Het concern gaat doen, wat vele andere autoconcerns al hebben aangekondigd te gaan doen.
Het was al bekend dat Opel/Vauxhall onder de vleugels van PSA de elektrische kant op zal gaan. PSA CEO Carlos Tavares heeft tijdens het Automotive News World Congress de plannen bekendgemaakt voor de merken Peugeot, Citroën en DS.
Tegen 2025 wil het Franse concern beschikken over 40 geëlektrificeerde modellen, verdeeld onder de vijf merken. Daarnaast is PSA druk in de voorbereiding om de Amerikaanse markt te gaan betreden. De Fransen willen de komende zes jaar 124 nieuwe modellen lanceren in zes regio’s op de wereld. Tavares wilde niet zeggen met welk merk ze naar Amerika gaan. Wel zei de CEO dat toekomstige Opels zullen worden afgestemd op Amerikaanse regelgeving.
PSA doet momenteel onderzoek naar de mogelijkheden voor de Amerikaanse markt. De eerste auto van het concern voor Amerika zal mede worden ontwikkeld door Amerikaanse engineers die hier in Europa werkzaam zijn. Daarnaast kijkt PSA naar de wensen van de Amerikaanse consument. Het concern heeft een tienjarenplan uitgetrokken voor dit proces. De verwachting is dat PSA pas tegen 2026 auto’s in Amerika gaat verkopen.
Op het congres sprak Tavares ook over zelfrijdende auto’s. 80 procent van toekomstige auto’s van PSA moeten gedeeltelijk zelf kunnen rijden tegen 2030. 10 procent van de auto’s zullen beschikken over level vier en vijf autonomie. (via Autonews)
lebeaunl zegt
Het zal aan mij of aan het vroege uur liggen, maar #gaap … goed te lezen dat het licht in la douce France ook aan lijkt te gaan..
trustmeiamanengineer zegt
Verrassend! Hopelijk blijft er ook wel bestaansrecht voor Peugeot Sport en Citroen Racing, want daar komen toch vaak leuke spullen en projecten vandaan.
Overigens ook heel jammer dat ze hun Hybrid Air systeem met gecomprimeerde lucht nooit op de markt hebben gebracht, was/is een geniaal systeem in z’n eenvoud, maar is blijkbaar wegbezuinigd….
dirkv zegt
@trustmeiamanengineer: Luchtdruk kan eenvormig veel energie bevatten, kijk nu maar eens naar buiten;) Maar de energie die je kunt opslaan in een klein tankje lijkt me wat aan de lage kant om een auto mee aan te drijven voor dagelijks gebruik.
dirkv zegt
@dirkv: eenvormig=enorm
trustmeiamanengineer zegt
@dirkv: Jup. Maar het was dus een heel mooi en licht (en goedkoop) systeem, die alleen bij het wegrijden ‘ff wat energie afgaf om de brandstofmotor te assisteren. Gaf een mooie reductie qua verbruik voor weinig extra kosten en materiaal. Een tankje lucht en een compressortje meezeulen op de snelweg gaat een stuk gemakkelijker dan een 30kWh accu, el motor en elektronica….
pesu zegt
@trustmeiamanengineer: Inderdaad een mooi systeem. Erg diep op ingegaan in meerdere colleges en de eenvoud doch genialiteit maakte het een prachtige techniek.
amersfoorter zegt
Dat systeem was zo goed dat het niet op de markt is gebracht. Nee zelfs zo goed dat geen enkele andere fabrikant het op de markt brengt. Pfff wat een logica…..
frederik zegt
Ik moet zo lachen om elke fabrikant die in 2030 iets met zelfrijdende auto’s gaat doen. Dat is zo comfortabel ver weg dat je het net zo goed niet kan beloven. Niemand weet of een volledig (level 5) zelfrijdende auto überhaupt mogelijk is. Ik ben al 20 jaar programmeur en heb informatica gestudeerd, dus ik denk dat ik er wel kijk op heb en ik ben zeer sceptisch hierover. Zet je millenial-roze-Silicon-Valley bril even af en ga het eerst maar eens proberen te maken.
joostie zegt
@frederik: Precies, op eigen terrein is het prima te doen. Kijk maar naar de Rotterdamse haven. Maar op de openbare weg? Met honderd duizend variabelen? Ik zie het in mijn leven denk ik niet gebeuren… Rijhulpmiddelen ja, volledig nee.
mashell zegt
@frederik: ik heb een vergelijkbaar profiel als jou, ben software ingenieur in de automobiel industrie en zie geen enkel probleem. PSA kan autonome techniek, gewoon inkopen bij een toeleverancier als Bosch, hoeven ze niet eens zelf te ontwikkelen. Als je ziet wat Tesla, Audi, BMW, Volvo en Mercedes nu al op de markt hebben dan is 2030 een conservatieve voorzichtige schatting, het is eerder al zover. Het doel is immers niet perfectie, helemaal ongeluk vrij zal het niet kunnen zijn (als de vrachtwagen naast je omwaait kan een autonome wagen je ook niet redden) maar beter rijden dan een mens zou doen, dat gaat makkelijk lukken.
frederik zegt
@mashell: Ik vind het erg naïef te denken dat het makkelijk zou zijn om een computer beter te laten rijden dan een mens. Maar goed, we zullen zien wie gelijk krijgt.
frederik zegt
@mashell: Tesla, Volvo etc hebben systemen die makkelijk zijn om te maken. Is eigenlijk adaptieve cruise control met rijbaanherkenning. Dat heeft niets te maken met succesvol door een drukke stad navigeren. Of over een besneeuwde weg rijden waar je de rijstrook niet makkelijk kunt zien.
Gulli zegt
Ze willen ook op de Amerikaanse markt mee gaan doen? Ik ben benieuwd hoe de Peugeot 50008 Raptor Super Duty met een Fifth Wheel erachter eruit komt te zien :)
mijndochters zegt
Alle Amerikanen in een 108 ?