De bedrijfswagen van Peugeot krijgt er een variant met een stekker bij, dit is de nieuwe e-Expert.
Helemaal een verrassing is de nieuwe Peugeot e-Expert niet. Ten eerste werd deze elektrische bedrijfswagen in november vorig jaar al aangekondigd. Ten tweede werd eergisteren de eerste informatie over de nieuwe elektrische Citroën Jumpy gedeeld en hadden we het vorige week nog over de Opel Vivaro-e. Al deze bedrijfswagens delen dezelfde techniek.
Voor Peugeot is de Expert de meest succesvolle bedrijfswagen in het segment. De Fransen hebben er sinds de introductie van het huidige model in 2016 al meer dan 195.000 verkocht. Met de e-Expert slaat Peugeot een nieuw hoofdstuk in.
De elektrische bedrijfswagen komt in twee varianten op de markt. De actieradius bedraagt maximaal 330 kilometer volgens de WLTP-test. Er is keuze uit drie lengtevarianten met een trekgewicht tot aan 1.000 kg en een laadvermogen tot 1.200 kg. Daarmee lever je qua laadvermogen niets in als je de e-Expert vergelijkt met zijn conventionele broertje.
Om zoveel mogelijk uit de batterij te halen heeft de nieuwe Peugeot e-Expert drie rijmodi. Heb je geen lading aan boord dan is het gunstig om in de Eco-stand te rijden. Je beschikt dan over 60 kW aan vermogen en 190 Nm koppel. Heb je juist veel te vervoeren, dan is de Power-stand een uitkomst. De elektrische bestelauto is dan goed voor 100 kW en 260 Nm koppel. Het standje tussenin heet Normal en levert 80 kW en 210 Nm koppel.
Als ondernemer heb je nog een aantal weken rustig de tijd om na te denken over de nieuwe Peugeot e-Expert. In juni gaan de orderboeken open. De eerste exemplaren worden na de zomer geleverd. Een prijs maakt Peugeot binnenkort bekend.
florisje zegt
Prima ding, zal vast genoeg vraag naar zijn. Laat maar komen!
alex96 zegt
Opzich een goede ontwikkeling als dit soort busjes, die ook vaak in stadscentra rijden, elektrisch worden. Echt interessante verbrandingsmotoren met een unieke sound zaten hier eigenlijk toch nooit in. Ben wel benieuwd hoeveel er nog van de 330 km actieradius overblijft als hij flink beladen is.
kevertje zegt
Een eerste realiteit is dat deze autonomie nooit gehaald wordt en zeker niet bij voldoende lading, extreme temperaturen. Neem nu voor een koerier – het aantal hops dat dat hij moet uitvoeren en de werkelijke afstand die hij moet afleggen op een dag tikken serieus aan, lopen gauw in de vele 100’en km – voor hem is dit dit een twijfelachtig concept. Voor de stukadoor die z’n gasten moet ophalen en op z’n werkplek niet noodzakelijk een aansluitpunt vindt, ook nog alles in een nachtcyclus moet kunnen opladen – geen twijfel, hij rijdt voor de volgende afschrijving met een diesel weg uit de showroom. Deze window-dressing is er vooral voor overheden en om met hakken over de sloot aan EU-richtlijnen rond CO2 te kunnen voldoen. Voor de rest blijft het hele batterij-verhaal annex motoren en verbruik reeds veel te lang hangen op dezelfde kwaal. Met 100kW kom je in deze loodzware metalen doos, vol met nickel, kobalt en ander niet-ecologische ongein in de echt wereld misschien 250km weg. 100kW, beste mensen, dat is een vermogen dat 30 wasmachines ruim overstijgt. Heb een paar tientallen van deze camionettes in dienst en ze mogen een centrale naast je bedrijf bouwen? Ik ben niet tegen EV’s hoor maar zolang we geen verandering zien in de toegepaste technologie en dezelfde prestaties kunnen aanbieden meteen pak minder vermogen blijft het moeilijk. Te moeilijk, zou ik zo zeggen.
tenaci zegt
@kevertje: Jep, en van 5g krijg je Covid-19