Kijk, we hebben ook goed nieuws als het aankomt op sportieve labels.
Vorige week waren we aan het mijmeren over sportieve badges die niet meer bestaan. Automerken kunnen de beloftes van die sportieve badges niet combineren met de modellen in kwestie. Dat is ook niet heel erg vreemd, want voor een sportievere auto wil je liever niet een enorme SUV met hoog gewicht en hoog zwaartepunt als basis.
Maar in het geval van Nismo hoeven we niet te vrezen. De sportieve tak van Nissan (Nissan Motorsport) zal nog een tijdje blijven bestaan. Dat zegt Francois Bailly, een hoge pief van Nissan. Zijn functie is, eh, vrij uitgebreid, getuige de naam ervan: Nissan Senior Vice-President and Chief Planning Officer AMIEO (Afrika, Midden-Oosten, India, Europa en Oceanië). Aan onder meer het Australische Drive laat hij weten dat er een toekomst voor Nismo is, ook met de huidige trends in de autobranche.
Nismo zal alleen maar groter worden
Sterker nog, het is de bedoeling dat Nismo alleen maar groter zal waren. Natuurlijk, de Nismo GT-R en Nismo 400Z bepalen het imago van het sportieve label, maar er zijn grenzen op wat voor auto de badge terecht komt. Zo is er een Nismo Patrol en dat is een soort G63 AMG-alternatief die populair is in het Midden-Oosten. Maar naast grote SUV’s, sluit Bailly de elektriche auto en crossover ook niet uit. Ook niet de elektrische crossover. Daar heeft hij ‘geen problemen mee’.
Terug naar de wortels
Wel is het de bedoeling dat Nismo weer een beetje terug gaat naar zijn wortels. Niet alleen de badge, maar ook flinke en verregaande aanpassingen. Dus grotere wielen met bredere banden, meer vermogen en een hoogwaardiger onderstel, gecombineerd met subtiel dikke looks. Of het nu een Leaf of GT-R is, moet niet uitmaken. Sowieso komen er ook meer crossovers. Denk aan de Juke en en Qashqai. Volgens de Nissan-honcho is de intentie er om daar een sportieve Nismo-variant van te maken.
Niet alleen maar elektrische crossovers
Wel heeft Bailly in de gaten dat het sportieve Nismo-label wel ergens op gestoeld moet zijn. Er zullen dus altijd extra sportieve Nismo-modellen zijn die het sportieve imago onderstrepen. Dus het zullen niet alleen elektrische crossovers zijn, daarmee wil Nismo vooral het geld gaan verdienen zodat ze leuke stuurmansauto’s kunnen maken voor de liefhebber. Dat klinkt inderdaad precies als de strategie van Porsche, dat middels de Cayenne ineens veel meer speciale edities van de 911 kon maken.
Via: Drive
Meer lezen? Dit zijn 9 gave projecten op basis van de Nissan 350Z!
RiKe zegt
Gaat voor ons niet uitmaken, alles wat ook maar enigszins sportief lijkt te zijn wordt kapot belast en is dus volstrekt onbetaalbaar
PunicaOase zegt
Sterker nog: over een paar jaar zelfs verboden, tenzij het een EV betreft..
mashell zegt
Het mag best sportief lijken. Er is nog geen ///M en AMG pakketjes belasting. Het mag alleen niet onzuinig zijn, want een hoog verbruik wordt belast.
En daar hebben EV’s een groot voordeel, die hebben ook met veel vermogen onder deellast geen hoger verbruik. Terwijl meer cilinders en meer slagvolume ook altijd meer verbruik en dus meer CO2 en dus meer belasting betekent.
cossiekiller zegt
mmm, een 400R op de headerfoto!
markoh zegt
Als nissan motorsport Nismo is, wat is dan Honda motorsport???
kaeser zegt
I see what you did there😂
cossiekiller zegt
Honmo