Collega @dizono meldde me laatst dat hij zocht naar een wat grotere en praktischere auto als opvolger van zijn auto. Ik zal niet verklappen wat dat is was. Inmiddels staat er bij hem een praktische, ruime, sjieke en vooral gele 406 coupé voor de deur. Volg jij de voormalig Skoda Octavia rijder en stap je in deze ‘mint’ tweedeurs 406?
Medio jaren ’90 was de Peugeot 406 een frequente verschijning in het Nederlandse straatbeeld. Toen we nog niet volledig in de ban waren van CO2-getallen deed de kloeke Fransoos het goed bij zowel leaserijders als gezinnen die veel ruimte nodig hadden. Met name de ‘Break’ geheten stationwagon was een puike optie om met het hele gezin naar Frankrijk te cruisen. De 406 won bijna de verkiezing voor Europese Auto van het jaar in 1999, maar miste die overwinning op een haar na doordat de geweldige Fiat Brava/Bravo nét iets meer punten kreeg van de jury.
Een prima bak dus, zo’n 406, maar niet eentje waar het hart van de gemiddelde autoliefhebber per se sneller van gaat kloppen, zelfs niet met 3.0-liter grote V6 onder de kap. Nou ja, behalve misschien als je een héél groot fan bent van de Franse actie-comedy ‘TAXI’. Voor alle andere autoliefhebbers had Peugeot echter nog een verstopte aas in de mouw en wel in de vorm van de bloedmooie 406 Coupé.
Deze scherp gesneden tweedeurs variant van de D-segmenter werd net als de eveneens mooie 306 cabriolet getekend door Pininfarina, hetzelfde designhuis dat in die tijd de Ferrari’s tekende. De gelijkenis met sommige van die raspaardjes was dan ook duidelijk zichtbaar. Velen sprongen op de mogelijkheid om Franse coupe met Italiaanse flair te bemachtigen.
Uiteraard zaten er ook nadelen — @dizono, wat doe je!?! — aan de auto — nééé niet mijn haar — zoals — kom op, die laptop is net nieuw — de gedeelde voorwielaangedreven basis van — leg dat broodmes neer — de gewone 406, alsmede het — aaaahhhh — zelfde dashboard als in de — aaaaaaaaaaaaaaaahhhhhh — andere 406-en.
Oef, dat was intens. Maar goed, wie geeft er om dat soort kleinigheden als je in een auto rolt die er zo goed uitziet. Zelfs Peugeot kon dit hoogstaaltje niet evenaren, want de 407 coupé was in vergelijking met zijn voorganger een lelijk eendje.
De prijzen van een Peugeot 406 coupé of zoals de Britten ‘m noemden, Peugeot Coupe, zijn nog steeds schappelijk gezien de status van de auto als toekomstige klassieker. Maar bij het exemplaar dat we vandaag voorbij zien komen, is er iets speciaals aan de hand. Het is niet de kleur want dat is vrij saai zilvergrijs. Onder de kap huist ook gewoon de bekende 2.0-liter vierpitter, gekoppeld aan een automaat. Dat het gaat om een van de ULTIMA EDIZIONE exemplaren is al specialer, maar wat deze 406 Coupé echt bijzonder maakt is de kilomterstand van slechts 234 kilometer. Dat komt neer op een jaarkilometrage van iets meer dan 21 kilometer. Er zijn maar weinig auto’s die nog minder rijden.
De vraagprijs van dit verzamelobject ligt dan ook iets hoger dan die van de normale 406 coupé. 25.445 Euro wil de verkoper graag hebben voor de auto. Het dilemma waar de koper voor staat is echter wel groot. Ga je dan alleen kijken naar de auto, of er toch mee rijden en daarmee de reden voor de hogere waarde vernachelen? Nou ja, op zich was rijden toch al niet het sterkst…— AAAAAAAAAAAAAAHHHHH —
danmar zegt
Automaat en de facelift versie. Non merci!
shibby zegt
@danmar: inderdaad! Automaat kan nog eventueel maar de facelift is niet de mooiste
hahaha zegt
Verzamel object en 406?
TimD zegt
@hahaha: ik denk van wel, helemaal als je het verhaal kent van de 406 coupe
hahaha zegt
@timd: Vertel, ben benieuwd…
granlusso zegt
Wat een mooie auto maar ik zou nooit dat geld ervoor neerleggen. Wat een nietszeggende reactie is dit eigenlijk.
Dutchdriftking zegt
Schitterend, alleen beetje rare velgen??
Tonnie zegt
@dutchdriftking: ik vind de velgen nog een van de weinige pluspunten aan de uitrusting eerlijk gezegd.
406_v6 zegt
@dutchdriftking: zijn de originele velgen…vindt ze persoonlijk wel fraai.
jasbelle zegt
Rip Jaapiyo
Je verdiende het wel een beetje….
peug206 zegt
Pracht auto maar de prijs is er ook naar helaas. Inruilen op mn 206 mogelijk?
misterdrogba zegt
Heb de 406 coupe nooit spannend gevonden.. Maar die autozetels zien er echt heel comfy uit!
Ooh en leuk geschreven! +1 Moet niet altijd serieus zijn hé.
moveyourmind zegt
@misterdrogba: Spannend misschien niet, wel een autodesign dat heel erg goed klopt.
Zeker met een mooie kleur, jaren negentig lichtblauw bijvoorbeeld, of sjiek grijs:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/ca/cf/d8/cacfd8cf7a422ff849cffa46381584c1.jpg
viezefreddyw zegt
@moveyourmind: Met Ferrari 360 velgen. Staat hem goed eigenlijk.
bmwalpina zegt
Die kwam ik ruim een jaar geleden ook al tegen, gaat dus niet zo hard. Maar wat blijft het een geweldig mooi staaltje autodesign!
E34M5Touring zegt
@bmwalpina: Ik wilde net zeggen, die staat ook al een beste tijd. Ik heb ook liever de V6, ondanks het gewicht in de neus.
toyotafortuner zegt
Ik kom heel vaak 3 406’en (1x coupe, 2x sedan waarvan 1 met een deuk linksachter) en een rode 407 coupe tegen in de wijk. En ik moet eerlijk zeggen: ze doen me alle 4 niks. Niet mijn ding. Mooi is anders. Ik zou ze dan ook niet kopen.
Natuurlijk gun ik 406 en 407 rijders hun auto.
Tonnie zegt
Veels te duur
1. Geen spannende kleur
2. Geen handbak
3. geen v6,
Als ik in de markt zou zijn voor zo’n prachtig gelijnde coupé ga ik liever voor een goede uitrusting dan weinig km’s voor hetzelfde geld.
airditude zegt
Tijdloos design, maar dan graag met de V6 en cognac lederen bekleding in een lekker kleurtje. Dit wordt hem niet voor mij.
henkhupelschoten zegt
Ik zou hem ombouwen naar een Ferrari…. Alberto Stegeman kent nog wel een adresje..
Gulli zegt
Ik heb @dizono altijd al een hele goeie redacteur gevonden. Echt veel beter dan de rest en zelfs mijlen beter dan Smoke.
Mag ik nu nog even blijven?
moveyourmind zegt
Als je je billen op dit meubilair neer kan vleien maakt het ineens niks meer uit dat het dashboard uit een gewone 406 stamt.
https://i.wheelsage.org/pictures/p/peugeot/406/peugeot_406_coupe_34.jpg
Mooi hé? Al is een rood leren interieur ook erg begeerlijk. En zelfs dat dashboard heeft wat moois. Zodra de dag overgaat in de nacht kan je genieten van een fraai uitzicht op een grote hoeveelheid amberkleurige lampjes en kleine subtiele displaytjes. Zoveel mooier dan die lelijke grote displays in hedendaagse auto’s.
Zo’n 406 coupé is nou echt zo’n auto waar je heel tevreden uitstapt, en nog een keer naar omkijkt als je hem ergens geparkeerd hebt.
TimD zegt
Ik heb 3 jaar geleden een hele mooie 406 coupe gehad, tot op de dag van vandaag bog steeds spijt .. dat was een pre facelift in die bekende kleur blauw, 133.000km op de teller, 3.0 Pack Edition ( 207 PK ) en werkelijk elke optie! Van de 1e eigenaar en van binnen en buiten in prachtige staat… maar ik kon er 2400 euro op verdienen binnen 2 dagen…
stephane8200 zegt
@timd: ik heb ruim 15 jaar geleden er eentje gehad die qua kleur en uitvoering leek op deze hierboven, met handbak.
Was er eentje op LPG en daar kon het uitlaatspruitstuk niet zo goed tegen. Klonk daardoor nogal luidruchtig. Verder liep hij in zijn 5 bij 230 km/u op de teller in de begrenzer in Duitsland. Was ook wel apart.
Homer55 zegt
Heb de coupe heb ik nooit mooi gevonden. De 407 coupe vind ik veel fraaier.
Een 406 zou ik alleen nemen als facelift model break met een HDI motor.
lekbak zegt
@Homer55: en familiale uitvoering. Lekker als kind de hele tijd de achterliggers irriteren!
roadrage zegt
Hier gaag iemand op leeglopennn.. Hopelijk niet vies van zelf sleutelen.
moondustfocus zegt
De 406 coupe is een van de mooiste auto’s uit de jaren ’90, maar het facelift model als deze is het net niet.
Komt misschien doordat de deurstrips niet in kleur zijn gespoten.
SimonMc zegt
Alleen spijtig genoeg met de verkeerde bumper. En versnellingsbak. Maar vooral die bumper.
ruudbmw zegt
Ik vind dit een mooie auto. Zou er zo in wegrijden. Alleen de km. stand… Stilstand is achteruitgang…. Een auto moet rijden om alles lekker soepel te houden.
pinut187 zegt
Meh, saaie kleur en veul te veul ekkermannen
desjonnies zegt
Ooit heeeeel lang geleden besloten ze bij Peugeot om Pininfarina in te huren voor het ontwerpen van hun auto’s, hoewel ze zelf een bureau d’etudes gadden in La Garenne.
De eerste die uit deze samenwerking ontstond was de 403. Een succesnumner want solide, betrouwbare techniek en ook als Diesel verkrijgbaar.
Daarba kwam DE kaskraker van dd zestiger jaren, de evergreen en het model dat Peugeot wereldspeker maakte: DE 404. Iedereen en overal had een 404.
Daarna volgden er nog veel gezamelijke successen, maar helaas de 406 is het laatste ontwerp van DE Meester, daarna zouden ze hef zelf wel ff doen.
Een enorne blunder van de stakkerds, de 407 zag eruit alsof iemand de carrosserie achterstevoren had gemonteerd, de Coupé 407 was twee maten te groot waardoor de wagen op een potvis ging lijken ipv de haai zoals bedoeld was.
Daarnaast maakten ze bij Peugeot de grootste blunder, kijkend naar het succes van VAG met de Passat, gingen ze proberen Duitse auto’s te maken ipv Frans lichtvoetig, praktisch en comfortabel.
Dit is eigenlijk de allerlaatste old-skool Peugeot en daarom alleen al het verzamelen waard, de fijnste 2 liter motor (ik ben nooit kapot geweest van die V6) een automaat waarom niet en de kleur waarin grootmeester Pininfarina altijd zijn auto’s ontwierp.
De facelift neus maakt hem wat minder charmant want dat spat er vanaf : charme en chique
406_v6 zegt
@desjonnies: ik heb begin dit jaar een 406 coupé V6 automaat pré facelift aangeschaft; gewoon omdat het een geweldig mooie auto is, die subliem Frans comfort met wat sportiviteit combineert. Géén spijt van, het is inmiddels een youngtimer, dus goedkope verzekering, beschikbaarheid van de onderdelen is goed dus heb direct wat zaken aangepakt waardoor ie er weer een lange tijd tegenaan kan. Staat nu voor de winter lekker droog gestald.
desjonnies zegt
@406_v6:
Ik zou hem kopen van een Duitser.
Een donkergroene met cognac kleurig leder.
Ik weet niet waarom, maar het is er nooit van gekomen.
Was een vier cilinder, ik heb schrik van de V6 sinds ik ooit een 604 van de baas heb gereden die kapot was of kapot ging.
Bij dat bedrijf was de sky de limit, de directeur kocht een nieuwe Rover 3500 en de 604 werd gewoon niet ingeruild ! Die stond daar maar en ik mocht hem meenemen wat uiteindelijk resulteerde in de bekende geef ze en vinger en ze nemen je hand ( Niets menselijks is mij vreemd)
Jammer genoeg kwamen de grote bazen uit de States en het was uit met het feest, ik moest de 604 afstaan aan hen en hij werd vakkundig binnen een jaar naar de ratsmodee geholpen, je moest gewoon dociel omgaan met die V6.
autodrome zegt
De drie liter V6 kan behoorlijk getuned worden. Standaard is het niet vooruit te branden namelijk. Het is en blijft een tijdloos ontwerp …