De Nederlandse prijzen zijn bekend.
Maximale dieselpret met genoeg koppel om de aarde een stukje te verschuiven kan met de nieuwe S4 en S5 TDI. De 3.0 V6 TDI motoren leveren 347 pk en 700 Nm koppel in de S4 TDI en S5 TDI. Perfect zijn ze zeer zeker niet, de geraffineerde mening van @wouter lees en zie je in onze rijtest met de nieuwe S4 TDI.
Van de gefacelifte Audi waren vooralsnog enkel de prijzen van de reguliere A4 bekend. Wat de S4 moest gaan kosten was nog niet duidelijk. Daar is nu een antwoord op gekomen. Audi’s keuze voor een dieselmotor is fijn voor de autobahn-blazer, maar de Nederlandse koper krijgt een klap in het gezicht van datgene dat de belastingdienst heet.
Pak er maar vast een doos tissues bij, want het begint met 96.180 euro voor de S4 TDI Limousine. De S4 TDI Avant is er vanaf 98.480 euro. Voor de S5 TDI Sportback begint het bij 97.870 euro. De S5 TDI Coupé is iets duurder met een prijskaartje van 98.270 euro. In alle gevallen zal de totaalprijs boven de 100.000 euro uitkomen als je een beetje gaat spelen met de configurator. En dat is toch wel een serieuze smak geld voor een vlotte diesel sedan, station of coupé.
De eerste exemplaren van de S4 en S5 TDI arriveren medio oktober in ons land.
karaya zegt
Motorgeluid over de speakers en nepuitlaten. En nog een diesel ook.
Wie gaat dit in godsnaam kopen.
sjonniedeluxe zegt
@karaya: niemand
kennone zegt
@sjonniedeluxe: maar zou je eerder een Tesla of dit aanschaffen?
theblazerunner zegt
@kennone: Tesla, liever totaal wat anders dan deze halfbakken onzin.
Ze hadden tenminste de S5 gewoon benzine moeten laten, zoals ‘ie in de VS gewoon geleverd wordt.
poes zegt
@karaya: Ooit weleens in een dikke diesel gereden? Weinig dat in de dagelijkse praktijk zo lekker rijdt.
karaya zegt
@poes: ik word depressief van diesels.
De stank, het lelijke geluid en vooral de vermogens opbouw. Leuk voor in een vrachtwagen.
En dan zwijg ik nog over het extra gewicht op de voortrein.
rrk147 zegt
@karaya: stank? De eerste beste scooter stinkt meer. Geluid? Een standaard S5 zal niet erg goed klinken, maar wellicht dat dat wel mogelijk is, een oude 530d klonk altijd erg goed, evenals de D5 van Volvo, dus dat kan zeker wel. Ik vind de meeste benzine motoren met dsg-achtige bakken en bijbehorende scheten 9ok voor heen meter klinken. Neemt niet weg, dat ik ook niet snel een S5 zou kopen, als ik dat überhaupt kon. Maar het lijkt mij een erg fijne auto. Eem
karaya zegt
@rrk147: De stank van een scooter lijkt me niet echt een goed referentiepunt.
En dat sommige diesels best aardig klinken wil niet zeggen dat ze goed klinken.
granlusso zegt
@karaya: Het geluid van een viercilinder benzine is anders ook niet opwindend en laat het aantal zes- en achtcilinders in auto’s alleen maar minder worden.
karaya zegt
@granlusso: Een viercilinder benzine klinkt beter dan een viercilinder diesel.
mashell zegt
@karaya: niet waar. Van buiten klinkt een vier cilinder diesel minder mooi maar binnen in de auto hoor je er minder van. De lagere tonen worden gemakkelijker door bandgeruis en de audio installatie overstemd. En dat is een belangrijke aspect, want een viercilinder klinkt door de bouwwijze per defintie een tikkie vervelend, dus wegfilteren en overstemmen is wat je daarmee wilt doen. Als je motorgeluid belangrijk vindt, dan zijn de driecilinders tegenwoordig interessanter, die hebben meer karakter. Als het je om echte geluidbeleving gaat, dan rijdt je electrisch want minder motorgeluid en dus zuiverder geluid uit de audio installatie. Een goed stuk muziek klinkt nou eenmaal een heel stuk mooier dan een verbrandingsmotor.
karaya zegt
@mashell: “Van buiten klinkt een vier cilinder diesel minder mooi maar binnen in de auto hoor je er minder van”
Dus de diesel klinkt minder mooi maar binnen hoor je er minder van?! Dat is vreemd want dieselmotoren zijn luidruchtiger dan benzinemotoren. Misschien wijs je op de betere geluidsisolatie die diesels ten deel valt juist om het vervelende geluid te maskeren. Ik zat laatst in een laatste generatie S-klasse diesel en zelfs in die auto kon ik de motor duidelijk horen. In een S-klasse benzine hoor je bij lage belasting helemaal niets.
Ik zou bijna willen zeggen dat je uit je nek lult.
mashell zegt
@karaya: wat is er mis met de vermogensopbouw van een diesel? Die is van een turbo diesel nagenoeg hetzelfde als die van een turbo benzinemotor. Alleen het getal op de toerenteller is anders. De vermogensopbouw van een atmosferische benzinemotor is duidelijk anders maar eigenlijk helemaal niet zo leuk, je moet toeren maken en voordat er iets gebeurd, saai en voelt traag aan.
karaya zegt
@mashell: Ik weet niet in wat voor atmosferische benzineauto’s jij hebt gereden maar dat zal niet veel soeps zijn geweest. (was te verwachten gezien je nogal vreemde automobiele voorkeuren)
Er is niets mooier dan een benzinemotor die progressief vermogen opbouwt tot het maximum toerental.
Pak eens een oude BMW zes in lijn of een Busso V6. (of een Honda V6)
Als je dat saai noemt ben je of een ongelofelijke boer of geestelijk minder bedeeld.
theblazerunner zegt
@mashell: Haha dan is je motor de klein, vriend!
autoriteit zegt
@poes: klopt helemaal, ik heb er genoeg ervaring mee.
Jochen zegt
@karaya: Alphabet, Athlon, LeasePlan, Van Mossel om er maar een paar te noemen
mijnporsche zegt
@karaya: 90% mij gedachte. Toevoeging: Techniek uit het jaar 0. Troep. Eerlijke prijs is +- 42k
intimrasiert zegt
@karaya: Deze gaat het record afschrijving wellicht breken. Ff checken na 2 jaar.
dakloos1981 zegt
@karaya: je hebt nog teveel verbruikende dieselmotoren liggen. Even tunen en je kan het weer verkopen blijkbaar
atrak zegt
Doe voor dat geld maar een E400d 4-matic of een 540xd.
Stefje zegt
@atrak: Niet te vergelijken, heel andere karakters.
autodrome zegt
Wow wat een geld voor een diesel … Wachten tot de de kop er van af is en in Duitsland kopen maar …..
cocoloco zegt
Cabrio blijft gewoon de heerlijke 6 cilinder benzine of komt deze te vervallen?
't Peugje zegt
@cocoloco: de cabrio wordt een hybride met een 3 cilinder op gas. Samen goed voor 136pk en 750nm bij 10439 toeren.
theblazerunner zegt
@straatzakelijk: Dat zou het niet eens heel slecht doen qua geluid. Zal als een MV Agusta F 800 klinken :D
nijhofp zegt
62.000 in Duitsland en rond de 98.000 in Nederland. Dat verschil is echt abnormaal groot.
antoonniels zegt
@nijhofp: Welkom in één Europa. Waar we lekker op de vierkante cm blijven klootviolen.
r525 zegt
@antoonniels: Leuk altijd. Als Brussel iets bepaald is het “Dictatuur Brussel bepaald alles!!1!1!”, en als ze iets niet bepalen is het “Welkom in 1 Europa”…..
Hypocriet gezeik.
spylegion zegt
@r525: En in beide gevallen is het de Nederlandse overheid die het bepaalt.
Schijnbaar kunnen ze de ene wet uit Brussel, naar believen, naast zich neer leggen maar ‘moeten’ ze een andere wel verplicht doorvoeren.
Cherry picking op kosten van de eigen burger heet dat.
mashell zegt
@spylegion: maar die ene wet uit Brussel die over de autoprijzen gaat, die bestaat dus niet. We zijn een unie maar de landjes blijven zelf verantwoordelijk voor hun financiën. Daarom kunnen de Grieken en Italianen er een potje van maken, kan Nederland de burger zwaar belasten om bedrijven laag te kunnen belasten en kunnen de Duitsers auto’s goedkoop houden om hun grootste industrietak te stimuleren. Wil je dit anders dan heb je maar één optie, wordt een echte Eurofiel en streef een fiscale unie na.
Overigens zou goedkopere auto’s in Nederland ook nogal nadelige effecten hebben. De waarde van het huidige wagenpark zou verdampen (dat is voor niemand leuk) en auto’s zouden bereikbaarder worden voor mensen met lagere inkomens, dat klinkt sociaal maar het zou ook meer auto’s op de weg betekenen en dus nog meer files en nog meer parkeerdruk in de steden genereren.
Stefje zegt
@nijhofp: troost je, in Duitsland zijn ze ook bezig met de invoering van een Co2 heffing. Nog even en het is overal even duur. Hoef je nooit meer te klagen over Nederland.
Stijnson zegt
@stefje: Heb je hier meer info over? Voor de duitse autoindustrie zou dat niet heel goed zijn
Stefje zegt
@stijnson: aub:
https://www.cleanenergywire.org/factsheets/putting-price-emissions-what-are-prospects-carbon-pricing-germany
gilettelubbers zegt
Toch denk ik dat je dit veel gaat tegenkomen in Duitsland. Daar karren ze nog heerlijk door in dikke diesels, groot gelijk natuurlijk
lithiumion zegt
@gilettelubbers: Oh?! En waarom?
't Peugje zegt
@lithiumion: Omdat de zomers nogsteeds te koud zijn.
basr32 zegt
@lithiumion: Omdat je daar niet genaaid word bij het kopen van een auto. Hier wel, het prijsverschil kan tienduizenden euro’s zijn. Zonder vaseline.
Jochen zegt
@basr32: ze rijden veel met teruggedraaide tellers. Bij Nieuw kopen in Duitsland resulteert dat soms in auto’s die bij het verlaten van de showroom op -120.000 km staan.
apenkop zegt
@jochen: wat een ongefundeerde onzin
Jochen zegt
@apenkop: goh je meent het
gilettelubbers zegt
@jochen: dit is echt onzin. Sinds 2015 is bijna 80% (private) lease. Pas wanneer de auto’s uit het leasecontract komen worden ze met enige regelmaat terug gedraaid.
Stefje zegt
@gilettelubbers: daarom altijd een aankoopkeuring bij iemand die de tellerstand kan uitlezen (met elke obd11 kan dat volgens mij).
mashell zegt
@stefje: dan lees je toch gewoon de tellerstand uit die het instrumentencluster ook weergeeft? Je zult speciale modelspecifieke data moeten uitlezen om een teruggedraaide teller te kunnen uitlezen (historie van foutcodes bijvoorbeeld, die worden met de kilometerstand van optreden opgeslagen).
Jochen zegt
@gilettelubbers: goh je meent het, zou een tellerstand van minus 120k serieus bedoeld zijn ;-)
kempenaer zegt
@gilettelubbers:
Je hebt helemaal gelijk. Maar ook in Duitsland begint de linkse politieke klimaatwaanzin om zich heen te grijpen en te woekeren als een pest.
gilettelubbers zegt
@kempenaer: dat wil ik best geloven. Maar ik denk dat de Duitsers ook door hebben dat bijvoorbeeld elektrisch rijden daar nog niet ideaal is, dit gezien de actieradius en het (veel) grotere wegennet. Maar zijn moderne diesel nou nog zo vervuilend? Volgens mij is meermaals bewezen dat dit niet het geval is. Ik zie ze in Duitsland niet snel afstappen van de diesels
mashell zegt
@kempenaer: is het een pest of een zegen? Als de Duitsers in electrisch rijden gaan investeren gaan de ontwikkelingen sneller en hebben we allemaal het genot van een V12 rijden, want electrisch rijden is nog soepeler dan een V12. Dan zijn we van de uitstoot in de steden en dus de milieuzones verlost en hebben we ook geen terrorisme meer want we financieren het niet meer via de olieproducerende landen. Durf in te zien dat de huidige fosiele brandstoffen weg een doodlopende is en dat het electrische alternatief duidelijk beter is.
karaya zegt
@mashell: Mashell de fijnproever schakelt een V12 gelijk met een elektromotor.
Ik vraag me echt af wat jij hier doet, een potje zelfkastijding?
nopetrolnofun zegt
@mashell: man, verhuis toch naar autoweek, daar zitten dezelfde figuren als jij.
brera22 zegt
Bijna 40K verschil ,dit koopt niemand meer,2 jr wachten en dan koop je het voor 60K incl bpm en alle opties…
We worden hier genaaid in dit land,,,,,,
kempenaer zegt
@brera22:
Autorijden wordt kapot gemaakt. Diep triest.
kempenaer zegt
Ik heb in redelijk wat verschillende auto’s gereden en niets rijdt lekkerder dan een dikke, zuinige, romige, koppelrijke zescilinder diesel.
Als het hypersportief moet, dan is een benzinemotor leuk, maar voor de dagdagelijkse auto waarmee je het meerendeel van de kilometers rijdt, is een dieselmotor gewoon het fijnste.
Actieradius in de praktijk boven de 1000 km en rijden op golven van soevereine kracht.
In Nederlandje door hysterisch linkse politiek helaas zo goed als verboten!
Als je een brood 20 euro per stuk maakt middels belastingen, dan stapt men ook over op een alternatief, ook als dat alternatief minder te hachelen is.
karaya zegt
@kempenaer: een V12 van 7 liter rijdt pas romig en die nagelt niet.
mashell zegt
@karaya: maar een electromotor rijdt nog romiger want nog meer koppel en geen versnellingsbak.
karaya zegt
@mashell: Ik denk dat jouw definitie van romig iets anders is als die van de gemiddelde autoliefhebber.
Jij zou het goed doen als manager van Audi. Het laatste leven uit de modellenlijn slaan.
maxidyne zegt
@kempenaer: helemaal met je eens. Dikke diesels rijden zo lekker op de lange afstanden.
Dutchdriftking zegt
Toch jammer dat die ruk-automaat de boel zo verpest!
loserboi932 zegt
De meest romige, fijne, stille en comfortabele V8 is nog altijd de Jaguar AJ-8. Niets rijdt fijner. Maakt totaal geen geluid. Tenzij je het wilt. In tegenstelling tot die tractor blokken.
Zo romig. Lekker, room.
maxidyne zegt
@loserboi932: Lexus LS, nog stiller en verfijnder.
terazino zegt
Dik 90.000 Euronen voor wat in feite een Golf Variant is maar dan luxer. Geen haar op mn hoofd….
brera22 zegt
Terazino je heb groot gelijk dit koopt niemand meer in Nederland,…
Na 3 jr is de helft weg vd 100K en dan heb je het nog niet eens over de opties op deze autos….
Dan word het meestal nog 15 a 20 k duurder van,,,,
marcow zegt
Performances-gekkies-test: S4 diesel vs S60 Polestar Engineered (PHEV). Kom maar door!
wachma zegt
De s was nu net een populaire wagen. Maken ze het stuk door een karakterloze trage diesel er in te steken.