Wie in België wegwerkzaamheden nadert ziet vaak dit verkeersbord met daarop ‘cruise control uit’.
Het verkeersbord verplicht bestuurders om de cruise control uit te zetten. Dit om gevaarlijke situaties bij wegwerkzaamheden te voorkomen. Onze buren gebruiken als enige land ter wereld dit bord, maar daar komt verandering in. Het verkeersbord C48 zal, net zoals de verkeersregel, geschrapt worden.
Verkeersbord cruise control uit in België
De regel is gemaakt om er voor te zorgen dat je niet met je cruise control aan op een stilstaande, of langzaam rijdende, file klapt. Daarom staat het bord aan het begin, maar ook aan het einde. Dit laatste bord laat je weten wanneer het verbod weer opgeheven is. De minister die verantwoordelijk is heeft nu echter besloten om het bord af te schaffen.
De reden is logisch: hoe controleer je nou ter plekke of iemand het systeem aan heeft of niet? Juist, dat kan niet. Tevens maakt het bord geen onderscheid tussen de verschillende systemen die er tegenwoordig zijn. Denk hierbij aan nieuwe intelligente adaptive cruise controlsystemen. Deze techniek laat je juist afremmen als je te dicht op je voorganger komt. Dit gebeurt tevens bij een file. Het verbieden hiervan, wat nu dus nog zo is, werkt juist de onveiligheid in de hand. Toch zijn de meningen hierover verdeeld en kunnen rijhulpsystemen wel degelijk onveilig zijn.
Snelheidsregelaar
De oude cruise control is eigenlijk een snelheidsregelaar. Je stelt een snelheid in en je auto blijft op die snelheid rijden, zonder dat de bestuurder het gaspedaal hoeft in te drukken. Vroeger werd deze cruise control juist gepromoot, omdat het een gunstiger brandstofverbruik teweeg brengt. Een sensor controleert continue de snelheid via de gasklep, of elektronisch.
Kom je dan bij wegwerkzaamheden met je cruise control aan, dan kan dit gevaarlijk zijn als je niet op tijd remt. Het risico op een ongeval is bij dit systeem een stuk hoger. Desalniettemin wordt het verbod hierop ook opgeheven, dit omdat deze vorm van cruise control steeds minder wordt gebruikt.
Hotpants zegt
Ik denk dat de schrijver van dit stuk even iets beter zijn huiswerk moet doen. Dit bord is namelijk niet zomaar ontstaan. Iets met ongeluk rondwrg Antwerpen?
kniesoor zegt
Tikkie OT misschien, maar vraag me af waarom je bij sommige oto’s eerst het cruise control systeem moet activeren voor je het kan gebruiken (BMW, Rover 75 bijvoorbeeld) terwijl het systeem bij andere (Opel, Mercedes, Porsche bijvoorbeeld) meteen bruikbaar is. Ik zie de logica van het eerst met een aparte handeling moeten activeren van zo’n systeem niet, eerlijk gezegd. Iemand ?
Design_Driven zegt
Zodat je het niet perrongeluk activeert zonder dat je het in de gaten hebt en dan denkt dat het gas blijft hangen. Net als bij piloten kan de verwarring kostbare seconden kosten, ook al kan je het met remmen deactiveren.
Het hangt een beetje van de locatie van de knoppen af of het nodig is. Ik weet het niet uit mijn hoofd maar er zou best eens regelgeving voor kunnen zijn, waar je knopjes mag plaatsen zonder het eerst te moeten activeren.
Mijn Land Rover en Alfa Romeo hebben allebei een cruisecontrol die je geactiveerd kan laten en met de Alfa heb ik het wel eens perrongeluk gedaan en die dus niet vertraagde bij het gas los laten. Dat zorgde toen niet voor problemen want ik had de koppeling snel gevonden.
kniesoor zegt
Dank, denk dat je gelijk hebt.
Bij een BMW (althans een F-serie) zit de bediening op het stuur, in de linker ‘spaak’. Daar is per ongeluk inschakelen inderdaad niet denkbeeldig. Dus dan is zo’n aparte inschakelknop misschien wel zinvol.
Bij een Rover 75 zit de bediening laag in één van de openingen tussen de stuurspaken. Daar lijkt per ongeluk inschakelen – ook door de manier waarop de bedieningsknoppen werken – niet erg waarschijnlijk.
Bij een Opel (dwz een Astra G) zit de bediening op de kop van de richtingaanwijzerhendel, dus dat is wel enigszins gevoelig voor per ongeluk inschakelen. Desondanks is er geen aparte systeemactiveringsknop. Ik mis ‘m niet.
Bij een Porsche – althans een 991 – is het een apart hendeltje onder de richtingaanwijzer. Daar is de kans op per ongeluk inschakelen, mede door de manier waarop zo’n hendeltje functioneert, niet zo groot. Dan wel logisch, dat een aparte inschakelknop ontbreekt.
flatsix010 zegt
Extra stap om per ongeluk activeren te voorkomen. Zo heb ik eens meegemaakt dat die aan stond op 80km/u terwijl ik 100+ reed op de snelweg. Bij gas los laten lopen schrok ik toch even toen die bij 80 weer gas bij gaf. Niks gebeurd maar een ongeluk zit in een klein hoekje.
Design_Driven zegt
Ik heb dit altijd een raar bord gevonden, en eerlijk gezegd omdat het niet gecontroleerd kan worden het altijd gewoon voor kennisgeving aangenomen. Als het druk is maar ik kan de cruise-control gebruiken omdat het wel doorstroomt heb ik vaak mijn voet bij de rem waardoor ik juist sneller kan reageren. Ook helpt het bij wegwerkzaamheden om niet perrongeluk harder dan de geldende snelheid te kruipen.
Dus salukes C48
mashell zegt
Als je zonder cruise control op een file af rijdt moet je als bestuurder remmen. Als je met cruise control op een file af rijdt moet moet je als bestuurder remmen. Wat is het verschil?
Ik ging er altijd vanuit dat dit was omdat de weg slaapverwekkend saai was en slapen achter het stuur met cruise control nog net iets gevaarlijker is dan slapen zonder cruise control. Of omdat ze ongedisciplineerden (zoals mij) een snelheidsovertreding wilden ontlokken.
gregorius zegt
‘nieuwe intelligente adaptive cruise control systemen’? Een Audi A6 uit 2004 had dit systeem er al op. Zelfs Infiniti had het al standaard in 2008. Weinig nieuws aan.
Overigens is adaptive cruise control heerlijk in landen waar men niet standaard bumperkleeft. In NL in de randstad is het vreselijk; het gaatje wat de auto automatisch tot je voorganger laat, is in NL van de grote ‘Ik laat jou ruimte om er ten aller tijde tussen te komen’.
In een hoop andere landen gelukkig niet.
Robert zegt
Ik zweer bij het bestaansrecht van de cruise control. En dan niet de moderne, adaptieve variant, maar de ouderwetse ‘vaste’ snelheidsregelaar. Het beschermt me tegen onverwachte boetes, beperkt het brandstofverbruik, brengt rust in het rijden en dwingt mij om goed en ver vooruit te kijken om zo op het overige verkeer te kunnen anticiperen.
kniesoor zegt
Hear hear ! 👍🏻
mashell zegt
Helemaal mee eens, ik rijd vrijwel altijd op cruise control, dat begint gewoon al op de 30 weg hier rond het centrum. Het zorgt er voor dat ik bewust de snelheid kies en verder juist op het verkeer let.