De Dakar 2018 staat op het punt te beginnen. De route, de belangrijkste deelnemers, de Nederlandse equipes en misschien wel een Nederlandse winnaar dit jaar bij de auto’s? Je leest het na de klik.
Het is de 40e editie van “Le Dakar”, de rally die al sinds 2009 weinig meer met zijn naamgever van doen heeft. In dat jaar werd het hele circus namelijk verplaatst naar Zuid-Amerika, omdat men bang was voor aanslagen en de veiligheid van de coureurs. Sindsdien heeft de organisatie van de legendarische rally het moeilijk, want niet iedereen is even enthousiast over het racen in Zuid-Amerika. Ook werden er regelmatig delen van de rally geschrapt door bijvoorbeeld wateroverlast. Dit jaar wordt dus de tiende editie in Latijns Amerika verreden.
Route
In totaal zullen de deelnemers 9000 kilometers afleggen, verdeeld over 14 stages. De helft van die stages is volledig offroad. De rijders zullen ruim de helft van de tijd niet op wegen rijden maar in het terrein. Er zijn bovendien vijf die boven de 3000 meter worden afgelegd. In het verleden klaagden deelnemers nog wel eens over hoogteziekte, we zullen zien of dat ook dit jaar weer een probleem wordt.
We starten op 6 januari in Lima, Peru. De eerste kilometers zullen langs de kustlijn lopen, met enkele lussen landinwaarts. Daarna gaat het landinwaarts richting La Paz, Bolivia. Daar is een rustdag op 12 januari, waarna door Bolivia de route richting Argentinië leidt. Daar wordt uiteindelijk het eindpunt Córdoba bereikt op 20 januari.
Nederlandse deelname auto’s
Er is een flink aantal Nederlanders dat met de auto deelneemt aan de Dakar. Als grootste Nederlandse kanshebber wordt Bernhard ten Brinke in zijn Toyota Hilux getipt. Hij rijdt als fabrieksrijder voor Toyota. Ook te vinden in een Hilux zijn Peter van Merksteijn, en de volledig Nederlandse equipe Maik Willems / Rob van Pelt. De gebroeders Tim en Tom Coronel zullen ook weer van de partij zijn. Het volledige auto-deelnemersveld met Hollandse vlag vind je hieronder.
Rijder | Navigator | Auto |
---|---|---|
Bernhard ten Brinke | Michel Perin (FR) | Toyota Hilux |
Peter van Merksteijn | Maciej Marton (MON) | Toyota Hilux |
Maik Willems | Rob van Pelt | Toyota Hilux |
Tim Coronel | Tom Coronel | Maxxis Super B |
Ebert Dollevoet | Arjen Arendse | Volvo V40 |
Erik Wevers | Anton van Limpt | Ford HRX |
Eelco Bekker | Sijbrand Booij | Toyota Landcruiser |
Henri van Steenbergen | Gert Bravenboer | Desert Warrior |
Nederlandse deelname trucks
Dit jaar nemen er minder Nederlandese teams deel aan de rally: “slechts” 27 Nederlandse teams zullen starten, zeven minder dan vorig jaar. Bij de eerste Latijns-Amerikaanse editie in 2009 stonden er 66 Nederlandse teams aan de start. Met name de Nederlandse truckers laten het afweten. In 2017 namen er negentien equipes deel, dit jaar negen. Grootste gemis is waarschijnlijk het team van Gerard de Rooy, dat gaat deelnemen aan de gelijktijdig georganiseerde Afrika Eco Race. De Rooy was altijd goed voor een plek op het podium, vaak het hoogste treetje. Namens team de Rooy neemt nog wel de Nederlander Ton van Genugten deel aan de Dakar als één van de drie trucks. Naast het ontbreken van De Rooy zijn ook grote namen als Hans Stacey, Frans Verhoeven en Hans Bekx afgehaakt.
Een Nederlander om wél in de gaten te houden bij de trucks is Martin van den Brink, die geassisteerd wordt door Dakar-rookie Janus van Gasteren. Gerrit Zuurmond krijgt Jasper Riezebos bij zich in de cabine. Dakar-volgers zullen die naam misschien kennen, Riezebos reed eerder op een motorfiets de Dakar.
Crewlid 1 | Crewlid 2 | Crewlid 3 | Truck |
---|---|---|---|
Martin van den Brink | Wouter Rosegaar | Daniel Kozlowsky (TSJ) | Renault Sherpa |
Ton van Genugten | Peter Willemsen (BEL) | Bernhard der Kinderen | Iveco Trakker |
Maurik van den Heuvel | Wilko van Oort | Martijn van Rooij | Scania Torpedo |
Gert Huzink | Rob Buursen | Martin Roesink | Renault K320 |
Gerrit Zuurmond | Jasper Riezebos | Klaas Kwakkel | MAN |
Richard de Groot | Gerard Beelen | Jan Hulsebosch | DAF |
Ed Wigman | Joel Ebbers | Dirk Schatorie | Ginaf |
Marc Leeuw | Maurice Geraards | Bart Gloudemans | DAF CF |
Janus van Kasteren | Wouter de Graaff | Richard Mouw | Renault K520 |
Artur Ardavichus (KAZ) | Michel Huisman | Serge Bruynkens (BEL) | Iveco Powerstar |
Nederlandse deelname motoren
En over de tweewielers gesproken: Luc van de Huijgevoort, Maikel Smits, Hans-Jos Liefhebber, Guillaume Martens en Edwin Straver zullen weer met een rood-wit-blauw vlaggetje op de fiets gaan rijden. De man om in de gaten te houden is Jurgen van den Goorbergh. De voormalig MotoGP-rijder is ook vaak buiten het asfalt te vinden en wil strijden om de titel. Vorig jaar viel Van den Goorbergh uit na een zware crash in de derde etappe. De vrouw om in de gaten te houden is Mirjam Pol.
Rijder | Motor |
---|---|
Jurgen van den Goorbergh | KTM |
Mirjam Pol | Husqvarna |
Hans-Jos Liefhebber | KTM |
Luc van de Huijgevoort | KTM |
Edwin Straver | KTM |
Maikel Smits | KTM |
Guillaume Martens | KTM |
Nederlandse deelname quads
Er zijn ook nog twee Nederlandse equipes aanwezig met quads. De eerste is Kees Koolen op zijn Barren Racing quad van team Maxxis Super B. De tweede Nederlandse quadrijder is Bastiaan Nijen Twilhaar, op een Can-Am van hetzelfde team. Zij zullen ook samen optrekken tijdens de rally.
De kanshebbers
Als kanshebbers voor de eindoverwinning worden Sebastien Loeb (Peugeot), Stefan Peterhansel (Peugeot) en Nasser Al-Attiyah (Toyota) de mannen om rekening mee te houden. Maar vergis je niet: Bernhard ten Brinke is snel en met fabrieksteam Toyota achter zich kon hij wel eens een belangrijke outsider blijken.
Bij de motoren is het lastiger te voorspellen. De winnaar van vorig jaar Sam Sunderland (Red Bull KTM) is natuurlijk een kanshebber, maar hij is niet constant geweest in zijn prestaties. Zijn teamgenoot Toby Price is terug na een lange blessure, en won in 2015. Wellicht dat die er met de titel vandoor gaat.
Bij de trucks zal de meeste aandacht uitgaan naar Nikolaev in zijn Kamaz, maar ook Van den Brink en Van Genugten maken kans. Bij de quads zal het waarschijnlijk gaan tussen Casale, Sonik en Karyakin.
Uiteraard zullen we jullie op de hoogte houden van de belangrijkste zaken gedurende de race. Op TV kun je de race volgen bij RTL 7, en uiteraard is er de officiële website van de organisatie. Nog een paar nachtjes slapen…
c-ad zegt
Appeltje eitje voor Kamaz.
nelson90 zegt
Volvo v40?
rijnounsdoor zegt
@nelson90: Ja, ze dachten in te schrijven voor de barrelrace, nu maar eens kijken hoe ver ze komen. ;)
roquez zegt
@nelson90: inderdaad, hebben we foto’s?!
banaan7 zegt
@roquez: voor plaatjes heeft u goegel.be
volvo480gtt zegt
@nelson90: ben er ook zeer benieuwd naar! Haha
CasperH zegt
@nelson90: jazeker! Al is het lastig om de onderdelen nog te herkennen, het is écht een V40. Volgens het kenteken (PJ-XZ-56) dan…
https://www.facebook.com/TopEventsRally/
markietwo zegt
@nelson90: de buggy’s van de broertjes Coronel waren de laatste jaren een Suzuki swift. Daar was niks van terug te zien.
jeppie zegt
@markietwo: dat kwam door de motor die erin lag
markietwo zegt
@jeppie: Uhmm nou nee. Dat waren suzuki hayabusa motoren. Een swift is net iets anders.
jeppie zegt
@markietwo: later stonden de buggys ook als hayabusa ingeschreven.
markietwo zegt
@jeppie: kenteken van de buggy van Tom is altijd LV-ZS-39 geweest dus altijd Swift. Lijkt me ook stug dat je onder een motor in kan schrijven bij de buggy’s
markietwo zegt
@jeppie: en Tim JT-HX-92
Edge zegt
@markietwo: Ach, het kan nog gekker. De McRae buggy van een paar jaar eerder (kenteken 32-RT-KF) staat bij de RDW geregistreerd als driewieler.
pomoek zegt
Even gemist maar waarom doet de Rooij mee aan die rally in Afrika? Ik dacht dat de Dakar zo’n beetje het belangrijkste is wat hij doet?
toniominestrone zegt
@pomoek: Gezien het extreem slechte weer van de afgelopen jaren en de daardoor geschrapte etappes zoek hij zijn heil nu in Afrika, waar het allemaal begon.
Edge zegt
@toniominestrone: En het mooie is dat die Eco Race ook nog in Dakar eindigt, waardoor het een soort spirituele opvolger van het oude evenement probeert te zijn.
jeppie zegt
@pomoek: in Zuid-Amerika werden elk jaar wel meerdere etappes geneutraliseerd of afgelast vanwege slecht weer. In combinatie met de urenlange verbindingsroutes richting het bivak was hij het plezier een beetje kwijtgeraakt. Bij de Africa Eco Race is het bivak vaak op steenworp afstand van de finish en rijden ze weer door de ‘echte’ woestijn, dus minder an die WRC achtige proeven.Hij wil kijken of dit meer plezier oplevert maar tegelijkertijd gaat hij voor de overwinning bij de trucks en misschien wel die in het algemeen klassement.
happyhonda1977 zegt
Pomoek, Jan de Rooy was al helemaal geen fan van verplaatsing naar Zuid-Amerika destijds en zijn nogal wat akkefietjes geweest tussen De Rooy en de Le Dakar-organisatie, dus ik snap best dat Team de Rooy weer naar Afrika gaat; volgens mij ligt hun autosporthart daar én zou deze African Eco Rally wel eens het stokje van Le Dakar (waar de glans toch iets van vervaagd) kunnen overnemen… wie weet. Hoe dan ook, 2 prachtige evenementen om naar (uit) te kijken!
happyhonda1977 zegt
Hier was het voorzetje al: https://m.youtube.com/watch?v=fgcxERH5coo
dakarbemo zegt
Voor wie de Rallies wat fanatieker wil volgen en niet wil wachten op die ouderwetse tv, check rallymaniacs. Dagelijks liveblog over de etappe terwijl ie plaatsvind, interviews, foto’s de gehele rambam
jeppie zegt
Ik had van dit artikel ietsjes meer verwacht. En enkele dingen zijn incompleet. Zo gaat Jurgen van den Goorbergh voor de overwinning in de Malle-moto (het Kist-klassement) en dit is echt wat anders dan de overwinning. Mirjam Pol is de Nederlandse vrouw om in de gaten te houden, maar de vrouw die echt in de gaten gehouden moet worden is Laia Sanz die het op haar motor de grote mannen erg moeilijk kan maken en vaak rond de top 10 rijdt.
Over de wagen van de broertjes Coronel is wel wat interessants te vertellen.
In het stukje over De Rooy staat dat hij vaak goed is voor de overwinning, maar hij doet al jaren mee en heeft pas 2x gewonnen. Dat vind ik niet vaak aangezien de Kamazzen veel vaker winnen.
Hans Stacey en Peter Versluis (die wordt helemaal niet genoemd??) zijn niet aanwezig omdat zij een jaartje overslaan omdat zij bezig zijn met de ontwikkeling van een nieuwe truck. Ook een grote ‘afwezige’ Nederlander in de Dakar is Wuf van Ginkel, die als snelle-assistentie rijdt voor Gerard de Rooy in de Africa Eco-rally in een nieuwe truck met onafhankelijke wielophanging. En de naam van Frans Verhoeven in het rijtje van Stacey en Bekx staat niet helemaal goed, want nu lijkt het alsof hij niet meedoet bij de trucks, maar hij reed altijd op de motor.
henrie zegt
De hier genoemde Eric Wevers en Anton van Limpt rijden niet in een Ford HRX, maar voor het fabrieksteam van Borgward. Volgens mij runnen ze zelfs dat fabrieksteam, met als eerste rijder Nicolas Fuchs…
http://www.rtvoost.nl/sport/280406/erik-wevers-keert-terug-in-dakar-rally#
patrick_wanst zegt
@henrie: Borgward BX7 is een aangepaste HRX Ford (welke een aangepaste Racing Lancer is)
henrie zegt
@patrick_wanst: Oh, dat zou best kunnen. Maar dan nog is het wel raar dat er ‘Ford HRX’ in het lijstje staat. Want dan had er net zo goed (of beter) Mitsubishi kunnen staan…
aapoe zegt
Om zeker naar te kijken is matthias Walkner ook een groot kanshebber voor de titel dit jaar bij de motoren. Hij gaat het Price en Sunderland heel moeilijk maken.