Het zonnetje schijnt nog steeds voor Audi, BMW en Mercedes, maar laatstgenoemde is de grote winnaar.
Vandaag publiceerde BMW als laatste van de Duitse Grote Drie zijn kwartaalcijfers over Q3, dus laten we ze eens naast elkaar leggen. In onderstaand verhaal spreken we – tenzij anders aangegeven – over de afzonderlijke personenwagendivisies. Het zou ten opzichte van Audi oneerlijk zijn om ook merken als Smart en MINI in het verhaal te betrekken.
Mercedes:
Het merk met de ster gaat als een raket. Het noteert met een winstmarge van 10,5% de hoogste return on sales en wist in Q3 508.400 auto’s (groep: 720.000 voertuigen, +13%)) weg te zetten, een plus van 18%. De omzet steeg met 11% naar 20,7 miljard euro (groep: 37,7 miljard, +13%). De EBIT (winst voor rente en belastingen) kwam uit op € 2.183 mijoen (Q3 2014: € 1.584 miljoen).
De nettowinst van de groep bedroeg € 2,415 miljard.
BMW
BMW haalde in Q3 een winstmarge van 9,1 %, en wist in Q3 463.739 auto’s (groep: 545.062 voertuigen, +6,9%) weg te zetten, een plus van 7,1%. De omzet steeg met 15,6% naar 21 miljard euro (groep: 22,3 miljard, +14%). De EBIT (winst voor rente en belastingen) kwam uit op € 1.912 mijoen (Q3 2014: € 1.697 miljoen).
De nettowinst van de groep bedroeg € 1,58 miljard.
Audi
Audi heeft het het zwaarst van de drie merken, en heeft ook als enige met een schandaal te maken. Laten we niet vergeten dat de EA189-motoren (en misschien wel meer?) ook in Audi’s liggen. Het merk probeert de verslechterde resultaten van Q3 nog weg te poetsen door cijfers over de eerste 9 maanden in de voorgrond te plaatsen. Heel dramatisch was het overigens niet in Q3, gewoon een beetje minder dan voorheen.
Audi haalde in Q3 een winstmarge van 8 % (het wil zelf tussen de 8 en 10% draaien). De verkopen in Q3 lagen op 445.642 auto’s (Q3 2014: 429,281), China zakte 4,4% in. Audi spreekt nog steeds de verwachting uit de 1,74 miljoen verkopen uit 2014 over het gehele jaar te verbeteren. De omzet steeg met 10,3% naar 13,9 miljard euro (Q3 2014: 12,6 miljard). De operationele winst bedroeg €1,11 miljard (Q3 2014: €1,16 miljard).
Conclusie
De Duitse Drie houden de vaart er in, hoewel de grote aanjager van de afgelopen jaren (China) het wat laat afweten. Vooralsnog lijkt dit goed gecompenseerd te worden door een agressieve uitbouw van de line-up en verbeterde resultaten in Europa en Noord-Amerika.
Mercedes lag qua verkoopaantallen altijd op plek 3, maar lijkt steeds nadrukkelijker aan te poort te rammelen. En terecht, gezien de verbeterde designtaal van het merk (kijk bv naar de nieuwe A-klasse).
moondustfocus zegt
Dit verdien ik ook, alleen is m’n loonstrook gemaakt van uienleer.
VeniVidiVici zegt
Zou het niet eens tijd worden dat BMW zich op nog meer gebieden gaat vestigen in de racerij (comeback F1 onderandere). Zal ze qua emotie en marketing nog beter presteren bij het publiek… Zie Mercedes…
VeniVidiVici zegt
@venividivici: presteren=presenteren
mercedesclk350 zegt
Toch wel respect voor Audi dat ze het nog steeds goed doen ondanks alles in de dieselgate.
norge zegt
@mercedesclk350: Die rekening hebben ze voor het gemak maar door gestuurd naar de fabrikant van de motoren…
VeniVidiVici zegt
@mercedesclk350: Die Dieselgate is pas net begonnen door Linkse milieu jagers! Wacht de cijfers voor volgend jaar maar af…
moondustfocus zegt
@venividivici: daar zijn de fabrikanten voor verantwoordelijk, niet de klokkenluider. Wacht maar totdat de volledige beerput opengaat.
VeniVidiVici zegt
@moondustfocus: Ja en wie heeft die beerput opengetrokken… precies die Linkse milieufreaks! Gewoon kop houden en doorrijden! Dit gezeik leverd gigantisch veel economische schade op!!!
lekbak zegt
@venividivici: hoewel ik eigenlijk maar een hekel heb aan linkse miloeiridders moet je uiteraard wel de juiste groep verantwoordelijk houden. En dat is altijd diegene die het uitgevoerd heeft!
VeniVidiVici zegt
@lekbak: Ja dat snapt m’n goudvis ook nog wel, maar soms moet je gewoon geen klokkenluider spelen en de andere kant opkijken en je mond houden als er grotere (economische) belangen mee gemoeid zijn!
Om nou te roepen, “kijk eens ik heb lekker als wereldverbeteraar een schandaal aan het licht gebracht, maar VW ligt aan diggelen en er staan daardoor 300000 werknemers opstraat!” Dat lijkt me ook niet de bedoeling…
lekbak zegt
@venividivici: dat het in de openbaarheid gebracht is lijkt me een goede zaak. Het is alleen zo jammer dat er gelijk met miljarden boetes wordt gesmeten en er allerlei organisaties en advocaten schadeclaims die kant op sturen.
granlusso zegt
@venividivici: Je reageert nogal overdreven, dit soort misstanden moeten aan de kaak gesteld worden.
Bovendien weet je ook wel dat dit nooit het einde van Volkswagen inluidt.
lincoln zegt
@VeniVidiVici:
Idd .. VAG = slachtoffer ..
moveyourmind zegt
@VeniVidiVici: Je hebt deeld gelijk, het is niet te hopen dat er zoveel medewerkers op straat komen te staan…
Maar het is niet de milieu-lobby die blaam treft. Daarvoor moet je bij de top zijn van het VAG-concern. Die heeft willens en wetens in hun drang om de grootste te worden de banen van zoveel medewerkers op het spel gezet.
Ze hebben net zoveel tijd als de andere fabrikanten gehad om aan de milieu-eisen te voldoen. Die worden jaren eerder kenbaar gemaakt. Bovendien heeft een concern als VAG met al hun Inginieurs meer dan voldoende kennis in huis om motoren te ontwikkelen die de gestelde eisen halen. Zo onrealistisch waren de eisen niet. En ook aan geld voor ontwikkeling ontbrak het niet. Het management heeft echter gekozen voor een oplossing die marginaal meer winst opleverde.
En ze mogen nu terecht de rekening betalen, die het bedrag wat bespaard is vele malen overschrijdt. Penny wise, Pound foollish. Dit hadden ze van tevoren moeten bedenken, maar net als bij de banken zitten er een stel geldwolven die alleen maar uit zijn op meer, meer en meer. En als het dan misgaat wordt er gereorganiseerd en vallen de klappen vooral bij de mensen onderin de organisatie, mensen die er totaal niet verantwoordelijk voor zijn. En gaan ze net zo hard verder met de boel te besodemieteren.
VeniVidiVici zegt
@moveyourmind: Oké je verhaal geeft me een herziene visie.
erwh zegt
@moveyourmind: inderdaad, maar de grootste geldwolven in deze tijd zijn de activistische aandeelhouders die ten koste van alles en iedereen zichzelf in een zo kort mogelijke termijn willen verrijken. De topmannen van de bedrijven zijn slechts hun marionetten die (in verhouding) een fooitje krijgen voor de moeite.
lambo4all zegt
@venividivici: ja want als jij de regels breekt zit degene die je pakt fout..? *facepalm*
moondustfocus zegt
@VeniVidiVici: Misschien een ander voorbeeld, iemand breekt bij jou thuis in en jij slaat die gene je huis uit. Vervolgens wordt jij veroordeeld.
moondustfocus zegt
@mercedesclk350: het laatste kwartaal is nog niet bekend ?
norge zegt
En toch, geld verdienen met motoren die door bedragerie goedkoper te produceren waren dan de concurrentie ….
granlusso zegt
Zelfs de kwartalen van Audi zijn al niet meer te onderscheiden van de modellen
remcott zegt
Wat ik wel bijzonder vind is dat BMW het duurst is per auto, had Mercedes verwacht gezien het grotere aanbod in de grote SUV’s.
Ook valt me op dat Audi daar ver achteraan hobbelt, bij een vergelijkbare afzet qua aantallen 8 miljard minder omzet!
alfablog zegt
Audi heeft toch ook een Polo-formaat A1 als alternatief voor de Mini?
Dutchdriftking zegt
kijk eens aan, beste cijfers.
henkhupelschoten zegt
een dikke 40.000 verschil tussen Mercedes-Benz en BMW. en toch bijna 1 miljard verschil netto winst tussen de twee dikke duitsers. doen ze goed daar in Sindolfingen!
remcott zegt
@henkhupelschoten: nettowinst van de groepen vergelijk je nu. Op alleen de personenauto’s is het wat minder.
Overigens bij BMW is er verlies ergens anders in de groep, lease of financial services? Bij Mercedes hebben ze de bedrijfswagens e.d. er buiten de Financial Services ook nog bij qua winst van de groep
gtwillem zegt
Gezien de omvang en de versheid van het gamma volkomen logisch. Audi’s hardloper (de A4) is er pas net, wat de lagere aantallen verklaard. Het schandaal ga je pas volgend jaar en het jaar erop merken.
henkhupelschoten zegt
@gtwillem: ben bang dat zelfs de A4 weinig verandering in zal gaan brengen als audi niet drastisch gaat verander zowel niet Volkswagen. hoor van iedereen negatieve berichten en niet ontecht overigens. als je aan mij zult vragen kan een bedrijf te groot worden dan ja. volkswagen weet gewoon niet meer wat ze met zich zelf moeten. en proppen alles maar op het zelfde onderstel en verzinnen er een leuk pr verhaaltje bij. zo’n zonde. waar blijft de tijd van de Audi 80? geweldige wagen. maar mijn favoriet is de 100 coupe s maar we dwalen af…
gtwillem zegt
@henkhupelschoten: ik heb nog geen negatieve geluiden gehoord, eigenlijk. Wouter had er de grootste lol mee ;-).
Van wat ik er van heb meegekregen vind ik de A4 een indrukwekkende auto, alleen vind ik de uitrusting te karig en de opties te duur. Maar an sich: mooie auto met een schitterend interieur. Over drie jaar haal ik graag een 3.0 TDI uit Duitsland.
De A4 als auto is gewoon erg goed, maar ook deze auto zal denk ik wel een knauw gaan krijgen van dieselgate.
Het verschilt een beetje per klasse en uitvoering wat mijn voorkeur per merk is. Niet alle Audi’s zijn ruk, maar ze zijn ook niet allemaal top. Zelfde geld voor BMW en Mercedes. Zo vind ik de A5 verreweg de mooiste Coupe in zijn klasse, heb ik een enorm zwak voor de E-klasse estate en zou ik ooit nog een M235i Coupe willen hebben (als betaalbaar worden…). Maar de A1, M6 GC en GLC vind ik weer minder geslaagd.
Afijn, ik mis de tijden toen mijn ouweheer nog een Audi 100 sedan en 100 Coupe S had :-). Die vijfpitter herkende ik uit duizenden!
Zit weer te bazelen….
michaelcorleone zegt
@gtwillem: De G-Klasse, S65 AMG, de S-Klasse Coupe (voorheen CL) en de AMG GT zijn de auto’s waardoor ik Mercedes bijzonderder vind dan BMW en Audi.
Neem de Mercedes-Maybach S600 daar komt geen enkele 7-serie of A8 in de buurt (ook geen Ghost of een Flying Spur terwijl deze laatste 2 een stuk duurder zijn dan die S. Perfect gepositioneerd ze hebben geleerd van de fout die zij hebben gemaakt bij de Mayach 62/57.
De enige die ik naast de S zou zetten is de Jaguar XJ ( en deels de Lexus LS).
Tja en verder is de geschiedenis van Mercedes toch indrukwekkend net als hun museum.
gtwillem zegt
@michaelcorleone: de CL500/600 vond ik erg gaaf, als S-klasse coupe minder. De Maybach Benz begrijp ik wel, maar de Ghost en Flying Spur vind ik dan wat meer cachet hebben (alhoewel ik ze alle drie niet zo willen, ik zou gaan voor een A8 4.2 TDI, zo’n V8 diesel sleurt bizar lekker) en ik mag de ingetogenheid van een A8 wel. Maar ook de nieuwe 7-serie is een indrukwekkende machine.
En een AMG-GT is ook zeer de moeite waard, maar se R8 blijft voor mij toch ook echt een gaaf apparaat, terwijl de i8 op zijn eigen manier weer erg geslaagd is. Dus ook daarmee: keuzes te over.
Het enige waar Mercedes een ‘eigen’ auto heeft is de G. Maar dat zijn nu een beetje karikaturen geworden. Een G350 of G500 heeft nog wel charme, maar de AMG’s zijn naar mening te ordinair, te duur en komen als AMG niet helemaal goed uit de verf.
Het lijkt erg dicht bij elkaar te liggen, eigenlijk. Het is bijna zo dat de nieuwste ‘de beste in zijn klasse is’. Totdat een andere zuid Duitser ‘m weer aftroeft.
michaelcorleone zegt
@gtwillem: Laatst had ik het met @berlinetta: erover. Misschien moet ik nog wennen aan de nieuwe 7-serie. Mijn eerste indruk niet geslaagd. Te grote nieren, die hockeystick aan de zijkanten en GT-achtige lijnen van achter. Ook van binnen valt de 7 licht tegen vind ik.
De S vond ik altijd een auto voor heren op leeftijd, maar zit wel perfect in balans qua ontwerp. Prachtig vormgegeven, sjiek en elegant. Net als goede wijn, ik vind de S steeds mooier worden en is tijdloos in mijn ogen. De Jaguar XJ is ook een hele fraaie, al koop ik die eerder met het hart dan het verstand. Verder ben ik erg benieuwd naar de nieuwe LS.
Ook van de S-Klasse Coupe ben ik gecharmeerd, iets wat ik mis bij Audi en BMW.
De eerste generatie S5 Coupe (2008 meen ik) is mijn favoriete Audi samen met de eerste generatie A7.
Ik weet niet of je je herinnert toen we het hadden over de R8. Zou je een R8 kopen als je ook een Huracan kan rijden?
kets zegt
Kijk eens aan, de slogan van Mercedes wordt aardig in de praktijk gebracht!
clarkson zegt
Ik denk dat audi niet eens zo veel last gaat krijgen van het hele verhaal. Maar we zullen het zien.
kareladmiraalszoon zegt
De sint is gul dit jaar. Ook bij mij een Mercedes bij de schoorsteen!