Zojuist heeft Porsche Olivier Blume benoemd tot nieuwe CEO. Müller, de voorganger van Blume, volgt zoals bekend Winterkorn op als CEO van Volkswagen AG. Maar wie is Olivier Blume eigenlijk? We doken in zijn CV en dit is wat je moet weten.
Wie hij is
Olivier Blume, een 47-jarige Duitser, geboren in Braunschweig.
Wat hij hiervoor deed
Na zijn studie Werktuigbouwkunde aan de Technische Universiteit van Braunsweig begint hij zijn loopbaan in 1994 met een traineeship bij Audi. Met succes, want in 1996 wordt hij verantwoordelijk voor de planing van de plaatwerkafdeling en lakstraat bij Audi. In 1999 staat hij aan het roer van de afdeling waar het plaatwerk voor de Audi A3 wordt gemaakt. En passant promoveert hij nog even op Autotechniek aan de Universiteit van Shanghai in 2001. Dat jaar wordt hij ook Executive Assistant van de gehele Audi-productie.
In 2004 maakt Blume een overstap binnen VAG. Hij gaat bij Seat aan de gang als chef van de planning en de afdeling waar de prototypes worden gemaakt. In 2009 switcht hij weer binnen het concern, nu als directeur productplanning bij Volkswagen. In 2013 maakt hij wederom een overstap binnen VAG, nu naar het merk waarvan hij zojuist als CEO is benoemd: Porsche. Daar gaat Olivier Blume aan de slag als directielid, met als specifieke verantwoordelijkheid productie en logistiek. Zo zette hij onder andere de afdeling op waar de 918 Spyder in elkaar werd geschroefd. Nu volgt hij Matthias Müller op, die CEO van Volkswagen AG is geworden en op zijn beurt de vanwege Dieselgate opgestapte Martin Winterkorn opvolgt.
Waarom Blume de nieuwe CEO van Porsche is geworden
Het moge duidelijk zijn dat Blume binnen het VAG-concern een flinke carriere heeft gemaakt. We mogen er dan ook vanuit gaan dat het een uiterst capabel figuur is. Binnen de autoindustrie zie je vaak dat topmensen uit het eigen bedrijf komen. Volgens Porsche een gewoonte die past bij de traditie van een familiebedrijf, maar we zien hetzelfde bij andere merken. Voordat een nieuwe model gelanceerd kan worden, gaan daar jaren aan voorbereiding, planning, ontwikkeling en productie aan vooraf en dat is een lang proces. Men houdt al die kennis graag binnen het bedrijf en dat doe je alleen door talent de mogelijkheid te geven door te groeien. Wel is alles door Dieselgate natuurlijk in een stroomversnelling gekomen en is binnen het VAG-concern een flinke stoelendans aan de gang.
Wat Blume bij Porsche gaat doen
Investeren. Liefst 1.1 miljard euro, verdeeld over vijf jaar, in de huidige productiefaciliteiten. Het merk is dan ook nog altijd druk bezig zich te expanderen. Zo kunnen we op niet al te lange termijn een nieuwe productlijn verwachten, een volledig elektrische vieurdeurs Porsche. Het eerste prototype stal de show tijdens afgelopen IAA vorige maand. Daarnaast gaan we Blume ook wat vaker in de media zien, aangezien hij als CEO ook het gezicht van Porsche is geworden.
jeppie zegt
Dag meneer Blume, ik ben jeppie. Over mij komt geen artikel, maar over u als hogepief bij Porsche wel. Gefeliciteerd!
pieterpoes zegt
@jeppie: Vind je dit zelf ook niet een klein beetje een onzinnige reactie..
peugti zegt
@jeppie: en ik ben jappie commando en zit in een band !
rydodrive zegt
@jeppie: succes is een keuze
bullzeyersn zegt
@rydodrive: duidelijk niet zijn keuze
rydodrive zegt
@bullzeyersn: ?
cpp1 zegt
Zou leuk zijn als hier prijzen worden uitgereikt voor meest achterlijke opmerking van het jaar. Weet nu al dat de heer Jeppie deze prijs in de wacht gaat slepen.
norge zegt
@cpp1: he, das mijn prijs…
clarkson zegt
Ik hoop dat hij niet te veel gekke dingen gaat doen. Een nieuwe CEO wil altijd zijn stempel achter laten bij een merk. Laten we hopen dat het geen littekens worden.
kapiteinaudi zegt
@clarkson: Littekens heeft VAG al genoeg.
kapiteinaudi zegt
@kapiteinaudi: Laat maar, het gaat hier over Porsche ipv VAG…
thierryvth zegt
@clarkson: Misschien hebben we mazzel en haalt hij de uber foute nouveau riche lievelings-auto cayenne uit het segment
clarkson zegt
@thierryvth: Zo dat ze niet genoeg geld meer verdienen om echt leuke porsches te bouwen?
BaRa zegt
@clarkson: Ach, zolang we geen Porsches zien met zeer dikke verchroomde radiatoromlijstingen komt het wel goed…
trustmeiamanengineer zegt
Ah, kijk eens aan een echte werktuigbouwer, moet wel goedkomen dan.
gregorius zegt
@trustmeiamanengineer: Die 3 die de laan warden uitgestuurd hebben allemaal vergelijkbare trajecten doorgelopen.
Ook allen een technische studie. Allemaal ook bij een auto-techniek bedrijf gestart.
Ook allen vrij snel in de (project)-planning/managent gestald.
En ook allen daar na ene jaar of 5 – 10 andere projecten geleid op andere plaatsen.
(zie ook artikel over de jongens die de laan (zouden) werden uit waar ik dat uiteen heb gezet).
Dus dit is een man, die ongetwijfeld goed zal zijn, maar eentje uit hetzelfde vaatje als de mannen die eruit zijn getrapt.
Verder ben ik er een van het geloof dat een goede CEO binnen dergelijke bedrijven niet heel veel goeds kan doen, maar een slechte CEO kan wel veel slechts doen.
desjonnies zegt
@gregorius:
Inderdaad, precies wat ze niet nodig hebben, meer van hetzelfde
Beter een outsider kunnen kiezen want nieuwe bezems vegen schoon
Dit gaat hem miet worden, uit dezelfde school met dezelfde cultuur
pesu zegt
@trustmeiamanengineer: Maar wel afgestudeerd in Automotive :)
moveyourmind zegt
@trustmeiamanengineer: Precies!
Ingenieurs met passie voor auto’s zouden meer de leiding moeten krijgen in de automotive sector ipv de boekhouders en marketingjongens. Die moeten weer terug naar hun stoffige kantoortje onderin de kelder van het hoofdkantoor.
Dutchdriftking zegt
Vergeleken bij de kosten van het NOX grapje valt de investering wel mee…..
philipf zegt
Ben benieuwd wat hij voor SUV in het schappenplan gaat zetten…