Het komt nu wel heel dichtbij zo.
Nog niet zo lang geleden had Ford de ‘Premier Auto Group’. Dat was een speciale binnen Ford Motor Company. Deze tak was een verzameling van alle Premium auto merken. Ford had er toen best een paar: Aston Martin, Jaguar, Land Rover, Lincoln en Volvo. Het was vooral een mooie lange neus naar General Motors, dat aan het kwakkelen was met Cadillac en Saab.
Lincoln
Aston Martin is intussen prive, Volvo is Chinees en Jaguar Land Rover is in Indiase handen. Op dit moment heeft Ford nog maar één premiummerk: Lincoln. Lincoln wordt voornamelijk geleverd in de Verenigde Staten. Vorig jaar werden daar zo’n 112.000 exemplaren aan de man gebracht. Daarvan waren er 17.725 stuks een zogenaamde Lincoln MKZ.
Luxe Fusion
Nee, dat staat niet voor de Lincoln Mond- en Klauwzeer. De Lincoln MKZ wordt in de Verenigde Staten in de markt gezet als ‘midsize’. Grappig, want de auto is bijna 5 meter lang. De MKZ is in feite de luxe uitvoering van de Ford Fusion. Net als de Ford Fusion (en Taurus) wordt de Lincoln MKZ binnenkort uit het programma geschrapt. Dat heeft Lincoln inmiddels bevestigd ..
Geen opvolger
Dat een model uit productie gaat, is niet zo vreemd. Dat gebeurt wel vaker. In dit geval komt er geen opvolger voor in de plaats. Op dit moment bouwt Lincoln de Continental, Corsair, Nautilus, Aviator en Navigator. Alleen de Continental is géén SUV-achtige. Hoe gaaf die Continental ook is, met net iets meer dan 6.500 verkochte eenheden is het geen hardloper. Op dit moment wordt er heftig gestunt met enorme kortingen en 0%-leningen om de Continental (afbeelding onder) aan de man te krijgen. Ford heeft al aangegeven alle reguliere personenauto’s uit te faseren ten faveure van crossovers en SUV’s. Met Lincoln lopen ze alvast netjes op de zaken vooruit.
Edge zegt
Maar Lincoln heeft wel bevestigd dat er een volledig elektrische SUV op het Rivian platform gaat komen. Dat is dan wel weer leuk nieuws.
kennone zegt
@Edge: mwa, zie er nog steeds liever een lekkere V8 in.
okdoei zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
brammetjedeb zegt
Navigator en aviator. Gruwelijk gaaf. Even die randjes chroom wisselen met aluminium randjes en hij is af.
kevertje zegt
Je kan er niet omheen… het spannendste waar Ford qua sedan in Europa mee kwam was de Mondeo. Een Mondeo (wat een gruwelijke naam alleen al) is in mijn land (in Belgie) naar Ford recept een stevige auto getuned (nou ja) met ondermaatste en CO2-geknepen motoren om zoveel mogelijk naar mid-size te kunnen zakken in de leasewagen-categorieën. Ik heb zo ook ooit met een Galaxy gereden en had vaak de indruk dat de handrem was blijven opstaan als ik het gaspedaal indrukte. In de bergen was het ding helemaal maar voor één ding geschikt… bergafwaarts! Nu goed deze Lincoln is toch iets anders hoor. We mogen er alvast vanuit gaan dat er wel Mondeo-onderdelen inzitten en de design-spirit was blijkbaar erg Jaguar XF. Ik had hem best op m’n oprit willen hebben staan, mooie auto – maar dan wel niet met in het vooronder één of ander Europese Ford-motor die ook nog ooit dienst gedaan heeft in de Fiesta of zo.
Dutchcarwizard zegt
St220 station, prima Ford
piebepost zegt
Wel een gaaf ding, zeker voor een Amerikaan.
jajeroenja zegt
Bij Lincoln denk ik eerst aan @lincoln
moveyourmind zegt
@jajeroenja: Bij mij is het eerste wat opkomt Rutte.
hotze zegt
Niet verkeerd hoor, die sedans. Alleen zonder dat lelijke privcay-glas s.v.p. Dat hakt een auto een beetje doormidden.
Jammer dus; het wordt één suffe SUV-wereld.
moveyourmind zegt
Zo zonde dat de MKZ en Continental hier nooit geleverd zijn. Die zouden anders zeker allebei op mijn lijst van auto’s komen die ik eens in mijn bezit gehad moét hebben.
En zonde dat Lincoln stopt met het bouwen van dit soort sedans. Gelukkig een schrale troost dat ze wel enorm gave SUV’s kunnen bouwen. Vooral de Navigator is een bijzonder fraaie verschijning. En heeft een enorm fraai en eigen interieur.
baardmijt zegt
@moveyourmind: Ik had wel een kunstige link met rundersterfte verwacht in een reactie van jou.
karhengst zegt
Dat de Ford Fusion en MKZ als midsize worden gezien is niet grappig, maar gewoon hoe het D-segment in de rest van de wereld genoemd wordt.
Dat in Nederland de perceptie heerst dat het C-segment “midsize” of gezinswagens zijn is enkel de schuld van jarenlange fiscale onderdrukking. Ook dit is niet grappig.
Robert zegt
Die andere @Lincoln hier lijkt ook al een tijdje te zijn uitgefaseerd ..
Kon waarschijnlijk niet meer tegen al dat EV gelul ..
Ik mis die ouwe mopperkont zelf een beetje ..
alper zegt
Wanneer wordt foto openen en galerij opgelost? Waar is functioneel beheer? Ik zeg P1 incident?
racerx zegt
Mooie auto die MKZ, de Continental vind ik ook prachtig. Ben zelf naar een wat goedkopere station aan het kijken, ik rijd niet zoveel auto meer, dus de V8 mag weg. Zo’n laatste type Mondeo is best een aardige kar, zonde dat het een SUV parade wordt bij Ford.
hans75 zegt
Lincoln is dat automerk dat vernoemd is naar een beroemd/berucht autoblogger?