Dat is jammer, want man wat ziet dit luxe Kia interieur er goed uit!
De markt voor MPV’s is niet meer wat het geweest is. In de jaren ’80 waren auto’s als de Chrysler Voyager en Renault Espace de pioniers. In de jaren ’90 gingen alle concurrenten hard aan de slag om een graantje mee te pikken.
Fullsize MPV
Na de milleniumwisseling verdreef de Midi-MPV de fullsize MPV. Zeker toen fabrikanten de zevenzits midi-MPV hadden uitgvonden. En toen? Nog geen generatie later is de complete markt helemaal uitgedroogd en hebben merken als Opel en Ford hun conclusies getrokken. Er zijn bijna geen MPV’s meer leverbaar in Europa. De reden is simpel: de krappere en dorstigere crossover heeft de voorkeur en dit stuk van de markt overgenomen.
Animo
Er zijn markten waar er nog wel voldoende animo is. Er zijn nog een paar merken die een grote MPV bouwen, zoals Honda (Oddyssey), Toyota (Sienna) en Chrysler (Pacifica). Ook Kia is nog steeds van de partij. Dit is de namelijk de allernieuwste generatie van de Carnival! Hij kwam een paar weken geleden summier voorbij, we hebben nu meer afbeeldingen en informatie. Mocht het exterieur niet mooi vinden, check dan het luxe Kia interieur. Jazeker, dit is een Kia!
Crossover-esque
Eerst even terug naar het uiterlijk. De Carnival is een MPV, maar Kia heeft de auto duidelijk geen MPV monospace-uiterlijk meegegeven. De motorkap loopt behoorlijk horizontaal af. Dankzij de enorme grille lijkt de auto wel iets van crossover-esque uitstraling te hebben. Ook lijkt de auto iets hoger op de poten te staan. Dat is waarschijnlijk ook de bedoeling. Op deze manier heb je enigszins een ‘cool’ uiterlijk, maar wel een zeer praktische auto.
Luxe Kia interieur
Want waar het om gaat is dit luxe Kia interieur. Kia stond in de jaren ’90 niet bekend om zijn verfijnde dashboards. De atmosfeer steeg van Sloveense nachtmarktkraam naar dít. Het luxe kia interieur is ook nog eens heel erg ruim. Afhankelijk van de markt kun je ‘m bestellen met drie of vier (!) zitrijen. In het laatste geval kun je 11 personen meenemen. Dit ding is gigantisch.
Captain Chairs
Maar je moet de Kia Carnival niet als ‘elfzitter’ bestellen. Nee, de ultieme Kia luxe kun je ervaren met zo weinig mogelijk stoelen. Als je nul stoelen doet (dus alleen de voorste twee), dan heb je bijna 3 kuub aan laadruimte. Maar je moet slechts een paar Captain Chairs plaatsen. Dan waan je je namelijk in een heuse eerste klas afdeling van de betere lijnvluchten. Er is zelfs een functie (Rear Passenger View & Talk) waarmee je kunt communiceren met de bestuurder. Uiteraard zit de MPV vol handige en nuttige snufjes.
Motoren
De Kia Carnival zal op sommige markten als Kia Sedona verkocht worden. Er zijn drie motoren leverbaar. Het begint met een 2.2 diesel met 200 pk en 440 Nm. Deze viercilinder (Smartstream) kennen we nog van de Kia Stinger. De instap benzine is een 3.5 V6 met 270 pk en 332 Nm. Een stapje hoger staat nog een 3.5 V6, maar dan met 290 pk en 355 Nm. Alle motoren worden gekoppeld aan de zelfde achttraps automaat.
2020
De nieuwe Carnival met het luxe Kia interieur zal in het derde kwartaal van 2020 leverbaar worden in Zuid-Korea. In Nederland word de Kia Carnival sinds 2008 niet meer geleverd.
reactief zegt
Mooi ding, maar buitenproportioneel groot voor de NL-se markt. Blijft wel mooi om te zien hoe een merk zich zo omhoog kan werken zoals Kia en Hyundai voor elkaar hebben gekregen.
tjorque zegt
Maak hiervan een phev en het kan (hier) iets worden…
dees zegt
Niet in de lease, omdat het geen Audi/bmw etc is. Maar dit is wel een goed idee. Omdat het geen klassiek MPV design heeft ziet het er leuk uit.
brammetjedeb zegt
@dees: mitsubishi verkocht geen ene reet totdat er een batterij in een outlander werd gelegd… Weet niet of er nog veel voordeeltjes aan dat soort auto’s zitten, anders geef ik het best een kans…
vopo zegt
23,5 V6, dat zal zuipen ?
mopar zegt
23.5L V6…duidelijk voor de Amerikaanse markt ;)
joejojo2012 zegt
Met die diesel zou ie nog wel kans van slagen hebben in verschillende europese landen. Zou ie wel in Duitsland op de markt (kunnen) komen?
mashell zegt
Gezien de de tandartsstoel achterin weet je wel op wie ze de wagen richten…
JamesBond007 zegt
Lekker redelijk anoniem rond toeren met zo’n luxe en opgeruimd interieur. Prachtig! Niet echt een auto voor bij ‘ons’, zeker niet met die gigantische 23,5 liter grote motor ;-p
Philip - EQC zegt
En dit nu elektrisch, in zo een groot ding kan men wel wat batterijen kwijt.
vpowert zegt
Je moet wel heel veel ruimte nodig hebben wil je dit prefereren boven een Kia Telluride – ik vind dat zo’n fijne SUV om te zien. Hier niet leverbaar helaas maar begrijpelijk want hij is er niet als hybride. Misschien dat, wanneer ie ooit een hybride aandrijflijn krijgt, het ook een interessante keuze wordt voor Europeanen. De Ford Explorer in PHEV uitvoering is hier natuurlijk inmiddels ook te koop.
aalt zegt
Uit nieuwsgierigheid maar even een plaatje van de 11 seat configuration opgezocht… betekend gewoon geen beenruimte en/of bagage meenemen….. weliswaar van huidig 2020 model…
https://ne-np.facebook.com/AppyKIA/posts/2466773483650918
mopar70 zegt
Al scrollend las ik Ikea intereur…
cdlop01 zegt
Kia/Hyundai en Genesis zijn de Duitse 3 op kwaliteit al lang voorbij en vwb Genesis ook op gebied materiaalgebruik en afwerking, on par met Lexus.
jarnobakker zegt
Laat maar komen. Mooie vervanger voor de S-Max. Die krappe SUV 7 zitters zijn niks waard qua ruimte
B00G1E zegt
Dit is toch de Sedona in de VS?
Ik zie helaas nog het oude model online maar zeker niet verkeerd!
Dutchcarwizard zegt
Mbux?