Wat heeft de vernieuwde situatie voor exclusieve autoveilingen te betekenen?
Er kunnen geen grote evenementen georganiseerd worden en exclusieve autoveilingen vallen daar zeker onder. Je kunt het bijna als een show omschrijven. De ene na de andere prachtige bolide komt een podium oprijden. Men vertelt een verhaaltje over het voertuig en vervolgens kunnen de biedingen beginnen. Dit hele concept is verplaatst naar de online wereld.
Online Only
Normaal gesproken zit een zaal vol met bieders. Dan zijn er ook nog mensen die telefonisch of online meebieden. Nu is het hele veilingcircus een online happening geworden. Van 21 tot en met 29 mei organiseerde veilinghuis RM Sotheby’s de Online Only: Driving Into Summer veiling. De resultaten zijn binnen.
Resultaten
In totaal leverde de veiling ruim 16 miljoen dollar op. Er werden genoeg dikbolides verkocht, maar niet zo extreem zeldzaam zoals we bij eerdere veilingen hebben gezien. De top 10 opbrengst ziet er als volgt uit.
- 2003 Ferrari Enzo – 2,64 miljoen dollar
- 1985 Ferrari 288 GTO – 2,31 miljoen dollar
- 2017 Ford GT – 836.000 dollar
- 1958 Ferrari 250 GT Coupe – 671.000 dollar
- 2020 Ferrari 488 Pista Spider – 605.000 dollar
- 2020 Lamborghini Aventador SVJ – 467.500 dollar
- 1965 Shelby 427 S/C Cobra ‘4000 Series’ – 396.000 dollar
- 2006 Ford GT Heritage – 385.000 dollar
- 2019 Ferrari 812 Superfast – 335.500 dollar
- 2001 Ferrari 550 Barchetta – 308.000 dollar
Ook de rijken zijn in deze tijden van crisis wat voorzichtiger geworden. Enorme bedragen stukslaan op auto’s is op dit moment een risico. Gaan de prijzen dalen, of is dit juist het moment om in te stappen? Een auto als een Enzo is nog steeds goed geld waard, maar de Aventador SVJ heeft bijvoorbeeld geen heel imposant bedrag opgebracht.
Een groot deel van de online veiling werd niet verkocht voor het beoogde bedrag. Zo vonden onder meer een Ferrari F50 (2,5 miljoen dollar), een Maserati 3500 GT by Touring (220.000 dollar) en een Lamborghini Urus (240.000 dollar) geen nieuw baasje.
acakoning zegt
Hmm, en ik maar hopen dat alles zakt. Niks van dat alles.
petroldrinker zegt
Tja, en wij maar hopen dat de markt instort om wat leuks te scoren, ik denk niet dat dat nog gaat gebeuren helaas…. nooit weer, die tijden zullen helaas geweest zijn
sudbina zegt
@petroldrinker: nee hoor, die tijden komen wel weer. Het is historisch gezien sowieso ups en downs en we zitten al een tijdje op een over de top up. Dat kan alleen nog maar keihard naar beneden vermoed ik zo.
basman147 zegt
Niet zo lang de centrale banken honderden miljarden aan gratis geld in de markt blijven pompen. Dat geld is op zoek naar rendement en aangezien staatsobligaties niets meer opleveren gaat het naar de aandelenmarkt en de markten voor roerende en onroerend goederen.
Diegenen die in de markt zijn voor dit soort goederen zijn waarschijnlijk al lang niet meer gevoelig voor een crisisje hier of daar, dat is een probleem voor het gewone volk.
appeltaartislekker zegt
@basman147: precies. Geld wordt steeds minder waard, altijd al zo geweest aangezien men naar 2% inflatie streeft. Daarnaast speelt zeldzaamheid ook een grote rol, ik bedoel maar zo. Zie jij een Ferrari 250 GTO of een Mona Lisa voor een dubbeltje te koop staan? Precies. Ik ook niet.
jorden zegt
@sudbina: ik zie echt alleen maar rozengeur en maneschijn voor dit soort exoten. “Zo worden ze niet meer gemaakt” is een uitspraak die in de toekomst meer en meer op zal gaan.
petroldrinker zegt
Ik denk dat dat vies zal tegenvallen, de autos die (ik en vele anderen) juist wil, zijn juist de autos zoals ze niet meer gebouwd worden (grote N/A motoren, analoog etc), die zullen weinig tot niet dalen meer denk ik en dat is jammer.
mashell zegt
Degene die Ferrari 250 GT Coupe heeft gekocht is de spekkoper. 2 miljoen minder betaald dan voor de Enzo en dat voor een Ferrari uit de legendarische 250 serie.
weijs zegt
Goeiegenade, ruim 2 miljoen voor een 288 GTO is toch niet mis? Ik wist niet dat die zoveel meer waard zouden zijn als een F40.
karaya zegt
Niet zo gek, zijn een stuk minder van gemaakt.
vacano zegt
Is nog wat vroeg om in dit segment nu al spectaculaire prijsdalingen te zien, maar dalen zullen ze weldra doen want 1/ ze werden minder duur verkocht dan gedacht en 2/ sommigen werden zelfs niet aan t startbod verkocht.
Net een Mercedes G500 gekocht, 96K ipv 162K