Voor welke eigenaren is het oppassen?
Laten we met het goede nieuws beginnen: de autodiefstal is weer verder afgenomen in Nederland. Het slechte nieuws is wel dat de daling minder groot is dan vorig jaar. Om precies te zijn is de autodiefstal in 2019 met 2,1% gedaald. Het jaar daarvoor was de daling 12%. In totaal zijn er 7.107 personenauto’s ontvreemd. Dit blijkt uit het nieuwe rapport van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigdiefstal.
Categoriëen
Als we kijken naar de algemene categorieën dan is de diefstal van jonge personenauto’s (0 tot 3 jaar), zware bedrijfswagens en brom- en snorfietsen toegenomen. Aangezien oudere auto’s en lichte bedrijfswagens minder zijn gestolen is er over de hele linie sprake van een daling.
Modellen
Als je een Audi A1 bezit heb je (nog steeds) de grootste kans dat je auto gestolen wordt. Vorig jaar werden er 214 exemplaren gejat. Het gaat daarbij om 1 op de 128 A1’s. Ook de Toyota C-HR is erg diefstalgevoelig met een kans van 1 op 132. Bij de nummer drie, de E-klasse, is het risico al een stuk minder met een diefstalrisico van 1 op 348. Bij de A1 en de C-HR loop je dus veruit het meeste risico. Qua absolute aantallen staan de Golf en de Polo bovenaan met respectievelijk 757 en 751 gestolen exemplaren. De diefstal van beide modellen nam wel af met 22 á 23%.
Merken
Bij de merken staat Land Rover bovenaan als het meest diefstalgevoelige merk. 1 op de 304 exemplaren wordt namelijk gestolen. Lexus volgt op nummer twee en Audi maakt de top drie compleet. Qua absolute aantallen staat Volkswagen ruim aan kop: er werden namelijk maar liefst 1.514 Volkswagen gestolen in 2019.
Terugvindpercentage
De kans dat je auto weer boven water komt is het grootst als deze 17 jaar oud is. 77% van deze auto’s wordt namelijk weer teruggevonden. Bij auto’s van 3 tot 6 jaar oud is de kans het kleinst. In deze categorie wordt namelijk maar 29% terug gevonden. Qua merken zie je Hyundai’s het vaakst weer terug, in 72,9% van de gevallen. Gejatte Mini’s en Toyota’s zie het minst vaak terug, met terugvindpercentages van 28,2% en 31,7%.
Regio’s
De meeste auto’s werden gestolen in regio Oost-Nederland. Het ging om 1.059 van de 7.107 auto’s die totaal ontvreemd zijn. Amsterdam volgt op nummer twee met 977 gestolen personenauto’s. In de regio Haaglanden eigenden de dieven zich 871 auto’s toe. Dat waren er 327 meer dan het jaar daarvoor en daarmee is deze regio de grootste stijger.
Wie het interessant vindt om verder in de cijfers te duiken, kan hier het rapport van de LIV raadplegen.
bsxc2 zegt
Een A1 is een dure kleine auto (ook als occasion). Logisch dat deze dus gestolen wordt.
reactief zegt
Het is wel bijzonder dat 1 op de 304 Land Rovers gejat worden. Echter staat geen model van Land Rover in de modellen top 3, waarbij de nummer drie een kans van 1 op de 348 heeft om gestolen te worden….
Maar met de Toyota C-HR ben je goed de lul. Vaak gestolen en weinig terug gevonden. Al is de vraag of je je auto terug wilt nadat deze gestolen is…
daihatsucuore zegt
@reactief: In het rapport staat dat bij de merk-modellen combinatie alleen is gekeken naar auto’s die minimaal 100 keer zijn gestolen, vandaar staan er geen Land Rovers in die top 3.
reactief zegt
@daihatsucuore: Tnx! Had het rapport niet gelezen.
Dutchdriftking zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom de A1 zoveel gejat wordt?! Een Golf of een Polo snap ik, daar van zijn er heel veel. Een RS model van Audi, of een AMG van Mercedes, ik kan er helemaal in komen. Maar een A1…..
reactief zegt
@dutchdriftking: Ik vermoed onderdelen. Elke sjap in een basic uitgevoerde A1 wil graag patsen alsof ze een S1 hebben. Dus ik denk dat vooral de luxere versies gejat worden voor de S(-line) onderdelen. Die onderdelen zullen aardig wat waard zijn en vooral goed te verkopen zijn.
mashell zegt
Zijn die toppers nou zo diefstal gevoelig of gewoon vooral goed (in onderdelen) te verkopen?
onlyporscheman zegt
Ik denk dat je met een EV wel goed zit qua diefstal bestendigheid. Zeker als je ermee naar Duitsland wilt rijden…
werf76 zegt
Top man al dat keyless geneuzel. Terug naar een sleutel en een bearlock kan al veel schelen.
troljedemoeder zegt
@werf76: Zeker, een bearlock zou veel schelen. Er is echter geen verzekeraar die dat gaat verlangen op normale personenauto’s, anders verkoopt hij geen polis meer.
Echt praktisch is het bovendien niet in een auto die dagelijks meerdere keren gebruikt wordt.
tanzanitef30n zegt
@werf76: niet stiekem reclame maken voor een bearlock hier op autoblog hé!! 99% van die A1 tjes hebben geen alarm dus is het heel simpel om ze te stelen. Zo bijzonder is dat niet.
werf76 zegt
@tanzanitef30n: Maak geen reclame. Heb er totaal geen belang bij. Verbaas me behoorlijk hoeveel nieuwe auto’s niet eens een alarm hebben. Vooral ook veel V40’s…zeker na zoveel koplamp diefstallen.
karhengst zegt
@werf76: Tja nieuw in de lease is de auto toch verzekerd en heb je een mobiliteitsgarantie. Waarom zou je je leasetarief en bijtelling verhogen voor iets waar de volgende bestuurder pas echt last van heeft?
mashell zegt
@tanzanitef30n: helpt een alarm ook maar een klein beetje tegen diefstal?
nietcreatief zegt
Man, als ooit eens iemand een alfa 90 jat moet ik echt gaan opletten. Dan wordt dit lijstje aangevoerd met een diefstal gevoeligheid van 1 op 8!
gewoondirk zegt
In totaal werden er 1514 Volkswagens gestolen, 757 Golfs en 751 Polos. Dus slechts 6 andere VW modellen werden gestolen. Lijkt me een vrij veilige keuze dan.