Deze i8 is overgoten met een (niet al te smakelijk) Italiaans sausje en is nu een Taraschi Berardo.
De BMW i8 is allesbehalve een saai ontworpen auto. Sterker nog: qua design is misschien wel de meest spannende auto die BMW de laatste twintig jaar gebouwd heeft. Daar komt bij dat de auto nog niet gedateerd begint te ogen, ook al werd de basis voor het ontwerp al in 2009 gelegd met de Vision Efficient Dynamics.
De BMW i8 is dus niet echt een auto die om een grondige make-over smeekt. Toch is dat precies wat een Italiaans bedrijf gedaan heeft. Ze hebben de i8 dusdanig grondig omgebouwd dat je er nauwelijks meer een BMW in kunt herkennen. Het dak, de raamstijlen en de deuren zijn eigenlijk zo’n beetje de enige elementen die verraden dat er een i8 onder dit koetswerk schuilt.
De creatie gaat door het leven als Taraschi Berardo. Het ontwerp is sterk geïnspireerd op het verleden. Taraschi Berardo, aan wie deze auto zijn naam te danken heeft, was namelijk een Italiaanse coureur en bouwer van racewagens. Een van zijn creaties was de Giaur 750 Sport Champion uit 1953 en daar heeft deze auto zijn lijnenspel ontleent. Een tijdloos design is het in ieder geval niet geworden, want het splinternieuwe ontwerp ziet er nu al meer gedateerd uit dan het oorspronkelijke ontwerp van de i8.
Het interieur is ook niet veilig gebleven voor de nostalgische Italianen. Het binnenste van de i8 is waar mogelijk bedekt met hout en bruin leer. De moderne knoppen en schermen vallen daardoor behoorlijk uit de toon.
Het lijkt erop dat er ook aan de aandrijflijn gesleuteld is, want het systeemvermogen komt uit op 420 pk, waar dat bij de i8 standaard 374 pk is. Indien gewenst kan de Taraschi Berardo ook met 470 pk of zelfs 520 pk geleverd worden.
Hoewel het bedrijf achter deze auto 1-Off heet is het wel de bedoeling meer dan één exemplaar te bouwen. Als een BMW i8 overgoten met wansmaak jouw ding is, mag je €800.000 overmaken naar de Italianen.
lincoln zegt
Daar ik een Lexus 430 SC met dicht dak super duper gaaf stoer elegant vind ..
Snap ik hier geen aars van ..
gandini zegt
Had dit ding dan in donkerblauw metallic gespoten, dan had het nog goed gepast bij het interieur en die chromen grille. Nu is het net zo’n kitcar die je voor 10.000 als bouwpakket kan bestellen…
moveyourmind zegt
Enorm jammer dat het driehoekje van het knopje van het alarmlicht zo rood is.
Daardoor komt het interieur nogal overweldigend en druk over.
lekkerlinksrijden zegt
Het interieur vraagt gewoon om een beste sigaar te roken
205zonderdak zegt
Hahaha wat een ding!
Esprit_de_Flandre zegt
Braakneigingen zijn mij nochtans zeldzaam…
rogerzz zegt
800k? Voor 8000 euro zou ik hem kopen en terugbouwen naar een BMW. Dit lijkt op een Chinese blend van Lotus/Jaguar/Mercedes/Ferrari.
okdoei zegt
@rogerzz: ik denk dat de persoon die dit ontworpen heeft een ander soort blend gebruikt had.
simppa zegt
Ik dacht dat dit een creatie was van meester auto-ontwerper Will.I.am.
rotarypowah zegt
Kunnen jullie het weer zo maken dat linkjes in een nieuw tab geopend worden? Nu gaan ze in ’t zelfde tab, beetje onhandig.
MetalLaires zegt
Als retro-design erg gelukt (retro=jaar 2000). Mist dan alleen nog silverkleur velgen.
vacano zegt
al even walgelijk dan Mansory en Ssangyong
pomoek zegt
More Palissander!
sntial zegt
Toch al mooier dan de donor-i8
Ekrachess zegt
€800.000 dus voor een verneukte BMW i8. Jeetje.
sabrerator zegt
Zouden ze het zoontje van de ontwerper wel een mooie lolly hebben gegeven voor zijn figuurzaagwerkje aan de middenconsole?