Een lege subsidiepot voor een elektrisch voertuig in 2024? Ja dat kan nog.
De laatste jaren gaat het een stuk minder hard met de subsidie van een elektrische auto in Nederland. Het potje voor een tweedehands EV gaat nog wel op, maar dat is een ander verhaal voor een nieuwe.
Subsidie elektrische vrachtwagens
Er is een subsidiepotje van elektrische voertuigen dat wél keihard gaat. Het gaat hier om een subsidie voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens. Sinds dinsdag is het mogelijk om een aanvraag hiervoor te doen. Dit is massaal gedaan. In 48 uur is er voor 46,5 miljoen euro aan subsidie aangevraagd.
Als de aanvragen worden toegekend is het potje leeg. Er was namelijk 45 miljoen euro uitgetrokken voor 2024. Het is overigens nog niet helemaal in kannen en kruiken. De Eerste Kamer moet nog goedkeuring geven over deze subsidie voor elektrische vrachtwagens.
Het gaat hier om aanvragen van meer dan zeshonderd elektrische vrachtwagens. Op de eerste dag kwamen er 428 aanvragen binnen. Op dag twee ging het om 219 aanvragen. Het is nog steeds mogelijk om een aanvraag te doen. Er kan weer budget beschikbaar komen als er veel aanvragen worden afgewezen.
Het demissionaire kabinet ziet de transportsector graag vergroenen. Door middel van subsidie krijgt de sector een financiële steun in de rug in de transitie naar een elektrisch wagenpark.
De bedoeling is dat er in 2025 minimaal 1.000 elektrische vrachtwagens op de weg rijden in Nederland. Op dit moment zijn dat er 740. In 2030 moeten dat er 16.000 zijn. 10 jaar later, in 2040, is het de bedoeling dat alle nieuwe vrachtwagens uitstootvrij zijn.
Dutchdriftking zegt
Ook wij maken hier dankbaar gebruik van. De trucks kunnen overigens alles behalve rendabel ingezet worden. Iets met de netaansluiting waar we nog maar vijf jaar mee bezig zijn… Het zou verstandiger zijn om meer op de stadsbussen te focussen dan het transport, maar ja, dan moet de overheid zelf gaan nadenken..,
rwdftw zegt
Hier in Arnhem rijdt een groot deel van de bussen op stroom. De eerste trolleybus reed in 1949 en vele generaties later rijden ze nog steeds.
Recent is Suez begonnen met electrische vuilniswagens. Die hoor je ook niet meer, het gerammel van de containers geeft het meeste geluid. Ook DHL rijdt hier vaak electrisch. Alleen TNT post komt nog met een diesel.
Jozo zegt
Voor stedelijk transport en bevoorrading e.d. zie ik het nut nog wel, voor lange afstandsritten vraag ik me af of we binnen 16 jaar de infrastructuur op orde gaan krijgen.
ronaldotour zegt
Dus het gaat om een kleine 7000,- per vrachtauto. Op het totaalbedrag lijkt het me een fractie maar er zullen wel meer voordelen aan vast zitten.
mcaa zegt
Je vergeet een 0
Joris24 zegt
Okay. 46.500.000 / 647 = grofweg 70k per voertuig? Hoeveel kost zo’n e-vrachtwagen eigenlijk? De SEPP is ook maar ongeveer 5% van de aanschafprijs als je die legt op 45k.
kaeser zegt
3x zoveel als een diesel trekker heb ik mij laten vertellen, wat ongeveer op 3 ton zou uitkomen 😬
maotje zegt
@kaeser niet alles geloven wat ze je vertellen. Daar komen nou juist al die onzin verhalen en onwaarheden vandaan.
faalhaas zegt
Waarom kan het bedrijfsleven dit wel veroorloven maar de particulier niet?
anthwan zegt
En waar en wanneer gaan we die laden? Jah dat wordt nog lachen.