Alle merken gaan in recordtempo elektrisch. Maar dit merk nog even niet… (en het is niet Toyota)
De afgelopen jaren hebben alle merken in een recordtempo hun aanbod geëlektrificeerd. Waar een merk als Tesla jarenlang de markt voor elektrische auto’s heeft gedomineerd, moesten andere gevestigde merken flink bijschakelen om ook mee te kunnen in de elektrificatie.
Daarnaast heeft de Europese markt ook te maken met een hausse aan Chinese auto’s die veelal betaalbaarder zijn en het aanbod flink hebben opgeschud. Ook het achterblijven van de infrastructuur en de onzekerheid op het gebied van subsidies en belastingen hebben er voor gezorgd dat de markt afkoelt.
Op de lange baan
Daarom beginnen merken hun tempo iets terug te schroeven. De Glazen Fabriek van Volkswagen in Dresden werd bijvoorbeeld helemaal stil gezet. Er kwamen namelijk meer EV’s van de band dan dat het merk kon verkopen.
Nu heeft ook Jaguar Land Rover aangekondigd een tandje minder te gaan met de EV. Eind vorig jaar werd er nog ronkend een vol elektrische Range Rover aangekondigd. Nu geeft CEO Adrian Mardell van het merk tegenover Automotive News Europe aan dat ze even een tandje minder gaan met de EV’s.
Jaguar Land Rover vertraagt met EV
Het idee van het merk was om in 2026 maar liefst zes vol elektrische Land Rovers en twee elektrische Jaguars in het aanbod te hebben. Maar dat doel is nu bijgesteld naar vier Land Rovers en twee Jags.
De ontwikkeltijd is verruimd en de focus wordt voor de korte termijn verlegd naar Plug-in Hybrids. Daar moeten er snel meer van beschikbaar worden.
De CEO geeft aan dat ze het tempo wat naar beneden schroeven. In de markt is meer interesse voor de PHEV’s op dit moment en volgens de beste man betekent meer tijd nemen voor de ontwikkeling ook betere EV’s bij het merk. We gaan het zien!
ericc zegt
Ze voelen de bui al hangen en zien in dat Europa bakzeil zal halen om de auto-industrie in Europa te redden. De komst van de Chinezen hebben de politici volledig verkeerd beoordeeld om maar te zwijgen van hun CO2-neutraal Europa tegen 2050. Wil je Europa overeind houden, terug naar de ICE euronorm 6.
mashell zegt
Conservatisme heeft geen toekomst, dat is inherent aan het concept. Ben je te conservatief dan eindig je zoals de Amish geloofsgemeenschap… Dat het grootkapitaal nu sterk conservatisme plugt door veel geld aan conservatieve propaganda en partijen te besteden, is omdat ze grote belangen hebben in fossiele brandstoffen. Dat is niet in het belang van de gewone burger, haar belang is gewoon schone lucht, een rem op klimaatverandering en dat het leven betaalbaar blijft. Maar mensen zijn bang en gemakkelijk beïnvloedbaar (is er echt iemand die een zwarte pufferjas mooi vindt?) dus slaagt het grootkapitaal er in de progressie af te remmen. Jammer maar helaas.
tenaci zegt
Spot on!
wimof zegt
https://www.demorgen.be/nieuws/mijn-eerste-bonus-bedroeg-468-000-euro-en-ik-was-er-helemaal-ondersteboven-van-ik-dacht-aan-mijn-vader-die-zijn-hele-leven-hard-had-gewerkt-voor-een-peulschil~b9484901/
Zou hij niet korter bij de realiteit zitten?
DAT zegt
Precies dat. De Chinezen zagen dat rode loper voor hen was uitgerold. En daar hebben ze vol op ingezet. Tot zelfs de grondstoffen aan toe.
Dus misschien wel goed om even te vertragen, de Europese industrie te beschermen en de tijd nemen om een goede elektrische infrastructuur op te zetten. Veel politici hadden iets te veel last van wensdenken.
En er zijn voor duurzaamheid wel efficiëntere maatregelen te bedenken dan elektrificatie van het wagenpark.
piebepost zegt
Niks geen wensdenken, de industrie heeft liggen slapen. De Chinezen zijn in dat gat gesprongen.
Fernando zegt
China hier, Chinezen daar en ze gaan de Europese autofrabrikanten slopen. Poehhh geen enkele Chinees is zijn geld waard.
Geen efficiënte motoren, geen goede software en de prijzen zijn ook niet om over naar huis te schrijven.
petroldrinker zegt
Begrijpelijk wel! steeds meer merken beginnen het licht te zien
dare2think zegt
Er hangt iets in de lucht w.b.t. ‘EV’. Dat fabrikanten nu allemaal hun ambities terug aan het terugschroeven zijn, is een veeg teken. Het optimisme is weg.
Kennelijk staat de behaalde winst niet meer in verhouding tot de prijs die ervoor betaald moet worden. En ‘winst’ en ‘prijs’ dan in de meest brede zin van het woord.
‘Winst’ wordt vaak alleen uitgedrukt in financieel voordeel (zo werkt het nu eenmaal) maar ‘prijs’ bevat logischerwijs alle nadelen als nieuwprijs, range, netcongestie en accuslijtage-bij-een-occasion.
Ik begin te denken dat het toppunt van fossiele automobielerij het trio C1-107-Aygo was, vanaf daar is het alleen bergafwaarts gegaan. In geen enkele auto daarna is het volledige plaatje, de TCO, voor de eigenaar zo gunstig.
Robert zegt
Ik weet het niet hoor, maar als ik op de weg zo om me heen kijk, vind ik het aandeel aan Chinese merken eigenlijk nog heel erg meevallen. Merken als Link & Co en MG zie je wel regelmatig voorbij komen, en uiteraard de elektrische Polestar/Volvo’s, waarvan enkel de badge en het exterieur nog Zweeds is. maar van al die nieuwe merken die ons landje stormenderhand zouden veroveren, zie ik er maar heel weinig terug.
papa zegt
GM is ook al gestopt met het maken van EV’s, het lijkt er sterk op dat Ford zal volgen. (ze hebben in 2023 4 miljard verloren op de EV’s, gemiddeld $ 36.000,- per verkochte EV)
mashell zegt
Ze hebben 4 miljard verloren op EV’s, gemiddeld $36.000 maar dat is natuurlijk gewoon dom rekenen. Ze maken R&D kosten voor heel veel elektrische auto’s voor de nabije, middenlange en verre toekomst. Als je die kosten aan de huidige EV’s gaat toerekenen krijg je zulke cijfers, maar dan heb je het gewoon niet begrepen. Deze kosten moeten ze maken om in de toekomst als bedrijf levensvatbaar te zijn en die moet je dus toerekenen (als je dat al meent te moeten doen) aan alle verkochte nu verkochte producten en dan maken ze gewoon winst op hun EV’s, net als op hun andere wagens.
mashell zegt
Kan Landrover mooi aangrijpen om het mes te zetten in hun veel te grote aanbod aan uitwisselbare modellen.
jippie zegt
Autofabrikanten hebben iets meer visie dan politici. Die weten donders goed dat ze voorlopig niet meer Ev’s gaan verkopen. Mensen willen ze niet omdat de overheden de elektriciteit voorzieningen nog lang niet op orde hebben.
pomoek zegt
Natuurlijk onzin om te zeggen dat er geen business case is voor ev’s. Die is er wel. Namelijk een beter klimaat. Dat kan simpel financieel worden vertaald. Daar heb je wel een overheid voor nodig. Als die ice rijden voor mensen die nieuwe rangerovers kunnen veroorloven betaalbaar houdt dan natuurlijk niet dus. Ik zou stellen: iedere auto boven de 50k is verplicht uitstootvrij.
pomoek zegt
Onzin. Die business case is er gewoon wel. Als het gaat om mobiliteit speelt de overheid gewoon een grote rol. Die kunnen die business case financieel hard maken. Door gewoon bijvoorbeeld de verplichting te stellen dat autos boven de 50k enkel uitstootvrij mogen zijn. Dan is het zo gebeurd met deze nonsens.
Dat verhaal dat mensen geen ev willen: klinkklare onzin. Mensen willen best een ev. Maar die dingen zijn gewoon te duur. Zo simpel is het.
fastshifter zegt
Het slechtste wat je nu kunt doen is gaan zwalken. Als je bang bent dat de markt door chinezen wordt overspelt dan houd je dat niet tegen door nu terug te gaan vallen op oude techniek. Het is een beetje Nokia dat in 2015 nog een telefoon met een toetsenbord gaat uitbrengen in de veronderstelling dat niemand zit te wachten op zo’n dure iPhone. Het is wel jammer want Jaguar was er vroeg bij met de I-Pace, als ze die sneller up to date hadden gebracht en gehouden dan had ik ze wel een kans gegeven. Ik hoop dat wel dat ze het overleven, blijft een mooi merk.
cdlop01 zegt
Over 2 mnd presenteert Toyota een nieuwe kleine Bev in Europa, met blade batterijen van Byd/Toyota,in 2 versies. Beetje flauw Toyota altijd te verwijten geen bev’s te hebben, ze hebben de bz4x, en 4,5 mln hybrids verkocht vorig jaar, hebben ook batterijen toch?
tjorque zegt
Als dit merk elektrificatie voor zich uitschuift om de invloed van de productie niet te afhankelijk te maken van Chinese technologie, dan zou ik daar begrip voor hebben.
Het grootste probleem voor Europa is loonkosten en het gebrek aan lokale productie en ontginning van grondstoffen voor EV’s
De raw materials act moet daar iets aan doen, maar dat zal toch nog 10 a 15j tijd vergen vrees ik.
Of de Europese auto-industrie dat overleeft weet ik op dit moment niet zo goed.
Misschien moeten we het Chinese kopieergedrag eens hier toepassen en in Europa een Chinees tempo van industriële ontwikkeling en exploitatie van grondstoffen (naar Europese sociale- en milieumaatstaven wel liefst) hier toepassen.