In 1961 staat op de Turijnse autoshow een onbekende maar aantrekkelijke kleine sportwagen. Ferrari-logo’s zijn nergens te bekennen, maar het is wel degelijk het roemruchte merk uit Maranello dat achter deze kleine sportwagen zit.
In de jaren ’50 hebben bedrijven als Abarth, Ermini en Giannini veel succes met hun kleine sportwagens met Fiat-techniek. In dit tijd verkocht je nog auto’s door succes te behalen op het circuit en de wagentjes met motoren vaak niet groter dan één liter zijn populair onder jongeren. Enzo Ferrari boekt in de jaren ’50 eveneens grote succes op circuits door heel Europa, maar zijn grote race- en sportwagens zijn maar voor een zeer kleine groep weggelegd.
In een poging zelf ook een deel van de markt voor kleine sportwagens op te eisen, zet hij zijn beste ingenieur, Giotto Bizzarrini aan het werk. Deze ontwikkelt een 850cc-motor, die later zal worden opgeboord tot 1032cc. Niet Pininfarina, maar Bertone mag de koets voor deze ‘Ferrarina’ tekenen, het zou een van de eerste klussen van de dan nog zeer jonge en onervaren Giorgetto Giugiaro worden. In 1961 wordt de auto tijdens de autoshow in Turijn getoond, zonder Ferrari-logo’s. Enzo is bang dat zijn merk imagoschade zal oplopen als het ook kleinere en goedkopere wagens gaat produceren. Een vergelijkbare constructie past hij enkele jaren later toe met de Dino.
Geen Ferrari maar ASA
Uiteindelijk besluit Ferrari de Ferrarina, zoals de wagen dan bij het grote publiek bekend is, niet zelf in productie te nemen. In plaats daarvan verkoopt hij de productierechten aan Oronzio de Nora, die deze koopt als cadeau voor zijn zoon Niccolo. Die krijgt daarbovenop ook nog een oude vliegtuigfabriek in de schoot geworpen en zo wordt het automerk Autoconstruzioni Societa per Azioni -kortweg ASA- geboren.
De ASA 1000 GT, zoals de wagen nu door het leven gaat, rolt vanaf 1962 van de band. Ondanks zijn nobele komaf, slaat de ASA Mille niet aan. De topsnelheid van 200 km/u mag dan indrukwekkend zijn voor een sportwagentje met een 1-litermotor, de hoge prijs schrikt uiteindelijk te veel klanten af. Ook een Spider-versie of de ASA 411 met opgeboorde motor weten de klanten maar zeer mondjesmaat naar de showroom te lokken.
In 1966 probeert ASA het nog met de Tipo 613, een kleine racewagen met een 1,3-liter zescilinder. Twee wagens verschijnen aan de start van de 24 uur van Le Mans in dat jaar, maar beiden weten de finish niet te halen. Dat geldt ook voor ASA zelf, in 1967 sluit de fabriek definitief haar deuren. In totaal zijn er slechts 100 ASA 1000 GT’s gemaakt: zeventig coupe’s en dertig Spiders en andere derivaten. Uiteindelijk heeft maar één persoon geld verdiend aan de ‘Ferrarina’: Enzo Ferrari.
Overigens gaat Bizzarrini, samen met een twee collega ingenieurs, in 1961 bij Ferrari weg na ruzie met Enzo. Zij gaan voor Graaf Volpi werken en richten zo hun eigen automerk op. Maar dat is voor een andere keer…
epimetheus zegt
Geinige karretjes! Leuk verhaal ook.
smoked zegt
Leuk verhaal! Kende deze auto niet, wel bijzonder. Ga door met zulke artikelen!
scottishcarspotter2000 zegt
Leuk autootje! Waar gaan we nog over lezen? Het enige wat me te binnen schiet is Iso Grifo, maar dat heeft niks met die graaf te maken
Dizono zegt
@scottishcarspotter2000: Giotto Bizzarrini heeft wel getekend aan het chassis van de Iso Rivolta, maar dat is inderdaad niet waar ik op doelde.
sydney zegt
@scottishcarspotter2000: Bizzarrini….
e1000bmw zegt
@scottishcarspotter2000: ik denk dat @dizono doelt op Automobili Turismo Sport (ATS)…
desjonnies zegt
@e1000bmw523i:
Heren, er is een Bizzarrini Grifo geweest, één van de hoogtepunten uit mijn jeugd : 2 neven van mijn vader – de schatrijke tak- hadden zo’n ding tweedehands gekocht en brachten mij ermee naar school toe.
Ze deden voor de lol in exclusieve auto’s ik herinner mijn vader nog die zei dat ze dat ding nooit zouden verkopen, ’s avonds kwamen ze triomfantelijk langs in een Panhard BT 24, die was ingeruild op de Bizzarrini !
Dat was nog eens familie ! – met één heb ik menig auto gekocht en verkocht, vaak gek spul !
gregorius zegt
@desjonnies: net foto’s van de Grifo gegoogled.
Wat een ding!
Is een artikel op zich waard.
Zie dat er een is geveild voor 1 mio deze maand; en dat voor een ding met een Corvette blok erin!
Arnoud zegt
200km/h in een 1000cc-tje?? Dat is zelfs heden ten dage nog schier onmogelijk!
Onehp zegt
@Original_Arnoud: 228km/h GPS, bergaf autobahn en dat in een ‘grote’ Focus station.
SimonMc zegt
@Onehp: Een Focus met hoeveel pk, en welke cilinderinhoud?
Onehp zegt
@SimonMc: de geprezen 1.0 ecoboost met 125pk
SimonMc zegt
@Onehp: Dat is wel erg veel meer dan de officiële 193 km/h he?
SimonMc zegt
@Onehp: Ik bedoel maar, de Focus ST met exact het dubbele (!) van de pk’s doet dan “maar” 20 km meer? Vergeef me als ik een beetje sceptisch ben, tenzij ik het bergaf gedeelte serieus onderschat natuurlijk.
Onehp zegt
@SimonMc: je hebt helemaal gelijk, foutje van mijnentwege, moet uiteraard 208km/h zijn!
Zeer knap van de ASA 1000 GT als die toen reeds de 200 haalde…
guusboum zegt
@Original_Arnoud: genoeg gemotoriseerde tweewielers die het halen ;)
SimonMc zegt
@guusboum: Ja, want dat is natuurlijk wat hij bedoelde…
desjonnies zegt
Enzo wist dat het een doodgeboren kindje was, toen hij de kostprijs zag van dit -overigens- hardstikke leuke en charmante karretje.
Qua prijs kon het ding niet concurreren met de Fiat Spiders , de dikkere Alfa en om over de Britse MG Austin Healey Sprite brigade helemaal maar te zwijgen.
Zoals gezegd, dit was echt een Mini-Ferrari, kijk naar de lijnen, het dashboard en het juweel van een motortje wat erin hangt.
Dingen doen trouwens serieus geld door de Ferrari-link, de zeldzaamheid en omdat het een leuk wagentje is.
Hier staan er twee te koop, schrik niet van de prijzen !
http://www.ferraris-online.com/pages/carintro.php?reqcardir=AS-1000GT-01024-01258
Dizono zegt
@desjonnies: Ik vind de prijzen alleszins meevallen eigenlijk… een 850 of 1000cc Abarth’je doet vaak meer.
Esprit_de_Flandre zegt
@dizono: Voor een wrak?
desjonnies zegt
@Esprit_de_Flandre:
Foei !
PROJECT !
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: Je m’excuse…
e1000bmw zegt
@Esprit_de_Flandre: dat is patina. :p
desjonnies zegt
@dizono:
Trouwens een hartstikke leuk artikel, je zou de rubriek ‘gouden doden’ kunnen noemen !
Dutchdriftking zegt
Wat een heerlijke karretjes!
hplh zegt
Lijkt verdacht veel op een nsu sport prins
w0o0dy zegt
@hplh: nou nee.. Die is best aardig maar meer een voluptueuze Duitse deerne in klederdracht uit Bayern dan een Italiaanse schoonheid in een klassiek getailleerd jurkje..
Hupke zegt
Leuk artikel @dinozo, zo lees ik ze graag.
Info die ik ooit als eens ergens had opgevangen maar al lang terug vergeten was, die nu terug op de voorgrond komt in dat warige geheugen van me.
w0o0dy zegt
Ook erg leuk en uit dezelfde tijd.. De Abarth allemano coupé
http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/25/7b/59/257b59c44b7d505e4358a1ddba9909a3.jpg
desjonnies zegt
@w0o0dy:
De grap is dat in die tijd, de bloeiperiode van de carrossiers en de echte tuners, Abarth ontzettend productief was met modellen zoals de double bubble en nog veelmeer creaties zagen het licht toen .
Man wat maakten die Italianen toen sexy racertjes. !
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: Nu maken ze alleen nog retro stadsbakjes.
Pfff…
mercedesclk350 zegt
@Esprit_de_Flandre: Die wel een retro naam krijgen maar voor de rest al die retro onzin alleen in de koplampen zit (500L enzo).
w0o0dy zegt
@desjonnies: de Abarth’s uit die tijd zijn echte hoogstandjes… Racers voor op de openbare weg…
mrrallycross zegt
Bedankt voor deze leuke informatie!
norge zegt
Bedankt voor een heerlijk stukje
4apaev zegt
1.3 zescillinder! Hoor je niet vak, correctie, helemaal niet tegenwoordig
kaasdevies zegt
GEY
Alfarobert zegt
Ik zag de foto’s en dacht het eerst aan FIAT. Daar lijkt hij verdomd veel op,toch?
w0o0dy zegt
De Asa 1000 GT in meer dan nieuw staat…
https://youtu.be/_bi6cYDJweY
w0o0dy zegt
En de 613 in race trim
https://youtu.be/wTyjnkFkmQs