Creatief, dat zeker.
Cadillac gaat autojournalisten helpen met het verstrekken van technische informatie over de auto. De achterkant van toekomstige Cadillac-modellen worden een soort spiekbriefje. De Amerikaanse autofabrikant is van plan het koppel als badge op auto’s te plakken.
De eerste auto met de nieuwe badge is de 2020 XT6. Volgens Cadillac President Steve Carlisle is daar een reden voor. De baas is van mening dat koppel het beste de performance van een auto weergeeft. Daarbij maakt hij de vergelijking dat we van verbrandingsmotoren langzaam naar (volledige) elektrische auto’s gaan. Pk’s zeggen dan niet zoveel over de kracht, maar koppel wel. In de VS zullen ze er ongetwijfeld geen reet van begrijpen, want in de Amerika’s gebruikt men geen Nm koppel maar pound feet of torque. Carlisle geeft echter aan dat Cadillac een internationaal merk is en daarom is gekozen voor newtonmeter. Overigens krijgen de V-modellen om wat voor reden dan ook niet de nieuwe badges.
Ga je nu niet blindstaren op de badge van Cadillac-modellen vanaf modeljaar 2020. Het afgebeelde aantal newtonmeter hoeft namelijk niet overeen te komen met de werkelijkheid. Zo heeft de 2020 XT6 met zijn 3.6-liter V6 de beschikking over 375 Nm koppel, maar krijgt de auto een 400-badge. Cadillac zal altijd afronden naar boven om ronde getallen weer te geven. Mocht een motorblok bijvoorbeeld 463 Nm hebben, dan oogt dat zo raar op de achterkant van een auto. In dat geval zal er een 500-badge opgeplakt worden.
Volgens Carlisle moeten klanten zo in één opslag kunnen zien met wat voor power ze te maken hebben. Waarschijnlijk hebben veel onwetende consumenten geen idee wat Nm koppel betekent. In dit geval betekent het hoe hoger het getal, hoe krachtiger het model. (via Detroit Free Press)
gregorius zegt
Paar 2.0 & 3.0 diesels in de lineup gooien en het lijkt gelijk al heel wat!
flutterby zegt
@gregorius: Leuk, totdat Rivian dit ook gaat doen..
berlinetta zegt
Wat een onzin dit. Hun grootste markt zal er dus geen klote van begrijpen en ze houden ook nog iedereen voor de gek met verkeerde cijfers. Ben benieuwd wat ze bij Cadillac hebben gerookt om dit te verzinnen.
ghost zegt
@berlinetta: ik denk dat ze samen met Elon jointjes hebben gerookt.
str8six zegt
@berlinetta: naja, bij Mercedes doen ze hetzelfde: 4.0 V8 die ze 6.3 noemen? Bedacht op oktoberfest denk ik zo.
berlinetta zegt
@str8six: Zelfs toen ze een 6.2 V8 nog hadden, sloeg die ’63’ al nergens op. En dat terwijl het zo makkelijk kan zijn bij AMG. Noem een model x20 AMG of x 40 AMG. Die V12 vliegt er toch uit dus dat hoeft niet meer.
nautique206 zegt
@str8six: 18i op een 1.5? Zo zijn er veel merken die er een aparte logica op na houden
lekkerlinksrijden zegt
@berlinetta: Vorig jaar verkocht Cadillac wereldwijd een kleine 280.000 auto’s. Meer dan 96% hiervan werd in Noord-Amerika en China weggezet, de rest van de wereld krijgt de kruimels, waarbij het Midden-Oosten nog de grootste korrels opzuigt. Europa daarentegen is met 579 exemplaren goed voor precies 0,2 procent van alle wereldwijde verkopen. Dit gaat over het jaar 2015, maar het zal niet veel beter gaan met de verkopen buiten de USA
wceend zegt
@lekkerlinksrijden: klopt maar amerikanen kopen eerder een auto met een faux europees tintje. Het aantal nm vermelden ipv fpt vind ik dus een slimme keuze
Esprit_de_Flandre zegt
@berlinetta: Zullen ze wel begrijpen hoor. Meer = beter. Makkelijk…
gokartmozart zegt
@berlinetta: wat boeien die badges zowieso nog want er klopt niks meer van. Niks erop ziet er ook beter uit
appeltaartislekker zegt
Ja, hier zaten we echt op te wachten.
dondeboer zegt
Zit me nu af te vragen wat echt nuttige info zou zijn. Pk-gewichtsverhouding? 0-100-tijd?
berlinetta zegt
@dondeboer: Misschien moeten ze een uitdraai van een dynorun op de achteruit plakken.
flutterby zegt
@dondeboer: live CO2 uitstoot.
erwh zegt
Koppel zegt (ook bij brandstofmotoren) een stuk meer over de dagelijkse driveability dan pk’s (=koppel x toerental) dus eigenlijk is dit helemaal niet zo vreemd.
lekbak zegt
@erwh: het zegt niks over de drivability. Zelfs een Honda s2000 heeft een heel respectabel koppel voor een 2.0 atmosferisch.
Onehp zegt
Cijferinflatie.
Koppel in Nm is natuurlijk een hoger getal dan de pk’s (XT6 V6 = 310PK)
Maar ik vind dat vermogen een betere indicatie is. De correcte eenheid is, uiteraard, Watt (W). 310pk = 227941 W.
Dat zal mooi staan op de klep. En iedereen weet, hoe groter cijfer, hoe beter…
Edge zegt
Ach, Cadillac probeert er tenminste nog iets van logica in te verstoppen. Dat heb ik liever dan Audi met hun onnavolgbare 40, 45, 50 en 55
ramshoek zegt
@edge / @autoblog:
Wilde 18 keer op het plusje klikken. Zie echter maar 1 extra plusje verschijnen (…).
autoblogger zegt
@ramshoek: klopt, iedereen mag max 1x stemmen.
ukbob zegt
@ramshoek: heb f geholpen; staat nu op 18 plusjes!
tjorque zegt
@edge: zouden die getallen bij Audi niet de virtuele extra piemellengte (in mm) zijn die je krijgt (of nodig acht te hebben)?
Ik vraag het me ook al even af…
cossiekiller zegt
Een koppel is toch bijna altijd maar 2?
Dutchdriftking zegt
@cossiekiller: zoals @wouter zou zeggen : KOPPELS KOPPELS KOPPELS!
Dutchdriftking zegt
Aantal KW is wellicht beter?
lebeaunl zegt
Extra vreemd, daar ze in de US volgens mij met foot pound (ft-lb) als measurement unit rekenen in plaats van Nm ? Dus dan is 463 Nm = 341 ft-lb = 400 als aanduiding?
ramshoek zegt
Dus samengevat:
Vind je koppel Cool dan kies je voor Cadillac.
Is vermogen van belang dan kies je Jaaaaaagggg.
Ben je vooral geïnteresseerd in wat mensen van je vinden, dan leg je nonchalant je Audi A4 35 TFSI sleutels op de bar en antwoord je desgevraagd dat 35 staat voor 350 kiloNewtonWatt…
berlinetta zegt
@ramshoek: En als liefhebber zeg je dat je ooit een Alfa Romeo hebt gehad of ooit nog wil kopen.
BaRa zegt
Ik las de titel en dacht: maar wat als dat koppel uit elkaar gaat? Bleek dat het dus niet “Henk” en “Ingrid” waren, die de autofabrikant op de achterkant ging plakken.
juniorclk zegt
Dus 401 word naar boven afgerond 500?
i4 zegt
Koppel/gewicht ratio zal een betere indicatie zijn.. maar links of rechts om wil ik geen aanduiding op mijn auto. Of je snel bent zien ze snel genoeg )
nopetrolnofun zegt
Koppel zegt niks maar dan ook helemaal niks. Waarom is een A6 C7 BITDI met 313 pk en 650 nm dan niet sneller dan een A6 C7 3.0 TFSI met 300 pk en 440 nm? Zo zijn er nog tal van voorbeelden op te noemen, ook met benzineauto’s. Ja een atmosferische motor zonder turbo kan onderin wat koppel missen, maar bij accelereren schakel je toch terug waarbij je op vermogen rijdt.
bitd zegt
@nopetrolnofun: de diesel is wel sneller naar de 100 en top weet ik niet, maar zonder begrenzer en klein chippie loopt de diesel 282 op gps
Homer55 zegt
@nopetrolnofun: ik heb liever 100pk en 300nm dan 150pk met 200nm bij 5000 toeren. Eerste rijdt toch relaxter.
berlinetta zegt
@homer55: Ligt ook wel een beetje aan het type auto vind ik.
nopetrolnofun zegt
@homer55: Ik absoluut niet, vreselijk die blokken die hoog in de toeren moe zijn.
lekbak zegt
@homer55: koppel is wel degelijk onzin. Ik rij namelijk liever in een auto met 170nm bij 3000rpm dan een auto met 225nm bij 5500rpm.
Jij rijdt een 190 toch? Het perfecte voorbeeld dat het benoemen van koppel regelrechte onzin is: een Honda s2000 heeft een hoger koppel dan een 190E 2.3. Terwijl die 2.3 motor een beresterke motor is wat trekkracht betreft.
Onehp zegt
Misschien direct goed doen, en internationaal een goedgekeurde performance indicator op alle auto’s. Kun je mooi vergelijken en is het onnodig om stomme straatraces te doen.
Toen ik dagelijks een gt86 reed werd ik uitgedaagd o.a. door RS5 en een GT-R. Snap ik echt niet dat die hun modellen niet kennen. Die RS5 pak ik nu wel, maar niemand die mij uitdaagd in de grijze familiebak. Gelukkig maar.
lekbak zegt
@Onehp: ja maar, een gt96 is toch een vet snelle reesauto?!?!
Onehp zegt
@lekbak: ik leer erg traag, maar begin te begrijpen dat hoe een auto eruit ziet, en in mindere mate hoeveel lawaai ie maakt, voor ruwweg 98,4572% van de bevolking bepaald hoe snel ze denken dat ie is. Dwz van traag tot heel, heel en heel snel. Zó snel (strekt armen uit)… Bij nader orde, badge is niet nodig, er zij al genoeg (valse) KPI’s…
Jantje_555 zegt
had audi beter ook gedaan
geelbarrel zegt
In China BYD personenautos gezien met aanduiding als 3.5S. Wel vreemd als daarna een kleiner model ziet rijden met 4.9S . Blijkt het te betekenen hoe snel ie op 100 km/uur zit. Wel gaaf
Onehp zegt
@geelbarrel: elektrische?
geelbarrel zegt
@Onehp: hybride.. zoek maar op BYD Tang 4.5s. Nette wahen, dikke brembo’s etc niks mis mee
Onehp zegt
@geelbarrel: dank. Ziet er bekend uit, elektrische broertje(?) in een veel sneller gezelschap:
https://youtu.be/q-QVKMOD_hU
(ja ik keek voor de Model 3, echt snel ook op circuit dus…)
E34M5Touring zegt
Tja, dit is niks nieuws. Oldsmobile gaf altijd een torque rating op als typenummer. Zo is de Olds 455 geen 455Ci maar 455 poundsfeet torque. Zo bijzonder is dat dus niet.
krauwbak zegt
“30 centimeter” achterop plakken