Momenteel is er een online veiling aan de gang, waarbij geboden kan worden op deze bijzondere Citroën 2CV. Schatting van de opbrengst: tussen de 130.000 en 170.000 euro.
Daar waar de mooiste Eendjes die je momenteel tweedehands kunt kopen slechts zelden meer dan 10 mille doen, kan dit exemplaar zomaar een vijftienvoud van dat bedrag opleveren. En dat omdat we hier eigenlijk te maken hebben met twee Eendjes. Dit is namelijk een van de zeldzame 2CV Sahara’s, nummer 33 van de 694 ooit gebouwde om precies te zijn.
Zo’n Sahara, we haalden hem onlangs al even aan, heeft namelijk twee verbrandingsmotoren en derhalve ook vierwielaandrijving. Verder krijg je ook twee contactsleutels, twee startknoppen en twee benzinetanks. Beide tanks zitten recht onder de voorstoelen (of wat daarvoor moet doorgaan), terwijl de vulopeningen door de portieren steken. Een veilig gevoel…
Lekker primitief allemaal, maar dit Eendje staat zijn mannetje in het terrein. Niet vanwege zijn vermogen, dat bedraagt combineerd nog altijd slechts 25 pk, maar vooral door zijn lage gewicht van 735 kilo, gecombineerd met vierwielaandrijving. Overigens kun je er ook voor kiezen om alleen de voorste óf alleen de achterste motor te gebruiken. Zo heb je dus altijd je eigen reserve-exemplaar bij je! Geen slecht idee met een Franse klassieker.
Dit exemplaar kwam vorig jaar in handen van een Duitse verzamelaar, die de auto kocht van de eerste Franse eigenaar. Waarom de huidige eigenaar de Sahara nu al weer van de hand doet is niet bekend, hij heeft de tweemotorige Eend aangeboden bij een online veiling. Samen met nog vier stokoude eendjes, waaronder een tweede Sahara en twee besteleenden. Bieden kan nog een kleine twee weken, momenteel bedraagt het hoogste bod voor deze Sahara 40.000 euro.
Citrofiel zegt
Voor dat geld liever een Traction Avant Cabriolet. Maar het is bijzonder, zo’n Sahara, en aangezien bijzondere voertuigen tegenwoordig investeringsobjecten zijn geworden viel het te verwachten dat ook deze richting bizarre prijzen gaat. Wel leert de ervaring me dat Catawiki qua geschatte opbrengst structureel boven de uiteindelijke opbrengst zit bij de oldtimerveilingen. Ze hebben optimistische veilingmeesters daar…
Rob zegt
@Citrofiel:
Oei, een Traction Avant cabriolet…. Over pure schoonheid gesproken….
Een tandarts hiero rijdt er mee rond. Met van die mooie rode wielen. Hij heeft ook een ouwe Fiat 500, met vouwdakje. Voor de rest is die vent een arrogante pik, maar smaak heeft ie wel ;-)
Citrofiel zegt
@Rob: Grappig, ik ken ook een tandarts met een TA Cabrio. Maar die heeft geen 500 en is zeker geen arrogante pik. Het ding staat al enkele jaren in de schuur voor een langzame restauratie trouwens. Intussen rijdt hij met zijn ‘normale’ TA’s naar meetings.
Rob zegt
@Citrofiel:
Hehehe, ik maar denken dat alle tandartsen in Saabs rijden, blijken het TA’s te zijn! ;-)
Misschien moet ik me maar eens gaan omscholen ;-)
Maar eigenlijk vind ik de normale TA’s nóg mooier. In het zwart met gele koplampen en witte wielen. Veel stoerder en tegelijk eleganter wordt het niet.
http://vpstestbringatrailercom.c.presscdn.com/wp-content/uploads/2010/03/1953_Citroen_Traction_Avant_IIB_1.jpg
Citrofiel zegt
@Rob: Ik heb vrij veel ervaring met TA’s, en als ik niet binnen een paar jaar dood val komt er zeker één in mijn bezit! Het uiterlijk, dat net van ‘koets-ouderwets’ richting moderner gaat, het rijgedrag wat aan alle kanten zwaar en oud is, maar toch mee komt met het huidige verkeer. Precies goed. Het is gewoon het meest klassieke wat je toch redelijk fatsoenlijk kunt rijden tegenwoordig.
Rob zegt
@Citrofiel:
Weet je wat ik het vreemde vind? Het is echt een ‘mijlpaal’ auto, maar ik heb het idee dat ie lang niet die status heeft. Zoals bijvoorbeeld een Model T of Eend wel heeft.
Hoe zou dat komen? Het heeft op zich alle ingrediënten voor een instant klassieker cultstatus. Is ie dan toch te oud? Of omdat de opvolger de magistrale DS was? Of het lot heeft gewoonweg anders bepaalt, dat kan natuurlijk ook ;-)
Citrofiel zegt
@Rob: Er zijn er wel vrij veel overgebleven, maar dat zal ook komen doordat er nog vrij veel zijn gebouwd na de oorlog, terwijl de auto wel een typisch vooroorlogs uiterlijk heeft. Dat doet wat met hoe bijzonder hij in de sloop-jaren werd gevonden. In de jaren ’70 zijn er bergen naar Nederland geïmporteerd, te zien aan de kentekens uit die jaren. Andere auto’s van die leeftijd waren destijds minder interessant door hun normalere uiterlijk. Is althans mijn gedachte.
Waarom hij nu dan toch minder bekend is dan de voorbeelden die jij noemt? Werkelijk geen idee.
mercedesclk350 zegt
Zo’n een(d)tje die misschien op een plek zoals de Sahara handiger is dan 80% van de huidige terreinwagens.
desjonnies zegt
Die prijs klopt overigens !
De Sahara is echt ontwikkeld voor de Sahara, Franse olie-exploratie maatschappijen hadden een licht en simpel autootje nodig als werkpaard.
Staatsbosbeheer (bestaat dat nog) in Nederland had ze ook, vooral om in Noord Holland de duinen te inspecteren. Ooit als jochie een promotie film van Staatsbosbeheer gezien waarin een 2CV Sahara een kei-steile duin beklimt, met de commentaar stem van Philip Bloemendal DE stam van Nederland
Hier overigens een vrachtwagentje ook speciaal ontwikkeld voor de olie exploratie in de Sahara :
http://www.bangshift.com/forum/filedata/fetch?id=880033
Dutchdriftking zegt
Best stoer, maar mijn ding is het niet.
moveyourmind zegt
1 keer met Dakar winnen en je hebt je investering alweer terugverdiend….
eaurouge zegt
Dan liever een c6
norge zegt
Heerlijk….Voor liefhebbers van echte auto,s….
americanmuslecarlover zegt
Geef mij maar wat anders…
rufctr01 zegt
En toch vind ik het een leuk autootje om te zien! Zeer bijzonder en goed doordacht voor die tijd. Heeft Renault ook niet zoiets gemaakt met de Renault 4?
phdg zegt
@rufctr01: Renault 4 Sinpar
2jzpower zegt
Zou dit bedrag echt behaald worden?
undifined1 zegt
Snap je toch niet dat zoiets zo duur moet zijn, bijna 700 stuks is ook niet extreem zeldzaam ofzo
isn1981 zegt
@undifined1: klopt met als kanttekening hoeveel zijn er nog over? Misschien dat dat hem weer iets zeldzamer maakt.
papa zegt
Een knakker hier in de buurt heeft er 2 in een loods staan samen met een heleboel Frans spul bx 4×4 gti cx-en enzo
nickmercedes zegt
@papa: Foto!!!
a3aan zegt
Zo’n eend is de blikgeworden definitie van primitief.
hplh zegt
Toevallig weet ik dat er laatst 1 in nl van de hand is gegaan voor ongeveer 75.000
De schatting lijkt me erg royaal.
Robert zegt
@hplh: typisch gevalletje van Catawiki-overdrijving. Niet voor het eerst en zeker niet voor het laatst…
fit4fun zegt
Wanneer gaat de klassieke auto waarde explosie luchtbel in elkaar klappen en waardoor?
mynameisjeroen zegt
Ik heb vorige maand een dagje rond gereden in een 2CV6, ik heb best lol gehad maar had geen enkele moeite om hem aan het eind van de dag weer in te leveren. Mijn ding is het niet.
thijse zegt
Wel een geniaal ding. Maar dan als 8e of 9e auto. Voor die paar voorjaarsdagen met 23-25 graden, dat je als enige werkende Nederlander vrij hebt en het dus rustig is op het platteland.