Eigenlijk de Golf die je het liefste wil hebben.
Zoals jullie niet ontgaan zal zijn, is onlangs de nieuwe Volkswagen Golf onthuld. Een nieuwe Golf betekent bijna standaard dat de modellen die de techniek delen met de Golf, ook binnenkort aan de beurt zijn. Zo hebben we onlangs de nieuwe Skoda Octavia kunnen verwelkomen en weten we dat de Audi A3 op zijn laatste benen loopt.
Uiteraard hoort daar ook een nieuwe Seat Leon bij. De eerste Leon kwam in 1999 op de markt en was een zeer geslaagde mix tussen een ontwerp van Italdesign met Alfasud-achtig achterwerk, Golf techniek, Audi interieur en Spaanse flair. De tweede generatie was nogal ‘budget’ en bij de derde generatie misschien nog wel iets ergers: die was een beetje saai. Daar zijn Skoda’s al voor. Dus kan Seat dat rechtzetten en wat kunnen we nog meer verwachten? Gelukkig kon Autocar al een boekje open doen over de bestseller uit Martorell.
Onthulling nieuwe Seat Leon
Net als veel auto’s wordt de nieuwe Seat Leon, naar alle waarschijnlijkheid, onthuld op de Salon van Genève. De verwachting is dat de auto niet veel later in de showrooms zal staan. Net als de Golf zal de Leon niet compleet nieuw zijn, maar ingrijpend vernieuwd. Ten eerste is het MQB platform dermate modulair dat deze gemakkelijk aangepast kan worden aan de wensen van tegenwoordig. Zo zal het een stuk stijver zijn dan voorheen en hebben de heren technici en ontwerpers meer vrijheid. Daarnaast zet ook Seat in op een elektrische variant, de El Born. Deze staat op het MEB-platform waar de ID.3 ook op staat.
Sportieve Golf
De nieuwe Leon zal wederom het sportieve broertje van de Golf moeten worden. Qua uiterlijk zal het een evolutie zijn van de huidige, zij het met meer flair en meer een eigen smoel. Op de gecamoufleerde test-exemplaren was duidelijk een neus te zien de we kennen van de Tarraco. Net als de nieuwe Golf krijgt de Leon een minimalistisch dashboard. Hopelijk ditmaal met iets meer een eigen smoel. Het huidige Leon dashboard was wel erg sober. Mocht je fan zijn van de Leon SC (de driedeurs variant), hebben we slecht nieuws, want die komt niet meer terug. De ST (stationwagon) komt wel terug. Motoren zijn de 1.0 TSI, 1.5 TSI en een PHEV met 201 pk. Dezelfde aandrijflijnen als een Golf, dus.
Cupra Leon
Alle nadelen van de Leon kun je vergeven met de Cupra uitvoeringen. Je had een Golf R motor voor Golf GTI geld. In dit geval wordt de auto onder de merknaam Cupra geleverd. De nieuwe Cupra Leon zal veel visuele details gaan delen met de Formentor concept. De Cupra Leon zal gebruik maken van de 245 pk sterke PHEV aandrijflijn van de Golf GTE. De Cupra Leon R heeft enkel een benzinemotor met 300 pk en vierwielaandrijving.
De Leon komt dus heel erg snel, zo veel is duidelijk. Hoe zit het dan met de Formentor. Simpel, die volgt aan het einde van 2020, tegelijkertijd met de Seat El Born.
lekkerlinksrijden zegt
De Leon, laatste model, vond ik altijd een leuke auto, maar de binnenkant echt dodelijk saai. Als ze dat eens een beetje leuker kunnen maken
hotze zegt
@lekkerlinksrijden: ‘k had er geen moeite mee hoor, prima materialen. Misschien wat donker en jammer dat je weinig opties hebt qua variatie. Zal te duur zijn geweest, ’t mag ook niet te mooi worden, de Golf moet er boven blijven staan.
jajeroenja zegt
Zou graag een huidige generatie Leon Cupra300 rijden, GolfR specs met in mijn ogen en wat spannender uiterlijk. Alleen die krengen zijn maar weinig geleverd en ze vragen nog best een bult geld.
RiKe zegt
@jajeroenja: Importeren loont. Als je een auto in Nederland koopt ben je sowieso een dief van je eigen portemonnee.
Robert zegt
Ik heb (gek genoeg) één probleem met het uiterlijk van de buitenkant bij deze en ook bij de vorige Leon: het feit dat de deurgrepen lukraak op de zijkanten lijken te zijn geplakt. Ze passen niet bij de vouwen in de flanken van de auto. Alsof de ontwerper is gestopt na het ontwerpen van de carrosserielijnen en men er twee dagen voor de presentatie nog ontdekte dat er ‘iets’ ontbrak (gebeurde vaker; denk aan de richtingaanwijzer op de Citroën ID/DS).
hotze zegt
@RRRobert: standaard vag-grepen. Helaas geen eigen ontwetp, zal te duur zijn geweest.
clubbtraxx zegt
@rrrobert: What is seen can’t be un-seen, en bedankt he!
bernoulli zegt
De 1M had inderdaad het interieur van de Audi A3 (met die enorme bouwmarktschakelaars), maar dan wel opgetrokken uit veel goedkoper materiaal.
RiKe zegt
Ik ben erg benieuwd, momenteel eigenaar van de Leon 5F SC (juist, de coupé) welke gechipt is naar 180pk. Ja de deurgrepen zijn wat aanwezig op het anders zo strakke design, ja van binnen is het misschien niet de meest flamboyante auto (ondanks de aanwezige sfeerverlichting), maar gloeiende wat kan je er een hoop lol mee hebben als je hem door wat bochten smijt! Geweldige wegligging voor een voorwiel aangedreven auto. Als referentiekader gebruik ik even mijn tweede auto, een 2008 Impreza STI, en deze is misschien minder snel maar in de bochten nagenoeg vergelijkbaar qua wegligging en communicatie in het stuur
sjonniedeluxe zegt
Ik weet het nog: Valentijnsdag 2013 toen werd hij geleverd: een witte leon FR met 140pk tsi. Echt heerlijke auto, zeker in vergelijking met de polo slowmotion ervoor.
dufornee zegt
Ik rij momenteel de Seat Leon ST 184 TDI (inderdaad een Golf GTD onderhuids) en wat me vooral opvalt vergeleken met auto’s als de Renault Megane / Octavia / Golf is dat het allemaal veel directer is wat er in de Seat gebeurt. In de Megane voel ik me meer passagier dan bestuurder en de Octavia en Golf houden van alles het midden. Ja het interieur is niet super spannend, maar het houdt goed en heb nog geen enkel probleem gehad na 65.000 km. Ik zou momenteel geen betere station voor kunnen stellen qua sportiviteit, snelheid en toch een relatief laag verbruik. De performance na de chip naar 220pk / 450Nm is echt heerlijk.
1lunatic zegt
Nu maar hopen dat er niet weer een scherm in zit, die ook zo uit een Golf 4 had kunnen komen.