Zoals ook bij de races het geval is komen de verrassingen pas vanaf de derde plaats.
Nu Hamilton en Mercedes het eindelijk eens zijn geworden deze week is de line-up voor 2021 definitief compleet. Dit is dus een mooi moment om te kijken wat de rijders gaan verdienen dit jaar. Er zijn maar heel weinig mensen die zich Formule 1-coureur mogen noemen en daar hoort een zeer riant salaris bij. Dat salaris is zeker riant te noemen als je bedenkt dat veel coureurs nog piepjong zijn.
Verschillen
Formule 1-coureurs vormen al een heel exclusief gezelschap, maar daarbinnen zijn de verschillen ook nog enorm. Er zit namelijk een factor 100 (!) verschil tussen het salaris van Sir Lewis Hamilton en dat van een achterhoedecoureur.
Hamilton
De nummer één en twee in de lijst met de bestbetaalde coureurs van 2021 zijn geen verrassingen. Dat zijn uiteraard L. Hamilton en M. Verstappen, in precies die volgorde. Hoewel Lewis geen enorme salarisverhoging heeft kunnen bedingen staat hij nog steeds met stip op nummer één. Naar verluidt bedraagt zijn salaris ook dit jaar weer €40 miljoen.
Verstappen
Grootverdiener nummer twee is natuurlijk een zeker Belgisch-Nederlandse coureur die voor Red Bull rijdt. Verstappen kan dit jaar weer rekenen op ruim €30 miljoen. Toch zo’n €10 miljoen minder dan Hamilton, dus zelfs als je Max Verstappen heet is het gras bij de buren groener.
Teamgenoot
Dat ligt er wel aan naar welke buren je kijkt. Verstappen verdient namelijk weer aanzienlijk meer dan de andere coureurs. Zijn kersverse teamgenoot Perez verdient bijvoorbeeld ‘slechts’ €2,5 tot €6 miljoen, volgens de schattingen. We vermoeden dat het verschil in resultaten toch een stuk kleiner zal zijn dan het verschil in salaris.
Nummer drie
In tegenstelling tot de nummer één en twee is de nummer drie wel verrassend. Dat is namelijk Fernando Alonso. De tweevoudig wereldkampioen (die wel al een dagje ouder begint te worden) heeft kennelijk een uitstekende deal weten te sluiten. Naar schatting vangt hij dit jaar zo’n €14 á €15 miljoen. Daarmee harkt hij aanzienlijk meer binnen dan teamgenoot Ocon, die met €2,5 miljoen genoegen moet nemen.
Top 20
F1 Maximaal heeft een lijst samengesteld met de geschatte salarissen van alle rijders. Deze top 20 van bestbetaalde F1-coureurs van 2021 ziet er als volgt uit:
- Lewis Hamilton (Mercedes): €40-45 miljoen
- Max Verstappen (Red Bull): €33 miljoen
- Fernando Alonso (Alpine): €14,5 miljoen
- Danniel Ricciardo (McLaren): €13,5 miljoen
- Sebastian Vettel (Aston Martin): €13 miljoen
- Charles Leclerc (Ferrari): €8,5 miljoen
- Valtteri Bottas (Mercedes): €8 miljoen
- Kimi Räikkönen (Alfa Romeo): €4,5 miljoen
- Carlos Sainz (Ferrari): €4,5 miljoen
- Sergio Perez (Red Bull): €2,5 miljoen
- Esteban Ocon (Alpine): €2,5 miljoen
- Lance Stroll (Aston Martin): €1 miljoen
- Lando Norris (McLaren): €1 miljoen
- Pierre Gasly (AlphaTauri): €1 miljoen
- George Russell (Williams): €500.000
- Nicholas Latifi (Williams): €500.000
- Mick Schumacher (Haas): €400.000
- Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo): €400.000
- Yuki Tsunoda (AlphaTauri): €250.000
- Nikita Mazepin (Haas): Onbekend
Jochempie zegt
0 keer WK en 33 miljoen, dat is erg netjes.
Dutchdriftking zegt
@Jochempie: voor 8 miljoen proberen Lewis niet in te halen is ook knap…
outlook zegt
@dutchdriftking: hahaha
bietje zegt
Eerste wat ik dacht hoor… 40 miljoen voor iemand die nu voor de 7e keer wereldkampioen is geworden en 33 miljoen voor Max die het zonder enige twijfel kan, maar het nog even moet mogen laten zien (in een fijne auto)… dan doet ons Max het helemaal niet verkeerd !
potver7 zegt
Ik zou toch zweren dat ik hetzelfde lijstje hier vorige week ook al heb zien staan…
rogerzz zegt
Teringjantje, Alonso in een Renault voor 14.5 miljoen. Ik weet niet wie er roestiger is, die haperende Renaults of de 39-jarige Spanjaard.. Kimi is 1x wereldkampioen geweest, die krijgt in mijn optiek niet zo’n gek hoog salaris terwijl die nog actief is.
Maar onze ‘woke’ Hamilton moet natuurlijk wel echt zijn salaris gaan geven aan BLM, equality, gender-awareness, bomen planten en de wereld redden, want dat is zijn doel in het leven. Daar heeft ie wel 40 miljoen voor nodig, even kijken of de euro’s ook doen wat hij altijd beweert.
Dutchdriftking zegt
Haha nummer 33. Goed gedaan Max! We weten natuurlijk niet exact wat er aan sponsordeals zijn. Jumbo en G-star konden wel eens heel veel betalen.
VeniVidiVici zegt
@dutchdriftking: En die lompe autohandelsite Carnext niet te vergeten.
bietje zegt
Denk dat er nog genoeg bovenop komt als sponsoring
eirmakk zegt
Nummer 12 en 20 in het lijstje, doen het niet voor het geld denk ik🤔
ghost zegt
@eirmakk: nummer 12 is in feite al miljardair…
silverscope zegt
@ghost: nummer laatste ook :/)
sanderz28 zegt
Alonso in het ziekenhuis na aangereden te zijn op de fiets.
dirkv zegt
Dat Stroll jr 13x minder krijgt dan zijn teammaat vind ik ook wel bijzonder.
gregorius zegt
hij heeft al een team gekregen van zn papa.
scott zegt
Zullen we van ‘verdienen’ maar ‘krijgen’ maken?
gwnbmw zegt
Is dit het laagste gecombineerde salaris van ferrari sinds de jaren 80? Vettel verdiende vorig jaar al meer dan sainz en leclerc bij elkaar, alonso, raikonnen en schumacher hadden ook onmogelijk hoge salarissen.
hehe zegt
Maar heeft Alonso ook een goed ziekengeld weten af te dingen?
hbbplat zegt
Volgens drive to survive is het salaris van nr 1 en 2 goedkoper dan de auto 1 of 2 sec sneller te krijgen just saying…
mashell zegt
Wie had dat gedacht, Ferrari als low budget team…
jwcroy82 zegt
En dan vraagt men zich nog wel eens af waarom max zich in Monaco is gaan vestigen.
mashell zegt
@jwcroy82: vanwege het mooie weer natuurlijk en om tenminste 1 keer per jaar geen absurd lang woon werk verkeer te hebben.
realhustler zegt
Vergeet niet het uitzicht.
lithiumion zegt
Waarom is dit eigenlijk belangrijk om te weten? Of te vermelden
realhustler zegt
Let op, waarschijnlijk is dit minimumloon, de meesten zullen per punt wat extra krijgen en dan nog extra per podium of 1ste plek. Dus minimumloon, of startgeld.
Staat me iets bij van een coureur van een paar jaar terug, met een vrij laag basisloon, die relatief veel puntjes sprokkelde, en zijn team vervolgens niet genoeg geld had voor de afgesproken bonus per punt.
Dacht dat LH44# op 1×30 miljoen was uitgekomen, 3 x 40 wilde hij graag, maar ging niet door.
En waarom staat Kimi hoger dan Sainz? Want ik denk dat Sainz meer punten zal scoren dan Kimi (komt door de auto) en dus meer bonus zal scoren naast zijn minimumloon.