Legendarische Italiaanse merken die opstaan uit de dood. Je kunt vervelendere dingen horen op je zondagmiddag.
Geinig is dat eigenlijk. Italianen staan nou niet bekend als de meest productieve en efficiënte bevolkingsgroep van Europa. Sterker, als een product het na een paar keer gebruiken niet meer doet, kun je er vrijwel zeker van zijn dat er zich een Italiaan mee heeft bemoeid. Als ze al iets maken.
Maar de dingen die ze dan wél maken, zijn vrijwel stuk voor stuk geweldig. Hun eten, geweldig. Hun kleding? Geweldig. Hun schoenen? Geweldig. Hun auto’s? Geweldig. Het is dan ook niet voor niets dat de meest legendarische merken vrijwel allemaal Italiaans zijn. Ferrari, Lamborghini, Alfa Romeo en Maserati, om maar wat voorbeelden te noemen.
Eén legendarisch merk komt terug
Naast bovengenoemde merken zijn er natuurlijk legio Italiaanse autofabrikanten die recent of minder recent ter ziele zijn gegaan. Eén daarvan is het merk waar we het vandaag over hebben; Lancia. Een merk dat werkelijk waar pareltjes heeft voortgebracht, maar sinds 2016 op is gehouden met te bestaan. Althans, in Nederland dan
In Italië kun je namelijk nog wel steeds Lancia’s kopen, alleen zijn dat niet de spannendste autootjes. Het enige model dat ze aanbieden is namelijk de Ypsilon. je weet wel, dat is dat kleine stadswagentje dat in 2015 al redelijk gedateerd was.
Maar daar komt nu verandering in!
Lancia komt terug in Europa
Lancia heeft namelijk aangekondigd dat het weer helemaal terug gaat komen, een renaissance, zoals ze het zelf noemen. Het Italiaanse merk heeft een tienjarenplan ontwikkeld en zou zich daarmee weer helemaal op de kaart moeten zetten.
In 2024 komt als alles goed is de nieuwe Ypsilon, een B-segmenter die zo’n 4 meter lang wordt en volledig elektrisch zal zijn. Twee jaar later volgt de ‘grote’ Lancia, nu nog zonder naam. Maar dat hij 4 meter 60 wordt en ook 100% elektrisch, is wel al bekend. In 2028 tenslotte komt de nieuwe Delta. En ook die auto is -verrassing- helemaal elektrisch.
Met deze drie modellen wordt volgens eigenaar Stellantis 50% van de markt gedekt en ze zullen “bijdragen aan de verbetering van de prestaties van het Stellantis premium- en luxecluster, zoals uiteengezet in het strategische plan “Dare Forward 2030”. Om er maar even een quote uit het persbericht doorheen te gooien.
Gaat dit Italiaanse merk het redden?
Lancia komt dus terug, aldus Lancia zelf. Wij hier ter redactie zouden het hartstikke leuk vinden, we zijn namelijk dol op alles wat Italiaans is. Maar er rijst wel een vraag, namelijk: Gaat het lukken? Is er wel ruimte voor nog een Italiaans merk in een markt die eigenlijk al overvol is? Wij durven onze handen er niet voor in het vuur te steken.
Maar wat denk jij, alwetende Autobloglezer? Denk jij dat Lancia een kans maakt? Of gaan ze Alfa Romeo achterna en kondigen ze van alles aan, maar gaat er uiteindelijk niks gebeuren?
Laat het weten in de comments!
Bella Macchina zegt
Ik ben benieuwd hoe ze zich in al die Stellantis merken met gedeelde platformen gaan profileren. Eigen platformen zijn niet realistisch dus dan maar premium versies van Fiat, zoals DS van Citroën? Dit zonder direct Peugeot, Opel of Alfa Romeo in de weg te lopen lijkt me niet eenvoudig. Binnen dit decennium gaan er een paar deze merken verdwijnen en ik vrees dat de Italiaanse daar de grootste kandidaat voor zijn.
Richmond zegt
Daar heb je hele goede marketing voor nodig en genoeg dingen, behalve design, die het een unieke propositie in de markt maakt. Het moet toegevoegde waarde hebben en een historische naam alleen vult geen order boeken
(ooo--V--ooo) zegt
Aan de andere kant zeggen we al zeker 10 jaar dat Alfa en Lancia de komende Kerst niet gaan halen
HZW zegt
Alles gaat afhangen van het Lancia design, de EV techniek van alle Stellantis auto’s worden op de zelfde basis geschoeid, alleen de FIAT 500 EV heeft nog zijn eigen EV architectuur, waar ook de nieuwe EV Panda gebruik van zou gaan maken, als dat ook geen B-segment auto gaat worden.
Want dan wordt alles gewoon op de Techniek van de Peugeot 206 Electric gebouwd.
Het CentoVenti concept blijft bij een concept met uitwisselbare en toevoegbare accu’s.
Ook lijkt het er op dat niet veel van het CentoVenti design het productie stadium zal gaan halen.
De Nieuwe Panda zou weer veel meer een Panda worden, en dan vooral verwijzend naar het design van de eerste klassieke Panda.
De Laatste generatie Lancia Ypsilon stond al op een langer onderstel dan bv de huidige Panda en 500 als 3-deur versie.
Dus de stap naar het B-segment is dus voor de Ypsilon kleiner, dan voor de Panda.
Verder lijkt het mijn ook niet de bedoeling om met alle kleine modellen naar het B-segment te verhuizen.
Ook de 5-deur FIAT 500 zal een B-segment auto worden, en waarschijnlijk de zelfde techniek gebruiken als de nieuwe EV Ypsilon, die op de Peugeot 208 gebaseerd is.
frank2b zegt
Vandaag het Fully Charged Life event in de RAI in Amsterdam bezocht (https://www.rai.nl/agenda/fully-charged/).
Er is zéker plaats voor een eigenwijs merk in de EV-arena. Een EV met mooie analoge klokken achter het stuur, echte fraai afgewerkte aluminium schakelaars in de middenconsole, een mooi klassiek interieur, een comfortabele achterbank met de nodige voorzieningen aldaar …. dát zou wat zijn.
Het is wel erg veel eenheidsworst in de EV-markt nu. Schermpje achter het stuur, aanraakscherm midden, een HUD, spartaans achterbankje …
Lancia zou een stijlvolle smaakmaker kunnen zijn.
kniesoor zegt
Toeval wil, dat er – as we speak – een Delta van de laatste generatie bij de overburen voor de deur staat. Ik zeg jullie : het is een teken ! Je zou er spontaan religieus van worden . . . 🙂
alfablog zegt
Op technisch vlak worden de verschillen steeds kleiner. Feitelijk zijn de verschillen tussen een Golf, Astra, I30 enz meer iets in de marge. Alle auto’s zijn betrouwbaar. Ook met electrisch zal dat zo zijn en dan komt het aan op “beleving”, styling, gebruiksgemak en afwerking. En daarmee geloof ik zeker in het maken van varianten met een eigen visie.
mout zegt
Yep. Ik gebruik voor mijn werk min of meer door elkaar een 208, Ceed en Megane, plus een enkele keer een Astra (GM generatie nog).
Vanwege het beleid allemaal vergelijkbaar uitgevoerd qua kleur en uitrustingsniveau. Ik snap steeds beter dat journalisten vooral de infotainment bespreken, want ik ervaar verder maar erg weinig verschil. Het is dan bijna ‘leuk’ om een halve reis naar de CC instellingen van de Megane te zoeken.
Dutchdriftking zegt
Dikke prima dit. En als Lancia het Italiaanse zusje van DS is, kan het wellicht prima werken.
ericc zegt
Blij te lezen dat het niet een zoveelste EV-SUV wordt!
Zullen ergens onder Maserati vallen maar meer luxe bieden dan Alfa (deze laatste iets sportievere uitrusting).