Dit tweeliter torretje ken je al van die sportieve coupé/cabrio van Jaguar.
Enkele maanden geleden werd bekend dat er een nieuwe instapper van de F-Type (rijtesten) zou komen. Onder de kap een kersverse tweeliter viercilinder met 300 pk. Natuurlijk hebben de Britten dit blok niet enkel ontwikkeld voor de F-Type. Vandaag maakt Jaguar dan ook bekend dat de nieuwe Ingenium-motor naar de XE (rijtest), XF (rijtest) en F-Pace (rijtest) gaat komen.
Met deze motor knal je met de F-Pace in zes seconden naar de honderd, de XF doet het sprintje in 5,8 seconden en de XE heeft slechts 5,5 seconden nodig. Het benzineverbruik bedraagt 7,7 l/100 km bij de F-Pace, 7,2 l/100 km bij de XF en 6,9 l/100 km bij de XE.
De prijzen van de modellen met deze nieuwe motorconfiguratie zijn ook bekend. De XE is de voordeligste van de drie. De sedan als 30t AWD Automaat is er vanaf 58.903 euro. De XF 30t AWD Automaat is er vanaf 72.900 euro en de F-Pace 30t AWD Automaat kost 73.950 euro.
Komt deze er ook als RWD? Die 4WD heb je in veel landen toch niet nodig.
@berlinetta: 4WD bij 300pk lijkt me geen luxe. Als iemand toch al veel geld uitgeeft aan een 300pk motor dan is zal die de 4WD optie (en het leer,het schuifda en de luxe navigatie etc) ook wel kiezen.
@mashell: Het kan zeker gewenst zijn, maar het is niet noodzakelijk. Je kan prima uit de voeten met RWD.
@berlinetta:
Ik zou het buitengewoon jammer vinden al ze dat niet doen. Het niet altijd maar dat suffe AWD, of nog erger FWD, zijn vind ik een van de grote voordelen van de Jag line-up.
Lekker blok lijkt me zo, wellicht in de F-type wat minder vanwege het geluid. Maar aan de andere kant: een Jaguar XJS was ook stil vroeger, ondanks z’n zes of twaalf cilinders, dus relaxed rijden met zo’n viercilinder is volgens mij helemaal niet verkeerd.
Ford blokkie of eigen product inmiddels ??
@lincoln: Zelf ontwikkeld blokje.
@berlinetta:
Eindelijk .. Leuk voor ze ..
@lincoln: ja tof he. misschien mag jij ook wel op het feesje komen om dat te vieren.
Ik heb gelezen dat ze ook een nieuwe 6-in-lijn aan het ontwikkelen zijn. Dat zou nog eens goed nieuws zijn!
@frederik: Een 6 in lijn in een F-Type mkII zou wel kwijlebabbus zijn.
@frederik: lijkt me onlogisch. Een 6 in lijn is langer dan een 4 cilinder, V6 of V8 en past dus maar moeilijk in JLRs huidige productlijn. Vibraties zijn tegenwoordig zo goed weg te werken dat je daarvoor ook niet meer naar lijnmotoren hoeft, wat heet 6 cilinder motoren zijn eigenlijk al overbodig als je een beetje modern merk bent. BMW en Mercedes bedienen oudere conservatieve kopers, Volvo en JLR mikken op een moderner publiek.
@mashell: Ik denk dat het een beetje kort door de bocht is om 6+ cilinders aan ouderen toe te schrijven. Inmiddels ben ik toe aan m’n 3e auto en heb nooit minder dan 6 cilinders gehad, inmiddels een mooie V8 onder de kap.
@racerx: Een merk als Jaguar heeft ook modellen nodig met 400+ pk. Dat wil je niet uit een 4 cylinder halen. Kan dus goed begrijpen dat ze deze nieuwe motor uitbouwen naar een 6 cyl.
@mashell: Blijkbaar ben ik “ouder publiek” met m’n 39 jaar :)
@frederik:
Klopt helemaal, daar is de Ingenium productielijn al op toegelegd. Het zal nog wel even duren, aangezien de V6, zowel benzine als diesel, nog niet aan vervanging toe is.
Lekker blokje, maar om het nou weer 30t te noemen…Ze volgen in ieder geval de trend, dat dan weer wel