En natuurlijk ook voor de mama’s.
Een rivaliserend automerk uit praktisch dezelfde regio pronkt er in zijn slogan misschien mee dat het zo’n technisch onderlegd bedrijf is, bij Mercedes-Benz zijn de techneuten ook niet van gisteren. Sterker: dat waren ze eigenlijk nooit. Hiervan is het F100 Concept, dat in 1991 tijdens de Auto Show in Detroit werd gelanceerd, het levende bewijs. De auto staat tegenwoordig in een museum, maar zijn invloed vinden we nog altijd terug in moderne auto’s.
Op het eerste gezicht oogt het studiemodel mogelijk wat ongemakkelijk, dankzij zijn merkwaardig ontworpen carrosserie, op verschillende vlakken is de F100 een vooruitstrevend apparaat.
Laten we om te beginnen eens de aandrijflijn onder de loep nemen. Omdat de F100 de eerste in een lange reeks van onderzoeksvoertuigen was, werd de auto door de ontwikkelaars van de Duitse automaker gebruikt om uit te vinden welke krachtbron of brandstof het in de toekomst wilde gebruiken. Uiteindelijk landde Mercedes op de 2,6-liter V6 (M112), gelegen in een hoek van 90 graden. Het was voor het eerst dat deze later vrij bekende motor in een Mercedes terechtkwam. In het proces overwoog Mercedes om de auto op waterstof te laten rijden. De F100 had een drietrapsautomaat, waardoor de ongeveer 200 pk van de zescilinder naar de voorwielen werd gestuurd.
De aandrijflijn is echter een van de minst interessante aspecten van het concept. Het interieur, bijvoorbeeld, is reuze eigenaardig. Mercedes had hier een stoelopstelling van 1+2+2 gemaakt, waardoor het een soort verlengde McLaren F1 – die toen nog niet bestond – was. In tegenstelling tot wat je misschien verwacht had Mercedes de enkele voorstoel niet voor het esthetische effect voorin de auto geplaatst. Nee, het diende een heel specifiek doel. Volgens Mercedes was uit onderzoek gebleken dat er, gemiddeld, ongeveer 1,3 personen per keer in een auto rijden. Bescherming van de bestuurder was dus van groot belang. Zodoende werd zijn/haar stoel naar het midden verplaatst en kreeg de bestuurder ter bescherming voldoende veiligheidsmiddelen om zich heen, in het geval van een ongeluk.
Veiligheid was voor de F100 Concept sowieso een belangrijk aandachtspunt. Naast nadrukkelijke bescherming van de bestuurder kreeg de auto nog tal van dergelijke features om de veiligheid te waarborgen. Mercedes plaatste meer dan 25 jaar geleden al voorlopers van systemen als blind spot assistant, automatic lane keeping en autonome cruise control – iets dat dankzij het implementeren van radars in de voor- en achterbumpers mogelijk was – in de auto. Tevens had de auto een systeem waarmee files ontweken konden worden en kon de F100 zelfstandig een noodsignaal uitzenden wanneer dat nodig was. Dit is te zien in het filmpje hieronder, rond 2:30.
Het moge duidelijk zijn dat de F100 volgepropt is met allerlei interessante techniek, maar we hebben zeker nog niet alles gezien. Mercedes voorzag bijvoorbeeld dat er mettertijd steeds meer nadruk gelegd ging worden op technologie in auto’s. Hierom had het niet alleen een computer in de auto verwerkt, maar ook een mobiele faxmachine en een telefoon die met de stem bestuurd kon worden. Daarbij zat er een satellietnavigatie in de F100 en had de auto een achteruitrijcamera. Het zijn allemaal zaken die later op grote schaal in productieauto’s terecht zullen komen. Een ander goed voorbeeld hiervan zijn ook de koplampen met xenon-verlichting. Een aanzienlijk deel van de elektrische systemen kreeg zijn stroom van de zonnepanelen op het dak van de auto, die zich meer dan 2 meter over de wagen uitstrekten.
Wanneer we tenslotte het ontwerp van de F100 nog beter proberen te ontdekken, zijn het de deuren en het dakwerk waarnaar onze ogen voornamelijk afdwalen. De voordeuren zwenken als het ware naar buiten, terwijl de achterdeuren juist schuifbare exemplaren zijn. Alles bij elkaar maakt het de auto een waardig concept, dat Mercedes hierom met recht een prominente positie in zijn eigen collectie heeft gegeven.
bitd zegt
Duidelijk waar de R zijn inteelt genen van heeft.
tjorque zegt
@bitd: met de R van ranzig!
moondustfocus zegt
Als je hiermee voor de dag komt blijf je inderdaad alleenstaand
tjorque zegt
@moondustfocus: sommige mannen laten hun zaadleider doorknippen, de koper van dit ding zou gewoon geen seks gegarandeerd hebben, zonder enige lichamelijke ingrepen noch chemicaliën…
enjoypunani zegt
@tjorque: het doorknippen was gewon een optie op de lijst voor dit ding. Schijnt dat Frankenstein dit ding heeft ontworpen…
robbiehifi zegt
Ziet er werkelijk niet uit….is voor een deel in de R terecht gekomen. Mercedes vind ik doorgaans niet heel smaakvol en deze sluit daarbij perfect aan!
HIM zegt
Dit is een goede aanleiding om alleenstaand vader te worden
rob5nismo zegt
En ford had het lef om te zeggen dat ze eerste waren met een B-stijlloze instap
jpoers zegt
@rob5nismo: als productiemodel wel. Dit was een studie/concept model.
poekoek zegt
@jpoers: vergeet de Nissan Prairie niet. Al is dat bij de meeste mensen waarschijnlijk wel gebeurt ;-)
mpgc zegt
@poekoek: hahaha, was ook werkelijk het enige interessante aan die auto :-)
luckyluck zegt
@jpoers: 2003: honda element
verplicht zegt
De carrosserie oogt misschien wat ongemakkelijk maar er zitten wel wat elementen in die we jaren later terug zien op productie modellen.
Ik zie de koplampen van de S klasse W221, en de achterlichten van de A klasse W169 bijvoorbeeld.
Niet één op één natuurlijk maar je ziet wel waar de inspiratie vandaan komt.
Dat, of ik ben nog niet helemaal ontnuchterd van gisteravond…
tjorque zegt
@verplicht: neem nog een sixpack champagne dan zie je het weer helder ?
utregcity zegt
Het blijft een taxi-merk.
Boomer zegt
@utregcity: je zegt het alsof dat slecht is. Maar blijkbaar is Mercedes als enige in staat je klanten comfortabel in gepaste luxe te vervoeren tegen beheersbare exploitatiekosten. Dat zijn eigenschappen die volgens mij prettig zijn in iedere auto. Je kan je dus afvragen waarom andere merken hier minder voor gekozen worden.
lincoln zegt
Leuk dit ..
Weer een IQ test op autoblog ..
Vraag .. weet u wat een studiemodel is ..
Antwoord .. lelijke velgen ..
Ook on-topic ..
Bijzondere compositie ..
Eerste fwd van MB waarschijnlijk ..
En zullen wel flink aan Cw gewonnen dus verloren hebben ..
frank2b zegt
Zo.
De koets vind ik wel interessant. Mooi vooruitstrevend design, kennelijk deels geïnspireerd op de toen mateloos populaire Pontiac Transsport en de Toyota Previa uit die tijd.
Maar dat interieur … mijn hemel wat een stoelen zeg. De ontwerpers zaten kennelijk op een bean-bag en dachten: ‘Hé, dit is wel wat!”. Helemaal triest wordt ik van het dashboard. Dat hebben ze 1 op 1 overgenomen van de Vito kennelijk. Wát een droefenis….. Als je een concept maakt, máák er dan ook wat van.
gewoondirk zegt
@frank2b: Interessant, een dashboard in een concept uit 1991 wat volgens jou overgenomen is van een productieauto die in 1996 op de markt kwam, hoe dan?
O.T. Altijd interessant die oude concept cars. Zeker als je het lukt om ze met de tijdsgeest van toen te bekijken zie je hoe ver vooruitstrevend iets wel (of niet) was. Immers stond destijds de W124 nog in de showroom bij Mercedes, bij Citroen was de eend nog maar een jaar (!) uit de showroom en bij Audi stonden alleen maar auto’s met een normaal formaat grille op de vloer.
frank2b zegt
@gewoondirk: Dat dashboard had met een beetje hout, wat aluminium en een paar fraai geengineerde schakelaars een stuk spannender kunnen worden. Ook in 1991. Zeker in een concept.
gewoondirk zegt
@frank2b: Volgens mij mis je een deel van mijn punt maar ach. Los daarvan, het deel waar je wel op in gaat, in de jaren ’90 was dit dash zeker wel vooruitstrevend. Neem alleen al het grote met alcantara (of iets dergelijks) beklede deel, waar zag je dat destijds? De rest van de layout is ook behoorlijk revolutionair in vergelijk met productiemodellen van toen maar toch onmiskenbaar een Mercedes dashboard. Dat maakt het juist sterk als concept, een houten strip zou het alleen maar oubollig maken en met aluminium werd destijds nauwelijks gewerkt om het op te leuken.
Dat jij het niet mooi vindt is jouw mening maar dat neemt niet weg dat het in 1991 wel degelijk vooruitstrevend was. We praten hier over bijna 30 jaar geleden, google anders even wat referentiemateriaal voor dashboards uit die tijd. (Mercedes W124, Ford Sierra, VW Golf, Citroen BX, Toyota Carina enzovoort)
vervelend zegt
Wat een hok!
moveyourmind zegt
Gelukkig maar dat de Koreanen ons hebben verlost van de MPV trend door met betaalbare SUV’s te komen.
Was nog wat geworden als die MPV-hype zich had voortgezet, amper meer voor te stellen dat dit soort auto’s het helemaal waren.
notsobig zegt
@moveyourmind: Gelukkig? Ik kan SUV’s niet echt als een verbetering zien…
notsobig zegt
@notsobig: T.o.v. MPV’s bedoeling dan he…
tjorque zegt
@moveyourmind: geef mij maar gepeperde mpv’s i.p.v. suv(/ck)’s…
Een mpv doet tenminste iets nuttigs met de ruimte die het inneemt: binnenruimte aanbieden. Heb je veel meer aan dan pseudo off-road capaciteiten.
Een suv stookt alleen maar meer brandstof die ik liever gespaard zie voor mooie dingen en racing. (en ik ben bovendien ook tevreden van de afmetingen van m’n piemel…. dus ook daarvoor biedt een suv geen meerwaarde)
ArnoldH zegt
Fiat heeft de koplampen 1:1 overgenomen voor de Croma en in iets mindere maten de algehele aanblik van de Croma.
FieRo zegt
En Opel heeft de geïntrigeerde zijspiegels gejat..
mopar zegt
Die zijruiten ? Kan iedereen zien hoe dik je bent ?
rollingstoned zegt
@mopar: dan moet je maar wat minder gaan eten en meer sporten. ?
JaxDryke zegt
Gatverdamme, wat een grafbak.
autodrome zegt
Bangbus?
sizedoesmatter zegt
Ik zie hier de (van MB techniek voorziene) Ssang Young Rodius in. Geen compliment, maar naar wie?