Een uniek prototype van Lotus, ontworpen door Giorgetto Giugiaro, en uiteindelijk de basis voor een Subaru. Er is echter een ‘maar’…
Midden jaren ’80 loopt de Lotus Excel op zijn laatste benen en vindt Lotus het tijd voor een nieuwe, ‘betaalbare’ sportwagen. Na een misgelopen project op basis van een Toyota-motor, sluit Lotus een samenwerking met GM. Voor hun nieuwe sportwagen mogen ze elke motor van het concern gebruiken en Lotus kiest uiteindelijk voor de compacte 1.6 en bijbehorende transmissie van Isuzu. Een voorwielaandrijver dus.
Drie partijen krijgen de opdracht een 1:1 model te presenteren van hun visie op een sportwagen met deze aandrijflijn, codenaam M100: Lotus’ eigen designteam, General Motors en Italdesign. Die laatste mocht twee jaar eerder nog tekenen voor een mogelijke Esprit-opvolger. Uiteindelijk wordt unaniem gekozen voor het ontwerp van Lotus’ eigen Peter Stevens, de Elan zoals we die nu kennen. De full scale mock up’s van GM en Giugiaro’s Italdesign verdwijnen in de vergetelheid. Ze zijn enkel intern aan het management getoond en hebben dus nooit staan pronken op autoshows.
Aangezien vrijwel niemand het ontwerp van Italdesign had gezien, gebruikte de ontwerpstudio de basis gewoon voor een andere auto. Wie de Subaru SVX gaat vergelijken met dit studiemodel voor Lotus zal moeten toegeven dat de gelijkenissen meer da toevallig zijn. Het is dus niet alleen een uniek stuk voor de Lotus-liefhebber, maar ook een bijzonder relikwie voor de die hard Subaru-fan.
Vaak verdwijnen dergelijke studiemodellen in een opslag, geconserveerd voor een toekomstige tentoonstelling in het fabrieksmuseum of gewoon als tastbaar bewijs van de eigen geschiedenis. Lotus’ heeft als klein merk echter geen grote loodsen zoals bijvoorbeeld Renault, Mercedes-Benz of Porsche die hebben en alles wat geld op leverde werd gewoon verkocht. Zo ook dit model van Italdesign.
En zo kan het gebeuren dat je voor slechts 6500 euro de eigenaar kunt worden van dit uniek stukje autogeschiedenis. Hoewel de auto op ware grote is, kun je er niet veel meer mee dan er naar kijken. De auto is namelijk volledig opgetrokken uit hout, glasvezel en plamuur, geplaatst op een simpel metalen frame met niet sturende assen. Aangezien het model voor eenmalig gebruik was, heeft men destijds niet de moeite genomen de auto te beschermen tegen de tand des tijds. Het frame is dan ook behoorlijk roestig, her en der vallen de scheuren in de body en het houtwerk begint al lekker te rotten. Dit vehikel conserveren voor de toekomst kost vermoedelijk meer dan de initiële aanschafprijs en dan wordt het opeens een behoorlijke smak geld voor een groot uitgevallen modelauto. Een ieder die het toch aandurft kan terecht bij het Belgische Oldtimerfarm.
Met dank aan Bram voor de tip!
patrick zegt
Is toch gaaf om dit in een mooi groot huis te hebben staan als kunstwerk. Eerst in ere herstellen en dan over een jaar of 20 van de hand doen ( Zal Lotus dan nog bestaan? )
Blij dat ze dit soort dingen niet vernietigen.
Btw in NL woont geloof ik iemand die allerlei bijzondere Lotus (studiemodellen ) heeft of had, ik gun het het jem van harte.
carfreakjim zegt
@patrick: Die zijn als ik me niet vergis verkocht, ik geloof dat hij ze eerst aan lotus heeft aangeboden maar die hadden daar het geld niet voor dus toen is alles geveild
patrick zegt
@carfreakjim: dat is jammer! Hij had echt een bijzondere verzameling
arvid zegt
@carfreakjim: inderdaad in 2012 het grootste gedeelte geveild op goodwood. Eerst de complete collectie aangeboden aan lotus zelf alleen hadden ze het geld toe niet. Echter hebben we wel nog wat lotussen over waaronder de concept. En een aantal sevens
arvid zegt
@patrick: dat zijn wij, wij hebben M200 studiemodel deze is op de basis van een elan. En een rijdende etna op basis van een esprit. En een kleimodel van de laatse evora
patrick zegt
@arvid: diep respect! Die m200 is echt gaaf..
Ik vind dit vele malen interessanter dan de zoveelste aventador. Juist het aparte, soms het onbekende i.c.m. Zeldzaamheid vind echt geweldig.
Staan de modellen ook weleens ter bezichtiging? ik ben namelijk reuze benieuwd
Mag ik vragen wat de reden was van de verkoop van de andere modellen?
arvid zegt
@patrick: @patrick: nee ze zijn eigenlijk niet ter bezichtiging. Dit i.v.m. Transport wat gewoon lastig is. Ze staan thuis echter ben ik niet meer thuiswonend maar ik zal mijn broer wel even vragen of die van de week fotos wilt maken. Zodat je ze toch kunt bekijken.
De reden van de verkoop was eigenlijk ruimte gebrek. Op de top van de collectie bestond deze uit 40 auto’s en stonden deze eigenlijk te verstoffen en wij vinden dat auto’s zijn om mee te rijden en niet om stil te staan en mijn vader wilde wat anders.
Nu heeft die zich toegespitst op voor oorlogse autos. Zowel straat als racers.
Posten vanmiddag toevallig een fotootje van een bugatti type 54. Dat soort dingen
patrick zegt
@arvid: gaaf! En ook wel begrijpelijk. Het zou super zijn om wat foto’s te zien. Als je wilt kan ik je via een p.m. Mijn mail adres geven mocht je dat prettiger vinden
arvid zegt
Nee hoor maakt mij niet uit. Zet het adres niet bij. Dus post ze wel dan kunnen er meer mensen van genieten@patrick:
patrick zegt
@arvid: top! Alvast bedankt :)
cossiekiller zegt
De Corvette C4 velgen niet te vergeten!
crosske zegt
@cossiekiller: kijk maar ’s goed naar foto’s op Oldtimerfarm. Zijn sierdekseltjes hoor
flevocarspotter zegt
Als ik het geld en de ruimte had had ik em zo gekocht maar ik zit nog op de middelbareschool…
moveyourmind zegt
Een must have voor de Lotus-verzamelaar die nog ergens 6500 euro heeft liggen. Dit is dan echt zo’n item waar je niet te lang over na moet denken. Gewoon de aanbieder opbellen terwijl je ondertussen de trailer al achter de auto aan het hangen bent.
Maar voor de niet Lotus-verzamelaar is die Subaru SVX ook een heel erg coole auto. Na al die jaren ziet die er ook nog steeds uit als een futuristisch prototype, maar wel één waar je gewoon mee kan rijden. Fantastisch met die gesplitste zijramen, waarvan slechts een klein gedeelte open kan. Én dan het interieur met erg fraaie kuipstoelen, en een dashboard dat voor toen bijna net zo modern was als de cockpit van de Spaceshuttle. Inclusief nephout dat zo nep is dat het bijna weer mooi is. Mooiste vind ik zo’n SVX in het wit. Bij veel andere auto’s vind ik dat maar wannabee hip, bij zo’n SVX staat het echt geweldig.
En het allermooiste is dat bij dit soort auto’s de kans erg klein is dat je er in het wild nog één tegen komt.
stephane8200 zegt
@moveyourmind: ik zal mijn best eens doen door binnenkort foto’s van een witte SVX te maken. Ik ken iemand die er eentje heeft of in ieder tot voor kort had.
moveyourmind zegt
@stephane8200: Dat zou leuk zijn! Hopelijk heeft hij die auto nog. Hopelijk voor hemzelf, want dit is echt zo’n auto waar je spijt van krijgt dat je hem ooit weg hebt gedaan.
pinut187 zegt
Vind het toch een hoop geld, ga ik liever op zoek naar zo’n SVX..
Dutchdriftking zegt
Maar wat moet je er mee ?
Dizono zegt
@dutchdriftking: volgens mij posten we genoeg huizen met een garage waarin je deze kwijt kan én nog ruimte overhoudt voor rijdende auto’s. Gewoon neer zetten dus ;)
arvid zegt
@dutchdriftking: eens helemaal niets. Als je er een jaar naar gekeken heb is het wel klaar zeg maar. En daarna zijn we onverkoopbaar
autodrop zegt
Gaaf! Meer van dit soort artikelen, net als “het vergeten concept”! Die 80.000 gespotte rs6jes en amgtjes hebben we inmiddels wel gezien..