Dit papiertje kost €125. En dan je moet het ook nog zelf uitprinten.
Als je een klassieke Ferrari is het een hele goede investering om een Ferrari Classiche-certificaat aan te vragen. Daarmee is je auto meteen een klap meer waard. Zoiets kan niet alleen bij Ferrari, maar ook bij BMW. Daarmee kun je aantonen dat je BMW een échte BMW is.
In navolging van Porsche heeft BMW dit ‘Geburtskunde’ gedoopt, oftewel een geboortecertificaat. Zoiets had BMW al langer, maar dit was tot op heden nog een echt fysiek certificaat. Ze introduceren nu echter een digitaal geboortecertificaat. Dat is te bestellen via de website van BMW Classic.
Je moet natuurlijk wel aantonen dat de auto echt van jou is. Daarvoor moet je dus bewijsmateriaal aanleveren, plus foto’s van het chassisnummer en het motornummer. Als dit in orde blijkt te zijn krijg je een pdf’je toegestuurd, met daarop onder meer het chassisnummer, de productiedatum en de optielijst (bij auto’s vanaf de jaren ’80).
Hartstikke leuk natuurlijk, maar voor zo’n pdf’je vraagt BMW wel €125. Dat is toch wel een fors bedrag voor iets wat eigenlijk op hetzelfde neer komt als een uitdraai van KaSIO. Nu heb je dat niet bij oudere BMW’s, maar toch…
Overigens is de Geburtskunde van BMW wel goedkoper dan die van Porsche. Bij hen betaal je namelijk €149. Dat is uiteraard weer een schijntje vergeleken bij een certificaat van Ferrari. In dat geval betaal je namelijk duizenden euro’s. Maar daar wordt je auto ook echt maar waard van. Bij BMW is dat nog maar de vraag.
kniesoor zegt
Ik heb geprobeerd die “E46 M3 CSL, gespot door @lenny98”, te ontwaren. Maar dat wil tot nog toe niet erg vlotten 🙂
machielvdd zegt
Oeps, ik had eerst een andere headerfoto ;)
cossiekiller zegt
Hoeveel kost het om te bewijzen dat ik nooit een BMW gehad heb? Daar heb ik nog wel een paar euro’s voor over…
tjorque zegt
Is dat zoiets zoals je laten ontdopen bij de kerk?
Want dat is gratis 😜
lavoro zegt
Bij Alfa iets van 70/80 volgens mij
Gele Koplamp zegt
Was ooit gratis, maar inmiddels ook €120 via https://www.fcaheritage.com/en-uk/classic-services/alfa-romeo-certificate-origin
ouwedibbes83 zegt
Ik heb wel eens begrepen dat ze bij Porsche er niet altijd geld voor vragen, als jij daar je klassieker in onderhoud hebt dan zijn ze blij met jou als klant en verzorgen ze dit voor jouw wagen.
a_buis zegt
Dat klopt. Je moet alleen wel een kruiwagen aan goud meenemen om het onderhoud te betalen haha
tjorque zegt
Ik kan echt geen enkele goede reden bedenken waarom ik benzine voor ongeveer 1200km rijplezier zou willen verruilen voor een stuk éénen en nullen die je zelf om moet omzetten naar een vodje papier waar echt niemand om geeft behalve dan de marketing l&lhannes die zoiets bedacht heeft en de zwakke ziel die denkt dat hij daarmee meer aanzien krijgt.
Skynet zegt
Als je 1200km kunt rijden voor €125, dan heeft dat weinig met rijplezier te maken vrees ik.
tjorque zegt
Mijn r1250GS is doorgaans tevreden 5,5 l/100km en verschaft mij daarmee best veel rijplezier. Dus ja voor mij werkt dat wel…
kareljansen zegt
Als dat je laatste 125 euro is, zou ik die inderdaad niet uitgeven aan zo’n papiertje. Sterkte!
mashell zegt
Voor dat geld moet dat toch echt niet in het Engels zijn maar in het Duits, dus Geburtsurkunde met een vet Oberbayerisch accent.
tjorque zegt
Geleverd door een blonde die in oktober grote pullen bier 🍻 rondbrengt?
waterisnat zegt
Oktoberfest is in September 🙄
geecee zegt
Bij Volkswagen kennen ze ook het geboortecertificaat, en kost rond de € 100. Daar heb je nog de keuze, in het Duits of in het Engels. Dan krijg je het ook nog in een mooie map thuisgestuurd.
Jurgen zegt
Waarom zou je dat willen hebben? Zie er totaal geen nut van in
luittinke zegt
Voor je BMW 116i met stoelverwarming heeft het geen meerwaarde inderdaad. Voor exclusievere modellen kan het wel van meerwaarde zijn, om eenvoudig aan te tonen dat het een originele editie is en geen Sjonnie-AliBaba tuning.
sabrerator zegt
Eigenlijk droevig dat je blijkbaar zulke wansmaak kan bestellen dat je een certificaat nodig hebt om te bewijzen dat BMW dat echt zelf heeft gedaan in jouw opdracht.
Jurgen zegt
Dat kun je toch gewoon op kenteken en Vin opzoeken? Wat een flauwekul.
jandevries zegt
Ga naar een dealer en vraag of ze een uitdraai willen maken uit de software waarmee ze communiceren met de fabrikant. Daar staat het allemaal in.
kniesoor zegt
Als meerdere fabrikanten deze wat prijzige dienst aanbieden, voorziet die kennelijk in een behoefte. Al zie ik niet onmiddellijk wat de toegevoegde waarde is.
robicide zegt
“VIN number”? Vehicle Identification Number number?
degrotemuis zegt
Wat voegt dit pdfje meer toe dan een BMW vin decoder check, behalve de originele dealer en het versnellingsbak nummer?