Dat merk dat ons voorziet van hete Volvo’s.
Nog niet zo gek lang geleden kwam Polestar met groot nieuws. We mochten Polestar niet langer als label zien, maar als een merk. De focus komt te liggen op geëlektrificeerde performanceauto’s. Hoe kijkt het merk tegen de toekomst aan en wat mogen we verwachten? In een interview met Autonews geeft Volvo CEO Hakan Samuelsson uitleg.
Het merk zegt dat het idee van een elektrificatie van het Polestar-label al speelt sinds 2015. Op de achtergrond werd dan ook gewerkt aan de lancering van het merk. Stap voor stap schakelt Polestar over van auto’s met een verbrandingsmotor, naar volledige elektrische auto’s. “De focus ligt nu meer op performance dan op paardenkrachten”. Met performance doelt het merk tevens op het aanbieden van producten die te maken hebben met connectiviteit en infotainment. Polestar wordt dus veel meer dan ‘die gasten die snelle Volvo’s bouwen’
Dan komt de toekomst van het WTCC (World Touring Car Championship) ter sprake. In dit kampioenschap knalt Polestar immers met Volvo’s met een verbrandingsmotor. “We hebben contractuele verplichtingen. We gaan het nu niet hebben over onze positie in de racerij. Het moge duidelijk zijn dat we op de lange termijn stoppen met conventioneel racen”. Hiermee hint Polestar naar een mogelijke deelname aan een elektrisch racekampioenschap. Wellicht de Formule E.
Het is interessant om de koerswijziging van Polestar te volgen. Niet langer worden BMW M’s en Mercedes-AMG’s als concurrentie gezien, maar kunnen onder andere BMW-i en Tesla concurrentie vanuit Zweden verwachten als het gaat om elektrische performance-auto’s.
peug206 zegt
Ik blijf sceptisch staan tegenover elektroficatie en performance in 1 zin. Dat is mijns inziens gewoon nog niet mogelijk. Een tesla heeft bijvoorbeeld een boel performance, maar zodra je het gebruikt kun je niet meer thuis komen. De huidige accu’s zijn niet efficiënt genoeg om dit te kunnen waarborgen, en zodra een motor veel output heeft verbruikt hij ook nog te veel. Misschien dat het over 10 jaar heel anders eruit ziet, maar om nu al in die markt te stappen lijkt me nog iets te vroeg.
shadowbroker zegt
@peug206: Wanneer moet je dan in de markt stappen? Er moeten toch mensen zijn die er mee beginnen
peug206 zegt
@shadowbroker: het moment dat de range van een EV zo groot is dat het onnodig is om groter te maken. Dus dat je een km of 800 kan maken met een normale rijstijl en bepakking van de auto (passagiers, tassen en gereedschap voor bijv. Werk etc). Dan is het pas interessant, aangezien bijvoorbeeld een renault Wind ook al voldoende power kan leveren om mee te komen met het huidige verkeer(of iig in nederland). Dan heb je een basis, en kun je gaan voor meer power. Momenteel is de grootste ergernis die ik hoor toch nog de range bij normaal tot redelijk vlot rijden dat de range niet toereikend is en bij lange na niet de opgave haalt. En dat is niet alleen bij tesla rijders…
lekkerlinksrijden zegt
@peug206: kijk naar de Formule E, halverwege moeten ze overstappen in een andere auto omdat de accu leeg is
peug206 zegt
@lekkerlinksrijden: bijvoorbeeld. Of een tesla een beetje sportief rijden. Of een opel ampera op de snelweg met 140. Of een lege aanhanger. Zo’n formula E is een ietswat ander verhaal, aangezien deze zoveel mogelijk plankgas gereden zal worden en daarnaast gigantisch veel downforce genereert (vergeleken met een normale auto dan).
sabrerator zegt
@peug206:
Dus een fabrikant moet eerst jaren lang prototypes testen en verder ontwikkelen tot ze na 25 jaar eindelijk een model hebben dat 800 km kan rijden en in 10 minuten weer vol zit, voor ze het op de markt mogen brengen, volgens jou. Want anders heeft het geen zin.
Dus Tesla is volkomen verkeerd bezig, kompleet zinloze actie van die Elon Musk.
Meer fabrikanten is meer ontwikkeling, is snellere ontwikkeling en leidt sneller tot betere producten. Dus ik snap best dat ze deze kant op gaan. Is ook goed voor Tesla, een beetje concurrentie. Prima dat fabrikanten nu bezig zijn met deze elektrische ontwikkelingen, ze zwepen elkaar alleen maar op tot betere producten.
peug206 zegt
@sabrerator: nee ik zeg dat polestar op dit moment de focus niet op PERFORMANCE moet leggen maar op de RANGE die je met een EV kunt halen. Want performance is al meer dan voldoende, als een tesla al onder de 3s naar de 100 knalt, moet dat dan nog sneller? Maar bij vlot rijden is de accu wel maar 300km ipv de beloofde 400? De elektromotoren kunnen het aan. Nu de accu’s nog.
sabrerator zegt
@peug206:
Dan ben ik het met je eens.
In het dagelijks verkeer heb je niks aan een verpletterende 0-100 acceleratie.
Eigenlijk is alles onder de 8 seconden naar de 100 onzin in de echte wereld. Net als een topsnelheid van meer dan 180.
Nu Tesla heeft bewezen dat elektrische auto’s dingen kunnen zijn die je gewoon graag wilt hebben en dus de elektrische auto sexy hebben gemaakt, is het nu tijd om iets te maken waar je in de dagelijkse praktijk iets mee kan. Ik rij zelf ca. 700 – 1000km per week en voor mij wordt het interessant als een auto onder alle omstandigheden 500 km range heeft. Dus ook bij min 10 met verwarming, lampen, stoelverwarming en achterruitverwarming aan.
Tegen die tijd zou ik het liefst mijn huidige Jaguar S-Type laten elektrificeren.
jpoers zegt
@peug206: ik denk dat je je drempel iets moet verlagen. Een beetje gelijke benzine uitvoering doet ook maar iets van 500km. En daar zitten ze al weg dichtbij.
Daarnaast met woon werk verkeer sta je niet elke week de tank vol te gooien maar heb je de accu’s gevuld terwijl je slaapt.
peug206 zegt
@jpoers: hangt van het beroep af. Ik ken mensen die zitten de hele dag in de auto, reizen regelmatig naar het buitenland met ritten van 1200km en dat op krappe tijdsduur. Dan is een EV nog niet interessant. Stel dat dat met 1x een uur stekkeren zou kunnen? Dan is je afzetmarkt ineens gigantisch. Want alle vertegenwoordigers etc zitten ook wel rond de 3/500km per dag. Dan is het nog niet een interessant iets voor een werkgever, met 800km range wel. En die benzine gooi ik 1x in de week vol, kost me nog geen 3 minuten… elke dag stekkeren zou me denk ik meer tijd kosten ;)
lincoln zegt
Een Volvo helemaal volstampen met electro gizmo,s waar je geen tyfus mee kan en vervolgens verleasen onder de noemer “sport” ..
Dat “performance” truukje is vaker gedaan ..
vonklausenburg zegt
Volvo begint een rare eend in de bijt te worden, en dat siert ze eigenlijk enorm. Gewoon “boem” aankondigen binnenkort all electric te gaan. Lekker porren en uniek zijn. Ondertussen gewoon enorm mooie wagens maken. Het lijkt bijna alsof ik in de verte, dwars door de fabrieken van Volvo, Saab hoor galmen.
lincoln zegt
@vonklausenburg:
Voor Europese begrippen een voorloper ..
Voor Chinese begrippen hopeloos ouderwets ..
willeme zegt
Eigenlijk wordt Polestar telkens mindet gaaf:
De eerste S60 Polestar. Een 500 pk briesend apparaat. M3-killer. Cool.
De uiteindelijke productieversie: een iets snellere T6 met sportonderstel.
De huidige productieversie: zie boven maar dan met vier cilinders.
Toekomstige versies: elektro-auto’s en deelname aan Formule E. Wow.
vonklausenburg zegt
@willeme: Eens, maar ze durven wel dus onconventionele stappen te nemen. Dat siert ze enorm, je hebt immers pioniers nodig en mensen die knotsgekke zaken kunnen uithalen. En dat zie ik ze in Zweden wel doen.
lincoln zegt
@vonklausenburg:
Met een beetje hulp van wat primitief achtergestelde conservatieve Chinezen komen die vooruitstrevende knotsgekke Zweden er vast wel ..
willeme zegt
@vonklausenburg: ze gaan precies doen wat BMW al doet met de i-lijn. Niet echt ‘pionier’.
En op dit moment verkopen ze voornamelijk chipjes en doen ze aan racen. Er staat een overjarig model in de showroom. Dus het gaat nog wel even duren voordat ze die ‘pionier’ zijn ;).
henrie zegt
@willeme: Verschil met BMW is wel dat BMW een aparte lijn voor elektrische auto’s heeft. Een paar modelletjes voor erbij, zo van ‘kijk ons eens vooruitstrevend zijn’. Volvo gaat gewoon met zijn complete modellijn elektrisch. Vind ik toch wel iets meer vooruitstrevend…
willeme zegt
@henrie:
1. Het gaat om Polestar, niet Volvo.
2. Ze gaan niet over op vol-elektrisch, maar in elk geval elektrisch. Hybrides dus. Zoals die er al jaren zijn.
3. Volvo is veel kleiner, en de paar auto’s die ze in het gamma hebben, vertonen technisch gezien grote overeenkomsten.
4. Volvo verkoopt weinig high-performance modellen, iets wat BMW wél doet.
5. De BMW i-lijn is al een lange tijd te koop, Volvo heeft niets wat er op lijkt (mindr modern).
6. Op dit moment is er een verouderde S60 met Polestar behandeling en wat chiptuning.
Dat bij elkaar gerekend denk ik dat BMW veel verder is. Mag ook wel gezien het budget. Maar die i-lijn van BMW is wel bijzonder. De plannen van Volvo zijn dat vooralsnog niet, mijn insziens. Volvo’s zijn wel heel erg mooie auto’s ;)
fietsenmaker zegt
Volvo met zijn pretentie om sportief te zijn.. Dat uitte zich tot nu toe, althans in Nederland, vrijwel altijd in de vorm van een smurfblauwe V40 D2 R-design waarvan enkel de bestuurder opgefokt is. Ik ben erg benieuwd hoe Polestar 2.0 gaat uitwerken.
Dutchdriftking zegt
Snelle hybrides dus. Nooit verkeerd.