Er is veel discussie rondom de beloningsstructuur van de teams in de F1. Dit zijn de laatste harde cijfers.
Binnen de sport gaan er momenteel veel stemmen op dat de beloningsstructuur op de schop moet. Vooral de kleinere teams hebben bezwaar tegen de manier waarop de weelde verdeeld wordt in de F1. Dat is ook wel logisch, want enkele (traditionele) grootmachten hebben voor zichzelf een lekkere bonus bedongen. Aan de ene kant is dat dus geen goed voorbeeld van eerlijke competitie. Aan de andere kant kan je niet ontkennen dat het team van Ferrari een grotere waarde voor de sport heeft dan het team van, pak hem beet, Force India. Dat Ferrari dat gegeven vertaald wil zien in klinkende munt is ergens ook wel weer begrijpelijk.
Liberty Media lijkt bereid te zijn iets te willen veranderen aan de status quo. Het probleem is echter dat het oude Concorde Agreement, getekend tussen de teams en Bernie, nog geldig is tot en met 2020. In dit verdrag wordt ook de verdeling van de inkomsten gestipuleerd.
Enfin, vorig jaar berichtten we je al eens over deze kwestie, inclusief de harde cijfers van dat jaar. Autosport heeft inmiddels ook de cijfers van dit jaar te pakken. In totaal mogen de teams zo’n 940 miljoen verdelen. Dat is 68 procent van de totale inkomsten van de FOM. Vervolgens wordt dit bedrag op basis van verschillende grondslagen verdeeld onder de teams.
Verdeling F1-geld 2017, bedragen in miljoenen USD
# in WK | basis | prestatie | CCB | LST | Anders | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ferrari | 3 | 36 | 41 | 35 | 68 | 180 | |
Mercedes | 1 | 36 | 61 | 39 | 35 | 171 | |
Red Bull Racing | 2 | 36 | 52 | 39 | 35 | 161 | |
McLaren | 6 | 36 | 31 | 30 | 97 | ||
Williams | 5 | 36 | 33 | 10 | 79 | ||
Force India | 4 | 36 | 36 | 72 | |||
Scuderia Toro Rosso | 7 | 36 | 23 | 59 | |||
Renault (Lotus) | 9 | 36 | 16 | 52 | |||
Sauber | 10 | 36 | 13 | 49 | |||
Haas F1 | 8 | 0 | 19 | 19 |
Het eerste deel is een algemeen bedrag. Opvallend hieraan is dat Haas F1 deze betaling niet krijgt. Dat komt omdat je er alleen voor in aanmerking komt als je de afgelopen drie jaar gemiddeld een van de top-10 teams was. Daar Haas F1 vorig jaar haar debuutseizoen beleefde, voldoen ze nog niet aan deze eis.
Dat impliceert tegelijkertijd ook dat Manor F1 voor dit jaar nog aanspraak had kunnen maken op haar deel van deze pot. In dat geval zouden alle teams (behalve Haas) 32,5 miljoen krijgen. Door de elfde plaats in het WK van vorig vreesde Manor echter waarschijnlijk dat ze over twee jaar het haasje zouden zijn. Dat zou dus een kroniek van een aangekondigde dood worden. Een tweede pot met geld wordt verdeeld naar rato van de prestaties van de teams.
So far, so good. Tenzij je naam Haas is. Bij de termen ‘CCB’, ‘LST’ en ‘anders’ wordt het verhaal echter schimmig. Dit zijn afzonderlijke bonussen die sommige teams wel krijgen en anderen niet. CCB staat voor ‘Constructors’ Championship Bonus’ en LST voor ‘Long Standing Team payment’. Onder deze noemers staan de bedragen die sommige teams uitonderhandeld hebben met Bernie. Zo kan het dat Ferrari als de nummer drie van vorig jaar meer krijgt dan Mercedes en Red Bull (ondanks dat die twee ook een extraatje krijgen) en dat Force India als nummer vier minder krijgt dan Williams (5de) en McLaren (6de).
We zijn benieuwd hoe Liberty Media dit verhaal gaat aanpakken als ze daar de kans voor hebben.
goodolddays zegt
Afgaande op deze bedragen ben je een knappe jongen als je van dit systeem weet af te stappen, zonder volledige leegstroom op gang te brengen…
mashell zegt
Eigenlijk zouden de armere teams meer geld moeten krijgen en de rijkere succesvolle teams wat minder. Bijvoorbeeld een BTS een “Boring TV deduction” invoeren. Het is een TV sport, een team als Mercedes dat de afgelopen jaren altijd won en daarmee voor saaie races zorgde is eigenlijk helemaal niet goed voor de F1. Dat gedrag moet je eigenlijk niet willen, dat zorgt voor minder spannende races, minder kijkers, minder inkomsten uit TV rechten.
ardonjr zegt
@mashell: Opzich kan Mercedes er niets aan doen dat ze veel vooraan rijden toch? Hebben ze verdomd goeie engineers die goeie auto’s maken zouden ze volgens jou logica minder geld moeten krijgen “want ze zijn te goed bezig” Benieuwd hoe dat dan zou uitpakken onder de engineers. “He verdomme Klaas.. heb je weer te goed je best gedaan.. nu lopen we 10 miljoen mis.. of je in het vervolg wat minder goed je best wilt doen”…
mashell zegt
@ardonjr: mij gaat het erom dat we een interessantere competitie krijgen. Nu krijgt een dominant team steeds meer geld waardoor het verschil zomaar steeds groter kan worden. Dat is welliswaar eerlijk maar ook killing voor de sport. Als we het dan echt eerlijk willen verdelen, dan de TV rechten maar over iedereen gelijk verdelen. De beloningen voor goed presteren komen dan maar met de sponsorbijdragen.
dieselkameel zegt
@mashell: Is een best goed idee eigenlijk, wanneer een team met een gigantische voorsprong kampioen wordt, dat dat team dan een X percentage van de kampioenspremie uit moet keren aan de laagste 3 teams.
Kijk bijvoorbeeld naar de GP van Rusland, er is geen 1x in gehaald. Zou het dan niet leuker zijn dat de andere teams iets meer brandstof mogen verbruiken, om het zo allemaal wat spannender te maken?
ardonjr zegt
Waarvan we nu 1 ding zeker weten.. McLaren kan volgend jaar de CCB wel op hun buik schrijven.
pomoek zegt
Ik hoorde Bernie laatst nog zeggen: Ferrari is F1 and F1 is Ferrari. Logisch dus dat hij dat team 68 miljoen geeft. Vanuit ieder ander perspectief gewoon compleet van de pot gerukt. Als ik Liberty media zou zijn dan verdeelde ik de 68 miljoen onmiddellijk over de 10 teams. Dan maar zonder Ferrari.
mashell zegt
@pomoek: Liberty zei in elk geval niet Bernie is F1 en F1 is Bernie dus dat gaat de goede kant op.
bassx zegt
@pomoek: Toch heeft Bernie hier wel een punt. Ferrari is een grote money making machine voor F1, daarom is F1 onafscheidelijk van Ferrari. Maar er zijn nog veel meer redenen naast geld alleen.
In onze autosport cultuur aanbidden we de rijders en nooit echt de teams; wanneer Max naar Mercedes gaat is half Nederland voor Mercedes ook al zaten ze het team het seizoen ervoor nog af te zeiken. Ferrari is nog één van de oude teams met een gigantische fanbase die het niet uitmaakt wie er in een Ferrari rijdt zolang er maar een Ferrari wint. Bernie is goed op de hoogte van deze fanbase en dat in 2007 50% van de F1 bezoekers en kijkers fan waren van Kimi Raikkonen kwam niet door de Fin zelf maar natuurlijk door het merk waar hij voor rijdt.
Dan is er nog zoiets als heritage. Mercedes is niet terug in F1 zoals het ooit was maar Daimler is de grootste sponsor van een heel bekend historisch F1 team dat de naam Mercedes en AMG draagt in ruil voor veel sponsoring. We kennen het raceteam het beste als Tyrell waar Stewart in de P34 rondrijdt. Mercedes Automotive en AMG hebben dan ook helemaal niets met F1 te maken nog heeft het enige relatie tot de Mercedes W196. Bij Ferrari is dat namelijk wel zo, de F1 auto wordt ontwikkeld naast de productie auto’s en dat wordt al gedaan in de tijd dat Enzo nog leefde. Het Ferrari team is dan ook echt een fabrieksteam, een term die allang is overgenomen door “work” team in het F1 woordenboek. Ferrari is uniek en de enige echte autofabrikant die nog mee doet in de sport en dat maakt het merk bijzonder.
Naast dat F1 zonder Ferrari een aderlating zal zijn in de waarde van de sport en F1 behoorlijk veel fans kwijt zal raken is Ferrari het enige team met zo’n grote geschiedenis en het enige team in z’n soort. Van de 1,5 miljard omzet die de F1 group heeft per jaar is natuurlijk die 68 miljoen extra een kleinigheidje voor Ferrari, helemaal als je bedenkt dat dankzij Ferrari er veel meer binnen komt. Dan kan je wel zeggen Ferrari is F1 en F1 is Ferrari, ze zijn onafscheidelijk van elkaar.
realhustler zegt
Winnen is pas winnen als er tegenstand is. Dus een betere verdeling is in ieders voordeel, aangezien er dan meer gestreden wordt op de baan en de sport kan groeien. 68 procent van veel is meer dan 68 van weinig.
Misschien de bedragen tijdelijk bevriezen zodat niemand minder krijgt, maar de verdeel sleutel aanpassen zodat alles boven de 940 miljoen naar de minder bedeelden gaat, totdat het eerlijk is en dan weer de max loslaten
faalhaas zegt
Op Android is het bovenstaande lijstje helemaal naar de getverderrie
dennisjuh95 zegt
@faalhaas: iOS ook…
dirtylicious zegt
1 groot pot maken en iedereen een gelijk deel van de pot geven
allesmetturbo zegt
Fix de tabellen nou eindelijk eens AB, niets van te lezen zo via de app (ios)
ippy zegt
Zijn McLaren en Williams ondertussen ook geen Long Standing Teams?
gwnbmw zegt
@ippy: williams wel, mclaren is pas net binnen.
ippy zegt
@gwnbmw: De eerste race voor McLaren was in 1966. Van Williams is dat 1977.
gwnbmw zegt
@ippy: ik denk dat ze voor het team mclaren honda rekenen, wat tientallen jaren afwezig is geweest.
kawasawasaki zegt
Dat Ferrari als enige een bedrag krijgt is al van de zotte, maar dat dat bedrag nog hoger ligt dan de prestatiebeloning voor het best presterende team maakt het helemaal debiel. Ik kan me best voorstellen dat een Ferrari, maar ook Mercedes, Red-Bull, Williams, Renault en andere teams die langdurig het gezicht van de sport zijn en extraatje krijgen, maar overdrijven is ook een kunst.
gwnbmw zegt
@kawasawasaki: red bull is een heel nieuw team, 13 jaar oud gok ik (omdat rb13 dit jaar)