Sowieso dat elke AB-redacteur deze voor Sinterklaas wil hebben.
Op dit moment is de Nurburgring Nordschleife het strijdtoneel van twee auto’s: de Porsche Taycan en de Tesla Model S. De Taycan is niet eens aanwezig en er is nog veel onduidelijkheid over de Model S. Het is een bijzonder vermakelijke strijd waar alle ogen op dit moment op gericht zijn.
Daardoor kunnen andere auto’s relatief anoniem hun rondjes doen, zoals deze Porsche 718 Cayman. Autobloglezer @patrickcoerver was zeer oplettend en schoot een paar haarscherpe platen van deze Porsche 718 Cayman. Het is er niet zomaar eentje, maar een GT4. Gezien de extra hardware die aan de auto gemonteerd is, moet dit wel de nieuwe Cayman GT4 RS zijn. Er gingen al langer geruchten over deze uitvoering, maar deze lijken nu te worden bevestigd.
Dankzij de foto’s van Patrick kunnen we een paar conclusies trekken. Allereerst natuurlijk vanwege het feit dat de kans wel heel groot is, dat de auto er daadwerkelijk komt. Vooral vanwege het feit de auto niet zwaar gecamoufleerd is, geeft aan dat het productiestadium nabij is. Reken op een introductie begin 2020, toevallig is dan de Salon van Genève aan de gang. Wat een toeval.
NACA-ducts
Als Porsche deze auto de 718 Cayman GT4 RS gaat noemen, is het de eerste keer dat er een straatlegaal ‘RennSport’-model wordt gemaakt van een model dat níet een 911 is. De Cayman GT4 RS kun je bijvoorbeeld herkennen aan NACA-ducts (luchthappers) in de ‘motorkap’. Ook heeft de Cayman GT RS geen achterste zijruitje, de gewone GT4 heeft deze wél. De Cayman GT4 RS heeft op die plaats een luchthapper. Hoe gaaf is dat?
Spoiler alert
Ook de spoiler moet iedereen direct opvallen. Het ding is namelijk enorm. Het is een zogenaamde ‘hangende spoiler’, zoals veel raceauto’s tegenwoordig ook hebben. In dit artikel lees je wat de voordelen zijn van die hangende spoilers. De gewone 718 Cayman GT4 heeft ook een spoiler, maar deze is eenvoudiger en kleiner.
9A2 EVO
Dan het onderdeel dat we niet kunnen zien: de motor. Dat is hoogstwaarschijnlijk een update van de 9A2 EVO-motor. In feite is dat de 992 motor, plus 1 liter slagvolume, maar minus twee turbo’s. Porsche heeft dit blok niet voor slechts de Cayman GT4 en 718 Spyder ontwikkeld. Waarschijnlijk krijgt het blok een paar mechanische wijzigingen zoals titanium zuigerstangen.
PDK
Is het allemaal hosanna? Nou, nee. Net als bij de RS-versie van de 911 GT3 zal de Cayman GT4 RS hoogstwaarschijnlijk alleen uitgerust worden met een PDK-transmissie. Deze automatische versnellingsbak met dubbele koppeling wordt waarschijnlijk ook leverbaar voor de gewone Cayman GT4. Ondanks het feit dat een handbak leuker is voor veel puristen, valt er wel wat te zeggen voor de PDK. Ten eerste is het een auto mede voor circuitgebruik. Dan is het wel lekker dat je beide handen de gehele tijd aan het stuur kunt houden. Ten tweede omdat de PDK gewoon een zeer goede automaat is en snel op- en terugschakelt. Maar het grootste voordeel zijn de verhoudingen. De PDK heeft zeven overbrengingen (de handbak zes) en die zijn ook nog eens korter. Bij de handbak van de gewone 718 GT4 zijn deze gewoonweg te lang.
Imagecredit aan @patrickcoerver via Autojunk.
Heb jij ook bijzondere auto’s gepot? Via deze link kun je de foto’s direct uploaden op Autojunk.
baksteen zegt
Ik vond de vorige gele pijlen mooier, deze zijn ook moeilijker om te zien
chriscross zegt
Nee die bakplaat op de achterzijde loopt mooi in lijn met de rest
8cylinder zegt
Groot fan van hangende spoilers maar niet met deze gigantische duplo staanders.
KEV9 zegt
prachtige auto, zo had de 911 moeten zijn.. zoveel mooier dit.
Daanvk911 zegt
Helemaal blacked out met de gele carbon keramische remmen….Kwijl
hehe zegt
‘Naca ducts in de motorkap’.
Neem aan dat je kofferklep bedoelt?
Daanvk911 zegt
@hehe: scherp kerel
hotze zegt
@hehe: daarom ‘motorkap’ in het artikel of zijn de quootjes later toegevoegd?
hehe zegt
@hotze: later toegevoegd, voelt altijd als een beetje valsspelen :-)
justonce zegt
Heeft ‘t flink te verduren gehad… schijfjes nog aan ‘t nagloeien!
Ram-G-maN zegt
@justonce: Dat is de reflectie van de rode kerbstones die op die rotondes liggen. Kijk maar naar de glossy gooseneck staanders van de (achter)vleugel die kleuren ook rossig van de reflectie.
On-topic: Ik ben wel verbaasd dat ze niet de aerodynamische “kieuwen” schuin boven achter de voorste wielkasten hebben doorgevoerd op de GT4 RS. Ik hoop wel dat de RS meer toeren kan lopen dan de non-RS GT4. Het is wel een groot verschil met de oude GT4 RS met de 3.8L boxer zescilinder -ongeacht de benzinepartikelfilter- klinkt de 718 GT4 net niet gretig genoeg. Als ze voor de GT4 RS de redline met 800~1100rpm kunnen oprekken moet die uiteindelijk perfect kunnen klinken.
Onehp zegt
@automotivedesigner: zoals AP reeds aangaf bij de launch van de 718 GT4 is er de mogelijkheid voor titanium drijfstangen => meer toeren en vermogen.
ty5500 zegt
Ziet er goed uit!
marcus1963 zegt
Hopelijk komt er ook een spyder RS versie ..!
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor!