
Auto rijden wordt een nog duurdere hobby.
Het einde van 2024 is in zicht. Er is genoeg om naar uit te kijken in 2025. Ik noem maar de eerste Ferrari EV, de release van de Mustang GTD en BMW’s Neue Klasse. Helaas staan er ook minder leuke dingen te gebeuren. Zo’n beetje alle veranderingen aan de Nederlandse wet die te maken hebben met auto’s zul je als negatief ervaren. We sommen er een aantal veranderingen voor 2025 in Nederland op voor auto’s.
130 km/u rijden!
Laten we positief beginnen. Vanaf komend jaar staan er op verschillende plekken in Nederland borden die aangeven dat je 130 km/u mag rijden. Hoera! Dit mag op drie stukken snelweg: de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug. Ergens in het tweede kwartaal van 2025 moet de nieuwe maximumsnelheid hier gaan gelden. Tevens kan A37 tussen knooppunt Holsloot en aansluiting Zwartemeer nog als extra 130-weg erbij komen.
Duurdere verkeersboetes
In een wereld waarin zo’n beetje alles duurder wordt, kunnen verkeersboetes uiteraard niet ontbreken. Gelukkig valt de stijging mee. Van 2023 naar 2024 gingen de boetes gemiddeld met 10 procent omhoog. Bij de aanstaande jaarwisseling is dat percentage 3,2 procent. Voor zaken als door rood rijden, rechts inhalen of geen voorrang geven betaal je volgend jaar bijvoorbeeld €310 in plaats van €300.
Doei SEPP
Hoe rechts het huidige kabinet ook is, toch wordt nog altijd gehoopt op een elektrische toekomst op autogebied. Om de transitie een zetje in de goede richting te geven, was er de SEPP (Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren). Beide potten voor nieuwe en tweedehands EV’s van in totaal € 110,5 miljoen gingen helemaal. Helaas voor aanstaande EV-rijders komt er (voorlopig?) geen nieuwe subsidie.
Tanken en opladen wordt duurder
Of je nu een EV rijdt of nog met een auto op dinosap rijdt, je gaat meer betalen om te kunnen rijden. De laadtarieven moeten gemiddeld met 7 cent per kWh omhoog gaan. Ook hier speelt de Nederlandse overheid een rol. De prijsstijging komt doordat laadpaalbeheerders meer belasting gaan betalen.
Ook tanken wordt duurder. Tenminste, dat voorspelt UnitedConsumers. De voorspelling is gebaseerd op de onrust in de oliestaten en de koers van onze euro. Gelukkig blijft de accijnskorting nog wel een jaartje. Voor wie uitwijkt naar Duitsland om te tanken: ook daar wordt een tankje peut duurder.
Wegenbelasting en BPM op EV’s en PHEV’s
Voor de een is het leedvermaak, voor de ander een extra kostenpost. Vanaf 2025 verandert er een boel voor EV’s en PHEV’s op het gebied van BPM en wegenbelasting. Alle informatie over BPM en MRB op EV’s en PHEV’s vind je hier.
In het kort: voor elektrische auto’s betaal je eenmalig € 667 (tenzij de verkoper dit compenseert). Bij plug-in hybrides wordt niet langer een speciaal tarief, maar het benzinetarief voor de BPM berekend.
En qua wegenbelasting: EV’s zijn in 2025 niet langer vrijgesteld, maar betalen 25 procent van wat je voor een vergelijkbare benzineauto zou betalen. Bij plug-in hybrides betaal je in 2025 75% van het mrb-bedrag.
Bijtellingskorting op EV’s
Wie een benzineauto van de zaak rijdt, kan verder scrollen. Voor hen verandert er niets. EV-rijders adviseer ik om even te blijven hangen. In 2024 betaal je 16 procent bijtelling over de eerste € 30.000 waarde van je EV. Over de rest betaal je 22 procent. In 2025 stijgt dit percentage naar 17 procent. Dit is tevens het laatste jaar dat EV’s een lager bijtellingspercentage krijgen. Vanaf 2026 betaal je over de gehele waarde van je elektrische auto 22 procent bijtelling.
Milieuzones voor zwaar vervoer?
Ik voeg hierboven een vraagteken toe, omdat er nog geen klap op gegeven is. De minister wil graag een jaartje uitstellen, maar hier willen verschillende gemeenten niet meewerken. Dit zijn de gemeentes Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg, Nijmegen, Amersfoort, Zwolle, Leiden, Maastricht, Delft, Gouda en Assen. Deze gemeenten beloven om vanaf 1 januari 2025 vrachtwagens en bestelbussen buiten het stadscentrum te houden.
BPM op bedrijfswagens
Ondernemers gaan ook meer kwijt raken aan hun auto’s van de zaak. Voor bedrijfsauto’s met een benzine- of dieselmotor gaan zakenmensen € 74,41 per gram CO2-uitstoot per kilometer betalen. Rekenvoorbeeldje: voor een nieuwe Caddy met benzinemotor ben je in 2025 ruim € 11.000 aan BPM kwijt. Pff…
Bron: BNR / De Nationale Autoshow
Foto: Audi RS6 Avant C7 gespot door @ecnerualcars
Ik heb geen auto en ben ook niet van plan om er eentje kopen. Lekker lopen door de stad, ff paffen en drinken en dan huiswaarts al meer dan 3 jaar, Een auto is ok…
Ik ben alleenwonend (niet alleenstaand) en heb in mijn eentje 2 auto’s: een voor de praktische ritten (boodschappen, bezoek, af en toe woon-werk of naar sport). En voor de fun een 981. Wat ik hierboven allemaal lees is, behalve duurdere brandstof niet op mij van toepassing dus voorlopig tuf ik lekker door.
Ben toch benieuwd wat je dan hier doet..
Verkondigen dat ie geen auto rijdt. Stoer toch.
Flink paffen is duurder dan een goedkope kleine auto rijden en kost gemiddeld 10 jaar van je leven, elke sigaret geeft al 20 dagen minder leven in gezondheid.
Maar goed als je b.v. in Amsterdam woont en daarbuiten zelden hoeft te zijn, dan kun je waarschijnlijk beter geen auto kopen. Dit weekend in A’dam 45 euro parkeergeld betaald na een dagje uit (was ook nog “goedkoop” tarief.
Blij dat ik in Brazilië woon. Zowel benzine als diesel minder dan een euro per liter. Wegenbelasting 2% van de dagwaarde (door de overheid bepaald) ook voor diesel. Geen verplichting om te verzekeren, handig als je meerdere auto’s hebt. En geen domme regels zoals mileuzones. Parkeermeters kennen ze ook niet, eigenlijk.
Hoe werkt dat dan wat betreft het niet hebben van een verzekering als je je auto naar de gallemiezen rijdt of nog erger, iemand het ziekenhuis in rijdt?
Ander concept. Je hebt een verzekering, je risico is verzekerd. Je hebt geen verzekering, je hebt een probleem. Maar je verzekering gaat echt wel verhalen, bij de wederpartij. Met een verzekering slaap je rustig. Zonder verzekering is het wat avontuurlijker. Maar de overheid verplicht je tot niks. Er is overigens wel een fonds voor echte problemen, zoals mensen die aangereden worden door onverzekerden.
Lekker daar blijven dan.
Zo heeft ieder land haar eigen problematiek, er zullen vast thema’s zijn die in Brazilië spelen die hier niet aan de orde zijn.
Vraag uit interesse: hoe werkt het als je aangereden wordt door iemand die niet verzekerd is omdat een autoverzekering te duur was? Ben je dan gewoon de sjaak? Ik vind onze verzekeringsplicht zo gek nog niet eigenlijk…
Zie hierboven. Voor excessen is er een fonds, daar betaalt iedere autobezitter 15 euro per jaar aan.
Brazilië is verder niet per se een plek waar je beter woont dan in Nederland. BR kent veel corruptie, sociale ongelijkheid, criminaliteit, slechte medische zorg, slecht onderwijs, politieke instabiliteit, klimaatrampen, etc. Dan maar een paar euro extra voor een wat peut betalen.
Ik ben het niet met je eens. Overigens, florianopolis stond afgelopen maand als nummer 4 wereldwijd voor gezochte vakantie locaties op air bnb. Kwaliteit van leven is beter, het is veiliger en zeker niet corrupt. Dat is ouderwets denken, vanuit de visie dat het in west Europa superieur is.
corruptie is allom aanwezig in NL, in de EU, politieke shit is hier ook, klimaat zou er ook moeten zijn volgens de gele jassen, sociale ongelijkheid is inmens, zeker tussen de zieken en werkenden, tussen de multinationals en de gewone bedrijven en tussen huiseigenaren en huurders. Medische zorg, mwa.. dus aĺles wat je zegt hebben we hier ook maar betalen we met ribben ipv guldens. vergelijk ik met cherrypicking, dan is gezondheidszorg in zweden niet slechter en betaal je uit eigen portemonais niets, wegenbelasting in engeland is een lachertje. een DIESEL A3 rij ik daar GRATIS omdat ie schoon is, hier dezelfde 350 euro per maand omdat ie vies is. wegen in engeland zijn niet veel slechter dan hier in rotterdam, den haag. utrecht.
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Kortom; als je niet van plan bent om je brandstof-auto te vervangen door een (PH)EV en je rijdt niet (veel) te hard, valt het allemaal wel mee?
Hoewel ik best meer wil betalen voor een EV dan brandstof ga ook ik volgend jaar voor een benzine auto. Rij toch niet veel meer.
Dat de benzineprijs misschien omhoog gaat door onrust op de wereldmarkt mag weg uit dit lijstje. Die onrust is er al zo’n beetje zolang ik leef, dus niks nieuws voor 2025.
Ik blijf zeggen dat auto rijden in Nederland spot goedkoop is.
Als we elke dag nog in mega files staan, dan valt het wel mee wat autorijden kost.
Voorlopig zit iedereen nog steeds alleen in zijn auto op weg naar zijn werk.
Als auto rijden zo duur zou zijn, dan zou je het toch anders gaan bedenken om de kosten te drukken.
Mijn interesseert het geen ene moer wat brandstof kost, er gaat gewoon 98 octaan in, als er getankt moet worden, en dan kost het maar wat het kost.
Deels eens hoor, mij boeit het ook weinig wat 98 kost. Gooi ‘m toch wel vol. Maar voor veel mensen is de auto een noodzaak, en geen keuze. Vroeger kon je nog eens verhuizen als je dichter bij je werk wilde wonen, maar dat is er lang niet meer bij.
Wat zou je dan bedenken? Voor veel automobilisten is het gewoon bittere noodzaak. OV te duur of gewoon niet voldoende beschikbaar, kinderen naar school brengen voor werk etc. De gemiddelde Nederlander smijt echt niet graag geld over de balk, getuige de autos die je veelal ziet rijden.
Zijn geen milieuzones. Het zijn zero emissiezones.
Ik krijg daar echt vlekken van… “Zero emissie”. Alsof we geen Nederlands woord hebben voor “nul/geen”. Noem het dan een “Zero Emission Zone”, dan weet nog steeds iedereen wat je bedoelt.
Kortom : als ik me een beetje aan de verkeersregels houd valt het waarschijnlijk allemaal wel mee.
Ik heb nog nergens iets kunnen vinden of de wegenbelasting op brandstofauto’s omhoog gaat, ik kan me haast niet voor stellen dat het gelijk blijft.
Misschien moet je zoeken op motorrijtuigenbelasting, want wegenbelasting bestaat niet.
In het artikel hebben ze het ook over wegenbelasting en het gros van de mensen noemt het nog steeds zo. Maar ik ga eens zoeken.
Is al een artikel overgeweest. Op 1 prpcincie na dacht ik allen omhoog.
Boetes worden 3.2% duurder, maar de gemiddelde CAO-verhoging dit jaar t/m Q3 was meer dan 6.5%. Nu is 2024 met 2025 vergelijken niet helemaal recht, maar de boetes worden de facto goedkoper afgezet tegen loonstijging.
Wat brandstofprijzen betreft, in 2005 was de landelijke adviesprijs 1,50, nu iets meer dan 2,10 euro. Dus een prijsstijging van zo’n 40%. Modaal salaris in 2005 was € 28.500 en in 2024 ruwweg € 44.000 bruto per jaar. Modale salarissen zijn met meer dan 50% gestegen in diezelfde tijd. Dus brandstof is naar draagkracht ook goedkoper geworden over de afgelopen 20 jaar. Is natuurlijk ook omdat we dat kwartje van kok al een tijdje niet meer hoeven te betalen.
Wat hebben we het eigenlijk goed he :)
Je vergeet dat er nog meer kosten zijn die ook stijgen zoals de verzekeringen, belastingen, huur, zorg, boodschappen.
Doe die berekening nu nog eens, maar dan met alles erbij?