De nieuwe Caddy gaat het niet gemakkelijk krijgen.
De Fransen hebben het destijds goed gezien met hun ‘Ludospace’-auto’s. Dat is een niche segment van auto’s die zijn afgeleid van bedrijfswagens. Nu zijn er al heel erg lang personenvervoer-uitvoeringen geweest van busjes. Ook in het kleinere segment. Het gaat in dit geval specifiek om compacte bestelwagens die als dusdanig ontworpen en ontwikkeld zijn. Tot in de jaren ’90 deden fabrikant het veel simpeler: gewoon een enorme laadbak achter Fiesta (Courier) of Polo (Caddy) plakken en klaar.
Favoriete auto Gordon Murray
De eerste in zijn soort was de Citroen Berlingo Multispace. Een handig alternatief op een Midi-MPV, want goedkoper en ruimer. Van de Berlingo kwam ook een variant voor mensen die geen vrijgezel wilden zijn (Partner) De Renault Kangoo volgde heel snel. Leuk weetje: Gordon Murray was helemaal lyrisch van de Kangoo. In zijn optiek maakte de Kangoo 4×4 alle SUV’s overbodig. Dat ging om de eerste generatie.
Huidige generatie
We zijn nu 23 jaar verder en we zitten op ‘slechts’ de tweede generatie. Jazeker, de eerste Kangoo werd geleverd van 1997 tot 2007. De huidige generatie gaat alweer sinds 2007 mee. Het is dus hoog tijd voor een opvolger. Goed nieuws: die komt dit jaar. Sterker nog, de Kangoo moet vanaf de herfst dit jaar in de showrooms staan.
Groeispurt
Net als andere auto’s in zijn segment zal de Kangoo iets gaan groeien. Dat is niet helemaal vreemd, want ook de Ford Transit Connect is in de tussentijd iets groter geworden en de Caddy die eveneens in de startblokken staat, zal ook groter zijn dan voorheen. Qua design heeft een ontwerper (in dit geval onder leiding Laurens van den Acker) minder vrijheid dan bij een gewone auto. Ongeveer tweederde van het design wordt gedicteerd door praktische eisen die aan zo’n compacte bedrijfsauto gesteld worden. Reken er maar op dat de Kangoo niet veel zal afwijken, ten opzichte van de Kangoo Z.E. concept van vorig jaar.
Breed motorenpalet
Qua aandrijflijnen zal het drie kanten, misschien wel vier op gaan. Ten eerste zijn daar natuurlijk de vele varianten van 1.5 dCi motor, een viercilinder turbodiesel die in verschillende gradaties van vermogen geleverd zal worden. De elektrische Kangoo Z.E. zal ook zijn terugkeer maken. Elektrische bedrijfswagens worden nu eenmaal ook een dingetje. Verwacht ook een enkele viercilinder benzinemotor voor sommige markten en klanten die echt geen behoefte hebbenaan een zelfontbrander. De vierde variant is de Kangoo ZE Hydrogen. Deze werd nog niet zo lang geleden onthuld.
Onthulling
Over onthulling gesproken, wanneer dat gaat gebeuren is nog niet bekend. Diverse media berichten over levering in het derde kwartaal van 2020. Als dat waar zou zijn zal de compacte bestelauto van Renault al aan het begin van de zomer onthuld kunnen worden. Uiteraard zal er ook een personenwagenvariant volgen, evenals een Mercedes-Benz Citan en Nissan NV250.
tjorque zegt
Vette looks! Nu nog een rs 1.8 of 2.0tCe blok er in en een sportief onderstel en ik zou hem zowaar als gezinsbak overwegen!
henkp1 zegt
Zal wel weer een prima wagen worden, Renault kennende.
Tuurlijk komt er een EV-variant, de Kangoo was nota bene voorloper in dat segment, met meer dan 10 jaar EV-ervaring.
Overigens is er niks nieuws onder de zon, al decennialang worden er personenversies van bestelauto’s gebouwd: bij Renault de 4F4 en 4F6 combi en nog eerder de Juvaquatre en Prairie (over SUV gesproken trouwens), maar ook bij Citroën bijvoorbeeld met de Eend bestel met zijramen en achterbank en nog veel meer.
Dutchdriftking zegt
@tjorque Tja, dan kost hij weer net zo veel als een Megane RS, dan zou ik mijn keuze wel weten….
tjorque zegt
Goh, wij hebben maar een auto, dan liefst eentje die praktisch én snel is…
Robert zegt
Die eerste generatie, en dan met name de pré facelift uitvoering, heb ik wel altijd geinig gevonden. Een mooie nakomeling van de Renault 4.
Ik heb zelfs nog een korte tijd met de 4×4 uitvoering mogen rijden, maar komende vanuit een reguliere personenauto viel dat eigenlijk vies tegen. Erg veel kabaal en een wegligging van een rolcontainer, ondanks de 4WD. Jammer, een illusie armer…
mp014 zegt
Raar maar waar, ik ben helemaal fan! Ik kon me, als diehard autoliefhebber voorheen nooit voorstellen dat ik dit ooit zou zeggen maar ik hou van de Kangoo/Berlingo.
VW golf cabrio, Seat Ibiza, Fiat cinquecento soleil, toen een bmw 320d een Ford street Ka, ML320 op lpg, touareg (wat een kut motor die 5 cilinder) en toen een 535d jawel! Daarna een 520d en een jaartje geleden nog een X5M50d….. en toen, stapje terug moeten doen en een 10 jaar oude Kangoo gekocht, wat een genot om daarmee rond te rijden. De stoelen van die X5 waren duurder dan de hele Kangoo maar wat zit die Kangoo lekker zeg. En je blijft er maar in duwen. Vrouw gelukkig, kinderen helemaal gelukkig (er mag weer gegeten worden op de achterbank) boekhouder gelukkig en ik rijd zorgeloos rond in een fantastische auto. Santé
henkp1 zegt
Hopelijk gaan de zaken straks weer wat beter en kan je zo’n nieuwe Kangoo kopen!
moveyourmind zegt
Heeft wel een heel stoer voorkomen gekregen met die die grille met ledstreep en ledverlichting om het logo. En die uitgebouwde wielkasten die door de achterlichten benadrukt worden staan ook erg goed. Benieuwd wat hier van de productieversie van overblijft, maar Renault kennende zou het best kunnen dat hij er bijna zo uit gaat zien.
zwepp zegt
Waarschijnlijk lijkt het model van 1997 meer op wat er uiteindelijk in de showroom staat dan deze nieuwe renders. Wie trapt daar nou nog in?
slowland zegt
1997…. Toen werkte ik voor de ‘roze courier’ in Groningen. Groningers weten wel wie ik bedoel…
We reden in Renault Express, eigenlijk gewoon een Renault 5 met een schoenendoos achterop.
Toen kregen we onze eerste Kangoo. Wat een ruimte! en wat een comfort! Je zat in een soort vissekom, en de hele auto reed als een luxe wagen, ook het geluid was veel minder!
Wij reden in de eerste 2 Kangoo’s die door Renault Groningen geleverd werden. Het nadeel was dat ze wit waren…. We konden ze niet in het roze bestellen helaas
henkp1 zegt
Ik kom niet uit Groningen en heb dus geen idee waar je het over hebt. Maar Renault levert de bestelauto’s (natuurlijk) in een aantal standaard kleuren of voor een geringe meerprijs, afhankelijk van het model tussen de €400 en €600, kan je Renault de auto leveren in elke gewenste kleur. Moet je maar eens navragen als je aan een nieuwe besteller toebent.
Dutchcarwizard zegt
Murray heeft ook mindere periodes kennelijk.
Dutchdriftking zegt
Ziet er op het eerste gezicht goed uit. De tijd dat bedrijfsvoertuigen er niet uit zagen ligt nu wel echt achter ons.
joosstra zegt
-Edit: dank u! Is inmiddels gefixt.-
En Gordon Murray is een over het paard getilde opschepper die één leuke auto heeft ontworpen.
mathieus zegt
autoblog tip van de week: Kangoo overslaan. Mijn Kangoo (bj 2016) staat nu in de garage voor een vervanging van de motor. Op bijna 4 jaar tijd zijn brandstofpomp, distributieketting, raamrubbers x 2, ruitenwissermotor, batterij en achterlichten vervangen. Buiten de motor moeten ook de raamrubbers en ruitenwissermotor opnieuw vervangen worden. Topwagen! :s
wimof zegt
Waarom verbaast mij dit niets!
wimof zegt
Waarom verbaast mij dit niets!