Is het een Yaris? Een 208? Of toch een BMW?
De elektrische auto begint telkens meer gemeengoed te worden. Natuurlijk, er is een dorpje dat dapper weerstand blijft bieden aan elektrificatie, maar in de toekomst van de automobiel zijn (deels) elektrische aandrijflijnen onontbeerlijk. Daarbij is de motor slechts één onderdeel van een auto. Er zijn immers veel meer criteria die een auto geweldig maken.
Denk aan een Hot Hatch bijvoorbeeld. Ja, daar moet een sterke motor in zitten. Er zijn echter genoeg elektrische aandrijflijnen met veel vermogen, dus dat zit wel snor. Het stuurgedrag, de wegligging, de relatief lage prijs, de praktische eigenschappen en de acceleratie kunnen allemaal in orde zijn zonder dat er ‘vroem-vroem’ geluiden aanwezig zijn.
Maar welk merk komt er dan het eerst mee? De Golf GTE valt af. Die auto is niet geheel elektrisch en absoluut niet sportief. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het MINI worden die de spits gaat afbijten, zo weet het eveneens Britse AutoCar te melden.
De MINI Cooper S E, zoals de auto volgens hen gaat heten, zal de eerste elektrische performance-hatchback worden. Het gaat bij deze auto niet om de maximale range, maar om de maximale lol die je ermee kunt beleven. De MINI Cooper S E staat op het UKL1 platform, dat voor de gelegenheid is aangepast voor een elektrische aandrijflijn. Over de aandrijflijn gesproken, dat word de motor uit de i3 S, dus met 184 pk vermogen en 270 Nm aan koppel.
Tot slot even een kritische noot. We gaan niet zeuren over het gemis aan geluid, zo bijzonder klinkt een viercilinder immers ook weer niet. Nee, heel erg belangrijk bij een Hot Hatch is het weggedrag. Dat moet speels, kwikzilverig en lichtvoetig zijn. Met een elektrische aandrijflijn help je dat om zeep door het idioot hoge gewicht van de accu’s. Echter, al het extra gewicht kan nu wel lager geplaatst worden. We zijn benieuwd hoe MINI dit op gaat lossen. Qua uiterlijk zal de Cooper S E een combinatie worden van de Cooper S en de MINI Eclectric Concept uit 2017. Naar verluidt wordt de auto later dit jaar onthuld, om de 60e verjaardag van MINI luister bij te zetten.
niex zegt
Een nog onbetaalbaardere mini.
hight96 zegt
@niex: Nou inderdaad, ik liep toevallig een week geleden nog door de showroom bij een Mini dealer maar de gemiddelde prijs voor zo’n mal ding zit tegenwoordig rond de 50k!
shadowbroker zegt
Die ‘futuristische’ desings hoeven van mij nog niet meteen. Gelijk zo concept achtig
Godefridus zegt
@shadowbroker: Het ding op de foto is dan ook een concept….
lekkaah zegt
@shadowbroker: tis ook een concept
shadowbroker zegt
@lekkaah: oh sorry, elektrisch trekt niet zo mijn aandacht. Had het artikel niet gelezen
cloverleaf zegt
E-nimini
Dutchdriftking zegt
Het idee is in iedergeval leuk. Nu de uitvoering nog.
dappers zegt
Bekend verhaal, alleen dan met de Zoe eSport… eerst zien op de weg, dan geloven.
stefanvts16v zegt
@dappers: die Zoë was wel heel erg vet, jammer dat die niet in productie is gegaan!
tjorque zegt
Die velgen ?
Verder klinkt elektrisch poeieren wel leuk, elektriciteit is pakken goedkoper, dus alleen de bandenrekening blijft substantieel ?
ukbob zegt
@tjorque: idd, die velgen…!
Laat dit soort dingen aub maar aan Citroën over ofzo.
tjorque zegt
@ukbob: van Citroën kon ik zoiets verdragen eind jaren 80… maar die zijn nu toch echt wel voorbij.
julez zegt
Mijn broer heeft een tijd een verlaagde, Tornado-rode Golf GTE gehad. Dat was toch écht wel een bommetje om in te rijden. Perfect gas-respons, stuurde strak en trok erg snel op (even snel als mijn S3). Ook het interieur was sportief; stoelen en stuur uit een GTI, zwarte dakhemel. Vind het dus niet geheel terecht om die auto ‘absoluut niet sportief’ te noemen. Ja, de auto is voor 99% een lease-sletje geweest, waardoor je niet echt een sportief gevoel ervan krijgt, maar man wat was het een riot om in te rijden. Misschien kwam dat door de opties en aanpassingen die deze specifieke GTE had. Maargoed.
cloverleaf zegt
@julez: totdat er een bocht verschijnt. Maar dan is een S3 ook geen beste maatstaaf..
fordnut zegt
@cloverleaf: Er zijn veel mensen die de mate van sportiviteit relateren aan het vermogen, rechte lijn snelheid of acceleratiecijfers. Voor mij is de wegligging veel belangrijker. Ik kan meer plezier hebben aan een autootje met 100 pk dan aan een lompe bak die niet de hoek om wil met 250 pk. Die filmpjes van snel optrekkende auto’s die alleen maar rechtuit gaan, die hier regelmatig verschijnen, die doen mij dan ook helemaal niets.
julez zegt
@fordnut: Daar ben ik het met je eens. Ik heb énorm veel lol gehad in mijn Clio’tje van 800 kilo met 1.4 nadat ik mijn S3 verkocht had. Echter is de wegligging van een auto veel moeilijker objectief te meten dan 0-100km/h, pk’s, etc.
Onehp zegt
@julez: even snel als je S3 naar de toegelaten snelheid van 50km/h? Geen ervaring met de Golf GTE, wel met de Passat GTE en die was veel trager dan mijn bijna even ruime Cupra ST…
julez zegt
@onehp: Naar de 100 km/h. Allebei zaten nét iets boven de 6 seconden, eigenlijk vrijwel even snel als de GTI, terwijl de GTE op papier een seconde langzamer naar de 100km/h zou moeten gaan.
JanJansen zegt
Het rijgedrag van de i3s is fantastisch. Dat moet ook wel lukken met de mini.
Iets grotere accu mag wel van mij, maar dat zullen ze wel doen nu de concurrentie dat ook heeft.
htadema zegt
@janjansen: qua souplesse en reactiesnelheid (stuurgedrag icm pedaalrespons) misschien wel mijn beste auto ooit. Zeer vermakelijk en lichtvoetig. Smaakt naar meer en daarom is het jammer dat BMW te lang doet over uitbreiding assortiment. En over uitbreiding actieradius …
Kef zegt
en niemand die het heeft over de dt-fout?
julez zegt
@kef: VERLUID
suzikubelona zegt
@Kef: Jawel hoor, jij. En gebruik i.p.v. gebrek dan? Niet opgevallen? Ik stoor me er niet zo aan hier. Het is een blog, en waarschijnlijk op een telefoon getypt. Maar we krijgen wel lekker veel leesmateriaal op Autoblog, en dan mag voor mij kwantiteit voorgaan op kwaliteit.
888natan zegt
@suzikubelona: ik ben het met je eens behalve met je laatste zin. Kwaliteit boven kwantiteit!
suzikubelona zegt
@888natan: Zolang de artikelen inhoudelijk interessant zijn, bedoel ik daarmee. Verder klopt wat je zegt, en denk ik dat we hetzelfde bedoelen. ?
888natan zegt
@suzikubelona: zeker! En dat lukt goed op autoblog.
gebakkenei zegt
@kef: Of over “de spits afbijten” ?
stuko zegt
Elektrische auto’s moeten er zeker altijd debiel uitzien?
Muv een enkele Audi of Jag…
pomoek zegt
waar blijft de Morgan EV3?
ghost zegt
Dat “suuuutuutuutututu”-geluid van die turbo van de viercilinder en blow off valve was anders best leuk.
allesmetturbo zegt
Ben benieuwd hoe dit zal sturen en aavoelen tov de mini r56 jcw van mn ma, daar is het geluid toch wel een van de leukste dingen aan de auto
mats106rallye zegt
Eerlijk gezegd best gaaf! Terwijl ik elektrische auto’s absoluut niet gaaf vind
dper4mance zegt
Wordt dus een mini van 1800 kilo…
tge1 zegt
Een viercilinder hothatch kan zeker bijzonder klinken! Mijn krijsende supercharger gaat voor geen goud weg in ruil voor deze zoemende bij.
20klepper zegt
Een Golf GTE absoluut niet sportief noemen, waarschijnlijk heeft de persoon die dit getypt heeft nog nooit in zo´n ding gezeten. Die gaan als de brandweer en zelfs met dat accupakket prima door een bocht te hoeken. Bij 225 houdt het op in een GTE. Verder lijkt mij die Mini wel gaaf maar denk ook behoorlijk prijzig….
FB_1269020922 zegt
“Nee, heel erg belangrijk bij een Hot Hatch is het weggedrag. Dat moet speels, kwikzilverig en lichtvoetig zijn. Met een elektrische aandrijflijn help je dat om zeep door het idioot hoge gewicht van de accu’s.”
Mijn BMW i3 weegt met volle accu 1245 kg. Met inderdaad laaggeplaatste accu. Hoezo slecht voor het weggedrag? Zeker met het Sport Pakket gaat deze i3 als een speer.
FB_1269020922 zegt
@marcel_butter: BTW: deze mini gaat de aandrijflijn van de BMW i3s krijgen. Niets mis mee dus