Een nieuw sportlabel verzinnen blijkt niet zo makkelijk te zijn als aanvankelijk gedacht voor Volkswagen.
Hoe heet een snelle Volkswagen? Een GTI. Hoe heet een nóg snellere Volkswagen? Vroegâh een R met twee cijfers die de motorgrootte aanduidden, nu simpel de letter R. En als het een elektrisch model is? Dan moet je weer een andere combinatie onthouden. Volkswagen onthulde namelijk voor de topversie van de ID.4 de nieuwe combinatie GTX. De bedoeling is of was een soort elektrische GTI wat op zich wel klopt als je kijkt naar de performance. De GTI-versie van een Volkswagen is de versie met pit die het niet overdrijft. Dankzij 299 pk in tegenstelling tot 204 dankzij vierwielaandrijving, doet de GTX dat in theorie perfect. Deze versie kwam later ook voor de ID.5, ID.3, ID.7 en zelfs de ID. Buzz.
Einde GTX
Zijn we er al aan gewend, deze elektrische equivalent van GTI? Ja? Jammer dan: Volkswagen gaat er weer mee kappen. Dat meldt CEO van Volkswagen Thomas Schäfer aan Autocar. GTX is het label bedoeld voor de MEB-modellen, maar in de toekomst gaat het merk weer terug naar hun roots. Dat betekent enerzijds dat het GTX-label eigenlijk zo snel weer verdwijnt als dat ‘ie kwam (de ID.4 GTX komt uit 2021), wat het doel van GTX nog dat kleine beetje extra vaag maakt.
GTI
Schäfer’s oplossing voor het probleem is eentje die je aan kan zien komen: Volkswagen gaat de labels GTI en R naar hun EV’s brengen. Een preview daarvan zagen we al in de vorm van de ID. GTI, een auto die de geest van de Golf GTI naar een elektrisch model moet brengen. Een Golf-achtig GTI-model en wellicht zelfs een spirituele opvolger voor de Polo GTI op basis van de ID.1 die er nog aan zit te komen, is dus niet uit te sluiten.
R
En R? Dat wordt een volledig EV-merk, maar hoe dat er precies uit gaat zien blijft nog ietwat vaag. Schäfer wil namelijk de GTI-naam vooral bij zijn origine houden en dus vooral voorwielaangedreven hatchbacks met die naam bouwen. Alle performance-EV’s daarboven zouden dan dus R kunnen gaan heten.
GTX wordt dus uitgefaseerd, maar er is geen plan om de huidige lichting GTX-modellen een andere naam te geven. Verwacht dus geen ID.3 GTI of ID.7 R, in ieder geval niet als een GTX met ander logo.
Johanneke zegt
Huh ik dacht dat R vooral op de grille prijkt van auto’s met 4 neppe uitlaten en een downsize blokje, zoals dit:
https://www.tbvolkswagen.nl/sites/volkswagen/files/vehicle-pictures/35251724-6.jpg
jerone zegt
En GTI staat voor Gran Turismo Iniezione wat op zijn beurt weer zoiets betekent als Grand Tourer Injection. Injection als in inspuiten van brandstof. Net als met de Taycan Turbo (S/GT) een beetje vreemd. Ach jaaaa
okdoei zegt
Marketeers. Maken meer kapot dan je lief is.
citroen55 zegt
Porsche heeft toch ook “turbo” op een stromert geplakt, dus past allemaal prima in het rijtje…
Motomoto zegt
VW is het al een tijdje helemaaal kwijt. Designs, naamgeving, heldere koers…
Bijzonder dat een sterk merk zo snel kan aftakelen. Beetje als Ajax…
Allison Burgers zegt
De R van Range.
rfocus zegt
-edit:check-
Dutchdriftking zegt
De Golf 9 wordt zowel met verbrandingsmotor als volledig elektrisch beschikbaar. De sportieveling heet GTI en is hybride, de allersnelste is elektrisch en heeft een R label. Makkelijker kan ik het niet maken.
mashell zegt
Dan Golf 9 moet dan al wel snel komen. Na 2025 nog een model met verbrandingsmotor lanceren dat na 2030 niet meer in Europa verkocht mag worden is niet zinvol.
O plaat zegt
Dat verbod zal ongetwijfeld afgevoerd worden. Na de volgende verkiezing kijkt niemand meer naar de groene pest maatregelen.
Hawkeye72 zegt
Als ze echt verstandig zijn, stoppen ze met die elektro rommel. Plug in wil
Ik niet zeggen, maar steeds duidelijker wordt dat 100% elektrisch niet omarmt wordt door de klant, behalve als er heel veel subsidie op zit. Met dank aan de Europese groendrammers….
mashell zegt
Nonsens. De groep nieuwautokopers die de voordelen zag is al over, nu komt de groep onzekeren, daar kosten gewoon meer moeite om te overtuigen en daarna de groep “ik wil niet”. Dat de mensen met belangen in de olie conservatieve organisaties ernstig stimuleren helpt ook niet. Maar het zijn golf bewegingen, over een paar jaar is iedereen om.