uitvoering (met 480 pk) en in Competition-uitvoering (met 510 pk). Deze laatste is vanaf deze zomer ook met vierwielaandrijving te krijgen. Die versie gaat het populairst worden volgens de prognoses van BMW. De Competition xDrive zal bij de M3 namelijk 60% van de verkopen voor zijn rekening nemen en bij de M4 63%. Slechts 12% van de M3’s zullen de instapmodellen zijn en bij de M4 zal dit zelfs niet meer dan 8% zijn, verwacht BMW.
In de praktijk zal de Competition-uitvoering dus de standaard-uitvoering zijn en de non-Competition de tammere versie die incidenteel besteld wordt. Dit is natuurlijk een beetje krom, maar klanten hebben nu eenmaal graag het idee dat ze een extra bijzondere uitvoering hebben.
Fr13ndlyGh0st zegt
En de verkopen van de E46? Ben benieuwd!
machielvdd zegt
Ik had al gezien dat ik die vergeten was, staat er inmiddels bij!
VeniVidiVici zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
tanzanitef30n zegt
Ik denk oprecht dat deze generatie het gewoon niet is en het hem niet gaat worden. Ikzelf een BMW fanaat vanaf mijn 12e vind dit verreweg de allergrootste fout die BMW had kunnen maken. Hoop dat ze het op de H versie weer goed gaan maken..
lekkaah zegt
@tanzanitef30n: met alle respect, maar de F3x generatie is imho de meest inspiratieloze 3er ooit met die gare hoeken overal. Beetje wat MB nu doet met zijn nieuwe modellen en Audi eind 2010 begon te doen met z’n modellen.
tanzanitef30n zegt
@lekkaah: dat kun jij vinden, ik vind de G20 generatie absoluut geslaagd. Met de M versies hebben ze de plank absoluut misgeslagen. Ik zal je nog zeggen dat ik eerst ook moest wennen aan de G20, nu staat er een 330i in Dravitgrau met M pakket voor planning levering April voor mij. Maar de M versies zullen het absoluut nooit voor mij worden. Dus jij vind de M3-4 van de nieuwe geberatie mooier als de facelift f8x?? Volgens mij heb je een slschte smaak, maar gelukkig verschillen die…
Cuprafan123 zegt
Dit is inderdaad zo’n auto: ik vind het niet mooi en dat zal ik ook nooit vinden.
Johanneke zegt
Ik hoop dat iedereen die er 1 koopt er een andere bumper en grill op laat zetten. 1e wat ik zou doen.
VeniVidiVici zegt
@Johanneke: Prior design zitten al in hun handen te wrijven denk ik ☺
SpeedGeek zegt
Toch wel grappig dat BMW lang heeft geroepen Azië als grote markt te zien en dus ook het ontwerp er naar te maken, om vervolgens in Amerika voor veel controverse te zorgen.
Hoe dan ook denk ik dat dit ook gewoon weer een geslaagd model wordt. De eerste eigenaren hebben al genoemd dat de f8x qua wegligging maar een matig model was vergeleken met de nieuwe g8x M3/M4.
Grappig dat de e46 er zo boven uit springt en volledig terecht dat de e9x slecht verkocht. Saai hok.
vaakbenjetebang zegt
@speedgeek: Ja, daar moest ik ook meteen aan denken. De Aziatische markt krijgt vaak ‘de schuld’ van al het autodesign wat ‘de liefhebbers’ als lelijk zien maar met bovenstaande percentages in het achterhoofd gaat dat voor de M3/M4 alvast niet op. Hij wordt er niet mooier van, dus onze visuele cortex heeft er niks aan, maar een opvallend gegeven is het wel.
Overigens ben ik ook wel wat verbaasd over de aantallen/percentages die er in Australië worden afgezet. Had dat veel marginaler verwacht. Goes to show what I know.
SpeedGeek zegt
Ik zou nog even wachten tot je hem in het echt heb gezien. Heb de M3 in het echt gezien en het is echt wel een tof en uniek ontwerp geworden. Het ontwerp komt veel beter tot zijn recht in het echt dan op de foto’s. Mijn grootste ergernis aan het nieuwe model is de enkel zwevende achterklauw.
Wat ik nog opvallender vind is dat de M3 Touring vooralsnog niet naar Amerika zal gaan. Terwijl ze daar juist het hardst wensen om een M3 Touring inclusief dat Amerika de grootste afzetmarkt is.
vaakbenjetebang zegt
@Speedgeek: de M heb ik nog niet gezien, maar wel de reguliere 4 – en die vind ik echt niet goed gelukt. Wellicht dat het plaatje wel klopt als ik de M zie, maar ik kan het me niet voorstellen. Ik houd een slag om de arm omdat ik hetzelfde in mindere vorm bij de huidige 2 Coupé heb. Die vind ik ook niet goed gelukt in standaardvorm, met name in de achterste driekwart van de auto zit iets me niet lekker (het is wat vormeloos, in het Engels heet dat zo mooi ‘slabsided’), maar als M2 klopt het totaalplaatje ineens wel. Elegant en subtiel is anders, maar het klopt wel. Probleem is dat ik de 4 dus in de basis al veel minder goed gelukt vind dan de 2, dus de M4 heeft meer terrein goed te maken. Wat me ook al niet zal helpen is dat ik de huidige M4 ook al te groot vind ogen in het echt, en dat zal met de nieuwe vast niet beter zijn. Ach, ik ben toch al meer een sedanliefhebber. De hoop is dus gevestigd op de M3… maar uiteindelijk ben ik een Alfista en de Giulia Q bestaat, dus wat zit ik hier een enorm verhaal te dichten? :D
jje003 zegt
Ik vond ze in het echt juist nog lelijker dan op foto’s!! Woon nagenoeg om de hoek bij een hele grote BMW- & M-dealer.. Het loopt geen storm in ieder geval..
basman147 zegt
In Amerika is de gewone 3 Touring niet leverbaar, dus zouden ze hem alleen voor de M3 Touring moeten homologeren, daarvoor zijn de aantallen waarschijnlijk te gering.
Ik lees regelmatig Road&Track en daar staat idd regelmatig in hoe fantastisch estates wel niet zijn, maar ik geloof niet dat die boodschap overkomt. Het zijn daar voornamelijk SUFjes, Cross-overs en Pick-ups die verkocht worden.
560pk zegt
@SpeedGeek: ik lees ook dat de nieuwe een betere wegligging heeft, maar de oude daarom direct af te doen als “matig”, gaat me toch te ver: bij de introductie van de nu uitgaande serie ben ik op een circuit dag geweest waar ik een aantal ronden mocht rijden op Istanbul Park, zowel in de M3 als de M4: was de eerste keer in m’n leven dat ik mezelf wagenziek heb gereden, zo bizar snel gingen die dingen door de bochten. Omdat je achter een prof aan het rijden bent, weet je dat het kan, maar iedere hersencel beweert het tegenovergestelde.
dillinger zegt
Ik mis de E46 M3? Verder denk ik niet dat de verkoop in stijgende lijn blijft gaan…
watchhok zegt
M3 touring… is toch wel dik hoor
alexlaba zegt
Iemand een idee van de verkoopcijfers van de f87 m2?
ericd zegt
Waarom zijn er van de E90 generatie zo weinig M cars verkocht? Juist één van de interesantste vanwege de wolf in schaapskleren look én 8 cilinder.
Fruitcake zegt
@ericd: Misschien door de financiële crisis in 2008/2009?
mashell zegt
@ericd: maar door de V8 ook relatief duur en meer muscle car dan M3.
Dutchdriftking zegt
@ericd: hij kwam in 2007 en in 2008 donderde de hele wereld economie in elkaar. Zal er wel iets mee te maken hebben. En hij volgde de e46 op. Toch wel de meest bejubelde.
maotje zegt
@ericd: schaapskleren? Je ziet toch direct al dat ding dat t een spierbundel is ?
appeltaartislekker zegt
Doe maar een grilletje.
outlook zegt
@appeltaartislekker: doe mij maar een overzichtelijk tabelletje
jje003 zegt
In ieder geval eentje minder dan geplanned, want ik ben overgestapt op MB
ericc zegt
Ik neem je plaats graag in! ;-)
arias zegt
Als ik naar de staat van de economie van de VK kijk, weet ik niet of ze nog die hoge aantallen gaan halen op termijn. Canada en Australië zijn ook relatief grote markten voor de AMG, en RS modellen. Ook Lamborghini, Ferrari, Bentley en Porsche doen in beide landen goede zaken.
Charles Taycan 4S zegt
Ik verwacht dat ze er minder gaan verkopenbij BMW. Niet alleen door die grille maar ook door de opkomst worldwide van de EV. BMW komt zelf ook met de i4 uit. Zie ook veel mensen overstappen van een AMG ( straks alleen nog 4- cilinders in de C-AMG) en BMW M naar Porsche Taycan. Ook 911, Panamera en Tesla rijders uiteraard.😉
Turbo S zegt
Het oorspronkelijke M model is alleen niet de M3 maar de M1.
brera22 zegt
Ik denk dat ze er genoeg van gaan verkopen…maar de wereld verandert snel momenteel…
Nou moet ik wel zeggen in NED zullen ze weinig gaan doen door de hatelijke BPM..ik kwam dacht ik op de M4 op 40K bpm…
Dan kan je beter wachten op de I4 net zo snel en geen 40K BPM..
door de BEV zijn dit soort autos minder interessant geworden..
Tesla zijn Model S basis is al sneller en in dec helemaal sneller en de range weer verhoogd,dus M3 en M4 krijgen het qua verkopen een stuk zwaarder..
Over een jr of 4 a 5 is bijna elke respectabele BEV net zo snel als deze M3.
Je ziet dat nu al aan de plaid modellen van Tesla die eind vh jr leverbaar gaan worden…
Dat zijn raketten geworden en die spelen straks met deze autos..Snelheid en 0 tot 100 sprintjes worden steeds minder belangrijk in het nieuwe bev tijdperk,,,Geloof mij maar…
Over 10 jr knalt bijna iedereen naar de 100 binnen 4 sec…
560pk zegt
@brera22: je mist denk ik de mindset van de M koper. Het gaat niet alleen om de 1-100 of 0-96. Never nooit zal een M3/4 koper een Tesla S overwegen, en andersom ook niet. “East is East and West is West, and never the twain shall meet” wist Rudyard Kipling ruim een eeuw geleden al.