Het hebben van een milieuzone is niet alleen goed voor de lucht. Het levert ook nog een leuk zakcentje op.
Het hebben van een milieuzone is een punt van discussie. Ten eerste is er geen specifieke standaard, waardoor gemeenten verschillende regels van elkaar hanteren. Vervelend voor een onwetende bezoeker die met z’n oude auto wel de ene stad in mag rijden en niet in de andere. Ten tweede zijn de regels soms zo krom als wat. Diesels vòòr 2001 zijn niet welkom in de stad, maar een revvende Aventador die in z’n neutraal met een aftermarket uitlaat door de winkelstraten CO2 de lucht in knalt mag weer wel.
In Rotterdam is het zo dat benzineauto’s van 40 jaar of ouder nog steeds welkom zijn binnen de milieuzone. Het verbod is actief op personenauto’s op diesel ouder dan 2001 en vrachtauto’s op diesel die niet aan de Euro IV-emissienorm voldoen.
Ondanks de waarschuwingen bij het binnenrijden van de milieuzone gaan er alsnog veel automobilisten in de fout. Volgens De Telegraaf heeft de gemeente Rotterdam sinds de invoering in 2016 flink gecasht. Met 47.000 boetes á 95 euro exclusief 9 euro aan administratiekosten tikt het lekker aan. Dat komt neer op een opbrengst van 4,3 miljoen euro. Rotterdam is dan ook koploper in het uitdelen van boetes op dit gebied. Utrecht heeft inmiddels voor 3 miljoen euro aan milieuzone-boetes uitgeschreven en in Amsterdam staat het aantal op 2,8 miljoen euro. Overigens gaat geen cent naar de gemeenten. De volledige opbrengst is voor de staat en gaat naar de schatkist.
In Arnhem is er sinds begin dit jaar een milieuzone actief. De stad moet nog warmdraaien wat dat betreft. Sinds april krijg je daar een bekeuring voor het overtreden van de milieuzone-regels en de afgelopen maand was dat goed voor 1.300 bekeuringen.
Foto: tweemaal Aventador in het centrum van Rotterdam. Via @mvdd op Autojunk
900t zegt
Mijn 900 turbo mocht de stad niet meer in, maar iedere donderdag een cruiseschip aanlaten meren mag wel. Wees dan consequent…
keeper1 zegt
@900t: iedere donderdag was het eerst inderdaad. Nu ligt er zo ongeveer elke dag een. Ik zie er nu weer een liggen..
900t zegt
@keeper1: Zag ‘m liggen inderdaad
s73phan zegt
@keeper1: tsja… als je bedenkt wat zo’n stoomboot aan inkomsten met zich meebrengt… daar kan Saab geen 900t egenop…
keeper1 zegt
@s73phan: ik vind zo een boot ook machtig mooi en ik snap de commerciële waarde er van. Alsnog vind ik het wel krom mbt dit onderwerp… Beetje hypocriet
560pk zegt
@keeper1: was vandaag de AidaPrima. Laat die nou toevallig als ‘ie in een haven ligt op LNG draaien. Komt dus geen dieselwalm af
jeroenwz zegt
@keeper1: maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door die dieselauto’s van voor 2001 de stad niet meer in mogen. En die dingen zijn veel vervuilender dan zo’n cruiseschip. Toch?
maotje zegt
@900t: er komen ieder jaar meer van die cruiseschepen daar aan de kade. Het begon inderdaad met iedere donderdag. Nu is t een paar keer in de week. Ik heb gewerkt in het gebouw de rotterdam. Dus keek zo van bovenaf op t dek van die cruiseschepen. We hebben toen meerdere malen meegemaakt dat de verdiepingen van ons gebouw stonken naar de dieseldampen. Lekker gezond. Ben blij dat ik daar weg ben.
pomoek zegt
@900t: ik kan eigenlijk niet anders dan het met je eens zijn. Ik zou in ieder geval eens willen weten hoeveel van het fijnstof in de stad afkomstig is van wegverkeer en hoeveel afkomstig is van scheepvaart. De meeste uitstoot vindt natuurlijk plaats op zee, maar de aangemeerde schepen produceren natuurlijk ook het een en ander.
vroaaar zegt
@pomoek: Rotterdam wil toch een wereldhavenstad zijn? Goed voor de werkgelegenheid enzo. Tja, met de lusten komen ook de lasten… En die cruiseschepen krijg je wel weg met toeristenbelasting, kijk maar naar Amsterdam.
zwepp zegt
@pomoek: De 15 grootste schepen van de wereld produceren meer ellende dan alle, ja ALLE auto’s bij elkaar. Wat auto’s de lucht in slingeren is een lachertje vergeleken met de scheepvaart en luchtvaart. Maarja, aan de gewone burger valt makkelijker geld te verdienen! Er is namelijk geen verbod op uitstoot, uitstoot kost alleen geld. Betaal je veel, dan mag je ook veel uitstoten. F*ck the enviroment and show us the money. Met vriendelijke groet, uw regering.
lekbak zegt
@zwepp: onzin zolang je “ellende” niet definieert. Ze stoten veel zwavel uit, wat inderdaad erg schadelijk is. Maar de CO2 van die paar schepen is slechts een fractie van wat alle auto’s uitstoten en ook fijnstof valt reuze mee. Er komt een dikke wolk uit de p
lekbak zegt
@zwepp: uit de pijp, ja. Maar het zijn maar een paar pijpen.
bmw2coupeeigenaar zegt
@900t: Rotterdam leek mij een prima stad om in te wonen vanwege woon/werk verkeer en de aanwezigheid van het mooie vrouwelijk volk. Het mileuschijnbeleid gecombineerd met de uitstoot van de scheepsindustrie maken het echter een stuk minder interessant, ondanks de relatief goedkope woningen.
dawwg zegt
@bmw2coupeeigenaar: Kom naar Friesland, nog veel meer vrouwelijk schoon, veel schonere lucht, betaalbare huizen en geen opportunistische onzin-belastingmaatregelen …
kenner zegt
@dawwg: en geen werk…
unknown32 zegt
@900t: die schepen brengen massa toeristen aan en betalen heeeel veel geld om daar te mogen liggen. Ik ben ook tegen maar een klant sprak toch over gauw 200k/dag in Rotterdam.
Een cruise schip 1 dag in een stad stoot evenveel uit dan alle autos in Antwerpen gedurende een jaar. Wel bizar eigenlijk…
mashell zegt
@900t: Het “Ja, maar zij mogen wel…” argument werkt nooit, dat heb ik geleerd in mijn kindertijd. Verschillende pappa’s en mamma’s hanteren verschillende regels maar je moet je altijd aan de regels die in jouw gezin gelden houden. Dat er voor schepen andere normen gelden dan voor personenwagens is ook niet zo gek, de economische bijdrage is een andere en de uitstoot is anders samengesteld. Probleem met uitstoot van verbranding is dat hoe minder uitstoot, vanwege efficientere verbranding hoe gevaarlijker deze is. Daarom kan het helemaal rationeel zijn om wel een Saab 900 te weigeren maar een cruise schip met een dikke roetpluim niet.
hjhj zegt
@900t: snap je niks van, zo’n Saab is toch ook een boot? ??
VeniVidiVici zegt
Niet zeiken mensen, koop die EV gewoon!
racerx zegt
@venividivici: neuh, aanbod staat me niet aan.
VeniVidiVici zegt
@racerx: Ik haalde alleen even de gedachten van die gemeenteambtenaren aan ? Zelf zal ik echt 1 van de laatste zijn in de wereld die in een EV gaat rijden.
dawwg zegt
@venividivici: Nou, zo principieel ben ik ook weer niet; als de overheid mij 80K compenseert voor een EV die mijn operationele specs matcht, ben ik best bereid mijn steentje bij te dragen hoor …. en op eigen kosten lid te worden van Greenpeace ter compensatie van de enorme lange termijn grondstoffen milieu-schade die EVs veroorzaken.
flutterby zegt
@dawwg: your loss.
Stefje zegt
@venividivici: ik hoop dat de volgende Golf GTI hybrid wordt, maar dan niet zoals de GTE. Die viel me een partij tegen. En een stuk minder zuinig dan m’n GTI. Dan stap ik met liefde weer in een phev :)
RiKe zegt
En wat hebben de winkeliers als verminderde omzet/verlies geleden sinds de invoering?
VeniVidiVici zegt
@rike: Weinig tot niks. Ik denk dat die meer last hebben van internetshoppen haha.
TimoBac zegt
Toch fijn dat oude benzines de stad nog inkomen. Dat was natuurlijk een debiele regel voor dat handjevol oldtimer rijders. Overigens ben ik niet tegen een verbod op oude diesels in binnensteden, maar dat moet je niet stedelijk gaan regelen. Doe dat landelijk zodat iedereen in NL in theorie schonere lucht inademt.
e36thuglife zegt
Haha ik boek gewoon lekker met me benzine Bimma door Roffa dus neem nog maar een diepe sniffa E36 puf.
berlinetta zegt
Lekker met je Q7 V12 TDI rondjes rijden in het centrum.
gilettelubbers zegt
Zo goed is het niet voor de lucht.. het is goed om die kas te spekken. Heerlijk de graaicultuur verbloemen onder het stukje milieu
stalensnuitje zegt
Volgens mij heeft daar een ambtenaar in de kas lopen graaien, want 47000*95 is bij mij €4.465.000 (of zelfs €4.888.000 als je de administratiekosten meerekent).
simon550i zegt
@stalensnuitje: Handhaven kost ook geld. In het artikel gaat het namelijk over opbrengst. Daarnaast worden boetes natuurlijk niet door iedereen netjes optijd betaald.
simon550i zegt
@simon550i: Op tijd*
mgmgb zegt
Even voor de goede orde, álle benzineauto’s zijn op dit moment toch weer welkom in Rotterdam?
Tenck zegt
@mgmgb: Naar aanleiding van je comment ben ik even gaan zoeken, en ja, alle auto’s op benzine mogen Rotterdam weer in! https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/milieuzone/
“De milieuzone wordt in twee stappen uitgefaseerd. Benzineauto’s van vóór 1 juli 1992 worden per direct weer toegelaten. Voor dieselauto’s van vóór 2001 wordt de milieuzone op 1 januari 2020 opgeheven.”
Er zat de laatste tijd sowieso een hiaat in de regel. Ik mocht met mijn 37 jaar oude Lada eigenlijk niet de milieuzone in, maar ik zou dan geen boete krijgen als ik dat wel zou doen. Staat ook nog in dat stuk:
“Totdat meer bekend is over het nieuwe programma krijgen automobilisten met een benzineauto van vóór 1 juli 1992 geen boete als ze in de Milieuzone Rotterdam rijden.”
bernoulli zegt
Rotterdam ‘verdient’ niks. De boeteinkomsten gaan naar het Rijk.
berlinetta zegt
@bernoulli: Is dat zo? Volgens mij worden deze milieuzones en ook de boetes opgelegd door de gemeenten zelf. Een parkeerboete gaat ook niet naar de centrale overheid.
bernoulli zegt
@berlinetta: zeker wel. Een parkeerboete gaat ook gewoon via het CJIB maar het rijk.
berlinetta zegt
@bernoulli: Sinds wanneer krijg jij parkeerboetes van het CJIB? Ik krijg ze gewoon van de gemeente hoor.
bernoulli zegt
@berlinetta: ik krijg nooit parkeerboetes.
potver7 zegt
@berlinetta: ligt eraan hoe ze de parkeervergunningen organiseren. Als het is opgezet als parkeergeld in de zin van de wegenverkeerswet, dan krijg je een boete van het CJIB en gaat de opbrengst van de boetes naar het rijk. Maar als de parkeergelden zijn gefiscaliseerd, zodat je feitelijk parkeerbelasting betaalt, dan krijg je bij overtreding een naheffingsaanslag (géén boete!) van de gemeente en gaat de opbrengst daarvan dus ook naar de gemeente.
Dutchdriftking zegt
Tja we kunnen er wat van vinden, en grotere vervuilers aanwijzen, ik ben een poosje buiten Europa geweest (vandaar wat minder actief hier) en de Smog is in sommige steden echt niet te harden. Wellicht is een milieuzone niet de beste optie, niets doen is het ook niet.
ghost zegt
Alles voor de longetjes van die kids..1 cruiseschip en roken allemaal passief stookolie!
janmetdelangeachternaam zegt
Ongelooflijke bullshit man. Met je lupo 3L mag je het centrum niet maar een cruiseschip dat gelijk staat aan 100,000 autos mag dan weer wel. Welkom.
flutterby zegt
@janmetdelangeachternaam: doordat die diesels niet komen kunnen de cruiseschepen komen. Daarnaast lijkt mij de uitstoot van een gemeerd schip nihil vergeleken met een varende.
potver7 zegt
@flutterby: Jij dacht dat een aangemeerd schip even met een stekkertje aan het lichtnet wordt gehangen?
Gulli zegt
Maar met dat geld kopen ze weer schone lucht toch? Dan is er geen probleem meer lijkt mij ?
frank2b zegt
Amsterdam haalt gewoon de meeste inkomsten uit de parkeergelden.
Dan mogen de boetes wat lager uitvallen ….