De nieuwste elektrische sedan is zo glad als een paling én je kunt de blits maken met vleugeldeuren.
Met de opkomst van elektrische auto’s is stroomlijn belangrijker dan ooit. Dat is niet altijd even goed te merken, gezien de grote hoeveelheid cross-overs. Er zijn echter ook een aantal aalgladde sedans. De Mercedes EQS bijvoorbeeld, wat officieel de meest aerodynamische productieauto is.
Dat gaat misschien niet lang zo blijven, want er is nu een auto die Mercedes EQS naar de kroon wil steken. Niet geheel verrassend komt deze uit China. De auto in kwestie is de Aion Hyper GT. Aion bestaat nog maar sinds 2018, maar dit merk moet je niet onderschatten. Het is namelijk onderdeel van de autogigant GAC.
De Aion Hyper GT is een bijzonder flitsend model, met heuse vleugeldeuren en een actieve spoiler á la Porsche. De auto is ook bijzonder gestroomlijnd, met een geclaimde Cw-waarde van 0.19. Daarmee zou de Mercedes EQS overtroffen worden, want die heeft een Cw-waarde van 0.20.
Bij een elektrische auto met vleugeldeuren verwacht je duizelingwekkende cijfers, maar dat valt een beetje tegen. De Aion Hyper GT heeft ‘slechts’ 340 pk. Dat het merk niet al te gek doet met het vermogen is natuurlijk wel weer gunstig voor de range.
Helaas geven de Chinezen daarover nog niks prijs. Het is ook nog niet bekend hoe groot de accu is van de Aion Hyper GT. Wat deze elektrische sedan dus echt in zijn mars heeft qua actieradius is nog even afwachten. Aan de aerodynamica zal het in ieder geval niet liggen.
De meest aerodynamische auto is overigens niet de Mercedes EQS en ook niet deze Aion Hyper GT, maar de Lightyear 0. Die heeft namelijk een Cw-waarde van 0.175. De oplage is echter gelimiteerd tot 946 stuks, dus dat is niet echt een (massa)productieauto.
Roskampies zegt
En weer een chinese ev ! Kom dr maar in.
Nog even en we kunnen ze net als de menu kaart nummers geven. 1 tot 220 ;) onderscheid wordt lastig met die windtunnel aalgladde modellen.
potver7 zegt
Gemiddelde snelheid gereden op Nederlandse wegen: nog geen 40 km/u. Nou niet bepaald een snelheid waarbij de cW-waarde enorm veel verschil maakt. Het gewicht van de auto, en die van de rechtervoet van de bestuurder daarentegen…
Maar goed, los daarvan: alle beetjes helpen natuurlijk. En dit ding laat zien dat een lage cW-waarde geen belemmering hoeft te zijn om een goed ogende auto neer te zetten. En profil heeft-ie heel veel weg van de EQS, maar ’t is allemaal net wat speelser, minder ‘streng’. Al denk ik dat de luchtweerstandsmetingen niet zijn gedaan met deze wielen.
basman147 zegt
Die kentekenplaat voor, de lidarsensor, en de uitsteeksels op de voorspatborden en het dak zijn er misschien ook pas achteraf opgeplakt. Kan me niet voorstellen dat je .19 haalt met zoveel verstoringen op het plaatwerk. Zet een EQS er maar eens naast, die ziet er een stuk cleaner uit.
e36thuglife zegt
Luister vriend jij rijt mischien 40 maar ik rij vaak 170.
Ik denk dus dat die cw wel uit maakt als je zo als normale mensen kontstand 130 boekt op de snel weg.
drdre1 zegt
Kont! 😂
HelldogBE zegt
Dit lijkt me niet het type auto van de gemiddelde gebruiker die 15km (of minder?) per dag met de wagen aflegt. Dus waarom met gemiddeldes rekenen?
Edge zegt
Ik moest even googelen of GAC en Geely niet toevallig hetzelfde bedrijf zijn. Dat GAC voor Geely Automotive Company stond of zo. Blijkt niet zo te zijn. Anders had ik dit model wel in de lineup van Lotus verwacht, met die Eletre-achtige koplampen.
Desondanks geen verkeerd model. Die vleugeldeuren zijn een beetje too much, maar verder is het gewoon een hele fraaie auto.
rogerzz zegt
Oh ik dacht dat het een spelletje ‘herken de blend’ zou worden. Neusje en koplampen van de Tesla model 3 natuurlijk, die zie je zo. De zwevende C-stijl, i20 Hathback. Achterlichten, Audi vs. Peugeot? Deuk in de zijdeuren, nog niet over uit.
Vleugeldeuren zijn wel echt knetterlelijk, ben ook wel benieuwd of dat nog mag in de EU bij ongevallen waarbij je op de kop terecht komt.
Edge zegt
@rogerzz: Waarom zou dat niet mogen? Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken van auto’s met een Europese typegoedkeuring die schaardeuren of vleugeldeuren hebben.
flyerbunch zegt
Het is vis noch vlees dit design.. beetje samenraapsel.